برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم برای دیابت

کسانی که دیابت دارند چه باید بخورند؟

دیابت از آن دسته بیماری‌هایی است که می‌توانیم آن را مزمن تعریف کنیم، یعنی ممکن است مدت زیادی دچار آن باشید و متوجه نشوید. چیزی که آن را متمایز می‌کند، تغییر (اغلب افزایش) سطح قند (گلوکز) در خون است که به دلیل اختلال در تنظیم انسولین است. در کنار فعالیت بدنی، تغذیه در پیشگیری و درمان دیابت نوع ۲ ضروری است. هدف آن نه تنها بهبود کنترل قند خون، بلکه کاهش عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی است.

رژیم غذایی‌ایده‌آل برای پیشگیری و درمان افراد مبتلا به دیابت شامل رژیم غذایی غنی از فیبر (مانند سبزیجات، میوه‌ها، غلات تصفیه نشده) و کم چربی حیوانی است. غلات کامل، میوه‌ها، حبوبات و سبزیجات در میان منابع کربوهیدرات ترجیح داده می‌شوند.

همانطور که توسط بنیاد تحقیقات دیابت نیز اشاره شده است، رژیم غذایی مدیترانه‌ای که مبتنی بر مصرف غذا‌های غنی از فیبر است، از سبزیجات، میوه‌ها و غلات تصفیه نشده و چربی‌های با منشأء حیوانی کم است، برای مدت طولانی مورد مطالعه قرار گرفته است. اثرات مفید آن را هم بر کنترل دیابت و هم بر خطر قلبی عروقی نشان داده است.

آیا یک دیابتی می‌تواند قهوه بنوشد؟

کسانی که دیابت دارند چه باید بخورند؟

رژیم غذایی توصیه شده برای افراد مبتلا به دیابت یک رژیم غذایی مناسب برای بازگرداندن یا حفظ تعادل قند خون است. رژیم غذایی‌ایده‌آل دیابتی‌ها آنقدر‌ها که ممکن است تصور شود پیچیده یا محدود‌کننده نیست. در بیشتر موارد، به جای تحریف، باید با بیماری سازگار شود ( باید برای هر شخصی جداگانه تنظیم شود ). برخی از غذا‌ها باید در حد اعتدال مصرف شوند، اما افراد دیابتی همچنان می‌توانند از بین طیف گسترده‌ای از جایگزین‌های سالم انتخاب کنند. پس بیایید ببینیم آن‌ها چه هستند! پزشکان مصرف میوه و سبزیجات را تا حد امکان یا حداقل پنج بار در روز توصیه می‌کند.

با دیابت چه میوه‌ای می‌توانید بخورید؟

مصرف سیب، گلابی و زغال اخته احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. این موضوع توسط مطالعه‌ای که توسط محققان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد انجام شده است تأیید شده است. یک مطالعه قبلی قبلاً نشان داده بود که مصرف بیشتر فلاونوئید‌ها از طریق رژیم غذایی برای سلامتی مفید است و خطر ابتلا به فشار خون را کاهش می‌دهد.

آووکادو، ماندارین، موز، انگور، انجیر، انار، خرمالو باید اجتناب شود.

در مورد میوه خشک شواهد علمی نشان می‌دهد که خوردن پسته یک سلاح مؤثر در مقابله با دیابت است. این نوع میوه خشک دارای چربی‌های خوب بسیار مفیدی است به خصوص در مرحله قبل از توسعه واقعی بیماری. برای پرهیز از درصد بالای کربوهیدرات‌ها، میوه‌های خشک دیگر و به ویژه آجیل کاج، شاه بلوط، بادام، گردو، بادام زمینی، خرما باید محدود شوند.

با دیابت چه سبزیجاتی می‌توانید بخورید؟

در مورد سبزیجات، توصیه می‌شود به خصوص سیب زمینی و غده‌های دیگر (مانند چغندر، کاساوا) را محدود کنید. برای سبزیجات با شاخص گلیسمی متوسط ​​به بالا، اما سرشار از فیبر و با بار گلیسمی پایین – به عنوان مثال هویج – به طور کلی آزادی مصرف مشخصی داده می‌شود تا زمانی که در مقدار و دفعات آن زیاده روی نکنید.

یک مولکول طبیعی مفید برای کنترل دیابت در کلم بروکلی وجود دارد. یک مطالعه علمی تأیید می‌کند که این ماده از تولید گلوکز جلوگیری می‌کند و در نتیجه قند خون را تحت کنترل نگه می‌دارد. اثر این مولکول که سولفورافان نام دارد را می‌توان با متفورمین مقایسه کرد، دارویی که برای دیابت استفاده می‌شود و دارای عوارض جانبی مکرر است.

کدو تنبل همچنین یک متحد قدرتمند در برابر دیابت است. کدو تنبل کم قند و سرشار از ویتأمین‌ها و مواد معدنی یکی از مؤثرترین غذا‌ها برای کنترل متابولیسم قند و در نتیجه تنظیم سطح قند خون و متعادل کردن وزن بدن است.

کسانی که دیابت دارند چه باید بخورند

آیا افراد دیابتی می‌توانند حبوبات بخورند؟

حبوبات برای کاهش قند خون بسیار مفید هستند. با این حال، با توجه به اینکه آن‌ها محتوای نسبتاً بالایی از اسید اوریک دارند (به خصوص نخود سبز)، اگر هیپراوریسمی به قند خون بالا اضافه شود، توصیه می‌شود که فقط یک غذای غنی از اسید اوریک در روز مصرف شود. به عبارت دیگر، ممکن است بخواهید در روز‌هایی که حبوبات می‌خورید، گوشت را از منو حذف کنید، زیرا گوشت حاوی مقدار زیادی پورین است که اسید اوریک تولید می‌کند. حبوبات به خودی خود منبع خوبی از پروتئین، ویتأمین‌های گروه B و آهن هستند و آن‌ها را به یک جایگزین عالی برای گوشت تبدیل می‌کند. بنابراین اگر به جای گوشت حبوبات می‌خورید و نه علاوه بر آن، می‌توانید با خیال راحت علیرغم هیپراوریسمی، مقدار ۵۰ گرم مصرف کنید.

عدس، نخود، لوبیا و نخود به طور کلی، غذا‌هایی هستند که در رژیم غذایی سالم برای مبارزه با دیابت، چاقی، سرطان و بیماری‌های عروق کرونر قلب اهمیت اساسی دارند.

سایر غذا‌هایی که برای پیشگیری و کنترل دیابت توصیه می‌شود

حتی شکلات و چای که مانند برخی میوه‌ها سرشار از فلاونوئید هستند، از دیابت نوع ۲ محافظت می‌کنند.

از جمله غذا‌های مفید برای بیماران دیابتی، دانه کنجد است که علاوه بر داشتن خواص مفید متعدد برای سلامتی، قادر به تنظیم سطح‌تری گلیسیرید و کلسترول خون است.

آیا مردم باید کربوهیدرات را به طور کامل قطع کنند؟

 پاسخ منفی است. به جای پرهیز از کربوهیدرات، بهتر است غذا‌های غنی از فیبر یا با شاخص گلیسمی پایین (مانند پاستا و برنج نیم‌پز) را ترجیح دهید. این غذا‌ها نه تنها خطر ابتلا به دیابت را افزایش نمی‌دهند بلکه آن را کاهش می‌دهند.

در میان دارو‌های طبیعی برای دیابت، پونه کوهی و رزماری نیز وجود دارد:

 این ادویه‌ها به لطف محتوای پلی فنول‌ها و فلاونوئید‌ها، قادر به مهار برخی از آنزیم‌هایی هستند که نقش کلیدی در ترشح انسولین دارند. در میان انواع مختلف ادویه جات، عصاره‌های تجاری پونه کوهی یونانی، پونه کوهی مکزیکی و رزماری بهترین مهارکننده‌های آنزیم مرتبط با دیابت هستند.

برای جلوگیری از افزایش قند خون بعد از غذا، روغن زیتون نیز بسیار مفید است، یک غذای‌ایده‌آل، به علاوه، حتی برای کسانی که دیابت ندارند، زیرا به مبارزه با عوامل خطر قلبی عروقی رایج در اکثر افراد بالای سن کمک می‌کند. میانسالی و در حال حاضر به طور فزاینده‌ای حتی در بزرگسالان جوان رایج است.

برای پیشگیری یا کنترل دیابت در صبحانه چه بخوریم؟

مهم است که صبحانه مغذی باشد. بر این اساس، نسبت بین پروتئین و فیبر غذایی باید متعادل باشد. این شامل  تخم مرغ، ماست و غیره می‌شود. مهم است که محصولات طبیعی شکر اضافه‌ای نداشته باشند. اگر  افراد دارای دیابت به رژیم غذایی خود پایبند باشد، می‌تواند گرسنگی را نیز از بین ببرد.

یک رژیم غذایی با پروتئین بالا منجر به کنترل بیشتر غذا می‌شود زیرا سطح قند به کندی افزایش می‌یابد. به طور خلاصه، صبحانه تأثیر مثبتی بر دیابت دارد. علاوه بر این، چاقی را می‌توان با یک صبحانه مغذی و یک رژیم غذایی به طور کلی سالم کاهش داد یا کاهش داد. 

آیا یک دیابتی می‌تواند قهوه بنوشد؟

بر اساس مطالعه‌ای که توسط INRAN (مؤسسه ملی تحقیقات غذا و تغذیه) انجام شده است، یک ماده غذایی مرتبط با پیشگیری از خطر دیابت و کنترل قند خون، قهوه است، به خصوص بعد از غذا. مواد فنلی موجود در آن در واقع به روشی مشابه برخی از دارو‌های ضد دیابت مانند آکاربوز عمل می‌کنند که قادر به مهار برخی آنزیم‌ها (آلفا گلوکوزیدازها) دخیل در هضم کربوهیدرات‌ها هستند. این عمل می‌تواند باعث کاهش سرعت جذب گلوکز و کاهش اوج گلیسمی که در پایان یک وعده غذایی اتفاق می‌افتد را کاهش دهد و به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.

کسانی که دیابت دارند چه باید بخورند

با دیابت چه چیز‌هایی نخوریم؟

مبتلایان به دیابت باید به برخی توصیه‌ها احترام بگذارند که همان توصیه‌هایی است که به جمعیت سالم پیشنهاد می‌شود تا خطر ابتلا به دیابت و بسیاری از بیماری‌های دیگر مانند قلب و عروق و برخی از انواع سرطان را کاهش دهند.

پس از چه چیزی باید اجتناب کرد؟ برای جلوگیری از حتی عوارض خطرناک دیابت توصیه می‌شود میزان نمک در رژیم غذایی را محدود کنید. در واقع، بر اساس مطالعه‌ای که توسط گروهی از محققان دانشگاه نیگاتا، ژاپن انجام شد، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که از رژیم غذایی پر نمک پیروی می‌کنند، دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

از غذا‌های آماده نیز باید خودداری کرد. زنانی که به طور معمول دو یا چند بار در هفته غذا می‌خورند، سطح قند خون بالاتر و گردش انسولین بیشتری در خون دارند که نشانه‌ای از یک وضعیت خطرناک است – مقاومت در برابر هورمونی که قند را کنترل می‌کند.

به طور کلی، برای کنترل قند خون، وزن بدن و چربی خون، باید از موارد زیر اجتناب کرد:

شکر، عسل و فرآورده‌های شیرینی پزی تصفیه شده با محتوای کربوهیدرات و چربی بالا (به عنوان مثال بیسکویت، تنقلات، بستنی، شیرینی‌های از پیش بسته‌بندی شده، کرؤسان، شیرینی‌ها)؛

آب میوه‌ها و نوشیدنی‌های شیرین به طور کلی.

تمام غذا‌های تصفیه شده (آرد و ماکارونی سفید،نان، شکر سفید، آسپارتام، فروکتوز)

اولین دوره‌های مفصل تهیه شده با چاشنی‌های چرب (مانند لازانیا، کانلونی، ریزوتو و غیره)؛

پیتزا‌های پیچیده و جایگزین‌های نان با چربی و نمک اضافه شده (نان، کراکر، ساندویچ روغن، فوکاچیا).

همچنین مارگارین‌ها، چربی‌های هیدروژنه و تمام روغن‌های گیاهی که به صورت گرم تولید می‌شوند را حذف کنید. توصیه می‌شود فقط روغن‌هایی (روغن زیتون فوق بکر، کتان، کنف) اولین پرس سرد را انتخاب کنید که از کشاورزی ارگانیک یا بیودینامیک می‌آیند.

سبزیجاتی که قند خون را کاهش می دهند کدامند؟

سبزیجاتی که قند خون را کاهش می دهند، سبزیجات دارای برگ سبز (کاهو، کلم بروکلی، اسفناج)، آووکادو، گل کلم، رازیانه، کرفس، بادمجان، فلفل، مارچوبه، رادیکیو، شلغم، کنگر فرنگی، قاصدک، لوبیا سبز، تربچه، کدو سبز، هویج خام، گوجه فرنگی، سیر

یک دیابتی چقدر آب بنوشد؟

افراد مبتلا به دیابت تحت درمان که به خوبی بیماری خود را کنترل کرده اند، به مقدار روزانه حدود 2.5 لیتر 
آب نیاز دارند که باید در طول روز در دوزهای کم توزیع شود.

آیا مبتلایان به دیابت می‌توانند سیب زمینی بخورند؟

سیب زمینی تنها سبزی (در واقع یک غده) است که برای مبتلایان به دیابت توصیه نمی شود. آنها سرشار از نشاسته هستند و نشاسته کربوهیدرات هایی هستند که سریعتر به گلوکز تبدیل شده و وارد خون می شوند. شاخص گلیسمی سیب زمینی آبپز حتی بیشتر از قند است.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

مطالب مرتبط