برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم غذایی نقرس

باید ها و نباید های رژیم غذایی نقرس

نقرس یک بیماری متابولیک است که در آن مفاصل ملتهب می‌شوند. در طول عود نقرس، مفاصل خاصی در عرض چند ساعت متورم می‌شوند و بسیار حساس می‌شوند. التهاب توسط کریستال‌های سوزنی شکل اسید اوریک که عمدتاً در مفاصل رسوب می‌کنند، ایجاد می‌شود. چنین کریستال‌هایی می‌توانند زمانی تشکیل شوند که اسید اوریک بیش از حد در بدن وجود داشته باشد. معمولاً التهاب در عرض 1 تا 2 هفته خود به خود از بین می‌رود. درد را می‌توان با دارو تسکین داد. افرادی که نقرس دارن باید از  رژیم غذایی نقرس پیروی کنند. ما در این مقاله به بررسی این رژیم غذایی پرداخته‌ایم. با ما همره باشید.

اکثر افراد مبتلا به نقرس هر از گاهی دچار حملات حاد می‌شوند. ماه‌ها یا حتی سال‌ها می‌تواند در این بین بگذرد. با این حال، حملات نقرس نیز می‌تواند شایع‌تر باشد. چندین راه برای جلوگیری از آن‌ها وجود دارد. برای برخی از افراد، اجتناب از برخی غذاها و سایر محرک‌های احتمالی کمک می‌کند. برای دیگران، داروهایی که به طور دائم سطح اسید اوریک را کاهش می‌دهند مفید هستند. آن‌ها به ویژه برای حملات مکرر نقرس و بیماری‌های ثانویه مانند ندول‌های نقرسی یا سنگ کلیه مناسب هستند.

رژیم غذایی نقرس

رژیم غذایی نقرس

رژیم غذایی نقش کلیدی در نقرس دارد. نقرس زمانی ایجاد می‌شود که اسید اوریک بیش از حد در خون وجود داشته باشد. اسید اوریک بیش از حد در بدن می‌تواند به طور قابل توجهی تحت تأثیر انتخاب آگاهانه غذا باشد. نکته اصلی این است که از غذاهای حاوی پورین زیاد مانند گوشت خودداری کنید. این به این دلیل است که اسید اوریک زمانی تولید می‌شود که پورین‌ها تجزیه می‌شوند و در نقرس بیش از حد در بدن تجمع می‌یابند.

رژیم غذایی نقرس چیست؟

یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای بدن مهم است. تغذیه و سلامت عموماً ارتباط نزدیکی با هم دارند. ویتامین‌ها، عناصر کمیاب و سایر مواد مهم با غذا وارد بدن می‌شوند. یک رژیم غذایی متعادل خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. پزشکان و متخصصان تغذیه ترکیب زیر را برای مصرف روزانه مواد غذایی را برای افرادی که نقرس دارند توصیه می‌کنند:

توصیه‌های کلی برای یک رژیم غذایی متعادل برای همه افراد از جمله افراد مبتلا به نقرس اعمال می‌شود. اینکه نقرس نیاز به رژیم غذایی به معنای کاهش مصرف غذا دارد، درست نیست. اصولا حتی با نقرس هم هر چقدر که بخواهید می‌توانید غذا بخورید. فقط مراقب غذاهایی که می خورید باشید.

چرا رژیم غذایی در نقرس بسیار مهم است؟

در بیشتر موارد، علت نقرس اختلال مادرزادی متابولیسم اسید اوریک است. این اختلال منجر به افزایش اسید اوریک (هیپراوریسمی) می‌شود. هیپراوریسمی زمانی وجود دارد که سطح اسید اوریک خون بیش از 7.0 میلی گرم در دسی لیتر (مردان) یا 6.0 میلی گرم در دسی لیتر (زنان) باشد. اسید اوریک اضافی کریستال‌هایی را تشکیل می‌دهد که عمدتاً در مفاصل رسوب می‌کنند. در این مورد از نقرس صحبت می‌شود. برای کاهش سطح اسید اوریک، سطح اسید اوریک تا 8.5 یا 9 میلی گرم در دسی لیتر معمولا با رژیم غذایی به تنهایی درمان می‌شود.

با نقرس از چه چیزی اجتناب کنیم؟

در نقرس، سطح اسید اوریک در خون افزایش می‌یابد. افزایش سطح اسید اوریک (هیپراوریسمی) رخ می‌دهد، برای مثال، زمانی که بدن اسید اوریک بیش از حد تولید می‌کند یا زمانی که مقدار کمی از آن را دفع می‌کند. در بسیاری از موارد، هر دو مکانیسم در ایجاد بیماری نقش دارند. اسید اوریک از تجزیه پورین‌ها تشکیل می‌شود که با تجزیه سلول‌ها تولید می‌شوند. علاوه بر این، ما پورین‌ها را از طریق برخی غذاها مصرف می‌کنیم.

هیچ لیست ممنوعه‌ای از مواد غذایی برای نقرس وجود ندارد. با این حال، غذاهایی وجود دارند که بهتر است کمتر از سایرین در رژیم غذایی افرادی که نقرس دارند گنجانده شوند. در مورد نقرس، پزشکان توصیه می‌کنند که تا حد امکان پورین اضافی از طریق غذا مصرف شود. حد بالای مصرف توصیه شده پورین حدود 500 میلی گرم در روز است. این اطلاعات بسته به سطح اسید اوریک فردی و وزن بدن متفاوت است. به ویژه، در حین و بعد از حمله نقرس، مصرف پورین باید دوباره کاهش یابد. پزشکان مصرف بیش از 200 میلی گرم در روز و بیش از دو گرم پورین در هفته را توصیه می‌کنند.

غذاهای رژیم نقرس

غذاهای رژیم نقرس شامل غذاهایی هستند که حاوی مقدار کمی یا بدون پورین هستند عبارتند از شیر، ماست و پنیر دلمه. مقادیر این غذاها اساساً نامحدود است. سطح اسید اوریک را افزایش نمی‌دهند. تخم مرغ و پنیرهای سفت نیز پورین بسیار کمی دارند. سیب زمینی، نودل تخم مرغ، نان سفید و برنج نیز بی ضرر هستند. مارماهی دودی و پلاک برای افراد دارای نقرس مفید است.  ویتامین C (موجود در میوه‌ها و آب میوه‌ها) نیز اثر کاهش اسید اوریک دارد. با این حال، مصرف بیش از حد ویتامین C هیچ فایده‌ای ندارد. بدن ویتامین C زیادی مصرف نمی‌کند و به سادگی دوباره آن را دفع می‌کند. کارشناسان توصیه می کنند در صورت ابتلا به نقرس تا حد امکان از مصرف غذاهایی از جمله؛ گوشت، به ویژه گوشت خوک، غاز و کله پاچه. ژامبون، عدس و انواع ماهی‌ها مانند قزل آلا، شاه ماهی پرهیز کنند.

نمودارهای غذایی برای بیماران نقرس نیز غذاهایی را فهرست می‌کند که دارای پورین نسبتاً بالایی هستند اما مصرف هر از گاهی از آن‌ها قابل قبول است. در بین این غذاها، براتوورست کمترین میزان پورین را دارد. نوشیدنی‌هایی مانند سیب اسپریتزر، نوشابه‌های کولا و آبجو در حال حاضر محتوای پورین بالاتری نسبت به براتورست دارند. همچنین پزشکان نوشیدن حداقل دو لیتر در روز را توصیه می‌کنند. آب معدنی، آبمیوه‌ها و چای‌های شیرین نشده  قابل هضم هستند. نوشیدن مایعات خون را رقیق می‌کند و باعث می‌شود اسید اوریک بهتر دفع شود.

رژیم غذایی نقرس

مارچوبه و نقرس

برای مدت طولانی، مارچوبه مشکوک تلقی می‌شد و به عنوان بخشی از رژیم غذایی نقرس موضوع بحث و مناقشه بود. از یک طرف، مارچوبه به دلیل اثر ادرارآور آن شهرت خوبی برای نقرس دارد. زیرا کلیه‌ها اسید اوریک را با ادرار از بدن خارج می‌کنند. با این وجود کارشناسان توصیه می‌کنند که مارچوبه را فقط باید به مقدار محدود به عنوان بخشی از رژیم غذایی نقرس مصرف کرد. در حقیقت، سبزیجاتی وجود دارند که حاوی پورین بسیار بیشتری هستند. برای مثال کلم بروکسل، فلفل، گوجه فرنگی و خیار و همه انواع میوه‌ها، از سوی دیگر، عملکرد قابل توجهی بهتری دارند.

چربی و نقرس

به طور کلی چربی مشکل خاصی در نقرس نیست اما چربی زیاد برای بدن مضر است و باعث چاقی می‌شود. این به نوبه خود باعث ترویج نقرس می‌شود. بنابراین هنگام غذا خوردن به چربی موجود در غذا توجه کنید. مهم است که به یاد داشته باشید که محتوای پورین غذا هیچ ارتباطی با محتوای چربی ندارد. هنگامی که رژیم نقرس دارید، می‌توانید مصرف روزانه چربی خود را به سادگی با مصرف مقادیر متوسط ​​گوشت کنترل کنید. پنیر، محصولات آماده متعدد و محصولات سبک نیز حاوی مقدار زیادی چربی هستند. در صورت امکان از این موارد اجتناب کنید. میزان مصرف چربی روزانه نیز می‌تواند تحت تأثیر آماده سازی غذا باشد. برای مثال، به جای کباب کردن یا سرخ کردن عمیق، کباب کردن و بخارپز کردن گزینه‌های کم‌چربی هستند.

رژیم غذایی نقرس

اضافه وزن یک عامل خطر برای نقرس در نظر گرفته می‌شود. اگر شاخص توده بدنی 25 و بالاتر دارید، متخصصان توصیه می‌کنند وزن خود را کاهش دهید. در طی یک رژیم غذایی، بدن کتون بیشتری تولید می‌کند. این‌ها دفع اسید اوریک را مهار می‌کنند. بنابراین کاهش وزن خیلی سریع، به ویژه از طریق رژیم‌های ناشتا و صفر، می‌تواند باعث حمله نقرس شود. بهتر است مسائلی مانند رژیم غذایی و کاهش وزن را با پزشک خود در میان بگذارید. الکل یک عامل خطر است زیرا مانع از بین بردن اسید اوریک می‌شود. بنابراین، از الکل، به ویژه آبجو، به عنوان بخشی از رژیم غذایی نقرس اجتناب کنید، زیرا الکل گاهی اوقات می‌تواند باعث حمله حاد نقرس شود.

چه رژیمی باعث ایجاد نقرس می‌شود؟

ایجاد نقرس اغلب به دلیل یک رژیم غذایی با مصرف بیش از حد الکل است. این برای بسیاری از مبتلایان نیز شناخته شده است. بنابراین افراد مبتلا باید از غذاهای غنی از پورین و الکل خودداری کنند.

کدام غذاها پورین کمی دارند؟

تخم مرغ، پنیر، شیر و محصولات لبنی و تخم مرغ پورین کمی دارند. پورین‌ها در غذاهای حیوانی و گیاهی یافت می‌شوند.

چرا باید فروکتوز در نقرس محدود شود؟

فروکتوز مانع از دفع اسید اوریک می‌شود و در نتیجه عود نقرس را افزایش می‌دهد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط