برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
غذاهای ضدسرطان

غذاهای ضدسرطان را بشناسید

رژیم غذایی نقش مهمی در بروز سرطان دارد که یکی از مهمترین مشکلات سلامتی است. در این مرحله، چه چیزی و چه مقدار مصرف می کنیم مهم است.  یک نظریه وجود دارد که می گوید ما همان چیزی هستیم که می خوریم. در واقع، غذاهایی که ما مصرف می کنیم نه تنها به عنوان منبع انرژی مورد نیاز برای حفظ زندگی ما عمل می کنند؛ بلکه  بر سلامت  سلول ها و در نتیجه کل ارگانیسم ما تأثیر می گذارد. در این بخش قصد داریم در مورد غذاهای ضدسرطان و باید نبایدهای تغذیه‌ای که ریسک ابتلا به سرطان را تا حد زیادی کاهش میدهند بپردازیم. اگر می‌خواهید از بدن خود در برابر سرطان محافظت کنید، این بخش از اندام برتر را کامل مطالعه کنید.

غذاهای ضدسرطان

10 مورد از بهترین غذاهای ضدسرطان

داشتن سبک زندگی سالم و استفاده از مواد غذایی سالم به طور زیادی در کاهش احتمال ابتلا به سرطان مؤثر هستند؛ اما برخی از غذاها به‌قدری خاصیت دارند که در رده غذاهای ضد سرطان قرار می‌گیرند.  10 مورد زیر بهترین غذاهای ضد سرطان هستند که توصیه می‌کنیم از خوردن آنها غفلت نکنید:

1. سبزیجات سبز فیبری

اسفناج، کلم‌پیچ، تربچه، سبزی، آرگولا و شاهی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های شناخته شده برای مبارزه با سرطان هستند، از جمله ویتامین C و بتاکاروتن (نوعی ویتامین A).

همچنین بخوانید: رژیم فیبر چیست و چگونه به کاهش وزن کمک می‌‎کند؟

2. کلم بروکلی

کلم بروکلی گیاهی چلیپایی حاوی سولفورافان است، یک ترکیب گیاهی که ممکن است خواص ضد سرطانی قوی داشته باشد. این ماده اندازه و تعداد سلول‌های سرطان سینه را تا 75 درصد در شرایط آزمایشگاهی کاهش می‌دهد. به طور مشابه، درمان با سولفورافان موش‌ها به کشتن سلول‌های سرطان پروستات و کاهش حجم تومور تا بیش از 50 درصد کمک می‌کند. برخی مطالعات همچنین نشان داده‌اند که مصرف بیشتر سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی ممکن است با کاهش خطر سرطان روده بزرگ مرتبط باشد. در یکی از مهم‌ترین مجلات سرطان‌شناسی، تحقیقات انجام شده بر روی افراد در بسیاری از کشورها نشان داد که این محصولات کاهش قابل توجهی در سرطان روده بزرگ دارند. نتایج رایج این مطالعات نشان داد که مصرف محصولاتی مانند کلم و کلم بروکلی به دلیل فیبر بالا و مواد آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی که دارند از سرطان روده بزرگ محافظت می‌کند.

3. میوه‌های قرمز

زغال‌اخته، تمشک، گیلاس، توت‌فرنگی و شاه‌توت با داشتن ویتامین C، ویتامین A و اسید گالیک منبعی قوی از عوامل ضدقارچ/ضدویروسی هستند، بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و در برابر سرطان محافظت می کنند.

4. زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای است که به دلیل خواص مفید برای سلامتی شناخته شده است. ماده فعال آن، کورکومین، یک ماده شیمیایی با اثرات ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و حتی ضد سرطانی است.

مطالعه‌ای که با بیماران مبتلا به سرطان کولون انجام شد، اثرات کورکومین را بر روی 44 بیمار مبتلا به ضایعات بالقوه سرطانی در روده بزرگ بررسی کرد. پس از 30 روز، 4 گرم کورکومین در روز تعداد ضایعات موجود را تا 40 درصد کاهش داد.

در مطالعات سلولی، کورکومین با هدف قراردادن یک آنزیم خاص درگیر در رشد سرطان، گسترش سلول‌های سرطانی روده بزرگ را کاهش داد. بسیاری از این مطالعات نشان داده‌اند که کورکومین به کشتن سلول‌های سرطانی سر و گردن کمک می‌کند. از آنجایی که بیش از حد هر چیزی می تواند مضر باشد، حداقل 1/2-3 قاشق چای‌خوری (1-3 گرم) زردچوبه آسیاب شده را می‌توان در روز مصرف کرد.

5. بذر کتان

در یک مطالعه، 32 زن مبتلا به سرطان سینه شروع به مصرف دانه کتان یا دارونما یک بار در روز به مدت یک ماه کردند. در پایان مطالعه، گزارش شد که سطوح مقادیر ویژه‌ای که رشد تومور را اندازه‌گیری می‌کنند کاهش یافته و مرگ سلول‌های سرطانی در گروه مصرف‌کننده بذر کتان افزایش یافته است.

6. چای سبز

چای سبز که حاوی پلی‌فنول است، اثر محافظتی به ویژه در برابر سرطان دارد. این چای تأثیر مثبتی بر سرطان معده و روده دارد. همچنین مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد در کاهش سرعت رشد سرطان و جلوگیری از گسترش مشابه بسیار مؤثر است.

7. سیر

ماده فعال سیر آلیسین است. در بسیاری از مطالعات نشان داده است که سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد. برخی از مطالعات ارتباط بین مصرف سیر و کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را نشان داده‌اند. سیر حاوی ویتامین‌های A و C و مقادیر کمی مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، گوگرد و روی است. مطالعات نشان داده‌اند که اثر محافظتی در برابر پوست، روده بزرگ، سرطان ریه و سرطان خون دارد.

8. مرکبات

برخی مطالعات نشان داده‌اند که مرکباتی مانند لیمو، لیموترش، گریپ‌فروت و پرتقال خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند. مصرف غذاهای غنی از ویتامین C به همراه غذاهای گوشتی برای جذب آهن مهم است. ویتامین C بیشتر در سبزیجات و میوه‌های تازه یافت می‌شود. غذاهای حاوی بیشترین ویتامین C عبارت‌اند از:

  • توت‌فرنگی
  • تمشک
  • کلم بروکلی
  • کلم بروکسل
  • جعفری
  • شاهی
  • روکولا
  • گل کلم
  • فلفل‌سبز 
  • مرکبات
  • گوجه‌فرنگی

ویتامین C مواد سرطان‌زا وارد بدن را خنثی می‌کند. استفاده از گوشت در غذاهای سبزیجات نیز یک انتخاب بسیار سالم خواهد بود.

9. آجیل

مطالعات نشان داده است افرادی که آجیل مصرف می کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان هستند. به‌عنوان‌مثال، در مطالعه‌ای بر روی 19386 نفر، هنگامی که رژیم غذایی آنها مورد بررسی قرار گرفت، مشخص شد کسانی که آجیل بیشتری مصرف می‌کردند، کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان بودند.

10. دارچین

دارچین به دلیل فواید سلامتی خود از جمله توانایی آن در کاهش قند خون و تسکین التهاب شناخته شده است. علاوه بر این، برخی از مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که دارچین ممکن است به جلوگیری از گسترش سلول‌های سرطانی کمک کند. یک مطالعه سلولی نشان داد که عصاره دارچین می تواند گسترش سلول‌های سرطانی را کاهش داده و باعث مرگ آنها شود. یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر نشان داد که اسانس دارچین رشد سلول‌های سرطانی سر و گردن را سرکوب می‌کند و همچنین اندازه تومور را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. باز هم مطالعات حیوانی نشان داده است که عصاره دارچین باعث مرگ سلولی در سلول‌های تومور می‌شود و گسترش تومور را کاهش می‌دهد.

گنجاندن 1/2-1 قاشق چای‌خوری (2-4 گرم) دارچین در روز در رژیم غذایی شما ممکن است در پیشگیری از سرطان مفید باشد و فواید دیگری نیز داشته باشد. مانند کاهش قند خون و کاهش التهاب نیز می تواند فوایدی داشته باشد.

غذاهای ضدسرطان

ویژگی‌های یک بشقاب ضد سرطان

داشتن یک رژیم غذایی مناسب و متعادل به این معنی است که ما باید از پنج گروه اساسی که بدنمان به آن نیاز دارد، غذا بخوریم. همان‌طور که اکثر ما می‌دانیم اینها هستند. گروهی از شیر، گوشت ماهی، سبزیجات و میوه‌جات، غلات و روغن است. مواد غذایی با خواص پروبیوتیک، از جمله لبنیات، فلور روده را تنظیم می کنند. برای این منظور باید هر روز یک لیوان کفیر و چهار قاشق غذاخوری ماست مصرف شود. یکی دیگر از گروه‌های غذایی که به لطف فیبر موجود در آن از فلور روده محافظت می‌کند و تعداد باکتری‌های مفید را افزایش می‌دهد، حبوبات هستند. حبوبات خشک که 2 تا 3 روز در هفته مصرف شود، فواید مهم زیادی دارد، از تنظیم قند خون گرفته تا پیشگیری از سرطان رکتوم.

پیشگیری از سرطان با میوه و سبزیجات رنگارنگ

در مصرف سبزیجات و میوه‌جات باید دقت کرد. حداقل باید 3-5 وعده میوه و سبزیجات در روز مصرف شود. هر چه سبزیجات و میوه‌ها با رنگ‌های مختلف بیشتر باشد، تنوع “آنتی‌اکسیدان” بیشتر است. همیشه سبزیجات و میوه‌های تیره‌رنگ را انتخاب کنید. سبزی‌های تیره مانند شاتوت، اسفناج و کلم‌پیچ؛ قرمز تیره مانند چغندر، گوجه‌فرنگی، انار، زغال‌اخته؛ زرد – نارنجی تیره مانند زردآلو، هویج، کدوتنبل؛ بنفش مانند بادمجان و آلو؛ مراقب مصرف غذاهای سفیدرنگ مانند سیر و پیاز باشید.

به جای آرد سفید، گندم کامل را انتخاب کنید

غلات که حاوی کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین‌های B و E، منیزیم، آهن و مواد معدنی روی هستند، مهم‌ترین منبع انرژی بدن ما هستند. اما باید از منابع کربوهیدرات ساده مانند آرد سفید، برنج، شکر، عسل و مربا دوری کنیم. زیرا چنین غذاهایی قند خون را به‌سرعت افزایش می‌دهند و ترشح انسولین را تحریک می کنند؛ بنابراین، ترشح انسولین، قند اضافی در خون را به عنوان چربی ذخیره می‌کند. متأسفانه افزایش میزان چربی در بدن نیز راه را برای سرطان هموار می‌کند؛ بنابراین، مصرف غذاهای تولید شده از غلات فراوری نشده مانند گندم کامل، چاودار، جو و بلغور بسیار مهم است.

پیشگیری از سرطان با تغذیه سالم

غذاهایی که باید در آشپزخانه باشند

اگر می‌خواهید از بدن خود در برابر سرطان محافظت کنید، حتماً باید این غذاهای معجزه‌آسا را ​​در خانه خود داشته باشید:

  • سویا، عدس
  • پنیر بدون چربی، پنیر دلمه، ماست
  • لوبیا خشک
  • لوبیا سبز
  • نخود
  • میوه‌ها 
  • پوسته‌های سخت مانند گردو، بادام‌زمینی و فندق
  • کلم، گل کلم، اسفناج، شاتوت، تربچه و برگ‌چغندر، شلغم، برگ خردل
  • نان گندم کامل و چاودار، بلغور، گندم شکافته شده
  • تخم مرغ

راهنمای تغذیه برای پیشگیری از ابتلا سرطان

برای داشتن تغذیه  سالم و استفاده از غذاهای ضد سرطان باید به این قوانین توجه کنید:

  • وزن ایده‌آل بدن باید حفظ شود.
  • میوه‌های خوراکی را با پوست میل کنید.
  • غلاتی مانند نان سبوس‌دار، نان چاودار، بلغور و گندم ترک‌خورده بخورید.
  • غذاهایی با محتوای آنتی‌اکسیدان بالا و سرشار از ویتامین C مانند سیر، کلم، کلم بروکلی، گل کلم، گوجه‌فرنگی، چای سبز، گریپ‌فروت، دانه کتان، زنجبیل، زردچوبه و زغال‌اخته را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.
  • غذاهای سبزیجات را در کمی آب یا در آب خودش بپزید.
  • هنگام خیساندن یا جوشاندن حبوبات خشک، آب آن را بیرون نریزید.
  • به شرایط نگهداری مواد غذایی توجه کنید.
  • توضیحات روی بسته‌بندی غذاهای آماده را بررسی کنید.
  • مطمئن شوید که غذا تازه باشد و خودتان غذایتان را بپزید.
  • مصرف الکل را کاهش دهید.
  • هرگز از ورزش در برابر سرطان غافل نشوید. 3 روز در هفته حداقل 30 دقیقه پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری، قدم زدن و …. تمرینات را انجام دهید و این را مادام العمر ادامه دهید.

این توصیه‌ها برای محافظت از خود در برابر سرطان باید همیشه در پس ذهن شما باشد. هنگام رفتن به بازار یا خرید از بازار یا زمانی که برای آشپزی وارد آشپزخانه می‌شوید، مراقب این راهنمای تغذیه‌ای در برابر سرطان باشید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

مطالب مرتبط