برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
کبد چرب گرید 2

کبد چرب گرید 2 و درمان آن

استئاتوز هپاتیس  یک بیماری کبدی است که به آن کبد چرب گفته می‌شود. در نتیجه چربی بیشتری در بافت کبد ذخیره می‌شود. دلایل مختلفی می‌تواند برای کبد چرب وجود داشته باشد. به عنوان مثال، دیابت، چاقی، مصرف بیش از حد الکل و دارو‌های مختلف از جمله این موارد است. در این بین کبد چرب گرید ۲ به علت تجمع چربی اهمیت زیادی دارد.

کبد چرب معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. گاهی اوقات می‌تواند پسرفت کند. اما در نتیجه کبد چرب، التهاب و آسیب بیشتر به بافت کبد نیز ممکن است رخ دهد. بسته به شدت ذخیره چربی در کبد، سه درجه از شدت کبد چرب وجود دارد:

  • گرید ۱: کبد چرب خفیف با رسوب چربی در کمتر از یک سوم سلول‌های کبد.
  • گرید ۲: کبد چرب متوسط با رسوب چربی در کمتر از دو سوم سلول‌های کبد.
  • درجه ۳: کبد چرب شدید با رسوب چربی در بیش از دو سوم سلول‌های کبد.

کبد چربه گرید ۲ یک کبد چرب نسبتاً شدید است. در کمتر از دو سوم سلول‌های کبد، چربی بیشتری ذخیره می‌شود.

درمان کبد چرب گرید 2

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی گرید ۲ کبد چرب

با کمک پزشک می‌توانید اقداماتی را برای کنترل بیماری کبد چرب غیرالکلی خود انجام دهید. تو می‌توانی:

وزن خود را کم کنید

اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، برای کاهش وزن، تعداد کالری مصرفی خود را کاهش دهید و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. کاهش کالری کلید کاهش وزن و مدیریت این بیماری است. اگر در گذشته برای کاهش وزن تلاش کرده‌اید و موفق نشده‌اید، از پزشک خود کمک بخواهید.

یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید. رژیم غذایی سالمی داشته باشید که سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل باشد و تمام کالری‌هایی که دریافت می‌کنید را پیگیری کنید.

 برای درمان کبد چرب گرید ۲ ورزش کنید

تحرک بیشتری داشته باشید. در بیشتر روز‌های هفته حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید. اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، ممکن است متوجه شوید که ورزش بیشتر مفید است. اما اگر قبلاً به طور منظم ورزش نمی‌کنید، ابتدا با پزشک خود موافقت کنید و به آرامی شروع کنید.

دیابت خود را کنترل کنید

دستورالعمل‌های پزشک را دنبال کنید تا دیابت خود را کنترل کنید. دارو‌های خود را طبق دستور مصرف کنید و قند خون خود را به دقت کنترل کنید.

کلسترول خود را کاهش دهید

یک رژیم غذایی گیاهی سالم، ورزش و دارو‌ها می‌تواند به حفظ کلسترول و‌تری گلیسیرید شما در سطوح سالم و درمان کبد چرب گرید ۲ کمک کند.

از کبد خود محافظت کنید از چیز‌هایی که باعث ایجاد استرس اضافی بر کبد شما می‌شود اجتناب کنید. به عنوان مثال، الکل ننوشید. دستورالعمل‌های مربوط به همه دارو‌ها و دارو‌های بدون نسخه را دنبال کنید. قبل از استفاده از هر گونه دارو‌های گیاهی با پزشک خود مشورت کنید، زیرا همه محصولات گیاهی بی‌خطر نیستند.

آب بنوشید

اگر افراد مبتلا به اندازه کافی بنوشند کمک می‌کند. دستورالعمل دو لیتر در روز است. آب و دمنوش‌های گیاهی شیرین نشده بهترین عملکرد را دارند. در صورت ابتلا به کبد چرب، مصرف قهوه نیز در حد اعتدال مجاز است.

سبزیجات برای کبد چرب گرید 2

رژیم غذایی کبد چرب؛ بهترین راه برای خلاص شدن از شر کبد چرب گرید 2

متخصصان رژیم غذایی متعادل و کم چرب را برای کبد چرب توصیه می‌کنند. این شامل مقدار زیادی سبزیجات تازه، غلات کامل، ماهی و گوشت بدون چربی، و آجیل و دانه‌ها است. هنگام پخت و پز، بیماران باید روغن‌هایی با نسبت بالایی از اسید‌های چرب غیراشباع مانند روغن زیتون یا کلزا را انتخاب کنند.

  • سبزیجات تلخ مانند کلم بروکسل، ‌اندیو یا کاسنی تولید صفرا را افزایش می‌دهند. این کار از کبد در کارش حمایت می‌کند. غذا‌های فرآوری شده با چربی حیوانی، شکر، تقویت‌کننده طعم و مواد نگهدارنده باید تا حد امکان از رژیم غذایی شما حذف شود.
  • شکلات تلخ در حد اعتدال بی‌ضرر در نظر گرفته می‌شود.
  • اگر با وجود داشتن کبد چرب نمی‌خواهید بدون شیر و محصولات لبنی کار کنید، باید از نوع کم چرب آن استفاده کنید – به عنوان مثال شیر و ماست طبیعی با ۱. ۵ درصد چربی، کوارک کم چرب یا دوغ.
  • پیاز و حبوبات مانند نخود، عدس و لوبیا فقط باید گاهی اوقات در منو باشد. بیماران اغلب تعجب می‌کنند که چرا اگر کبد چرب دارند نباید پیاز بخورند. دلیل این امر این است که این غذا‌ها فشار زیادی به کبد وارد می‌کنند، افراد مبتلا اغلب آن‌ها را تحمل نمی‌کنند و حبوبات ذکر شده را به خوبی تحمل می‌کنند.
  • پخش وعده‌های غذایی کوچک در طول روز از بارگذاری بیش از حد کبد جلوگیری می‌کند.
  • در برخی موارد، کبد در حال حاضر به شدت آسیب دیده است که بدن دیگر نمی‌تواند مواد مغذی کافی را دریافت کند. سپس جبران کمبود منیزیم، روی، کلسیم، پتاسیم و فسفات ناشی از کبد چرب با مکمل‌های غذایی می‌تواند مفید و ضروری باشد. پزشک با بیمار خود به صورت جداگانه در مورد مواد مغذی مورد نیاز خود صحبت می‌کند.

دمنوش گیاهی برای کبد چرب گرید ۲

 برخی از دارو‌های خانگی برای کاهش کبد چرب در گردش هستند. با این حال، مطالعات هنوز نتوانسته‌اند مزایای آن‌ها را به طور علمی ثابت کنند.

خار مریم: این گیاه دارای ماده سیلیمارین است که گفته می‌شود سلول‌های کبد را بازسازی می‌کند. بیماران کبد چرب می‌توانند شیرخار را به صورت چای یا قرص از داروخانه خریداری کنند.

چای مریم گلی: گفته می‌شود که گیاهان از ذخیره چربی جلوگیری می‌کنند.

کنگر فرنگی: این سبزی حاوی مواد سینارین و سیناریدین است که گفته می‌شود از پسرفت کبد چرب حمایت می‌کنند. افراد مبتلا می‌توانند کنگر فرنگی را به صورت کامل، آب میوه یا قرص بخورند.

همانطور که از نام “کبد چرب” پیداست، این وضعیت مربوط به رسوب چربی اضافی است. بنابراین، شما باید مقدار چربی را در رژیم غذایی خود محدود کنید. متخصصان تغذیه بر این باورند که حفظ یک سبک زندگی سالم، ورزش و پیروی از رژیم غذایی کبد چرب ممکن است به خلاص شدن از شر آن کمک کند.

رژیم کبد چرب

۱۱ غذایی مفید برای درمان کبد چرب گرید ۲

یکی از بهترین کار‌هایی که در صورت مشاهده علائم کبد چرب باید انجام دهید، پیروی از رژیم غذایی کبد چرب است. ابتدا باید کربوهیدرات‌های تصفیه شده و شکر را کاهش دهید و آن‌ها را با کربوهیدرات‌های پیچیده‌تر جایگزین کنید. این کربوهیدرات‌های پیچیده می‌توانند جو دوسر، برنج قهوه‌ای، کینوا و غیره باشند.

اکثر پزشکان رژیم غذایی مدیترانه‌ای را توصیه می‌کنند که کربوهیدرات‌های تصفیه شده کم و پروتئین بالایی دارد. این شامل گوشت‌های بدون چربی مانند ماهی و لبنیات کم چرب نیز می‌شود.

علاوه بر این، می‌توانید محصولات تازه مانند سبزیجات و میوه‌ها را مصرف کنید. این نوع غذا‌ها از کبد شما حمایت می‌کنند و به جلوگیری از NAFLD کمک می‌کنند.

قهوه برای کبد چرب گرید ۲ عالی است!

تحقیقات نشان داده است که کافئین به کاهش سرعت شروع فیبروز کبدی، سیروز و غیره کمک می‌کند. نوشیدن ۱ فنجان قهوه سیاه در روز یک راه عالی برای حمایت از سلامت کبد شما است.

آووکادو بر کبد چرب گرید ۲ تاثیر مثبت دارد

آووکادو چربی اشباع نشده و جایگزینی عالی برای محصولات چربی اشباع مانند کره است. همچنین یک منبع گیاهی عالی برای اسید‌های چرب امگا ۳ است.

علاوه بر این، آووکادو حاوی ترکیباتی است که می‌تواند به درمان آسیب کبدی مرتبط با کبد چرب غیر الکلی کمک کند. تحقیقات ثابت می‌کند که مصرف اسید‌های چرب امگا ۳ وضعیت کبد چرب را بهبود می‌بخشد. از این رو، اگر کبد چرب دارید، آووکادو یک مکمل عالی برای رژیم غذایی شما است.

چای سبز و کبد چرب گرید ۲

آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سبز می‌توانند برای کبد شما معجزه کنند. آنتی اکسیدان‌های منحصر به فرد مانند کاتچین‌ها چربی کبد و التهاب را در بیماران NAFLD کاهش می‌دهند.

علاوه بر این، تحقیقات علمی ثابت می‌کند که بیماران کبد چرب که ۱-۲ فنجان چای سبز به طور منظم مصرف می‌کنند، سطوح بهینه آنزیم‌های کبدی را نشان داده‌اند. از این رو باعث بهبود عملکرد کبد می‌شود.

روغن زیتون بهترین چربی غیر اشباع!

اگر مشکوک به کبد چرب هستید، اجتناب از چربی‌های اشباع شده مهم است. به خصوص چربی‌هایی که در گوشت قرمز یا کره پیدا می‌کنید. چربی‌هایی مانند روغن زیتون غیراشباع هستند و جایگزین بسیار بهتری هستند.

روغن زیتون دارای PUFA (اسید چرب چند غیر اشباع) و MUFA (اسید چرب تک غیراشباع) است. هدف این است که بیش از ۲-۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز مصرف نکنید.

بلغور جو دوسر بخورید

بلغور جو دوسر یک گزینه عالی، سیر‌کننده و کم چرب صبحانه حاوی فیبر و کربوهیدرات‌های پیچیده است که باعث کاهش وزن در افراد مبتلا به NAFLD می‌شود. کنترل وزن برای کسانی که کبد چرب دارند بسیار مهم است.

بلغور جو دوسر خود را با یک قاشق غذاخوری کره آجیل مانند بادام زمینی یا بادام یا میوه‌های تکه شده برای یک صبحانه متعادل و انرژی‌زا ترکیب کنید.

سبزیجات سبز باعث کاهش کبد چرب گرید ۲ می‌شوند

سبزیجات سبز مانند بروکلی و اسفناج می‌توانند تجمع چربی در کبد را کاهش دهند. سعی کنید روزانه مقادیر زیادی بروکلی، اسفناج، متی، خردل و کاهو مصرف کنید. پر کردن رژیم غذایی خود با مقدار زیادی سبزیجات نیز یک راه عالی برای مدیریت وزن است.

فیبر سبزیجات برگ سبز به سیری زودرس کمک می‌کند و وزن را کنترل می‌کند. ترکیبات نیترات موجود در سبزیجات برگ سبز علائم را کاهش می‌دهد و بیماری کبد چرب را معکوس می‌کند و کلروفیل موجود در سبزیجات سبز یک پاک‌کننده عالی کبد است.

سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی مانند گل کلم، کلم و کلم بروکلی به افزایش توانایی کبد در سم زدایی و پاکسازی کمک می‌کنند.

این سبزیجات دارای ترکیبات گوگردی هستند که برای تولید گلوتاتیون در بدن ما ضروری است. گلوتاتیون یک آنتی اکسیدان قابل توجه است که از کبد در برابر التهاب محافظت می‌کند. ایندول، ترکیبی که در سبزیجات چلیپایی یافت می‌شود، در درمان بیماری کبد چرب نیز مؤثر است.

آجیل و دانه‌ها

آجیل و دانه‌هایی مانند بادام، گردو، بادام هندی، دانه کتان، دانه چیا، تخم کدو و غیره، منابع غنی از اسید‌های چرب پلی و تک غیراشباع هستند.

این چربی غیراشباع اغلب «چربی خوب» نامیده می‌شود و برای بدن مفید است. علاوه بر این، اسید‌های چرب امگا ۳ را از مغز‌ها و دانه‌ها دریافت می‌کنید. این به نوبه خود برای معکوس کردن بیماری کبد چرب مفید است.

مرغ و تخم مرغ

مرغ و تخم مرغ منابع پروتئین فعال بیولوژیکی هستند. پروتئین زیست فعال به راحتی در بدن جذب و هضم می‌شود. از آنجایی که یکی از دلایل اصلی رسوب چربی در کبد رژیم غذایی کم پروتئین است، مقدار کافی پروتئین می‌تواند به درمان بیماری کبد چرب کمک کند.

تاثیر قهوه بر کبد چرب گرید دو

۷ غذایی که در رژیم غذایی کبد چرب گرید ۲  باید از آن اجتناب کنید!

ممکن است تصور کنید که «چربی» بزرگ‌ترین عامل در NAFLD است، اما در کمال تعجب سرشار از قند و غذا‌های حاوی کربوهیدرات است. البته اجتناب از چربی‌های اشباع برای سلامت کلی و کاهش وزن ضروری است. اما، کاهش مصرف کربوهیدرات، بهبود قابل توجهی را در وضعیت کبد چرب شما تضمین می‌کند.

۱. الکل

یکی از مهم‌ترین مواردی که هنگام ابتلا به NAFLD باید از آن اجتناب کرد، الکل است. الکل نه تنها می‌تواند باعث بیماری کبد چرب شود، بلکه می‌تواند وضعیت موجود را بسیار بدتر کند.

۲. شکر

شما باید مصرف شکر را کاهش دهید. حتی شامل قند‌های مشتق شده طبیعی مانند آب میوه و عسل است.

۳. کربوهیدرات‌های تصفیه شده

شما باید از مصرف کربوهیدرات‌های سفید مانند نان سفید و پاستا خودداری کنید. در عوض، می‌توانید آن‌ها را با جایگزین‌های غلات کامل مانند کینوآ، نان سبوس دار و ماکارونی لوبیا سیاه جایگزین کنید.

۴. نمک

سعی کنید میزان سدیم مصرفی خود را کمتر از ۱۵۰۰ میلی گرم در روز نگه دارید. نمک زیاد باعث می‌شود وزن آب را حفظ کنید.

۵. غذا‌های سرخ شده

غذا‌های سرخ شده مانند سیب زمینی سرخ کرده، چیپس، بال مرغ و دونات سرشار از چربی و قند هستند. بنابراین این نوع غذا‌ها باعث افزایش قند خون شما می‌شوند. و این یک عامل کمک‌کننده به NAFLD است.

۶. چربی اشباع شده

شما باید از هر نوع چربی اشباع شده از جمله گوشت قرمز و کره اجتناب کنید. در عوض، آن را با چربی‌های سالم مانند زیتون، آووکادو و روغن‌های خشک فشرده جایگزین کنید.

۷. گوشت قرمز

گوشت قرمز مانند گوشت گاو و خوک حاوی مقادیر بالایی از چربی‌های اشباع شده است. در مورد کبد چرب مطلوب نیست. از این رو، باید از آن اجتناب کنید. گوشت قرمز همچنین دارای سمومی است که در صورت عدم فرآوری صحیح می‌تواند سلامتی را با ایجاد التهاب بدتر کند.

آیا کبد چرب گرید دو قابل درمان است؟

بله. کبد دارای قابلیت بازسازی خودکار است. کافی است تا برای مدتی روند درمانی که پزشک متخصص برای شما در نظر گرفته و همچنین رژیم غذایی مناسب را دنبال کنید.

چه مدت طول می‌کشد تا کبد چرب گرید 2 درمان شود؟

این عارضه به طور معمول 9 ماه تا 1 سال طول می کشد. اگر درمان به درستی انجام نشود،در برخی موارد ناگوار، حتی منجر به سیروز و نارسایی کبد می‌شود.

مصرف مرغ برای کبد چرب خوب است؟

گوشت قرمز سرشار از چربی های اشباع شده است و افراد مبتلا به کبد چرب باید از مصرف آن اجتناب کنند. 
گوشت های بدون چربی مانند مرغ، ماهی و غیره باید گزینه های ارجح برای آنها باشد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط