برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم سم زدایی کبد

بایدها و نبایدهای رژیم سم زدایی کبد

کبد عملاً ایستگاه مرکزی متابولیسم ماست و یک رژیم سم زدایی کبد می‌تواند بهترین هدیه‌ای باشد که برای تشکر از این اندام فوق‌العاده، به آن بدهید. روزانه حدود 2000 لیتر خون در این اندام جریان دارد. کبد عوامل بیماری‌زا و مواد زائد را فیلتر کرده و از طریق کلیه‌ها و صفرا دفع می‌کند. این شامل الکل، دارو و حتی نیکوتین است. عملاً هیچ بخشی در بدن ما بدون کبد کار نمی‌کند. کبد چرب با فراوانی 20 درصد یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کبدی است. این بیماری عمدتاً افراد بین 40 تا 60 سال را مبتلا می‌کند. بااین‌وجود، این بیماری کبدی می‌تواند در کودکان و نوجوانان نیز رخ دهد. زمانی که کبد چرب می‌شود عواقب بدی را برای بدن ایجاد می‌کند، مانند:

  • خستگی غیرقابل‌توضیح
  • تحریک‌پذیری
  • مشکلات تمرکز
  • خارش پوست
  • زرد شدن رنگ چشم‌ها
  • تورم بین ابروها در پل بینی
  • حالت تهوع
  • ازدست‌دادن اشتها
  • کاهش وزن قوی
  • فشارخون بالا
کبد چرب در نتیجه تغذیه نامناسب

کبد چرب در نتیجه تغذیه نامناسب

اگر علاوه بر علائم ذکر شده، درد در قسمت بالای شکم نیز وجود داشته باشد، همه اینها می‌تواند نشانه‌ای از مشکل کبدی باشد و کبد چرب ایجاد شده است. در اینجا هم درد از کبد منشأ نمی‌گیرد. بااین‌وجود، ازآنجایی‌که کبد تحت‌فشار به دلیل تجمع چربی بزرگ شده است، به بافت‌ها و اندام‌های اطراف فشار وارد می‌کند.

پس برای تسکین اندام و سم‌زدایی کبد چه باید کرد؟

 خبر خوب این است که  کبد می‌تواند به طور کامل بازسازی شود حتی اگر کبد چرب باشد. اما این امر مستلزم تغییر در سبک زندگی و مهم‌تر از همه، رژیم غذایی مناسب است. این نقطه‌ای است که کبد را می‌توان سم‌زدایی و تسکین داد حتی قبل از اینکه آسیبی رخ دهد.

رژیم سم‌زدایی کبد با مواد موجود در سبزیجات

طبیعت طیف وسیعی از درمان‌ها را برای کمک به کبد در کارش ایجاد کرده است. این شامل انواع مختلف سبزیجات، میوه‌ها و گیاهان است. به‌عنوان‌مثال، مواد تلخ موجود در آن، جریان صفرا و متابولیسم چربی را تحریک می‌کند و به کبد کمک می‌کند تا خود را سم‌زدایی کند.

غذاهای توصیه شده عبارت‌اند از:

سیر – فعالیت کبد را تحریک می‌کند، مواد مضر سریع‌تر دفع می‌شوند.

کنگر فرنگی – حاوی بسیاری از مواد تلخ است، از سم‌زدایی کبد پشتیبانی می‌کند.

کلم بروکلی، تربچه، تربچه – عملکرد کبد را تقویت می‌کند.

سالاد تلخ و قاصدک – باعث تحریک چربی‌سوزی می‌شود.

زنجبیل – از درون گرم می‌شود، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، کبد را تسکین می‌دهد.

لیمو – اسیدهای بدن را خنثی می‌کند، آنزیم‌ها و هضم را فعال می‌کند.

زردآلو – حاوی آنتی‌اکسیدان‌های زیادی است، از آسیب سلولی محافظت می‌کند.

گردو – حاوی گلوتاتیون، اسیدهای چرب امگا 3 و ال آرژنین است. آمونیاک بهتر دفع می‌شود.

روغن بذر کتان – اسیدهای چرب امگا 3 اثر ضدالتهابی دارند.

چای سبز – به‌عنوان یک عامل سم‌زدایی و چربی‌زدایی در نظر گرفته می‌شود.

زردچوبه – حاوی کورکومین است که گفته می‌شود از کبد در برابر سموم محافظت می‌کند و سلول‌های کبد را بازسازی می‌کند.

خار مریم – حاوی سیلیمارین است که سلول‌های کبد را تقویت و بازسازی می‌کند – برای استفاده به‌عنوان چای مناسب است.

علاوه بر این افزودن به منوی روزانه، کبد به‌ویژه وقتی شکر، چربی و مهم‌تر از همه کربوهیدرات‌ها کاهش می‌یابد، سپاسگزار است. کبد چرب ناشی از چربی نیست، بلکه ناشی از مصرف زیاد کربوهیدرات است. از طرف دیگر پروتئین به چربی‌زدایی کبد کمک می‌کند. الکل و نیکوتین باید کاهش یا در بهترین حالت به طور کامل اجتناب شود تا کبد بتواند خود را سم‌زدایی کند.

نوشیدن آب برای سلامتی بسیار مهم است

بنابراین ورزش کافی نیز می‌تواند بخشی از درمان سم‌زدایی کبد باشد. نوشیدن کافی پایه‌ای برای افزایش متابولیسم شماست. روزانه بین 1.5 لیتر تا دو لیتر آب (در بهترین حالت غیر گازدار و فیلتر شده) یا چای شیرین نشده باید در زندگی روزمره و حتی در طول درمان وجود داشته باشد.

اگر می‌خواهید مقدار مایع را افزایش دهید، می‌توانید این کار را دررابطه‌با یک درمان ناشتا یا به اصلاح همان روزه‌داری، مانند ناشتای قلیایی یا ناشتایی آب‌میوه انجام دهید. اما به‌طورکلی روزه گرفتن باید بادقت و اطلاعات کافی از قبل انجام شود تا بدن تحت‌فشار زیادی قرار نگیرد. مراقب میوه‌ها یا آبمیوه‌ها باشید. فروکتوز موجود در آن ذخیره چربی در کبد را افزایش می‌دهد و منجر به التهاب می‌شود.

کمپرس آب گرم به سم‌زدایی کبد کمک می‌کند

اگر می‌خواهید در طول درمان ناشتا یا سایر مراحل سم‌زدایی از کبد خود حمایت بیشتری کنید، بهتر است از کمپرس کبدی استفاده کنید. گرما گردش خون را در اندام تحریک می‌کند و در نتیجه از سم‌زدایی سریع‌تر حمایت می‌کند. تنها چیزی که نیاز دارید یک بطری آب گرم و یک حوله کوچک و متوسط ​​است.

حوله  را در آب گرم غوطه‌ور می‌کنند و صاف می‌کنند، سپس به دو قسمت تا می‌کنند و روی کبد قرار می‌دهند، درست زیر دنده‌های قفسه سینه. بطری آب گرم پرازآب گرم در بالا قرار می‌گیرد. سپس حوله بزرگ را محکم دور خود بپیچید و به مدت 30 دقیقه روی تخت یا مبل دراز بکشید. تنفس عمیق و آگاهانه نیز از کبد در سم‌زدایی حمایت می‌کند.

درمان چهارهفته‌ای برای بازسازی کبد

اگر می‌خواهید کبد خود را سم‌زدایی کنید، باید حداقل چهار هفته برای این کار برنامه‌ریزی کنید.  اجتناب از مواد مضر مانند الکل و نیکوتین، مصرف مایعات کافی، سبزیجات، آجیل و میوه‌هایی مانند توت‌فرنگی، پرتقال، نارنگی یا موز و گیاهان نیز باید بخشی از سبک زندگی برای داشتن کبد سالم پس از آن باشد. زیرا داروی ضد کبد چرب یا آسیب کبدی هنوز وجود ندارد.

رژیم سم‌ زدایی کبد

بهترین رژیم غذایی برای خلاص شدن از شر کبد چرب، پرهیز از هر نوع شکر (از جمله فروکتوز)، الکل و نمک است. در عوض، باید به‌اندازه کافی کربوهیدرات خوب بخورید. محصولات غلات کامل، کلزا و روغن زیتون برای این کار مناسب هستند. علاوه بر این، سبزیجات کافی نیز ضروری است. در زیر نکاتی را برای شما در مورد نحوه غذا خوردن در طول روز داریم.

  1. صبحانه در رژیم سم زدایی کبد

صبحانه ایده‌آل برای رژیم غذایی کبد چرب بلغور جو با میوه تازه، ماست طبیعی، آجیل، بذر کتان و شیر کم‌چرب است. اگر ترجیح می‌دهید نان بخورید، می‌توانید این کار را نیز انجام دهید، اما فقط نان غلات کامل. می‌توانید روی نان را با یک‌تکه پنیر یا پنیر به‌اضافه مقداری میوه و سبزیجات بپوشانید.

  1. ناهار در رژیم سم زدایی کبد

وقتی نوبت به ناهار می‌رسد، یک قانون کلی وجود دارد که می‌توانید از آن پیروی کنید. این بیان می‌کند که هنگام ناهار باید نصف بشقاب سبزیجات، یک‌چهارم بشقاب غلات کامل (ماکارونی، برنج، کینوآ، ارزن، گندم سیاه) و یک‌چهارم بشقاب غذاهای پرپروتئین (ماهی، گوشت، تخم‌مرغ) بخورید. برای میان وعده عصر نیز می‌توانید میوه بخورید.

  1. شام در رژیم سم زدایی کبد

در شب باید یک وعده غذایی سبک بخورید. برای این کار یک سالاد با کمی روغن زیتون و سرکه توصیه می‌شود. کلم چینی یا کاهوپیچ بسیار خوشمزه و مغذی هستند. می‌توانید روی سالاد خود کمی کدوتنبل یا تخمه آفتابگردان همچنین با تخم‌مرغ، پنیر فتا یا موزارلا بریزید.

پاکسازی کبد با رژیم غذایی

اساس رژیم غذایی شما در رژیم غذایی کبد چرب، باید سبزیجات باشد. علاوه بر این، غذاهایی که حاوی مقدار زیادی پروتئین هستند، به‌ویژه سیرکننده هستند. شما می‌توانید این پروتئین را از حبوبات، آجیل، تخم‌مرغ، شیر و ماهی یا مرغ و سایر موارد دریافت کنید. علاوه بر این، شما باید روغن‌های گیاهی مصرف کنید، روغن بذر کتان به‌ویژه سالم است. محصولات سبوس‌دار نیز باید در منوی شما باشد. البته باید میوه هم بخورید، به شرطی که قند نسبتاً کمی داشته باشد.

غذاهای مجاز در رژیم پاکسازی کبد چیست؟

میوه و سبزیجات تازه
گیاهان و ادویه جات
دانه ها و آجیل
غلات کامل
چربی های سالم مانند روغن زیتون، آووکادو و غیره.

غذاهای غیرمجاز در رژیم پاکسازی کبد چیست؟

گوشت قرمز، گوشت گوسفند و سایر گوشت‌های فرآوری شده
روغن های فرآوری شده مانند روغن سویا و غذای کنسروی و فرآوری شده.
مواد غذایی سرخ شده آماده
محصولات لبنی کامل
نوشیدنی‌های حاوی کافئین
نوشابه و نوشیدنی‌های الکلی
همبرگر، پیتزا و غیره
نان و شیرینی‌های آماده یخچالی
شکر تصفیه شده
کره و مارگارین

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط