برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم غذایی دیابت

رژیم غذایی دیابت باید چگونه باشد!؟

رژیم غذایی مناسب برای افراد دیابت بستگی به نوع دیابت آن‌ها دارد. افرادی که دیابت نوع 1 دارند باید به مصرف کربوهیدرات توجه کنند، همچنین افرادی که دیابت نوع 2 دارند به کالری دریافتی باید توجه داشته باشند به خصوص اگر اضافه وزن دارند. در هر دو شکل دیابت، مهم است که تامین انرژی و مقدار قابل استفاده انسولین به طور بهینه هماهنگ باشند. ما در این مقاله به بررسی رژیم غذایی دیابت و این که چگونه می‌توانید به بهترین وجه با دیابت غذا بخورید، از کدام غذاها اجتناب کنید،‌پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

رژیم غذایی دیابت

اگر دیابت دارید چه بخورید؟

در بیماری متابولیک دیابت، بدن فاقد هورمون انسولین است یا اثر آن کاهش یافته است. این بدان معنی است که خطر افزایش بیش از حد قند خون وجود دارد. برای جلوگیری از این امر، رژیم غذایی نقش مهمی در افراد مبتلا به دیابت دارد. در ادامه به بررسی انواع دیابت‌ها و رژیم غذایی مخصوص آن‌ها پرداخته‌ایم.

تغذیه مناسب برای دیابت نوع 1

اولین چیزی که بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 باید بی‌آموزند ارزیابی صحیح محتوای کربوهیدرات یک وعده غذایی برنامه ریزی شده است. این تنها راه برای تزریق مقدار مناسب انسولین است که برای استفاده از مواد مغذی ضروری است. اگر قبل از غذا انسولین خیلی کم تزریق شود، خطر افزایش قند خون (هیپرگلیسمی) وجود دارد. اگر دوز انسولین بیش از حد بالا باشد، قند خون بیش از حد کاهش می‌یابد. در این صورت خطر هیپوگلیسمی وجود دارد. هم قند بالا و هم قند پایین بالقوه خطرناک هستند.

دوز صحیح انسولین به نوع و مقدار کربوهیدرات مصرفی بستگی دارد. برای مثال، غلات کامل حاوی کربوهیدرات‌های با زنجیره بلند یا پیچیده بیشتری هستند که نسبت به کربوهیدرات‌های زنجیره کوتاه که سریع‌تر در خون ظاهر می‌شوند، به سطح انسولین کمتری نیاز دارند. مورد دوم، برای مثال، در محصولات آرد سفید و شیرینی‌ها یافت می‌شود. اصطلاح واحد کربوهیدرات (KHE) برای آسان‌تر کردن تخمین نسبت کربوهیدر ات‌های قابل استفاده در یک غذا معرفی شد. 1 KHE مربوط به 10 گرم کربوهیدرات قابل استفاده است و قند خون را 30 تا 40 میلی‌گرم در دسی لیتر افزایش می‌دهد. به خصوص در گذشته به جای واحدهای کربوهیدراتی از واحدهای نان به اصطلاح (BE) استفاده می‌شد.

تغذیه مناسب برای دیابت نوع 2

در دیابت نوع 2، سلول‌های بدن تنها به میزان کمتری به انسولین هورمون کاهنده قند خون پاسخ می‌دهند. این مقاومت به انسولین به دلیل چاقی است. این بدان معناست که رژیم مناسب دیابتی برای دیابتی‌های دارای اضافه وزن نوع 2 کاهش وزن را هدف قرار می‌دهد. فعالیت بدنی منظم به رسیدن به این هدف کمک می‌کند. اگر بتوان وزن اضافی را کاهش داد، اغلب مقاومت به انسولین کاهش می‌یابد و مقدار انسولین موجود دوباره بهتر عمل می‌کند. بنابراین رژیم دیابت در افراد دارای اضافه وزن تا حد امکان کالری کمتری دارد.

از کدام غذاها باید اجتناب کرد؟

اصولا هیچ غذایی برای افراد مبتلا به دیابت به طور کامل ممنوع نیست. اما غذاهایی وجود دارند که بیشتر از سایرین برای سلامتی شما مفید هستند. در دیابت نوع 1، تعادل مصرف کربوهیدرات‌ها با انسولین مهم است. در افراد دیابتی نوع 2، اجتناب از غذاهایی که کالری زیادی دارند با توجه به چاقی احتمالی بسیار مهم است. توجه به قندهای پنهان در غذا و محصولات نهایی نیز مهم است. برای مثال، سس کچاپ، ماست میوه‌ای در درجه اول به عنوان شیرینی طبقه‌بندی نمی‌شوند، اگرچه اغلب حاوی قند زیادی هستند. درنتیجه لازم است که این‌ها در رژیم غذایی دیابتی‌ها در نظر گرفته شود. بدن قند و چربی را همزمان متابولیزه نمی‌کند. بنابراین، ابتدا قند به انرژی تبدیل می‌شود و می‌سوزد، در حالی که چربی در بافت‌ها ذخیره می‌شود و باعث چاقی می‌شود.

شیرین کننده‌ها

برخی از شیرین‌کننده‌های جایگزین وجود دارند که اغلب در رژیم‌های غذایی دیابتی توصیه می‌شوند. زیرا سطح قند خون را افزایش نمی‌دهند یا کمتر آن را افزایش می‌دهند. شیرین کننده‌ها شامل جایگزین‌های شکر و شیرین‌کننده‌ها هستند. نمونه‌هایی از جایگزین‌های قند سوربیتول، مانیتول، ایزومالت و زایلیتول هستند. آنها نسبت به قند کالری کمتری دارند و باعث می‌شوند سطح قند خون فقط کمی افزایش یابد. در مقابل، شیرین کننده‌ها (مانند آسه سولفام-K، آسپارتام، استویا) کالری ندارند و قند خون را افزایش نمی‌دهند.

شیرین کننده استویا مدتی است که در بین بیماران دیابتی محبوبیت خاصی پیدا کرده است. گلیکوزیدهای استویول موجود در آن مسئول قدرت شیرین کنندگی آن هستند. به گفته سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA)، استویا باعث پوسیدگی دندان نمی‌شود، سرطان‌زا است، به مواد ژنتیکی آسیب نمی‌رساند، باروری یا رشد جنین را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. همچنین تا به امروز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه شیرین کننده‌هایی مانند استویا اعتیادآور هستند و حملات گرسنگی را تحریک می‌کنند وجود ندارد. و بنابراین احتمالاً منجر به افزایش وزن می‌شود. همچنین کارشناسان اشاره می‌کنند که محصولات شیرین شده با استویا گاهی اوقات حاوی قند اضافی هستند.

همچنین مراقب باشید در مصرف استویا زیاده روی نکنید. EFSA حداکثر چهار میلی گرم گلیکوزید استویول را به ازای هر کیلوگرم وزن بدن (مقدار ADI) در روز توصیه می‌کند. این مقدار بی خطر در نظر گرفته می‌شود. عواقب مصرف بیش از حد احتمالی مشخص نیست. در ضمن بیماران دیابتی که از بیماری متابولیک نادر فنیل کتونوری نیز رنج می‌برند، نباید آسپارتام مصرف کنند. شیرین کننده حاوی فنیل آلانین است. بدن این بلوک سازنده پروتئین (اسید آمینه) را در فنیل کتونوری تجزیه نمی‌کند، بنابراین علائم مسمومیت ظاهر می‌شود. با این حال، سایر شیرین کننده‌ها (از جمله استویا) حاوی فنیل آلانین نیستند. بنابراین آنها جایگزین خوبی در تغذیه دیابتی برای فنیل کتونوری هستند.

رژیم غذایی دیابت

دیابت و الکل

ترکیب الکل و دیابت مشکل ساز است. الکل از تشکیل قند جدید (گلوکونئوژنز) در کبد برای چند ساعت جلوگیری می‌کند. بنابراین بیماران دیابتی فقط باید الکل را در حد اعتدال و همیشه همراه با یک وعده غذایی غنی از کربوهیدرات مصرف کنند. به این ترتیب می‌توان از کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) جلوگیری کرد. دلیل دیگری برای نامطلوب بودن الکل برای دیابتی‌های دارای اضافه وزن وجود دارد. یک گرم الکل دارای ارزش کالری حدود 7.2 کیلو کالری در هر گرم است که مشابه چربی است. که آن را به یک بمب کالری واقعی تبدیل می‌کند. اما چاقی به دلیل افزایش مقاومت سلول‌ها به انسولین نیاز بدن به انسولین را افزایش می‌دهد و تاثیر منفی بر دیابت دارد. الکل همچنین باعث آسیب عصبی (پلی نوروپاتی) می‌شود. پلی نوروپاتی دیابتی موجود می‌تواند با مصرف الکل تشدید شود.

چه غذاهایی برای دیابتی‌ها مفید است؟

اول از همه به بیماران دیابتی توصیه می‌شود (همانطور که عموماً برای همه افراد صادق است) رژیم غذایی متعادل، متنوع و سالم داشته باشند. درشت مغذی‌ها مانند کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها و همچنین ویتامین‌ها و مواد معدنی باید به مقدار کافی در فهرست غذا باشند. به طور کلی، توصیه‌های زیر برای یک رژیم غذایی سالم اعمال می‌شود:

  • 45 تا 60 درصد کربوهیدرات
  • 30 تا 35 درصد چربی
  • 10 تا 20 درصد پروتئین
  • 40 گرم فیبر
  • نمک خوراکی حداکثر 6 گرم
  • حداکثر 50 گرم شکر خالص (گلوکز، ساکارز)

متخصصان تغذیه به هر بیمار توصیه‌های مناسبی می‌دهند. آن‌ها باید در برنامه غذایی دیابتی‌ها به سن بیمار، وزن بدن و هر گونه بیماری مانند چاقی، آسیب کلیوی و یا سطح بالای چربی خون توجه داشته باشند. تقریباً مهم‌تر از درصد دقیق درشت مغذی‌های مختلف، نوع و منبع آنهاست. برای مثال، محصولات غلات کامل ارزان‌تر از محصولات آرد سفید و چربی‌های گیاهی سالم‌تر از چربی‌های حیوانی هستند.

رژیم غذایی دیابت؛ کربوهیدرات

کربوهیدرات‌ها مولکول‌های قندی هستند که با زنجیره‌های کم و بیش طولانی مرتبط هستند. آنها تامین کننده انرژی بسیار مهمی برای ارگانیسم انسان، به ویژه برای عضلات و مغز هستند. یک گرم کربوهیدرات حدود چهار کالری دارد. بین کربوهیدرات‌های کوتاه و بلند زنجیره تمایز قائل می‌شود. کربوهیدرات‌های با زنجیره کوتاه مانند آنهایی که در نان سفید و شیرینی‌ها یافت می‌شوند، باعث می‌شوند که قند خون خیلی سریع و قابل توجه افزایش پیدا کند و همچنین فقط برای مدت کوتاهی میل به قند را برطرف می‌کند. از سوی دیگر، کربوهیدرات‌های با زنجیره بلند (مختلط) باید ابتدا در روده‌ها تجزیه شوند تا بتوانند وارد جریان خون شوند. در نتیجه، سطح قند خون پس از مصرف کندتر و با شدت کمتری افزایش می‌یابد. کربوهیدرات‌های پیچیده به عنوان مثال در حبوبات و محصولات غلات کامل یافت می‌شوند.

بنابراین نوع منبع کربوهیدرات تاثیر مستقیمی بر نیاز به انسولین دارد. زیرا سطوح بالای قند خون، مانند آن‌هایی که ناشی از محصولات آرد سفید، شکلات، عسل، لیموناد شیرین و کولا یا سایر غذاهای شیرین است، برای جبران نوسانات در کوتاه مدت به مقادیر بالاتر انسولین نیاز دارد. این باعث می‌شود که سطح قند خون از کنترل خارج شود. در دیابت نوع 1، این زمانی اتفاق می‌افتد که دوز یا زمان تزریق انسولین دقیقاً با کربوهیدرات دریافتی مطابقت نداشته باشد. در بیماران دیابتی نوع 2 که بدن آن‌ها هنوز مقداری انسولین تولید می‌کند، مدت بیشتری طول می‌کشد تا تمام قند وارد سلول‌ها شود (هیپرگلیسمی طولانی مدت).

بنابراین به بیماران دیابتی توصیه می‌شود تا حد امکان نیازهای کربوهیدرات خود را با کربوهیدرات‌های با زنجیره بلند، مانند کربوهیدرات‌هایی که در محصولات غلات کامل، سیب زمینی و حبوبات یافت می‌شود، پوشش دهند.

چربی در رژیم غذایی دیابت

رژیم غذایی ایده آل چربی‌های رژیمی را ترجیح می‌دهد که حاوی بسیاری از اسیدهای چرب تک غیراشباع یا چند غیراشباع هستند. این در درجه اول در مورد چربی‌ها و روغن‌های گیاهی صدق می‌کند. بنابراین روغن‌های گیاهی فشرده سرد مانند روغن کلزا، روغن بذر کتان، روغن زیتون یا روغن گردو توصیه می‌شود. ماهی همچنین منبع سالم چربی در رژیم غذایی دیابتی‌ها (و همچنین برای افراد غیر دیابتی) محسوب می‌شود. برخلاف سایر منابع چربی حیوانی، حاوی بسیاری از اسیدهای چرب سالم است.

از آنجایی که دیابت به شدت خطر تصلب شرایین (سخت شدن شریان‌ها) را افزایش می‌دهد، محدود کردن دریافت کلسترول در برنامه غذایی دیابتی‌ها مهم است. تمام محصولات حیوانی مانند شیر، کره، خامه، تخم مرغ و گوشت حاوی کلسترول هستند. بنابراین مصرف کم این محصولات بسیار مهم است. علاوه بر این، آزمایش خون منظم در پزشک خانواده مفید است، زیرا سطح کلسترول بالا تنها از طریق آزمایش خون قابل تشخیص است.

پروتئین‌ها در رژیم غذایی دیابت

کارشناسان توصیه می‌کنند که حدود 10 تا 20 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه خود را با پروتئین پوشش دهید. این توصیه در صورتی اعمال می‌شود که بیمار دیابتی هیچ نشانه‌ای از آسیب کلیه (نفروپاتی دیابتی) را نشان ندهد. در صورت وجود ضعف کلیه، مصرف پروتئین باید محدود شود. منابع توصیه شده پروتئین حبوبات (مانند نخود، عدس یا لوبیا)، ماهی و گوشت کم چرب هستند.

کلام آخر

افراد مبتلا به دیابت اغلب اضافه وزن دارند. با تغییر رژیم غذایی، نه تنها می‌توانید چربی‌های اضافی را از دست بدهید، بلکه فشار خون و سطح چربی خون خود را بهبود می‌بخشید، مقاومت به انسولین را خنثی می‌کنید و از بیماری‌های ثانویه پیشگیری می‌کنید. کارشناسان گمان می‌کنند که با رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم، بسیاری از دیابتی‌های می‌توانند حتی بدون داروهای دیابت زندگی کنند.

بهترین زمان تغذیه برای افراد مبتلا به دیابت ؟!

بسته به داروهای دیابت یا نوع انسولین، باید هر روز به همان میزان کربوهیدرات مصرف کنید. اگر انسولین را هنگام صرف زمان غذ استفاده می‌کنید، برنامه غذایی می‌تواند انعطاف‌پذیرتر باشد. در صورت مصرف داروهای دیابت یا انسولین باید وعده‌های غذایی خود را حذف کنید تا سطح گلوکز خونتان کاهش یابد. از پزشک خود درباره اینکه چه زمانی باید غذا بخورید و آیا قبل و بعد از فعالیت بدنی باید غذا بخورید سوال بپرسید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط