برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
چاقی هورمونی : چه هورمونی باعث چاقی می‌‌شود؟

چاقی هورمونی : چه هورمونی باعث چاقی می‌‌شود؟

چاقی هورمونی یکی از بزرگترین مشکلات سلامتی امروز است. چاقی می‌تواند با ایجاد بسیاری از مشکلات سلامتی جدی در بدن ما منجر به بیماری‌های کشنده شود. داشتن ظاهری نامطلوب از نظر زیبایی شناختی نیز مشکلات روحی را به همراه دارد. به همین دلیل حفظ وزن ایده آل برای سلامت جسمی و روحی برای فرد بسیار مهم است

چاقی چیست؟

چاقی نتیجه افزایش مقدار توده چربی در بدن فرد نسبت به توده بدون چربی است که از اجزای دیگری مانند استخوان، ماهیچه و آب تشکیل شده است. داشتن توده بدنی بزرگتر از قد شما نشانه چاقی است. این افزایش بیش از حد بافت چربی بیماری‌های مزمنی مانند مقاومت به انسولین و دیابت را به همراه دارد. با رژیم‌های کاهش وزن که زیر نظر متخصص تغذیه برنامه ریزی شده‌اند، می‌توان از بیماری چاقی پیشگیری کرد.

چاقی هورمونی

علائم چاقی چیست؟

تجمع بیش از حد بافت چربی در بدن ابتدایی‌ترین علامت چاقی است. علاوه بر این علامت بینایی، مشکلات سلامتی زیادی نیز در بیماران دیده می‌شود. علائم چاقی به شرح زیر است:

  • تعریق
  • خستگی
  • تنگی نفس
  • خروپف و آپنه خواب
  • مشکلات پوستی
  • درد کمر و مفاصل
  • مشکلات روانی

بیشتر مطالعه کنید: چه ارتباطی بین چاقی و افسردگی وجود دارد؟

علت چاقی هورمونی چیست؟

بدن ما حالت ذخایر انرژی را با کمک برخی هورمون‌ها به سیستم عصبی مرکزی منتقل می‌کند. این هورمون‌ها مسئول انتقال حالت‌های گرسنگی و سیری به مغز هستند. به این ترتیب تعادل انرژی بدن تضمین می‌شود. چاقی می‌تواند در صورت اختلال در این هورمون‌ها یا عدم توانایی بدن در استفاده صحیح از این هورمون‌ها رخ دهد. این نوع مشکلات هورمونی از شایع‌ترین علل چاقی هستند. مصرف زیاد کربوهیدرات‌ها باعث ترشح بیش از حد انسولین در پانکراس می‌شود. انسولین هورمون مهمی است که بافت‌های بدن ما را قادر می‌سازد از قند استفاده کنند. اما مصرف زیاد کربوهیدرات‌ها باعث می‌شود که بافت‌ها انسولین بیشتری برای استفاده از قند ترشح کنند که با افزایش چربی بدن منجر به چاقی می‌شود. در این صورت مصرف کربوهیدرات در درمان کاهش می‌یابد و داروهای کاهش دهنده مقاومت به انسولین تجویز می‌شود. علاوه بر این، ورزش منظم نیز برای بیماران توصیه می‌شود.

افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و دیابت نوع 2 نیز در گروه خطر چاقی هورمونی  قرار دارند. اختلالات هورمون تیروئید یکی از دلایل مهم دیگر چاقی هورمونی است. هورمون تیروئید متابولیسم بدن ما را تنظیم می‌کند. در غیاب این هورمون مشکلاتی مانند مشکل در کاهش وزن و افزایش سریع وزن ایجاد می‌شود. به همین دلیل، تست‌های عملکرد تیروئید و آنتی بادی‌های تیروئید باید در بیماران چاق ارزیابی شود. علاوه بر این، عدم تعادل در دریافت و مصرف انرژی، سبک زندگی کم تحرک، عوامل ژنتیکی، برخی داروهای مصرفی و مشکلات روانی نیز می‌تواند منجر به چاقی هورمونی شود.

هورمون انسولین و چاقی

انسولین، هورمون ذخیره سازی اصلی در بدن، توسط پانکراس تولید می‌شود. در افراد سالم، انسولین ذخیره گلوکز در سلول‌های ماهیچه، کبد و چربی برای استفاده بعدی افزایش می‌دهد. بدن شما انسولین را به مقدار کم در طول روز و در مقادیر بیشتر بعد از غذا ترشح می‌کند. سپس این هورمون بسته به نیاز فعلی بدن، گلوکز را از غذا به سلول‌های شما برای انرژی یا ذخیره‌سازی منتقل می‌کند.

مقاومت به انسولین یک بیماری نسبتاً رایج است که باعث می‌شود سلول‌های شما به انسولین پاسخ ندهند. این وضعیت منجر به قند خون بالا می‌شود، زیرا انسولین نمی‌تواند گلوکز را به سلول‌های شما منتقل کند. سپس پانکراس شما انسولین بیشتری تولید می‌کند تا جذب گلوکز را افزایش دهد. مقاومت به انسولین با چاقی مرتبط است که به نوبه خود می‌تواند در سایر شرایط مانند دیابت نوع 2 و بیماری قلبی نقش داشته باشد.

حساسیت به انسولین را می‌توان برخلاف مقاومت به انسولین در نظر گرفت. یعنی سلول‌های شما به انسولین حساس هستند. بنابراین، ایده خوبی است که روی عادات سبک زندگی تمرکز کنید که به بهبود حساسیت به انسولین کمک می‌کند.

هورمون لپتین و چاقی

لپتین یک هورمون سیری است که در بخشی از مغز است و اشتها را تنظیم می‌کند. با این حال، افراد چاق ممکن است مقاومت به لپتین را تجربه کنند. این بدان معناست که پیام توقف غذا خوردن به مغز شما نمی‌رسد و در نهایت باعث پرخوری شما می‌شود. به نوبه خود، بدن شما ممکن است، لپتین بیشتری تولید کند تا زمانی که سطح لپتین شما افزایش یابد. علت مستقیم مقاومت به لپتین نامشخص است، اما ممکن است به دلیل التهاب، جهش ژنی و یا تولید بیش از حد لپتین باشد که می‌تواند با چاقی هورمونی همراه باشد.

هورمون کورتیزول و چاقی

کورتیزول به عنوان هورمون استرس شناخته می‌شود و توسط غدد فوق کلیوی شما تولید می‌شود. در زمان استرس، این هورمون باعث افزایش ضربان قلب و سطح انرژی می‌شود. در حالی که ترشح کورتیزول برای بدن شما در شرایط خطرناک مهم است، سطوح بالای مزمن کورتیزول ممکن است منجر به بسیاری از مشکلات سلامتی شود، از جمله: بیماری قلبی، دیابت، سطح انرژی پایین، فشار خون بالا، اختلالات خواب و افزایش وزن. برخی از عوامل سبک زندگی از جمله عادات خواب ضعیف، استرس مزمن، و مصرف زیاد غذاهایی با گلیسمی بالا ممکن است در سطوح بالای کورتیزول نقش داشته باشند.

چاقی هورمونی

رابطه هورمون استروژن با چاقی

استروژن یک هورمون جنسی است که مسئول تنظیم سیستم تناسلی زنانه و همچنین سیستم ایمنی، اسکلتی و عروقی است. سطح این هورمون در طول مراحل زندگی مانند بارداری، شیردهی و یائسگی و همچنین در طول چرخه قاعدگی تغییر می‌کند. سطوح بالای استروژن که اغلب در افراد چاق دیده می‌شود با افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها و سایر بیماری‌های مزمن مرتبط است. افرادی که سطح استروژن پایینی دارند، اغلب چاقی هورمونی را تجربه می‌کنند. این چاقی می‌تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی مانند قند خون بالا، فشار خون بالا و بیماری قلبی شود. شما می‌توانید خطر ابتلا به بسیاری از این بیماری‌ها را از طریق تغییر سبک زندگی کاهش دهید.

چاقی هورمونی فقط یک مشکل زیبایی نیست!

چاقی هورمونی را نباید به عنوان بیماری در نظر گرفت که در آن فرد تنها برای نگرانی‌های زیبایی برای تغییر ظاهر خود با پزشک مشورت می‌کند. بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا، دیابت، آپنه خواب و سرطان بیشتر در افراد چاق دیده می‌شود. برای جلوگیری از این مشکلات، سلامتی ناشی از چاقی بسیار مهم است؛ در نتیجه درمان خود را به تاخیر نیندازید.

سبک زندگی خود را در برابر چاقی هورمونی تغییر دهید!

باید بدون اتلاف وقت با پزشک مشورت کنید تا سایر بیماری‌های ناشی از چاقی زندگی شما را تهدید نکند. فشار خون، قند، مقاومت به انسولین، کلسترول، غدد فوق کلیوی، کبد چرب و هورمون‌های تیروئید باید بررسی شود. پس از این ارزیابی‌ها، برنامه‌های درمانی با توجه به نیاز بیمار انجام می‌شود. به منظور حمایت از برنامه‌های درمانی، فرد بهتر است که از عادات غذایی صحیح پیروی کند و یک سبک زندگی فعال را اتخاذ کند. ورزش منظم و داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل، روند درمان را افزایش می دهد.

ورزش برای چاقی هورمونی

فعالیت بدنی یک پشتیبانی معتبر برای محدودیت کالری است که در اکثریت قریب به اتفاق موارد با شکست مواجه می‌شود. فرد چاق باید بداند که اضافه وزن شدید او پیامد مستقیم کاهش فعالیت بدنی است. فعالیت بدنی باعث ایجاد یک سری تغییرات غدد درون ریز و متابولیک می‌شود که می‌تواند بدون توجه به محتوای کالری رژیم، باعث کاهش وزن شود. بدیهی است که مصرف بیش از حد غذا با کاهش وزن مخالف است، اما خوب است که محدودیت‌های کالری بیش از حد اعمال نکنید، چراکه تحمل آن از نظر جسمی و روانی دشوار است. مصرف انرژی مرتبط با ورزش برای فعالیت‌های هوازی معمولی مانند دوچرخه‌ سواری، پیاده‌ روی، شنای استقامتی یا اسکی بیشترین مقدار را دارد. این رشته‌های ورزشی به ویژه برای افراد دارای اضافه وزن مناسب هستند، زیرا سیستم اسکلتی و قلبی عروقی را تحت فشارهای شدید معمول ورزش‌های بی هوازی قرار نمی‌دهند.

کلام آخر

چاقی یک بیماری متابولیک بسیار پیچیده است و مشکل اراده یا خودکنترلی نیست. داشتن چاقی یا اضافه وزن تقصیر بیمار نیست. چاقی ناشی از یک بیولوژی پیچیده است که به موجب آن بدن مقدار چربی را که می‌خواهد نگه دارد، افزایش می‌دهد. در نتیجه، افراد چاق ممکن است هوس خوردن غذاهای پرکالری بیشتری داشته باشند و به احتمال زیاد کالری اضافی را به عنوان چربی ذخیره کنند. نتیجه افزایش وزن یا به طور خاص، افزایش میزان چربی بدن است.

چاقی هورمونی چیست؟

چاقی هورمونی یکی از بزرگترین مشکلات سلامتی امروز است. به دلیل افزایش یا کاهش برخی از هورمون‌ها از جمله: لپتین و انسولین ایجاد می‌شود.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط