برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم نارسایی کلیه

رژیم غذایی برای نارسایی کلیه باید چگونه باشد؟

در صورت تشخیص بیماری مزمن کلیه، رعایت از یک رژیم غذایی برای نارسایی کلیه بسیار مهم است که می‌تواند به تأخیر در پیشرفت بیماری کمک کند. نکته مهم این است که باید به طور مرتب وضعیت تغذیه را در مراحل مختلف بیماری مزمن کلیه بررسی کنید، زیرا خطر سوء تغذیه پروتئینکالری و اضافه بار مایعات به تدریج افزایش می‌یابد به طور دوره‌ای با نفرولوژیست یا متخصص تغذیه خود برای پرسیدن سؤالات مشورت کنید و همیشه توصیه‌های آن‌ها را دنبال کنید.

در این قسمت یک راهنمای کلی جهت ایجاد یک رژیم غذایی برای نارسایی کلیه قرار داده شده است. کلیه‌ها دو اندام به طول حدود ۱۱-۱۲ سانتی‌متر با شکل مشخصه لوبیا هستند که در زیر قفسه سینه در پشت حفره شکمی قرار دارند. هدف کلیه‌ها، در بدن ما، اساسی است. در واقع آن‌ها وظیفه دارند با از بین بردن مواد زائد خون را فیلتر کنند.

با توجه به عملکرد ضروری کلیه‌ها در تعادل بدن، حفظ عملکرد خوب و کارآمد این اندام‌ها بسیار مهم است. در حالی که برای برخی از بیماری‌ها امکان کنترل مستقیم وجود ندارد، برای سایر بیماری‌هایی که کلیه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، می‌توان تحت پوشش قرار گرفت. بهترین راه برای حفظ سلامت این اندام‌های حیاتی، پایبندی به یک رژیم غذایی مناسب و سالم است. پیروی از یک رژیم غذایی برای اینکه کلیه‌ها را خسته نکند می‌تواند بهترین انتخاب برای پیشگیری از بیماری‌ها و آسیب‌شناسی‌های تأثیرگذار بر بدن باشد.

رژیم غذایی برای نارسایی کلیه

 چرا داشتن  رژیم غذایی برای نارسایی کلیه مهم است؟

هر کلیه حاوی حدود یک میلیون نفرون است که واحد‌های کوچکی هستند که از یک میکرو فیلتر به نام گلومرول تشکیل شده‌اند. این قسمت فیلتر‌کننده وظیفه بسیار مهمی در تصفیه خون با تولید مایعی متشکل از مواد زائد، املاح معدنی و آب به نام ادرار اولیه دارد. از طریق سلول‌های لوله‌ای، موادی مانند سدیم، منیزیم و آب با توجه به نیاز ارگانیسم دوباره وارد خون می‌شوند. بقیه این مایع سپس به شکل ادرار دفع می‌شود.

دلایلی که باعث کاهش عملکرد کلیه می‌شود می‌تواند متفاوت باشد، از جمله شایع‌ترین آن‌ها که می‌یابیم، علاوه بر کلیه پلی‌کیستیک و گلومرولونفریت، دیابت و فشار خون بالا. هر دوی این دلایل اغلب به دلیل رژیم غذایی و سبک زندگی نادرست است.

در افراد مبتلا به دیابت، افزایش بی‌رویه قند خون می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند و در نتیجه عملکرد فیلتر مواد زائد و مایعات زائد را کاهش دهد.

فشار خون بالا همچنین عملکرد صحیح کلیه‌ها را مختل می‌کند. در واقع، فشار خون بالا مانع از فیلتر شدن می‌شود زیرا رگ‌های خونی کوچک کلیه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هر دوی این آسیب‌شناسی‌ها به لطف تغذیه متعادل و قابل اصلاح و پیشگیری هستند.

رژیم غذایی برای نارسایی کلیه

 چرا داشتن رژیم غذایی برای نارسایی کلیه مهم است؟

هر کلیه حاوی حدود یک میلیون نفرون است که واحد‌های کوچکی هستند که از یک میکرو فیلتر به نام گلومرول تشکیل شده‌اند. این قسمت فیلتر‌کننده وظیفه بسیار مهمی در تصفیه خون با تولید مایعی متشکل از مواد زائد، املاح معدنی و آب به نام ادرار اولیه دارد. از طریق سلول‌های لوله‌ای، موادی مانند سدیم، منیزیم و آب با توجه به نیاز ارگانیسم دوباره وارد خون می‌شوند. بقیه این مایع سپس به شکل ادرار دفع می‌شود.

دلایلی که باعث کاهش عملکرد کلیه می‌شود می‌تواند متفاوت باشد، از جمله شایع‌ترین آن‌ها، علاوه بر کلیه پلی کیستیک و گلومرولونفریت، دیابت و فشار خون بالا است. هر دوی این دلایل اغلب به دلیل رژیم غذایی و سبک زندگی نادرست است.

در افراد مبتلا به دیابت، افزایش بی‌رویه قند خون می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند و در نتیجه عملکرد فیلتر مواد زائد و مایعات زائد را کاهش دهد.

فشار خون بالا همچنین عملکرد صحیح کلیه‌ها را مختل می‌کند. در واقع، فشار خون بالا مانع از فیلتر شدن می‌شود زیرا رگ‌های خونی کوچک کلیه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هر دوی این آسیب‌شناسی‌ها به لطف تغذیه متعادل قابل اصلاح و پیشگیری هستند.

رژیم غذایی برای نارسایی کلیه

کلمه رژیم غذایی به معنای یک رژیم محدود‌کننده از نظر کالری نیست بلکه یک برنامه غذایی کنترل شده و متعادل است. یک رژیم غذایی سالم، البته نه تنها برای افرادی که دارای اختلالات یا آسیب‌شناسی آشکار هستند، برای حفظ وضعیت مطلوب سلامت ضروری است. در واقع پیشگیری هدفمند بسیار مهم است و با رعایت برخی عادات ساده امکان‌پذیر است.

اول از همه، یکی از درمان‌ها، درمان با مصرف آب است که برای سلامت کلیه‌ها بسیار مفید است. نوشیدن ۲ لیتر آب در روز می‌تواند رقیق شدن و حذف املاح معدنی وارد شده با غذا را تسهیل کند. دمنوش‌های گیاهی برای پاکسازی کلیه‌ها نیز عالی هستند، فقط شکر اضافه نکنید. امتیاز دادن به رژیم غذایی مدیترانه‌ای حرکتی پیروز در مبارزه با بیماری‌های کلیوی است. در واقع، حمایت از یک رژیم غذایی مبتنی بر غذا‌های گیاهی، مصرف میوه‌ها و سبزیجات، به کاهش بار کار کلیه‌ها کمک می‌کند.

حبوبات یک منبع پروتئین گیاهی عالی، از جمله عدس و لوبیا هستند، البته نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. ماهی نیز غذایی است که باید حداقل هفته‌ای یکبار معرفی شود. در هر وعده غذایی می‌توان غلات را حتی بهتر از آن به صورت کامل مصرف کرد و تمام مواد غذایی مانند نان، ماکارونی و برنج تولید شده با آرد‌های مخصوص بدون پروتئین.

برای طعم دادن به غذا‌ها به جای نمک از ادویه‌ها و گیاهان معطر استفاده کنید. روغن زیتون فوق بکر که به صورت خام به ظروف اضافه می‌شود به عنوان یک چاشنی عالی است.

ورزش منظم همچنین به کاهش فشار خون و در نتیجه کاهش خطر بیماری کلیوی کمک زیادی می‌کند.

روغن زیتون

در مراحل اولیه بیماری مزمن کلیه، رژیم غذایی باید شامل انواع غلات، به ویژه غلات کامل، میوه‌های تازه و سبزیجات باشد. همیشه به یاد داشته باشید که بدن برای عملکرد صحیح به انرژی کافی نیاز دارد. منبع اصلی انرژی شما باید از کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها باشد، اما مطمئن شوید که سطح چربی اشباع شده و کلسترول خود را پایین نگه دارید – با انتخاب چربی‌ها و روغن‌های غیر اشباع (مانند روغن زیتون و ماهی) به جای آن.

پروتئین

یک تغییر اساسی در رژیم غذایی برای بیماری مزمن کلیه ممکن است محدودیت دریافت پروتئین باشد. این به حفظ عملکرد کلیه و کاهش میزان مواد ناخواسته در خون کمک می‌کند. گوشت، ماهی، مرغ، تخم‌مرغ و محصولات لبنی به ویژه سرشار از پروتئین هستند.

تا زمانی که حجم ادرار طبیعی است، لازم نیست مصرف مایعات را محدود کنید، اما مصرف سدیم باید محدود شود. در واقع نمک به آب متصل می‌شود و در نتیجه بدن به مایعات بیشتری نیاز دارد.

سدیم عمدتاً در نمک خوراکی و غذا‌های از پیش بسته‌بندی شده (مانند سوسیس، کنسرو، پیتزای منجمد) یافت می‌شود، اما نان، پنیر و ژامبون نیز حاوی نمک هستند. می‌توان نمک سفره را با گیاهان و ادویه جات جایگزین کرد و سعی کنید تا حد امکان همیشه با محصولات تازه طبخ کنید.

میوه و سبزیجات

با پیشرفت بیماری مزمن کلیه، ممکن است نیاز به تغییر بیشتر رژیم غذایی باشد. مراحل بعدی بیماری نیاز به کاهش شدید دریافت پروتئین با تغییر از رژیم غذایی کم پروتئین به رژیم غذایی حتی با پروتئین کمتر دارد.

در مراحل حتی پیشرفته‌تر، مکمل آمینو کتو اسید می‌تواند مفید باشد، با توجه به اینکه کاهش مصرف پروتئین دیگر برای پوشش نیاز‌های بدن کافی نیست. نفرولوژیست یا متخصص تغذیه نیاز‌ها را ارزیابی کرده و مکمل مناسب را تجویز می‌کند.
به محض اینکه متوجه کاهش حجم ادرار یا ظاهر شدن تورم مچ پا و پا شدید، زمان آن رسیده است که مصرف مایعات خود را نیز کاهش دهید.

نفرولوژیست یا متخصص تغذیه میزان مناسب مایعاتی را که باید در طول یک روز مصرف شود محاسبه می‌کند. به یاد داشته باشید:

  • غذای شور شما را تشنه می‌کند! بنابراین تا حد امکان باید از آن اجتناب کنید.
  • از آنجایی که پتاسیم هم اکنون می‌تواند با سرعت بیشتری در بدن انباشته شود، مصرف آن باید کاهش یابد تا از ایجاد آریتمی قلبی جلوگیری شود.

آنها سرشار از پتاسیم هستند:

  • میوه و آب میوه (موز، آجیل، انگور، آووکادو)
  • سبزیجات (اسفناج، سیب زمینی، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و سایر سبزیجات برگ سبز)
  • فندق و بادام
  • محصولات غلات کامل
  • شیر و لبنیات
  • جایگزین های نمک

در اینجا چند نکته ساده برای کاهش دریافت پتاسیم وجود دارد :

می توانید مقداری از پتاسیم سیب زمینی و سایر سبزیجات را با پوست کندن، برش دادن و خیساندن در ظرف بزرگی از آب برای چند ساعت حذف کنید. مهم است که قبل از پختن آب را تعویض کنید!

پخت و پز محتوای پتاسیم میوه ها و سبزیجات را کاهش می دهد: استفاده از مقدار زیادی آب مهم است. از میوه‌های کنسرو شده (بدون مایع) یا میوه و سبزیجات منجمد استفاده کنید. اگر سطح فسفات بالا باشد، باید مصرف غذاهای غنی از فسفات را کاهش داد. آنها دارای فسفات بالایی هستند:

  • محصولات لبنی
  • گوشت
  • ماهی
  • محصولات غلات کامل
  • لوبیا و عدس
  • فندق و بادام
  • شکلات تیره و کاکائو
  • نوشابه های گازدار (به عنوان مثال کولا)

مکمل برخی ویتأمین‌ها یا مواد معدنی می‌تواند مفید باشد. مهم است که با نفرولوژیست یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید تا بتواند مناسب‌ترین محصول را توصیه کند زیرا برخی از دارو‌های بدون نسخه می‌توانند برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه مضر باشند.

رژیم غذایی برای نارسایی کلیه

چه غذاهایی به کلیه‌ها آسیب می‌رساند؟

در میان غذا‌هایی که باید به شدت کاهش یابد، همه آن‌هایی را می‌بینیم که به ویژه غنی از سدیم، پروتئین و فسفر هستند. تمام غذا‌هایی که در آن‌ها مقادیر زیادی نمک یافت می‌شود باید محدود شوند. بنابراین به غذا‌های سرد، پنیر‌های کهنه، غذا‌های نگهداری شده در آب نمک، چیپس، آجیل و نمک خوراکی ساده توجه کنید. همچنین خوب است محصولات پخته شده مانند نان را بررسی کنید و آن‌هایی را که محتوای سدیم کمی دارند ترجیح دهید.

همچنین توصیه می‌شود پروتئین‌های حیوانی را کمتر مصرف کنید زیرا پروتئین اضافی باعث فشار بیش از حد به کلیه‌ها می‌شود. در واقع، گوشت دارای بار اسیدی بسیار بالایی است که بر عملکرد فیلتر کلیه فشار وارد می‌کند.

برای کنترل دریافت فسفر، کاهش مصرف مواد غذایی با بیشترین غلظت این ماده ضروری است. این‌ها شامل پودر کاکائو، میوه‌های خشک، زرده تخم مرغ، محصولات لبنی، کله پاچه و شکلات است.

بهترین اقدام برای کمک به نارسایی کلیه

اگرچه بسیاری از غذا‌ها ممنوع هستند، اما نباید ناامید شد. با کمی خلاقیت و چند ترفند، می‌توان بسیاری از غذا‌های سنتی را به یک نوع سالم‌تر تبدیل کرد تا گهگاهی از آن لذت ببرید.

با این حال، در مورد بیماری‌های کلیوی، ضروری است که برای اصلاح رژیم غذایی خود به یک متخصص تغذیه تکیه کنید و مسیر تغذیه‌ای خاص‌تری را متناسب با وضعیت خود تعیین کنید.

چه چیزی برای کلیه مضر است؟

مهمتر از همه، فشار خون بالا، دیابت و تصلب شرایین به طور دائم به عروق بسیار ظریف کلیه آسیب می زند . 
علاوه بر این، چاقی روی آنها تأثیر می گذارد. در افرادی که دارای اضافه وزن (چاق) هستند، اغلب چندین عامل خطر برای نارسایی کلیه وجود دارد.

چه گوشتی در نارسایی کلیه بخوریم؟

غذاهایی از همه گروه های غذایی برای یک رژیم غذایی سالم و خوشمزه توصیه می شود. گوشت و فرآورده های گوشتی باید تا حد امکان فرآوری نشده تهیه شوند. گوشت سفید همیشه به گوشت قرمز ارجحیت دارد.

چرا قهوه برای کلیه ها مفید نیست؟

کافئین جریان خون به مغز کلیه را افزایش می‌دهد و از جذب مجدد سدیم در کلیه‌ها جلوگیری می‌کند، به طوری که آب بیشتری دفع می‌شود.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط