برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
آرد رژیمی

آرد رژیمی: هر آنچه باید بدانید!

استفاده از آرد در پخت و پز انواع مواد خوراکی کاربرد دارد. انتخاب نوع آرد با توجه به ارزش غذایی آن نقش به سزایی در سلامت عمومی بدن می‌گذارد. از آنجایی که استفاده از آرد سفید باعث چاقی و همچنین عوارض دیگری همچون بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود، در طی سالیان اخیر تقاضا برای استفاده از جایگزینی مناسب افزایش داشته است. آرد رژیمی انتخابی مطمئن برای ارتقا سلامت بدن و همچنین لذت از انواع خوراکی‌ها است. با ما در این مقاله همراه باشید تا با انواع آرد رژیمی و نکات مرتبط با آن آشنا شوید.

انواع آرد رژیمی

تأثیر آرد مصرفی بر سلامت بدن

با اینکه تعداد زیادی از انواع آرد موجود است؛ اما آرد سفید رایج‌ترین نوع مصرفی آن است. آرد سفید در بسیاری از مواد غذایی مانند نان، پاستا و انواع کیک استفاده می‌شود. اما این ماده خوراکی به طور کامل تصفیه شده و در نتیجه مواد مغذی موردنیاز بدن را به همراه ندارد. اگرچه کالری مصرفی آرد سفید بالا است؛ اما ویتامین‌هایی همچون B، E و مواد معدنی مانند منیزیم و آهن را نداشته و تقریبا هیچ پروتئین و فیبری ندارد. استفاده مداوم از این آرد خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت را افزایش می‌دهد.  

آرد رژیمی چیست؟

به طور کلی سه بخش از غلات کامل وجود دارد، سبوس که خارجی‌ترین بخش غلات  و حاوی فیبر، آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های B است؛ درونی‌ترین بخش آن سرشار از مواد معدنی، پروتئین و چربی سالم است و در نهایت هم اندوسپرم وجود دارد که حاوی کربوهیدرات است. آرد سفید تصفیه شده، سبوس و لایه داخلی را نداشته و فقط دارای اندوسپرم است که غنی از کربوهیدرات مانند نشاسته است. در نتیجه مواد مغذی اصلی آن از بین می‌رود و حتی ممکن است به بدن آسیب برساند.

آرد سفید عموما از نشاسته تشکیل شده است که به راحتی در معده هضم می‌شود، در نتیجه در مدت زمان کمی احساس سیری از بین می‌رود. برای جبران مواد مغذی توصیه می‌شود تا از آرد رژیمی استفاده شود. این نوع آرد معمولا دارای دیگر قسمت‌های غلات کامل به جز اندوسپرم بوده و در نتیجه تأثیر مثبتی در بهبود سلامت و گوارش بدن دارد.

انواع آرد رژیمی

آرد رژیمی به دلیل ترکیبات مخصوص خود معمولا دارای میزان کمتری قند و چربی و مقدار بیشتری از فیبر و پروتئین است. از انواع آرد جهت کاهش وزن و همچنین کنترل مشکلات قلبی عروقی استفاده می‌شود که در ادامه لیستی از آن‌ را مشاهده می‌کنید.

  • آرد جو: این آرد انرژی کسب شده را به مدت طولانی‌تری در بدن حفظ می‌کند تا احساس سیری بیشتری داشته باشید.
  • آرد کینوآ: آرد کینوآ دارای پروتئین و فیبر بالا بوده که در بهبود سلامت بدن مؤثر است.
  • آرد برنج قهوه‌ای: این آرد دارای مقدار کمی از قندهای پیچیده است و می‌تواند به عنوان یک جایگزین سالم برای آرد سفید عمل کند.
  • آرد بادام: این نوع آرد سرشار از چربی‌های مفید است. آرد بادام گزینه مناسبی برای کسانی است که از مصرف گلوتن پرهیز می‌کنند.
آرد سفید تصفیه شده

معایب آرد سفید

رژیم غذایی بر پایة آرد سفید تصفیه شده علاوه بر اینکه مواد مغذی موردنیاز را به بدن نمی‌رساند، سبب ایجاد بیماری‌های مختلف خواهد شد.

دیابت نوع 2

استفاده از آرد سفید تصفیه شده احتمال مقاومت بدن به انسولین را افزایش داده و به مرور زمان منجر به دیابت می‌شود. در نتیجه بهتر است تا با استفاده از انواع آرد رژیمی از ترکیباتی که دارای کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای هستند استفاده شود.

فشار خون

همانند دیابت نوع 2، مقاومت بدن به انسولین تاثیر مستقیمی بر افزایش فشار خون خواهد داشت. افزایش وزن ناشی از مصرف آرد سفید و همچنین احساس مداوم گرسنگی سبب این امر می‌شود.

مشکلات قلبی عروقی

افزایش قند خون سبب تورم رگ‌های خونی و در نتیجه افزایش سطح کلسترول در خون می‌شود. مدیریت نکردن میزان استفاده از آرد سفید می‌تواند منجر به خطرات جبران ناپذیری شود.

اعتیاد غذایی

از آنجایی که آرد سفید عمدتا حاوی نشاسته است، به سرعت در بدن هضم می‌شود و فرد احساس سیری و خوشحالی خواهد داشت. در نتیجه به محض احساس گرسنگی و یا ناخوشی به سراغ این ترکیبات خواهد رفت. ادامه این عادت می‌تواند منجر به اعتیاد غذایی و یا افسردگی شود.

محدودیت‌های آرد رژیمی

اگرچه انواع آرد رژیمی سرشار از انواع مواد مغذی مانند پروتئین، فیبر، چربی‌های سالم و ویتامین‌ها هستند؛ اما ممکن است همانند آرد سفید قابل کاربرد نباشند. برای مثال برخی از آردهای رژیمی ممکن است طعم کمتری نسبت به آرد معمولی داشته باشند و منجر به کاهش لذت مصرف غذاها شود. به علاوه، آردهای رژیمی ممکن است رفتار متفاوتی در فرایند آشپزی و پخت مواد غذایی مختلف از خود نشان دهند و در نتیجه استفاده از آن‌ها را محدود کند. باید توجه داشت که بهتر است با توجه به هدف مورد نظر آرد رژیمی مناسبی را انتخاب نمایید.

کلام آخر

استفاده از آرد رژیمی و جایگزینی آن با آرد سفید انتخابی مناسب در بهبود سلامت و همچنین کنترل بیماری‌های زمینه‌ای است. آرد رژیمی دارای انواع مختلفی است که بهتر است هرکدام با توجه به سلیقه و هدف مورد نظر بر اساس ویژگی‌های آن مورد استفاده قرار گیرند.

آیا استفاده از آرد رژیمی برای همه افراد مناسب است؟

برخی از انواع آردهای رژیمی ممکن است حاوی موادی باشند که برای افراد با مشکلات کلیوی و یا گوارشی مناسب نباشند. بهتر است پیش از استفاده از آردهای رژیمی با متخصص تغذیه مشورت نمایید.  

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی maryam

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط