برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم غذایی مایند (mind)

رژیم غذایی مایند (mind) و تاثیرات آن بر مغز!

رژیم غذایی مایند (mind) براساس رژیم غذایی مدیترانه‌ای و رژیم غذایی DASH است. رژیم MIND به طور خاص بر روی غذاهایی تمرکز دارد که می‌تواند به مغز شما کمک کند و خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را کاهش دهد. طی دهه‌ها تحقیق، 10 غذای کلیدی مرتبط با عملکرد بهتر مغز و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر شناسایی شده است. هر کدام از این غذاها سرشار از ترکیباتی هستند که نشان داده شده است از مغز محافظت و تغذیه می‌کنند.

رژیم غذایی مایند (mind) ترکیبی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای و رژیم غذایی برای توقف فشار خون (DASH) است و برای جلوگیری از زوال شناختی نویدبخش است. با چند تغییر ساده در رژیم غذایی، افرادی که از این برنامه غذایی پیروی می‌کنند می‌توانند اقداماتی را برای حفظ سلامت مغز و کمک به جلوگیری از شروع بیماری آلزایمر انجام دهند. در این مقاله، رژیم غذایی MIND را با جزئیات بیشتری مورد بحث قرار می‌دهیم.

رژیم غذایی مایند (mind)

لیست غذاهای رژیم غذایی مایند (mind)

در این قسمت به معرفی مواد غذاهایی که می توانید در رژیم مایند از آن‌ها استفاده کنید پرداخته‌ایم. این مواد غذایی عبارتند از:

غلات کامل

غلات کامل سنگ بنای یک الگوی تغذیه سالم هستند. آن‌ها می‌توانند به کاهش خطر بیماری قلبی، مدیریت دیابت، کاهش وزن و محافظت از مغز شما کمک کنند. همچنین آن‌ها در اشکال مختلفی وجود دارند. مانند: برنج قهوه‌ای، جو دوسر و سایر غلات کامل سرشار از منیزیم هستند که به سلول‌های مغز در استفاده از انرژی کمک می‌کند.

 سبزی‌های برگ دار

سبزی‌های برگ دار سرشار از مواد مغذی مانند کلم پیچ، اسفناج، کولارد و شاتوت سرشار از فواید سلامتی هستند. وقتی صحبت از سلامت مغز به میان می‌آید، آن‌ها بسیار ضروری هستند. سبزی‌ها حاوی آنتی اکسیدان‌هایی از جمله بتاکاروتن و فولات هستند و همچنین سرشار از ویتامین K هستند که برای ساخت غشای سلول‌های مغز استفاده می‌شود.

توت‌ها

توت‌ها نه تنها خوشمزه هستند، بلکه سرشار از آنتی‌ اکسیدان نیز هستند. توت‌ها حاوی فلاونوئیدها هستند که اتصالات بین نورون‌ها را تقویت می‌کند و ارتباط آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

آجیل

آجیل‌هایی مانند بادام برای میان‌ وعده پر فیبر مناسب هستند که به جلوگیری از گرسنگی کمک می‌کند. آن‌ها همچنین دارای برخی از مزایای سلامتی مفید هستند. بادام سرشار از ویتامین E است، آنتی اکسیدانی که رادیکال‌های آزاد مخرب اطراف سلول‌های مغز را جذب می‌کند، در حالی که گردو حاوی چربی های ضد التهاب امگا 3 است.

لوبیا

بسیاری از لوبیاها، از جمله لوبیا دریایی و لوبیا چیتی، سرشار از منیزیم هستند که به سلول‌های مغز در استفاده از انرژی کمک می‌کند.

سبزیجات

سبزیجات سرشار از ویتامین‌ها از جمله فولات هستند. در یک مطالعه در سال 2012، زنان مبتلا به پلاک‌های آلزایمر و سطوح فولات بالاتر علائم کمتری از زوال عقل داشتند. مطالعه دیگری نشان داد که خوردن پنج وعده یا بیشتر در روز با کاهش التهاب و بهبود سلامت قلب، خطر زوال عقل را از بین می‌برد، که هر دو به بهبود عروق مغز کمک می‌کنند.

ماهی

ماهی‌های روغنی منابع بسیار خوبی از چربی‌های امگا 3 هستند که التهاب را کاهش می‌دهند و برای ساختن ماده جامد مغز استفاده می‌شوند.

روغن زیتون

روغن زیتون بخش مرکزی رژیم غذایی مدیترانه‌ای است و فواید سلامتی آن به مغز نیز می‌رسد. روغن زیتون سرشار از اولئوکانتول است، ترکیبی که آنزیم‌های التهابی COX-1 و COX-2 را آرام می‌کند.

رژیم غذایی مایند (mind)

چگونه رژیم غذایی مایند (mind)  بر تقویت سلامت مغز اثر می‌گذارد؟

رژیم MIND بر مصرف غذاهای گیاهی و محدود کردن مصرف محصولات حیوانی و غذاهای حاوی چربی اشباع شده تمرکز دارد. تاکید بر گیاهان است و آنچه قابل توجه است این است که این رژیم به طور خاص به مصرف بیشتر انواع توت‌ها و سبزیجات برگ سبز توصیه می‌کند.

رژیم MIND نیز با سایر برنامه‌های محبوب متفاوت است زیرا کالری شماری وجود ندارد و هیچ گروه غذایی حذف نمی‌شود. از آنجایی که این رژیم غذایی مبتنی بر گیاه است و شامل انواع مختلفی از مواد غذایی است، به طور کلی به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد. پیروی از این رژیم امکان دارد به دلیل تاکید بر انواع توت‌ها و آجیل‌ها، که می‌تواند گران‌تر از برخی تنقلات باشد، کمی پر هزینه باشد.

فواید رژیم غذایی مایند (mind) چیست؟

شواهد نشان می‌دهد که رژیم MIND فواید متعددی برای طیف وسیعی از افراد دارد. علاوه بر کمک به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، به پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و حتی برخی از انواع سرطان کمک می‌کند. عوامل زیادی می‌‌توانند شانس ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهند. اگرچه افراد نمی‌توانند برخی از عوامل خطر مانند سن و ژنتیک را تغییر دهند، اما می‌توانند برخی دیگر از جمله ورزش، آموزش شناختی و رژیم غذایی را کنترل کنند.

کلام آخر

رژیم غذایی MIND ترکیبی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای و DASH است که تمرکز خاصی بر سلامت مغز دارد. فراتر از یک الگوی غذایی سالم، اولویت بندی مواد غذایی که پیش‌تر معرفی کردیم می‌تواند به کاهش خطر زوال عقل کمک کند. رژیم MIND علاوه بر کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را نیز کاهش دهد. از آن‌جا که این رژیم ترکیبی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای و رژیم غذایی DASH است، امکان دارد مزایای سلامتی مرتبط با این رژیم‌های غذایی خاص را نیز تجربه کنید.

آیا باید از رژیم MIND را برای کاهش وزن یا مزایای سلامت مغز استفاده کرد؟

رژیم MIND با سایر رژیم‌ها متفاوت است زیرا برای کاهش وزن نیست. اما اگر به دنبال کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و محافظت از مغز خود هستید، نتایج این رژیم مثبت خواهد بود. رعایت این رژیم مستلزم برنامه ریزی و تصمیم است.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط