برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم متابولیک

رژیم متابولیک چیست؟

رژیم متابولیک رژیمی است که دوره‌های با محتوای کربوهیدرات کم و چربی و پروتئین بالا را با دوره‌هایی با محتوای کربوهیدرات معمولی جایگزین می‌کند. این رژیم در سال ۲۰۰۰ توسط دکتر مائورو دی پاسکواله، دکتر کانادایی ایتالیایی الاصل، طراحی شد.

آنچه رژیم متابولیک وعده می‌دهد کاهش سریع توده چربی با حفظ توده عضلانی، افزایش سیستم ایمنی، بهبود خلق و خو و قدرت بدنی بیشتر است.

دلر رژیمم تابولیک چه چیزهایی میتوانیم بخوریم

رژیم متابولیک چیست؟

نقطه تنظیم رژیم متابولیک پایین‌ترین سطح کربوهیدرات است. هدف آن این است که با کاهش کربوهیدرات‌هایی که معمولاً منبع اصلی انرژی ما هستند، بدن ما را برای سوزاندن سریعتر چربی سوق دهد.

کاهش کربوهیدرات‌ها مستمر نیست بلکه دوره‌ای است. در واقع، در طول رژیم متابولیک، مراحل دریافت کربوهیدرات معمولی (کوتاه‌تر) با مراحل کاهش مصرف کربوهیدرات (طولانی‌تر) متناوب می‌شود.

در مقایسه با یک رژیم غذایی کلاسیک برای کاهش وزن، رژیم متابولیک به زیربخش روزانه درشت مغذی‌های مورد نیاز دستورالعمل‌های تغذیه سالم احترام نمی‌گذارد.

به عنوان مثال، رژیم مدیترانه‌ای با کاهش کالری دریافتی، مقداری کربوهیدرات روزانه را فراهم می‌کند که معادل ۴۵ تا ۵۵ درصد کالری روزانه است و در هر صورت، هرگز کمتر از ۱۲۰-۱۸۰ گرم در روز نیست.

در عوض، این رژیم یک دوره اولیه را فراهم می‌کند که در آن مقدار کربوهیدرات تنها ۳۰ گرم در روز است و سپس به دوره‌های کوتاهی می‌رود که در آن مقدار طبیعی کربوهیدرات با هدف اصلی پر کردن مقدار مناسب انرژی در عضلات وارد می‌شود. 

به گفته دکتر دی پاسکوال، این مکانیسم باید بدن ما را به سمت استفاده از چربی‌ها و نه کربوهیدرات‌ها به عنوان منبع اصلی انرژی سوق دهد.

رژیم متابولیک چیست

رژیم متابولیک چگونه کار می‌کند؟

این رژیم شامل دو مرحله است. برای دو هفته اول، رژیم غذایی شامل کاهش کالری روزانه نیست، اما پس از آن نیز کاهش کالری وجود دارد.

فاز ۱ یا ارزیابی یا متابولیک

در این مرحله اول، مقدار کربوهیدرات برابر با ۳۰ گرم، پروتئین‌ها معادل ۴۰ تا ۵۰ درصد کالری روزانه و چربی‌ها، که عمدتاً باید غیراشباع باشند (مانند روغن‌های گیاهی، ماهی‌های روغنی، میوه‌های خشک) تا ۴۰ تا ۶۰ درصد کالری روزانه هستندو اگر کمبود کربوهیدرات منجر به علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، خستگی شود، می‌توان مقدار آن را به تدریج افزایش داد تا زمانی که علائم از بین بروند.

این مرحله در ابتدا ۱۲ روز طول می‌کشد و هدف آن این است که بدن ما از چربی به عنوان منبع اصلی و مطلق انرژی استفاده کند. پس از ماه اول رژیم، این مرحله تنها ۵-۶ روز در هفته ادامه خواهد داشت.

فاز ۲ یا فاز شارژ

فاز ۲ باید از روز شنبه پس از ۱۲ روز فاز اول آغاز شود و شامل تجزیه روزانه مواد مغذی زیر است:

  • کربوهیدرات‌ها ۳۵ تا ۶۰ درصد کالری روزانه.
  • چربی‌ها ۲۰ تا ۴۰ درصد کالری روزانه. آن‌ها باید عمدتاً غیر اشباع باشند.
  • پروتئین ۱۵ تا ۳۰ درصد کالری روزانه.

مدت زمان اولیه ۲ روز است. بعد از ماه اول رژیم، این مرحله فقط ۱ روز طول می‌کشد.

هدف از این مرحله دوم تأمین کربوهیدرات‌هایی برای ماهیچه‌ها، کبد و مغز خواهد بود که در نتیجه به شکل گلیکوژن و نه به شکل‌تری گلیسیرید استفاده یا ذخیره می‌شوند.

سبزیجات در رژیم متابولیک

در فاز اول چه بخوریم؟

محدودیت‌های غذایی فقط بر فاز I تأثیر می‌گذارد. در عوض، فاز دوم هیچ غذای ممنوعه‌ای ندارد، اما باید به سادگی از یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای کلاسیک پیروی کند.

در مرحله اول رژیم متابولیک، غذا‌های مجاز عمدتاً غذا‌هایی هستند که محتوای چربی و یا پروتئین بالایی دارند:

  • تخم مرغ (۲ تا ۳ عدد در هفته)
  • ماهی خال مخالی
  • ماهی تن
  • ماهی سالمون
  • ساردین یا سایر ماهی‌های چرب، گوشت (۱ تا ۲ بار در هفته)، گوشت‌های پخته شده ( اگر بیش از حد چرب و/یا شیرین نباشند)، پنیر‌های چرب و/یا کهنه (۱ یا ۲ بار در هفته)

در مورد کربوهیدرات‌ها، مرحله اول رژیم متابولیک اجازه می‌دهد یک بار در روز ۳۰-۴۵ گرم (به انتخاب شما):

  • غلات کامل (بدون شکر)
  • موسلی (بدون شکر)
  • تمام سبوس (بدون قند)
  • بیسکویت سبوس دار (بدون شکر)
  • سوخاری سبوس دار (بدون شکر)

علاوه بر این، مصرف میوه گاهی اوقات و در مقادیر کم (مثلاً ½ سیب) مجاز است.

غذا‌های ممنوعه در فاز یک:

اگرچه سبزیجات بیشتر مجاز هستند، اما رژیم متابولیک باعث کاهش مصرف سبزیجات متعلق به خانواده چلیپایی مانند کلم، کلم، کلم بروکلی و تربچه می‌شود. شیرینی‌های سرشار از قند‌های ساده، نوشیدنی‌های الکلی یا گازدار یا شیرین اکیداً ممنوع است.

نمونه ای از منوی رژیم متابولیک فاز یک

صبحانهتخم مرغ + 3 عدد سوخار سبوس دار1 ماست شیر ​​کامل + 45 گرم سبوس کاملبیکن + 3 عدد سوخاری سبوس دار
میان وعده صبح / بعد از ظهر (فقط در صورت گرسنگی انجام شود)½ سیبمیوه خشک شدهغلات
ناهارسینه مرغ + رازیانه + روغن زیتون فرابکرماهی خال مخالی + رادیکیو + روغن زیتون فوق بکراملت کدو سبز
شامماهی سالمون + کدو سبز + روغن زیتون فوق بکرسالاد  با  ژامبون پخته شده، چند تکه سیب، میوه خشک + روغن زیتون فرابکرسالاد رازیانه و هویج + ساردین + روغن زیتون فوق بکر
آیا رژیم متابولیک مؤثر است؟

در یک رژیم غذایی معمولی، از هر سه درشت مغذی استفاده می‌شود: کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها.
 برای ورزشکاران، وزنه برداران و بدنسازان، این روند طبیعی باعث نگرانی زمانی می‌شود که می‌خواهند وزن خود را با حفظ عضله کاهش دهند. مزیت رژیم متابولیک این است که حداقل در دوره اول کالری محدود‌کننده نیست.
در واقع، بدن برای حفظ توده عضلانی به کالری نیاز دارد، بنابراین هر گونه کاهش در کالری دریافتی می‌تواند منجر به از دست دادن بافت لاغر شود.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط