برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم پاکسازی چربی خون

رژیم پاکسازی چربی خون و غذاهایی به کاهش کلسترول خون کمک می‌کنند

خون شما قهرمان گمنام بدن است که اندام‌های شما را با مواد مغذی و اکسیژنی که برای عملکرد خوب نیاز دارند، نگه می‌دارد. اما برای تصفیه خون خود نیازی به یک رژیم غذایی شیک و گران‌قیمت ندارید. ازآنجایی‌که کلیه و کبد خون را پاکسازی می‌کنند و آن را از شر سموم خلاص می‌کنند، تنها کاری که باید انجام دهید این است که از عملکرد مناسب آن‌ها اطمینان حاصل کنید. کلسترول یا چربی خون بالا شما را در معرض خطر جدی حملات قلبی، سکته مغزی و سایر حوادث خطرناک قلبی عروقی قرار می‌دهد. خوشبختانه، اگر این چهار مرحله را دنبال کنید، می‌توانید نسبتاً سریع و آسان کلسترول خود را کاهش دهید.

برای پاسکازی چربی خون چه بخوریم

رژیم پاکسازی چربی خون

دستورالعمل‌های غذایی زیادی وجود دارد که می‌توانید برای بهبود کلسترول خود از آن‌ها پیروی کنید، اما اگر به دنبال ساده‌ترین راه برای انجام آن هستید، رژیم مدیترانه ای میتواند گزینه خوبی برای شما باشد. این رژیم سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، لوبیا، غلات کامل، آجیل، ماهی و روغن زیتون است، اما گوشت قرمز کمی دارد، این رژیم شامل بسیاری از توصیه‌های غذایی رایجی است که با آن مواجه خواهید شد.

فیبر مکمل در رژیم پاکسازی چربی خون

وقتی به رژیم غذایی مدیترانه‌ای روی می‌آورید، احتمالاً مصرف فیبر خود را افزایش می‌دهید. با این حال، هنوز هم ممکن است کافی نباشد. فیبر مهم است زیرا می‌تواند از ورود چربی و کلسترول به جریان خون جلوگیری کند. علاوه بر این، می‌تواند کبد را تشویق کند تا کلسترول را از خون خارج کند. پوسته پسیلیوم یک انتخاب عالی برای مکمل فیبر شما است. این معمولاً در متاموسیل و مکمل‌های فیبر مشابه موجود است.

خوراکی‌هایی که در رژیم پاکسازی چربی خون وجود دارند؟

خوراکی‌هایی که در رژیم پاکسازی چربی خون وجود دارند به شرح زیر است:

آب

ساده‌ترین اما یکی از مؤثرترین سم زدا‌ها آب ساده و قدیمی است. ازآنجایی‌که ادرار وسیله‌ای است که کلیه‌ها از طریق آن سموم را از خون خارج می‌کنند، داشتن آب کافی بهترین گزینه برای تمیز نگه داشتن خون است. همانند یک پاکسازی عمیق خانه، یک رژیم تصفیه مناسب خون شما را ملزم می‌کند که مقدار زیادی آب را در رژیم غذایی خود بگنجانید. هیدراته ماندن می‌تواند به کلیه‌های شما کمک کند تا ناخالصی‌های بدن را با کمک فیبر و مواد معدنی سایر غذا‌های تصفیه‌کننده خون دفع کنند.

میوه‌های تازه

فیبر پکتین موجود در پوست میوه‌هایی مانند سیب، گواوا، آلو و گلابی برای سم زدایی خون مفید است. علاوه بر اتصال با چربی‌های اضافی در خون و همچنین کبد، پکتین با فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی مضر یا مواد زائد در جریان خون شما متصل می‌شود و سپس حذف می‌شود. همچنین لیکوپن موجود در میوه‌های قرمز و گلوتاتیون (هر دو آنتی اکسیدان) برای از بین بردن ضایعات و مواد شیمیایی مفید هستند.

اگر از طرفداران انواع توت‌ها هستید، خوش شانس هستید. مطالعات نشان می‌دهد که آن‌ها دارای آنتی اکسیدان بالایی هستند که از هر گونه آسیب به کبد مانند ضایعات و فیبروز جلوگیری می‌کند. آنها همچنین از رشد سلول‌های سرطانی کبد جلوگیری می‌کنند. بنابراین، گزینه‌هایی مانند زغال اخته را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا کبد خود را سالم نگه دارید.

 انگور، به خصوص انگور قرمز و بنفش را میان وعده بخورید. آن‌ها حاوی رسوراترول (یک ترکیب گیاهی) هستند که مانند آنتی اکسیدان‌ها از هر گونه آسیب به کبد جلوگیری می‌کند و عملکرد صاف آن را تضمین می‌کند.

گریپ فروت در عین حال حاوی دو آنتی اکسیدان است که کبد را سالم نگه می‌دارد، یعنی نارینژنین و نارینگین. نارینژنین توانایی کبد را برای سوزاندن چربی بهبود می‌بخشد، در حالی که نارینگین توانایی آن را برای متابولیسم الکل و مقابله با اثرات منفی آن بهبود می‌بخشد.

سبزیجات برگ سبز از مهم ترین بخش های رژیم پاکسازی چربی خون هستند

همه طرفدار سبزیجات برگ سبز نیستند. اما آن‌ها می‌توانند برای خون شما بسیار مفید باشند، با توجه به محتوای مغذی فراوانشان – ویتأمین‌های A و C، و همچنین ویتأمین‌های B، فولات و آهن. آنتی اکسیدان‌های موجود در این سبزیجات به حذف رادیکال‌های آزاد مضری که به سلول‌های خونی آسیب می‌رسانند کمک می‌کند. از کلم پیچ، اسفناج، کاهو رومی، یا حتی سبزی خردل و چغندر سوئیسی انتخاب کنید.

همچنین ممکن است بخواهید شاهی آبی (آب تره) را امتحان کنید. این جایگزین خوشمزه به افزایش آنزیم‌هایی در کبد که مسئول سم زدایی هستند کمک می‌کند. وقتی شاهی را گاز می‌زنید یا آن را خرد می‌کنید، گلوکوزینولات‌ها ( یک ترکیب گیاهی) آزاد می‌شوند و ترکیبات شیمیایی که به عنوان مواد سرطان‌زا را از بدن دفع می‌کنند. در یک مطالعه در مورد اثرات مصرف شاهی آبی بر افراد سیگاری، محققان دریافتند که فقط ۱۷۰ گرم در روز منجر به دفع بالاتر مواد سرطان‌زا در ادرار می‌شود و خون و بدن را تصفیه‌تر می‌کند.

غلات کامل

غلات کامل سرشار از فیبر هستند که اگر می‌خواهید سیستم خود را از شر چربی‌های اضافی، مواد شیمیایی و مواد زائد خلاص کنید، باید در رژیم غذایی خود داشته باشید. محتوای فیبر بالا در غذا‌هایی مانند جو، غلات کامل و سبوس گندم سطح کلسترول و گلوکز خون را کاهش می‌دهد، دستگاه روده شما را تمیز می‌کند، یبوست را کاهش می‌دهد و به بدن شما کمک می‌کند مواد زائد را بهتر دفع کند.

آجیل

آجیل یک میان وعده خوب است، به خصوص زمانی که در تلاش برای از بین بردن سموم از خون خود هستید. آن‌ها سرشار از فیبر هستند که همانطور که قبلاً گفته شد، سطح کلسترول و قند خون را کاهش می‌دهد. آن‌ها همچنین سرشار از ویتأمین E (یک آنتی اکسیدان) و چربی‌های تک غیراشباع مفید هستند. 

 مصرف منظم آجیل باعث بهبود سطح آنزیم‌های کبدی در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی می‌شود. برای اضافه کردن به این، مطالعه دیگری نشان داد که مردانی که آجیل کمتری مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که مقدار زیادی آجیل می‌خورند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند.

گزینه‌هایی مانند بادام زمینی و گردو همچنین حاوی اسیدآمینه آرژنین هستند که به سم‌زدایی آمونیاک در کبد کمک می‌کند.

مارچوبه

مارچوبه که در بیشتر سوپ‌ها و سالاد‌ها وجود دارد، یک ادرارآور طبیعی استکه به تخلیه کبد کمک می‌کند. علاوه بر این، مارچوبه منبع خوبی از فولات است که نقش مهمی در تشکیل و رشد سلول‌های خونی و همچنین در پیشگیری از بیماری‌های کبدی دارد. علاوه بر این، مارچوبه دارای فیبر بالایی است که قبلاً به عنوان یک عامل مهم در دفع سموم از بدن شناخته شده است.

رژیم پاکسازی چربی خون

آووکادو

 آووکادو مورد علاقه سرآشپز‌ها است و با توجه به اینکه چقدر برای کبد شما مفید است، جای تعجب نیست که متخصصان تغذیه نیز آن را توصیه کنند. آووکادو حاوی گلوتاتیون است، یک آنتی اکسیدان که همانطور که قبلاً گفته شد به کبد کمک می‌کند مواد شیمیایی مصنوعی را از بدن دفع کند.

روغن زیتون بهترین چربی برای رژیم پاکسازی چربی خون

روغن زیتون فواید زیادی برای سلامتی دارد که یکی از آن‌ها اثرات مثبت آن بر کبد است. مصرف روزانه یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون، عملکرد آنزیم‌های کبدی را بهبود می‌بخشد و سطح چربی را کاهش می‌دهد (تجمع چربی بخشی از مرحله اول بیماری کبدی است) البته در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی. همچنین باعث بهبود جریان خون در کبد می‌شود. علاوه بر این، مصرف روغن زیتون می‌تواند سطح قند خون را نیز بهبود بخشد.

چغندر

چغندر منبع طبیعی نیترات‌ها و آنتی اکسیدان بتالین است که می‌تواند التهاب و آسیب اکسیداتیو در کبد را کاهش دهد.  آب چغندر باعث افزایش تولید آنزیم‌هایی می‌شود که به طور طبیعی بدن را سم زدایی می‌کنند. 

جوانه گندم

جوانه گندم دارای خواص محافظت از کبد است. مطالعات نشان می‌دهد که به سم زدایی کبد کمک می‌کند. علف گندم اغلب برای اختلالات خونی مانند کم خونی توصیه می‌شود. علاوه بر این، برای کاهش سطح قند خون نیز شناخته شده است.

سیر

سیر یک خوراکی ضد باکتری است و می‌تواند سیستم شما را از ویروس‌ها و انگل‌هایی که می‌توانند به آن آسیب برسانند پاک کند. این غذای تند چربی اضافی خون را از بین می‌برد. 

سرب سم رایجی است که در رنگ و سایر‌اشیاء خانگی کمین کرده و خون را آلوده می‌کند. سیر می‌تواند سطح سرب خون را تا ۱۹ درصد کاهش دهد.

قرار گرفتن در معرض فلزات سمی می‌تواند خون و بدن شما را آلوده کند و باعث بروز انواع مشکلات  از گرفتگی عضلات و کاهش اشتها تا آسیب مغزی شود. آنتی اکسیدان‌های موجود در سیر نه‌تنها بدن شما را به طور کلی سم زدایی می‌کند، بلکه می‌تواند با مسمومیت خفیف تا متوسط سرب نیز مبارزه کند. شما اغلب از طریق رنگ‌های سربی، گرد و غبار آلوده و موارد دیگر در معرض این فلز قرار می‌گیرید.

زردچوبه

زردچوبه به تنهایی یک شفادهنده طبیعی فوق‌العاده است که می‌تواند با التهاب مبارزه کند. می‌تواند به درمان مشکلات کبدی و حتی حفظ عملکرد بهینه آن کمک کند. و این مهم است زیرا کبد و کلیه دو مرکز اولیه برای پاکسازی خون از ناخالصی‌ها و پاکسازی آن‌ها از بدن هستند.

فلفل سیاه، هل، دارچین، میخک و زنجبیل را در یک لیوان شیر زردچوبه دم کنید تا از مزایای تصفیه خون استفاده کنید.

وقتی این ادویه طلایی با شیر ترکیب می‌شود، قدرت تصفیه آن یک درجه بالا می‌رود. شیر زردچوبه در رژیم غذایی پاکسازی کبد نیز نقش برجسته‌ای دارد. شیر زردچوبه را توصیه می‌کند با ادویه‌هایی مانند فلفل سیاه، هل، دارچین، میخک و زنجبیل دم کنید به مدت ۷۲ ساعت بگذارید در یخچال و سپس نوش جان کنید. این نوشیدنی قرار است به بدن شما کمک کند تا گلبول‌های قرمز خون تازه تولید کند، علاوه بر این که سیستم شما را با مواد مغذی تغذیه می‌کند و به عنوان یک تونیک خوب برای سلامتی عمل می‌کند.

لیمو

یک لیوان آب لیمو گرم در صبح می‌تواند گلوتاتیون را در بدن شما افزایش دهد که به کبد کمک می‌کند خون را بهتر سم زدایی کند.

آب گرم همراه با آب لیمو هم در آیورودا و هم در ناتوروپاتی به عنوان یک نوشیدنی خوب برای شروع روز برای پاکسازی خون توصیه می‌شود. طبق آیورودا، این به آزادسازی سموم در دستگاه گوارش شما کمک می‌کند و سیستم شما را پاکسازی می‌کند.

تحقیقات نیز این موضوع را تأیید می‌کند. آب گرم به تجزیه چربی کمک می‌کند و همچنین بار کلیه‌ها را کاهش می‌دهد، در حالی که ویتأمین‌ها و مواد معدنی موجود در لیمو به سم زدایی بدن کمک می‌کند.

ویتأمین C مخصوصاً برای بدن برای تولید گلوتاتیون مورد نیاز است. سپس کبد شما از این ترکیب برای پاکسازی خون شما از مواد شیمیایی مضر استفاده می‌کند.

علاوه بر گنجاندن این غذا‌های تصفیه‌کننده خون در رژیم غذایی خود، به یاد داشته باشید که از غذا‌هایی که کلسترول و‌تری گلیسیرید را افزایش می‌دهند و غذا‌هایی که گلوکز در خون را افزایش می‌دهند خودداری کنید.

در رژیم پاسکازی چربی خون از کدام روغن استفاده کنیم

مصرف چربی‌های اشباع و ترانس را کاهش دهید

یک رژیم غذایی سالم را که دارای چربی‌های اشباع و ترانس کم است، اتخاذ و دنبال کنید. رژیم غذایی سرشار از این چربی‌ها می‌تواند سطح کلسترول LDL را در خون افزایش دهد.

چربی اشباع شده معمولاً در دمای اتاق جامد است. این ماده در محصولات حیوانی مانند گوشت و لبنیات و همچنین در روغن نخل، روغن نارگیل و شیر خامه کامل یافت می‌شود. اطلاعات بیشتر در مورد غذا‌های غنی از چربی اشباع شده را اینجا بخوانید.

چربی‌های ترانس (یا اسید‌های چرب ترانس) در محصولات پخته شده از فروشگاه، غذا‌های میان وعده و غذا‌های سرخ شده یافت می‌شوند. شواهد قوی وجود دارد مبنی بر اینکه چربی‌های ترانس سطح کلسترول LDL را در خون افزایش می‌دهند، در حالی که سطح کلسترول HDL (خوب) را کاهش می‌دهند.

برخی از غذا‌ها حاوی کلسترول هستند. غذا‌های حاوی کلسترول عبارتند از: جگر، رب، کلیه، میگو و زرده تخم مرغ. این نوع غذا‌ها معمولاً به مقدار زیاد مصرف نمی‌شوند، بنابراین اشکالی ندارد که آن‌ها را به مقدار کم در رژیم غذایی خود بگنجانید.

غذا‌هایی که حاوی چربی‌های اشباع شده هستند نسبت به غذا‌های حاوی کلسترول رژیمی تأثیر بیشتری بر سطح کلسترول خون دارند.

چربی‌های اشباع شده را با چربی‌های سالم جایگزین کنید

جایگزینی غذا‌هایی که عمدتاً حاوی چربی‌های اشباع شده هستند با غذا‌هایی که حاوی چربی‌های غیراشباع هستند مانند چربی‌های چند غیراشباع و تک غیراشباع، به کاهش سطح کلسترول شما کمک می‌کند.

به عنوان مثال، به جای کره و خامه در آشپزی، از روغن زیتون، کره‌های آجیل یا آووکادو استفاده کنید.

چربی‌های غیراشباع سالم در موارد زیر یافت می‌شوند:

  • آجیل (مانند بادام و گردو)
  • زیتون
  • ماهی‌های روغنی (به عنوان مثال، سالمون و ساردین)
  • آووکادو
  • دانه‌ها (دانه کتان، تخمه آفتابگردان، دانه چیا)
  • روغن‌های تهیه شده از گیاهان و دانه‌ها (روغن زیتون، روغن بادام زمینی، روغن کانولا، روغن سویا)

فیبر محلول بیشتری بخورید

فیبر محلول می‌تواند جذب کلسترول را در خون کاهش دهد و هضم را کند می‌کند و باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. غذا‌هایی که سرشار از فیبر محلول هستند عبارتند از:

  • جو دوسر
  • عدس، نخود و لوبیا
  • پسیلیوم
  • جو
  • میوه‌ها و سبزیجات (مانند سیب و هویج)

مصرف استرول‌های گیاهی

استرول‌های گیاهی ترکیباتی هستند که می‌توانند کلسترول LDL را کاهش دهند. آن‌ها به طور طبیعی در گیاهان، میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و غلات وجود دارند و به برخی از غذا‌های بسته‌بندی شده مانند انواع رومیزی، غلات، ماست کم چرب و شیر کم چرب اضافه می‌شوند.

استرول‌های گیاهی که به طور طبیعی در غذا‌ها وجود دارند، در مقایسه با استرول‌های گیاهی که به غذا‌ها اضافه می‌شوند، فقط در مقادیر کمی وجود دارند. نشان داده شده است که مصرف روزانه ۲ تا ۳ گرم از غذا‌های غنی شده با استرول گیاهی، کلسترول LDL را تا حدود ۱۰ درصد کاهش می‌دهد.

افزودن غذا‌های غنی شده با استرول گیاهی به رژیم غذایی شما مؤثرترین تغییر رژیم غذایی است که می‌توانید برای کاهش کلسترول LDL خود ایجاد کنید. اما برای زنان باردار یا شیرده توصیه نمی‌شود.

فعالیت بدنی خود را افزایش دهید

فعالیت بدنی سطح کلسترول HDL را افزایش می‌دهد – کلسترول خوب که کلسترول LDL را از خون حذف می‌کند. ورزش هوازی شدید بهترین گزینه برای کاهش چربی خون است.

اگر اخیراً زیاد ورزش نکرده‌اید، به تدریج به میزان توصیه شده فعالیت بدنی برسید:

  • افراد ۱۸ تا ۶۴ ساله باید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط را در بیشتر روز‌های هفته انجام دهند.
  • افراد بالای ۶۵ سال باید در اکثر روز‌ها در مجموع ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط داشته باشند (مثلاً ۱۰ دقیقه در هر زمان مشکلی ندارد).
کلسترول چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

کلسترول با استفاده از یک آزمایش خون به نام  پروفایل لیپیدی اندازه‌گیری می‌شود. این کلسترول کل، کلسترول HDL و کلسترول LDL و همچنین‌تری گلیسیرید – نوع دیگری از چربی در خون را اندازه‌گیری می‌کند. معمولاً از شما خواسته می‌شود که روزه بگیرید (چیزی نخورید) و فقط حدود ۱۰ ساعت قبل از آزمایش آب بنوشید.

هر چند وقت یک بار باید آزمایش چربی خون بگیریم؟

بزرگسالان باید چربی خون خود را هر ۵ سال یکبار اندازه‌گیری کنند که از ۴۵ سالگی شروع می‌شود.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط