برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم غذایی کرونا

رژیم غذایی کرونا که لازم است رعایت کنید!

تغذیه خوب برای سلامتی ضروری است، به خصوص در مواقعی که سیستم ایمنی تحت فشار است. محدود کردن دسترسی به غذای تازه می‌تواند در حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل اختلال ایجاد کند. همچنین می‌تواند منجر به افزایش تمایل به غذاهای بسیار فرآوری شده شود که تمایل به چربی، شکر یا نمک بالایی دارند. اما حتی با ترکیبات محدود، شما همچنان می‌توانید سالم غذا بخورید. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی رژیم غذایی کرونا بپردازیم. با ما همراه باشید.

رژیم غذایی کرونا

کرونا چیست؟

ویروس SARS-CoV-2 از ابتدای سال 2020 بر رویدادهای جهان تسلط داشته است. از آنجایی که در دسامبر 2019 تعداد بیماری‌های ریوی غیرقابل توضیح اولیه در ووهان (چین) افزایش یافت، این ویروس در سراسر جهان گسترش یافته است. ویروس‌های کرونا متعلق به ویروس‌های RNA هستند. ویروس‌های RNA ویروس‌هایی هستند که ژنوم آنها از اسید ریبونوکلئیک تشکیل شده است. اسید ریبونوکلئیک برای تبدیل اطلاعات ژنتیکی به پروتئین مهم است. ویروس‌های کرونا باعث ایجاد بیماری‌های دستگاه تنفسی می‌شوند، مانند سارس (سندرم تنفسی حاد شدید) و MERS (سندرم تنفسی خاورمیانه).

آلودگی به کرونا ویروس جدید منجر به بیماری‌های تنفسی نیز می‌شود. به این بیماری توسط WHO نام COVID-19 داده شده است. برخی از بیماران اصلاً علامتی ندارند، اما در موارد شدید، عفونت با ویروس کرونا می‌تواند منجر به نارسایی تنفسی و در نهایت مرگ شود.

مصرف نمک خود را محدود کنید!

WHO مصرف کمتر از 5 گرم نمک در روز را توصیه می کند. برای رسیدن به این هدف، ترجیحاً از غذاهایی با نمک کم یا بدون نمک اضافه استفاده کنید. توجه داشته باشید که غذاهای ترشی نیز اغلب سرشار از نمک هستند. در بسیاری از کشورها، 50 تا 75 درصد نمک دریافتی از خود غذای مصرفی ناشی می‌شود و نه از نمک زدن. از آنجایی که اغلب به هر حال به اندازه کافی نمک مصرف می‌کنید، از افزودن نمک بیشتر هنگام آشپزی و سر میز ناهار خوری خودداری کنید. در عوض، از گیاهان تازه یا خشک شده برای طعم دادن به غذای خود استفاده کنید.

مصرف قند خود را محدود کنید

WHO توصیه می‌کند که در حالت ایده آل کمتر از 5 درصد از کل انرژی دریافتی یک بزرگسال (حدود 6 قاشق چایخوری) باید از قندهای آزاد تامین شود. زمانی که به چیزی شیرین نیاز دارید، میوه‌های تازه همیشه انتخاب بهتری هستند. همچنین توجه داشته باشید که محصولات به اصطلاح کم چرب اغلب حاوی سطوح بالایی از قند اضافه شده هستند. مقدار شکر یا عسلی را که به غذاها اضافه می کنید محدود کنید و از نوشیدنی‌های شیرین کننده خودداری کنید.

مصرف چربی خود را محدود کنید

مصرف کل چربی را به کمتر از 30 درصد کل انرژی محدود کنید و حداکثر 10 درصد از چربی‌های اشباع شده را محدود کنید. برای رسیدن به این هدف، روش‌های پختی را انتخاب کنید که از چربی کم یا بدون چربی استفاده می‌کنند، مانند بخار پز، کبابی یا تفت دادن به جای سرخ کردن. در صورت لزوم از مقدار کمی روغن های غیراشباع مانند روغن کانولا، زیتون یا آفتابگردان برای پخت و پز استفاده کنید. برای محدود کردن چربی‌های اشباع شده، چربی اضافی گوشت و مرغ را حذف کنید و از گوشت بدون چربی استفاده کنید. مصرف گوشت قرمز و پرچرب، کره و محصولات لبنی کامل، روغن نخل، روغن نارگیل، چربی‌های هیدروژنه و بیکن را کاهش دهید.

در صورت امکان از مصرف چربی‌های ترانس خودداری کنید. برچسب تغذیه را بخوانید تا مطمئن شوید که از روغن‌های هیدروژنه استفاده نشده است. اگر برچسب غذایی وجود ندارد، از محصولاتی که معمولاً حاوی چربی‌های ترانس هستند، اجتناب کنید. غذاهای فرآوری شده و سرخ شده مانند دونات یا محصولات پخته شده مانند کلوچه‌ها، پیتزای منجمد، کراکر و مارگارین که حاوی چربی‌های هیدروژنه جزئی هستند.

فیبر غذایی کافی مصرف کنید

فیبرهای غذایی سهم مهمی در هضم سالم دارند و احساس سیری طولانی‌تری را تضمین می‌کنند، به طوری که از پرخوری جلوگیری می‌شود. برای اطمینان از تامین کافی فیبر غذایی، مطمئن شوید که تمام وعده‌های غذایی حاوی سبزیجات، میوه، حبوبات و محصولات غلات کامل باشد. غلات کامل شامل تکه‌های غلات کامل، پاستا، برنج و کینوآ، نان سبوس دار و بسته بندی غلات کامل به جای محصولات آرد سفید مانند ماکارونی سفید، برنج سفید و نان سفید است.

مایعات کافی بنوشید

مصرف مایعات کافی کمک قابل توجهی به سلامتی می‌کند. اگر آب لوله کشی از کیفیت شرب برخوردار باشد، سالم‌ترین گزینه است. نوشیدن آب به جای نوشیدنی‌های شیرین یک راه آسان برای کاهش مصرف قند و جلوگیری از مصرف بیش از حد کالری است. برای افزایش طعم آن، می‌توانید میوه‌های تازه یا یخ‌زده مانند انواع توت‌ها را به آن اضافه کنید.

رژیم غذایی کرونا

از مصرف الکل خودداری کنید یا حداقل مصرف الکل خود را کاهش دهید

الکل نه تنها یک ماده اعتیاد آور است که به هر میزان که باشد مضر است، بلکه سیستم ایمنی بدن را نیز ضعیف می‌کند. مصرف زیاد الکل به ویژه توانایی بدن برای مقابله با بیماری‌های عفونی مانند COVID-19 را مختل می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود به طور کلی از مصرف الکل بخصوص در دوران قرنطینه خودداری کنید. به عنوان یک ماده روانگردان، الکل همچنین بر وضعیت ذهنی و تصمیم گیری تأثیر می‌گذارد و آسیب پذیری را در برابر خطراتی مانند سقوط، جراحت یا خشونت در قرنطینه با شخص دیگری افزایش می‌دهد. مصرف الکل همچنین برای افزایش افسردگی، اضطراب و حملات پانیک شناخته شده است. این علائم در طول انزوا و قرنطینه بدتر می‌شوند.

همچنین الکل با اثرات برخی داروها تداخل می‌کند و اثرات و سمیت برخی دیگر را افزایش می‌دهد. از مصرف الکل همراه با مسکن‌ها اجتناب کنید زیرا الکل عملکرد کبد را مختل می‌کند و می‌تواند باعث مشکلات جدی از جمله نارسایی کبد شود. تحت هیچ شرایطی نباید از نوشیدنی‌های الکلی برای پیشگیری یا درمان عفونت COVID-19 استفاده شود.

رژیم غذایی کرونا گوارشی

در برخی موارد، عفونت با ویروس کرونا باعث مشکلات گوارشی مانند اسهال می‌شود. سپس نوشیدن زیاد برای تامین مایعات و الکترولیت‌های کافی بدن بسیار مهم است تا گردش خون ثابت بماند. دمنوش‌های تهیه شده از بابونه، نعناع فلفلی و بومادران اثر آرامبخشی بر معده و روده دارند. نوزادان و کودکان کوچک در صورت ابتلا به اسهال حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

مصرف زنجبیل خود را افزایش دهید

زنجبیل حاوی مقدار زیادی مواد تند به نام gingorol است. آنها التهاب را تسکین می‌دهند و اثر ضد باکتریایی دارند، به عفونت‌های دستگاه گوارش، التهاب خفیف و سرماخوردگی کمک می‌کنند. این در مورد زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل چیلی نیز صدق می‌کند. عدس سرشار از روی است. بدن برای تقسیم سلولی، از جمله موارد دیگر، به عنصر کمیاب نیاز دارد. بدون روی، سیستم ایمنی نیز نمی‌تواند آنتی بادی ایجاد کند. عدس همچنین حاوی سلنیوم و آهن است. سلنیوم از سلول‌های پوست و غشاهای مخاطی محافظت می‌کند، همچنین آهن برای انتقال اکسیژن خون ضروری است.

از سبزیجات استفاده کنید

فیبرهای غذایی موجود در کاهو و بذر کتان نه تنها احساس سیری را تضمین می‌کند، بلکه برای فلور روده نیز مفید است. 80 درصد از سلول‌های ایمنی در روده قرار دارند. کلم بروکسل و کلم بروکلی حاوی مقدار زیادی ویتامین C هستند که برای سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. کلم بروکسل نیز سرشار از اسید فولیک و آهن است. بدن برای خونسازی به هر دو نیاز دارد. کلم بروکلی سرشار از سلنیوم است که برای سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. هویج منبع بسیار خوبی از ویتامین A است. پوست و غشاهای مخاطی ما را تغذیه می‌کند و آنها را انعطاف پذیر نگه می‌دارد. رازیانه سرشار از روغن‌های ضروری است که برای هضم غذا مفید است.

رژیم غذایی کرونا امیکرون

هنگامی که فردی به ویروس کرونا آلوده می‌شود، بدن به انرژی کافی برای مبارزه با عامل بیماری‌زا نیاز دارد. در بیماری‌های تب دار، انرژی مورد نیاز به ازای هر درجه افزایش دما حدود 13 درصد افزایش می‌یابد. متاسفانه وقتی تب داریم معمولاً اشتهای کافی نداریم. علاوه بر این، با بیماری کووید اغلب چشایی از دست می‌رود که میل به خوردن را از بین می‌برد.

غذاهای گیاهی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌های مختلف و اسیدهای چرب امگا 3 اثر ضدالتهابی دارند. ما در این قسمت به بررسی نکاتی برای یک رژیم غذایی سالم و متعادل در هنگام مبتلا به امیکرون پرداخته‌ایم. این نکات عبارتند از:

  • غذاهای متنوعی که عمدتاً گیاهی هستند بخورید.
  • مقدار زیادی محصولات غلات، ترجیحا غلات کامل مصرف کنید.
  • سیب زمینی.
  • سبزی و میوه چند بار در روز ترجیحاً محصولات فصلی مصرف کنید.
  • شیر و فرآورده‌های شیر را تا جایی که قابل تحمل باشد مصرف کنید.
  • یک یا دو بار در هفته ماهی میل کنید.
  • گوشت و سوسیس (حداکثر 300 تا 600 گرم در هفته).
  • شکر و نمک در حد اعتدال.
  • تخم مرغ در حد اعتدال.
  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید.
  • از مصرف الکل بپرهیزید.
  • از غذاهای بسیار فرآوری شده خودداری کنید.
در این دوران چه غذاهایی باید مصرف کنید؟

چای پر رنگ، قهوه، شکلات و  نسکافه. 
نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه‌های گازدار، آبمیوه‌های صنعتی
انواع ترشی، شوری و غذاهای کنسرو شده  
غذاهای پرچرب و سرخ شده مانند انواع کوکو، کتلت، سیب زمینی سرخ شده و پنیر پیتزا
قند و شکر
ادویه‌های تند و محرک 
غذاهای سنگین و حجیم 

آیا نوشیدن مایعات برای تقویت سیستم ایمنی و درمان کرونا مفید است؟‌

در زمان ابتلا به کرونا بهتر است در طول روز مقدار کافی آب (مخصوصا آب گرم) مصرف کنید. مصرف مایعات موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و دفع سموم خواهد شد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط