برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
خواص دارچین

خواص دارچین را بشناسید

دارچین که در پاییز و زمستان با رایحه خود مجذوب خود می‌شود، دوست بیماران دیابتی به شمار می‌رود، به خصوص که قند خون را متعادل می‌کند. اما خواص دارچین به همین مورد محدود نمی‌شود چرا که یک ماده با هزاران خاصیت است. برای آشنایی بیشتر با خواص فوق‌العاده دارچین این بخش اندام برتر را از دست ندهید.

خواص دارچین

دارچین چیست؟

دارچین ادویه‌ای است که از پوست کندن تنه درخت دارچین و خشک‌کردن این پوسته‌ها به دست می‌آید. 4 نوع مختلف دارچین وجود دارد. دارچین با عطر دلپذیر خود به هر دستور غذایی که دست می دهد طعم می بخشد، نه تنها با طعم آن. با داشتن مواد مفید جایگاه مهمی در تغذیه انسان دارد. مناسب ترین روش استفاده از دارچین بسته به شکل آن متفاوت است. از آنجایی که چوب دارچین به دلیل ساختار سخت و طعم غالب آن قابل خوردن نیست، بیشتر در هنگام تهیه دستور پخت استفاده می شود. این نوع دارچین معمولاً پس از ماندن در غذا و نوشیدنی برای مدت معینی برای طعم دادن حذف می شود. استفاده مجدد از همان چوب دارچین بسته به دستور پختی که به آن اضافه می شود، ضرری ندارد. پودر دارچین به دلیل شکل مفیدی که دارد، بسته به ترجیح، هم در مرحله آماده سازی و هم درست قبل از مصرف می تواند به دستور غذاها و نوشیدنی ها اضافه شود. در واقع این نوع دارچین را می توان به اندازه دلخواه تنظیم کرد و به دلیل فرم پودری آن به راحتی هضم شد.

فواید دارچین

فواید دارچین اغلب با دیابت مرتبط است. کمک به تعادل قند خون، دارچین را برای بیماران دیابتی ارزشمند می‌کند. با این حال، دارچین فواید سلامتی بسیاری دارد. دارچین علاوه بر بو و عطر مطبوع، دارای مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم و آهن نیز می‌باشد. دارچین که یک ماده مغذی غنی از ویتامین‌های A، C، E و K است، ممکن است در برخی افراد واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند، هرچند نادر است؛ بنابراین همیشه پرهیز از مصرف زیاد سودمند است.

دارچین یک ادویه با ارزش غذایی بسیار بالا است. وقتی در مقادیر مناسب استفاده شود، فواید آن بی‌شمار است. حالا بیایید نگاهی به این فواید بیندازیم و ببینیم دارچین برای چه چیزی مفید است:

  • دارچین در متعادل‌کردن کلسترول به ویژه کلسترول بد بسیار مؤثر است.
  • دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی خود می تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را در درازمدت کاهش دهد.
  • از سیستم ایمنی حمایت می‌کند.
  • دارچین مورد استفاده در دم‌نوش‌های گیاهی می تواند گلوی شما را در طول بیماری‌های زمستانی، به ویژه بیماری‌های دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و آنفولانزا نرم کند.
  • برای سلامت دهان و دندان بسیار مفید است و به رفع بوی بددهان کمک می‌کند.
  • در تسکین دندان‌درد، البته برای مدت کوتاه، مؤثر است.
  • در تقویت استخوان‌ها مؤثر است.
  • از آنجایی که میل به مصرف شکر را سرکوب می‌کند، پاشیدن مقداری دارچین روی میوه در حین خوردن، راه خوبی برای مصرف وعده‌های غذایی بدون اغراق است.
  • دارای اثر تقویت حافظه و افزایش توجه است.
  • پیشرفت بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون را کاهش می‌دهد.
  • باعث افزایش تولید شیر در مادران شیرده می‌شود.
  • استفاده از روغن دارچین معطر در دستگاه بخور باعث کاهش استرس در محیط و آرامش افراد می‌شود.
  • برای خونریزی و درد قاعدگی مفید است.
  • ساختار فیبری موجود در آن اجازه می‌دهد تا نمک صفراوی که باعث سرطان روده بزرگ می‌شود از بدن خارج شود.
  • همچنین برای پاکسازی پوست استفاده می‌شود و در برابر جوش‌های سرسیاه بسیار موثر است.
دمنوش دارچیت

دارچین  دوست بیماران دیابتی

دارچین اثرات مثبتی بر این بیماری که یکی از شایع‌ترین بیماری‌های متابولیک سال‌های اخیر است، دارد. دارچین به دو روش مختلف به مدیریت دیابت نوع 2 کمک می‌کند. اول از همه می تواند قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. همچنین به جلوگیری از مقاومت به انسولین کمک می‌کند. دارچین قند خون ناشتا را تا 29 درصد کاهش می‌دهد. دارچین مستقیماً روی سلول‌های ماهیچه‌ای اثر می‌کند و تضمین می‌کند که قند در خون باقی نمی‌ماند و به انرژی تبدیل می‌شود. به طور خلاصه، گردش خون را تسریع می‌کند. هدف آن افزایش حساسیت به انسولین است. قند در خون حرکت می‌کند و به مرور زمان باعث دیابت و سایر مشکلات سلامتی می‌شود. ایجاد این حساسیت مهم است. در این مرحله، دارچین گیرنده ها را ترمیم می‌کند و پاسخ به انسولین را تضمین می‌کند. با افزایش حساسیت به انسولین، سطح قند به حالت عادی باز می گردد.

دارچین ممکن است در کاهش عوارض، عوارض و مرگ و میر ناشی از سندرم متابولیک موثر باشد. می تواند با کاهش چاقی و فشار خون به این مهم دست یابد. با این حال، تحقیقات بیشتری در این مورد نیاز است.

دارچین به کاهش کلسترول بد کمک  می‌کند

حتی اگر هیچ اختلال متابولیکی ندارید، ممکن است بخواهید از فواید دارچین بهره‌مند شوید. دارچین ممکن است اثرات مثبتی مانند بهبود گلوکز، کاهش قند خون ناشتا، کاهش تری گلیسیرید، کاهش کلسترول LDL (بد) و کلسترول تام داشته باشد. همه این اثرات برای دیابتی‌ها، دیابتی‌های احتمالی و افرادی که مشکلات کلسترول دارند یا احتمالاً دارند امیدوارکننده است. دارچین همچنین کلسترول HDL (خوب) را افزایش می‌دهد و به حذف کلسترول LDL از بدن کمک می‌کند. مصرف منظم دارچین همچنین می تواند با کاهش سرعت افزایش قند خون که بعد از غذا افزایش می‌یابد، به کاهش اثرات وعده‌های غذایی چرب کمک کند. با این حال، این بدان معنا نیست که همیشه می‌توانید با خوردن غذاهای چرب و مصرف دارچین، این تعادل را متعادل کنید. برای سلامت قلب و عروق خود می‌توانید دارچین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. دارچین به دلیل طعم طبیعی آن می تواند به عنوان یک سرکوب‌کننده اشتها برای معتادان به قند مصرف شود.

خواص ضدمیکروبی دارچین

دارچین با عناصر قارچی، باکتریایی و ویروسی مبارزه می‌کند. به همین دلیل از آنجایی که سیستم خنک‌کننده‌ای وجود ندارد، دارچین از قرون‌وسطی هم در غذاهای شیرین و هم در غذاهای شور استفاده می‌شده است. در واقع این ادویه فصل مصرف ندارد. البته بیشتر در ماه‌های پاییز و زمستان مصرف می‌شود. کارشناسان می‌گویند این ادویه خوشبو از عفونت‌های ریه نیز محافظت می‌کند. دارچین با تقویت گردش خون به پاکسازی مخاط و آرامش ریه‌ها کمک می‌کند. می تواند در شرایطی مانند سرماخوردگی، برونشیت و آنفولانزا مفید باشد. خواص ضدمیکروبی آن نیز می تواند به مبارزه با ویروس HIV کمک کند. علاوه بر این، اثر ضدمیکروبی آن، دارچین را به غذایی ارزشمند در برابر عفونت‌های قارچی واژن تبدیل می‌کند.

پیشگیری از  آلزایمر با دارچین

بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته‌اند. از آنجایی که این بیماری‌ها به طور کامل قابل درمان نیستند، کنترل علائم آنها بسیار مهم است. مصرف دارچین می تواند سهم مثبتی در مبارزه با این بیماری‌ها داشته باشد. زیرا دارچین برای کمک به نورون‌ها و بهبود عملکرد حرکتی شناخته شده است.

اثر ضد سرطانی دارچین

دارچین ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد. گفته می‌شود دارچین غنی از آنتی‌اکسیدان با کاهش التهاب از آسیب رادیکال‌های آزاد به بدن جلوگیری می‌کند و در نتیجه از سرطان و سایر بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که عصاره دارچین رشد سلول‌های سرطانی را کند می‌کند و باعث مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود. با این حال، مطالعات هنوز کافی نیست. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که دارچین ممکن است به ویژه در برابر سرطان‌های ریه و معده موثر باشد.

تسکین درد با دارچین

دارچین ممکن است در کاهش التهاب سیستمیک و خاص مفید باشد. التهاب سیستمیک مشکل مهمی است که باعث افزایش بیماری‌های مزمن می‌شود. مصرف منظم دارچین می تواند به کاهش چشمگیر التهاب سیستمیک کمک کند. همچنین به معنای کاهش التهاب خاص، تسکین درد آرتریت، سردرد و سایر دردها است. این نیز نتیجه دارچین افزایش گردش خون است.

خواص  دارچین برای زنان

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، یک بیماری زنان و زایمان، بیماری است که علائم آن باید مدیریت شود. دارچین می تواند در این مسیر حامی باشد. بدن زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک تمایل به افزایش وزن دارد. مدیریت مقاومت به انسولین در این مرحله مهم است. طبق یک مطالعه، دارچین مقاومت به انسولین را در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک کاهش می‌دهد. دارچین همچنین به تسکین خونریزی شدید قاعدگی کمک می‌کند.

دافع حشرات با دارچین

دارچین ممکن است یک حشره‌کش طبیعی باشد. روغن دارچین یک دافع طبیعی حشرات به خصوص در برابر برخی کنه‌ها است. با این حال، تحقیقات بیشتری در این مورد نیاز است.

خواص دارچین برای دیابت

دارچین را چگونه باید مصرف کرد؟

فواید پودر دارچین بی‌پایان است. برای بهره‌مندی از این موارد، می‌توانید پودر دارچین را همراه با وعده‌های غذایی، نوشیدنی‌ها و دسرهای سالم خود مصرف کنید. می‌توانید محصولاتی مانند اسموتی‌های سالم، پنکیک و کرپ‌ها را با پودر دارچین درست کنید.  به عنوان مثال شیر دارچین دارای خواص فوق العاده ایست. می‌توانید آن را در حین مصرف جو نیز اضافه کنید. هم طعم و هم بوی خود را خواهد داد. فواید چوب دارچین یکسان است. می‌توانید چوب دارچین را به دم‌نوش‌های گیاهی خود اضافه کنید. با این حال، دارچین را برای مدت طولانی در چای خود نگذارید، ممکن است طعم تلخی از خود به جای بگذارد. فواید پوست دارچین را می‌توان بیشتر با چای به دست آورد. می‌توانید چای‌دارچین را مستقیماً درست کنید.

عوارض و مضرات دارچین

اثرات مضر دارچین در صورت مصرف بیش از حد ممکن است رخ دهد. به خصوص هنگامی که بیش از حد مصرف شود، ترکیب کومارین موجود در کاسیا می تواند به کبد، کلیه‌ها، ریه‌ها آسیب برساند و غشاهای مخاطی دهان و دستگاه گوارش شما را تحریک کند. باز هم مصرف بیش از حد ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک روی پوست شود.

مصرف زیاد دارچین ممکن است قند خون را کمتر از حد طبیعی کاهش دهد. این می تواند باعث سرگیجه، خستگی، ضعف، لرزش و اضطراب شود. چنین مصرف بیش از حد به طور کلی می تواند توسط قرص‌های مکمل ایجاد شود. اگر از داروهای دیابت استفاده می‌کنید، حتماً در مورد مصرف دارچین با پزشک خود مشورت کنید.

استفاده از دارچین برای مقاصد درمانی به خصوص برای کودکان، زنان باردار و مادران شیرده توصیه نمی‌شود. عوارض جانبی ممکن است متفاوت باشد.

دارچین ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. رقیق‌کننده‌های خون، آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای دیابت، داروهای قلب و غیره. اگر از داروها استفاده می‌کنید، حتماً باید قبل از آن با پزشک مشورت کنید. تا 1 قاشق چای خوری دارچین را می‌توان در روز مصرف کرد.

اگر به عطر و طعم دلپذیر دارچین علاقه دارید و به فکر کاهش وزن هستید، مقاله  لاغری با دارچین را از دست ندهید.

دارچین چند کالری دارد؟

10 گرم دارچین دارای ارزش انرژی 24.7 کالری است. با توجه به اینکه روزانه حداکثر یک قاشق چایخوری (2.3 گرم) پودر دارچین باید مصرف شود، این مقدار تقریباً معادل 5.6 کالری است. این تنها با 0.28 از انرژی مورد نیاز در یک رژیم غذایی استاندارد 2000 کالری در روز مطابقت دارد. به این ترتیب، مصرف دارچین در رژیم غذایی با هدف کاهش وزن هیچ ضرری ندارد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط