برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم زخم معده

رژیم زخم معده : دستورالعمل‌های تغذیه‌ای

رژیم زخم معده یکی از رژیم‌های پزشکی است که در صورت بروز زخم معده باید رعایت شود. منظور از زخم معده، فرسایش سطحی یا عمیق است که پوشش داخلی معده را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. یکی از مهم‌ترین وظایف این اندام تولید مایع اسیدی (بسیار خورنده) است که برای هضم غذای وارد شده و ازبین‌بردن میکروب‌ها ضروری است. معده به نوبه خود به لطف غشای مخصوصی که آن را می‌پوشاند و از خوردگی دیواره‌ها جلوگیری می‌کند، از اسیدیته آب فرساینده خود محافظت می‌کند.

هنگامی که مخاط محافظ تغییر می‌کند، اندام بیشتر در معرض خطر زخم قرار می‌گیرد، زیرا این آسیب‌شناسی دقیقاً زمانی رخ می‌دهد که اسیدیته شیره معده از غشای فراتر رود و به دیواره‌های معده آسیب برساند. زخم معده می‌تواند در هر سنی (حتی در دوره نوزادی) رخ دهد، این زخم می‌تواند هم در مردان و هم در زنان رخ دهد، اما در میان‌سالان و مردان شایع‌تر است.

رژیم زخم معده

اگر علائم زیر را دارید از رژیم زخم معده استفاده کنید!

بارزترین علامت زخم معده درد مبهم، سوزش و مکرر است که می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد و بین ناف و قسمت تحتانی جناغ (اپی گاستر) احساس شود. درد ممکن است برای روزها یا هفته‌ها رخ دهد، ممکن است بین وعده‌های غذایی ظاهر شود، درحالی‌که با مصرف غذا یا در صورت مصرف داروهای خاصی (ضد اسیدها) از بین می‌رود. درد و سوزش می‌تواند با علائم دیگری نیز همراه باشد، مانند:

  1. بی‌اشتهایی
  2. کاهش وزن
  3. حالت تهوع، استفراغ و نفخ (علائم انسداد در قسمت تحتانی معده)

همچنین اشکال بدون علامت زخم معده وجود دارد (علائم به‌طورکلی وجود ندارد)، به‌ویژه در افراد مسن. زخم معده اگر شناسایی و درمان نشود، می‌تواند عوارضی ایجاد کند که نشان‌دهنده اورژانس‌های بالینی واقعی است (مانند خونریزی گوارشی). به همین دلیل مهم است که هرگز علائم را دست‌کم نگیرید (در صورت وجود) و آزمایش‌های لازم را انجام دهید.

درمان این بیماری بر اساس داروهایی است که قادر به کاهش اسیدیته شیره معده هستند. در میان داروهای پرمصرف، به‌ویژه، مهارکننده‌های پمپ پروتون (خانواده امپرازول) وجود دارد، اما در صورت وجود عفونت HP، به درمان آنتی‌بیوتیکی نیاز دارید که بتواند عفونت را کاملاً ریشه‌کن کند.

دستورالعمل‌های کلی رژیم غذایی برای زخم معده

به‌طورکلی برای رعایت یک رژیم زخم معده باید به موارد زیر دقت کنید:

  • مصرف چربی خود را کاهش دهید.
  • مصرف فیبر غذایی را افزایش دهید.
  • از غذاهایی که ترشح معده را تحریک می‌کنند و آنهایی که می‌توانند پوشش معده را تحریک کنند خودداری کنید. وعده‌های غذایی خود را به طور منظم بخورید، هر روز صبحانه، میان وعده، ناهار، میان وعده و شام بخورید.
  • برای جلوگیری از رشد باکتری HP به غذاهایی که حاوی ریز عناصر با خواص ضدباکتریایی هستند ترجیح دهید (فصل‌های بعدی را ببینید)

پختن غذا با روش‌هایی مانند بخارپز، پخت در فویل، در فر، در زودپز یا در بشقاب بدون هرگونه سوختی برای زخم معده بسیار مفید است. غذاهایی که برای تهیه آنها نیاز به نان، سرخ کردن و به‌طورکلی چربی فراوان (روغن، کره و …) و زمان پخت طولانی دارند، توصیه نمی‌شود.

چه غذاهایی را در رژیم زخم معده نباید بخوریم؟

غذاهایی که باعث تحریک معده می‌شوند باید کامل قطع شوند تا معده بیش از حد اسیدی نشود.

  • چاشنی‌ها و غذاهای غنی از چربی، سرخ شده و غذاهایی که نیاز به پخت طولانی دارند، سس با خامه، سس پخته شده با مقادیر فراوان روغن، مارگارین، کره، گوشت خوک، دسرهایی با خامه یا پر شده با مواد بسیار مفصل برای زخم معده بسیار مضر هستند.
  • نوشیدنی‌های گازدار (مانند کولا، نوشابه پرتقال، آب گازدار) و نوشیدنی‌هایی که خیلی گرم هستند باید حذف شوند.
  • آب گوشت، عصاره آبگوشت، عصاره گوشت و سوپ‌های آماده حاوی این مواد به‌عنوان محرک ترشح معده هستند باید محدود شوند.
  • غذاهای سرخ شده باعث افزایش محتوای آکرولئین (ماده سمی) در غذاها می‌شود و در نتیجه التهاب مخاط معده را تشدید می‌کند.
  • سوسیس‌های چرب مانند سالامی، سوسیس، ژامبون و از آنهایی که حاوی نیترات یا نیتریت هستند اجتناب کنید. مصرف ترشیجات نیز بسیار مضر است.
  • کنسرو ماهی‌تن، غذاهای آماده و به‌طورکلی غذاهای کنسرو شده نباید مصرف شوند.
  • چربی قابل‌مشاهده از گوشت و غذاهای سرد مثل چربی روی آبگوشت نباید خورده شود.
  • پنیرهای تند و تخمیری مثل پنیر کهنه به‌شدت برای زخم معده ضرر دارند.
  • نوشیدنی‌ها و غذاهایی که حاوی مواد عصبی مانند کافئین یا تئین هستند: قهوه، انواع چای، کولا، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، و سایر نوشیدنی‌های حاوی متیل گزانتین، زیرا ترشح اسید معده را تحریک می‌کنند.
  • شکلات، آب مرکبات و مرکبات (تازه فشرده)، گوجه‌فرنگی (به‌خصوص خام) و آب گوجه‌فرنگی، پیاز، فلفل، سیر، فلفل قرمز، فلفل، نعناع. برخی از این غذاها را می‌توان به‌صورت فردی تحمل کرد.
رژیم غذایی زخم معده

رژیم غذایی برای زخم معده

شیر و ماست مهم‌ترین رکن رژیم زخم معده هستند، زیرا این غذاها نقش “بافر” را ایفا می‌کنند و فقط در صورت زخم شدن، نقش گذرا دارند. دو یا سه ساعت پس از مصرف آنها در واقع تحریک قوی و طولانی‌مدت ترشحات معده به دنبال دارد؛ بنابراین بهتر است شیر ​​و ماست بدون چربی یا با مصرف چربی کمتر را ترجیح دهید. این پنیر در طول فراوری تا حدی از بین می‌رود، بنابراین حاوی حدود 50 درصد چربی کمتری نسبت به شیر کاملی است که با آن تولید می‌شود.

 شیر، ماست، و همچنین پنیرهای تازه و کم‌چرب حاوی لاکتوفرین، گلیکوپروتئینی از خانواده ترانسفرین با خواص ضدباکتریایی هستند. (یون‌های آهن را کلات می‌کند، بنابراین دسترسی این عنصر به باکتری‌ها را محدود می‌کند). چنین غذاهایی می‌توانند از عفونت هلیکوباکتر پیلوری جلوگیری کنند.

غذا برای زخم معده چه بخورم؟

  • سیب‌زمینی، ماکارونی، برنج، جو و سایر انواع غلات، ترجیح می‌دهند غلات کامل را ترجیح دهند.
  • نان خوب پخته شده (پوست)
  • میوه رسیده، سعی می‌کند تاحدامکان متنوع باشد تا به مصرف کافی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها کمک کند. برای افزایش قابلیت هضم میوه، مصرف آن به‌صورت پخته (مثلاً سیب پخته)، جایگزین‌کردن آن با خام و پرهیز از میوه‌هایی که باعث اسیدیته بیشتر می‌شود، مصرف شود (به‌صورت فردی تشخیص داده شود).
  • سبزیجات تازه یا پخته (احتمالاً در فصل) که به‌راحتی هضم می‌شوند، مانند کدو سبز، هویج، لوبیا سبز، سالاد سبز، رازیانه و کلم
  • گوشت‌های بدون چربی بدون چربی قابل‌مشاهده، ترجیحاً بخارپز یا پخته شده در تابه (گریل) با حداقل چربی اضافه شده، اما مراقب باشید که پوسته یا قسمت‌های سوخته ایجاد نشود.
  • ماهی تازه و بدون چربی، ترجیحاً بخارپز یا پخته شده در تابه با حداقل چربی اضافه شده
  • پنیرهای کم‌چرب که بهترینشان آنهایی هستند که حوای پروبیوتیک‌اند.
  • عسل، البته باید به مقدار کم (یک قاشق چایخوری) و ترجیحاً بین وعده‌های غذایی مصرف شود
  • پروبیوتیک‌ها برخی از سویه‌های پروبیوتیک فعالیت ضدباکتریایی را علیه باکتری هلیکوباکتر پیلوری نشان داده‌اند، حتی اگر ریشه‌کنی مطمئن با درمان آنتی‌بیوتیکی رخ دهد.

برای درمان زخم معده چه کنیم؟

  • سیگار نکشید، زیرا سیگار با تحریک ترشح شیره‌های اسیدی و جلوگیری از بهبود زخم به آسیب مخاط معده کمک می‌کند.
  • به‌آرامی بجوید، غذا را بااحتیاط در دهان له کنید. این رفتار هضم صحیح را تسهیل می‌کند.
  • درصورتی‌که زخم ناشی از مصرف کورتیزون یا سایر داروهای ضدالتهابی باشد، با پزشک خود تماس بگیرید تا فوراً تعلیق را ترتیب دهد.
  • استرس را از بین ببرید، زیرا می‌تواند علائم زخم معده را بدتر کند.
رژیم غذایی زخم معده

خوراکی‌هایی که به بهبودی زخم معده کمک می‌کنند:

کلم

کلم یک درمان طبیعی زخم معده است. ظاهراً چندین دهه قبل از اینکه آنتی‌بیوتیک‌ها در دسترس باشند، توسط پزشکان برای بهبود زخم معده استفاده می‌شد. سرشار از ویتامین C است، عنصری که نشان‌داده‌شده است در پیشگیری و درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری مفید است. در واقع، چندین مطالعه حیوانی نشان می‌دهد که آب کلم در درمان و پیشگیری از زخم معده و زخم اثنی‌عشر مؤثر است.

زردچوبه

زردچوبه یک ادویه آسیای جنوبی است که در آشپزی هندی استفاده می‌شود. با رنگ زرد تندش به‌راحتی قابل تشخیص است. ماده فعال آن، کورکومین، دارای خواص ضدالتهابی، ضد سرطانی و محافظت‌کننده قلبی است.

زنجبیل

زنجبیل می‌تواند یک درمان طبیعی معتبر برای زخم‌ها باشد. این خوراکی مفید به دلیل خواص ضد تهوع، ضد استفراغ و پروکینتیک معروف است؛ بنابراین برای استفراغ، تهوع و سوءهاضمه مفید است. اثرات محافظتی آن کمتر شناخته شده است. در واقع، زنجبیل به دلیل اثر ضدباکتریایی خود می‌تواند ترشح اسید را مهار کند، التهاب معده و تکثیر هلیکوباکتر پیلوری را کاهش دهد.

فلاونوئیدها

فلاونوئیدها موادی هستند که متعلق به دسته پلی فنول‌ها هستند و مسئول رنگ شدید برخی از میوه‌ها مانند گیلاس یا توت هستند. این مواد مانند اپی گالوکاتچین  موجود در چای سبز باعث تقویت سیستم دفاعی مخاط معده، افزایش تولید مخاط، بی‌کربنات، پروستاگلاندین‌ها و آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی می‌شود. آنها همچنین ترشح اسید را مهار می‌کنند و پمپ پروتون و سطوح هیستامین را با مکانیزمی شبیه به محافظ‌های گوارشی معمولی تنظیم می‌کنند. همان‌طور که در ادبیات نشان‌داده‌شده است، این اثرات فلاونوئیدها را به یک درمان طبیعی مؤثر زخم تبدیل می‌کند.

سیر

سیر دارا خواص ضد میکروبی و ضدباکتریایی است. مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که عصاره سیر می‌تواند به پیشگیری از زخم و تسریع بهبود کمک کند. در دیواره‌های معده با این حال، باید توجه داشت که در مواردی که زخم به هلیکوباکتر پیلوری بستگی ندارد، ممکن است سیر تجویز نشود. مصرف آن در واقع به دلیل فعالیت تحریک کننده ترشح اسید می‌تواند علائم سوءهاضمه مانند سوزش سر دل را افزایش دهد.

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا دارای خواص ضدباکتریایی و درمانی است و ثابت کرده است که یک درمان طبیعی مؤثر در برابر زخم معده است. یک نوشیدنی غلیظ آلوئه‌ورا به طور مؤثر زخم معده  روی زخم معده تأثیر می‌گذارد را درمان می‌کند. علاوه بر این، مصرف آنتی‌بیوتیک همراه با آلوئه‌ورا (3 میلی‌گرم بر کیلوگرم) به مدت شش هفته به‌اندازه درمان استاندارد در بهبود زخم و کاهش سطح هلیکوباکتر پیلوری مؤثر بود. به طور خلاصه، نتایج مثبت و عوارض جانبی ناچیز مرتبط با آلوئه‌ورا، آن را به یک درمان طبیعی معتبر برای زخم‌ها و هلیکوباکتر پیلوری تبدیل می‌کند.

پروبیوتیک‌ها

استفاده از پروبیوتیک‌ها در پیشگیری و درمان زخم معده و اثنی‌عشر مفید به نظر می‌رسد. در واقع، آنها ترشح مخاط را تحریک می‌کنند که از دیواره‌های معده در برابر توهین اسید محافظت می‌کند. علاوه بر این، مصرف آنها با تشکیل رگ‌های خونی جدید همراه است که روند بهبود و بهبود زخم را تسریع می‌کند.

شیرین‌بیان

شیرین‌بیان در واقع می‌تواند در پیشگیری و درمان زخم معده مفید باشد. استفاده از آن باعث تحریک ترشح مخاط در معده و روده و تقویت سد موکولیتیک دستگاه گوارش می‌شود. به‌این‌ترتیب شیرین‌بیان می‌تواند روند بهبود زخم را تسریع کرده و درد را کاهش دهد. علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان می‌دهد که برخی از ترکیبات موجود در شیرین‌بیان می‌تواند تکثیر را کاهش دهد. البته مصرف آن می‌تواند با متابولیسم برخی داروها تداخل داشته باشد و در بیماران مبتلا به فشار خون باید از مصرف آن خودداری شود، مگر اینکه به شکل دگلیسیرات مصرف شود.

چه چیزی برای زخم  معده خوب است؟

رژیم غذایی زخم باید دارای غذاهای تصفیه شده و غذاهایی که چربی زیادی دارند کم باشد. بسیار مهم است که مقدمه غذا را به‌خوبی به سه وعده اصلی و دو میان وعده کوچک تقسیم کنید. غذا باید با آرامش مصرف شود، آهسته و خوب جویده شود.

چه مدت طول می‌کشد تا زخم معده از بین برود؟

زخم معده و روده گاهی بدون درمان در عرض 2 تا 3 ماه خودبه‌خود بهبود می‌یابند. با این حال، میزان عود در بیماران درمان نشده 40-80٪ است. داروهای مدرن می‌توانند روند بهبودی را به 1-3 هفته کوتاه کرده و میزان بالای عود را کاهش دهند.

زخم معده چگونه تشکیل می‌شود؟

زخم معده می‌تواند از عفونت هلیکوباکتر پیلوری یا از داروهایی که مخاط معده یا اثنی‌عشر را تضعیف می‌کنند، منشأ بگیرد. ناراحتی ناشی از زخم‌ها متناوب است و معمولاً بعد از غذا ایجاد می‌شود، زیرا اسید معده در پاسخ به خوردن غذا تولید می‌شود.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط