برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم بدون گلوتن

رژیم بدون گلوتن راهی موثر برای کاهش وزن

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت مفرط به گلوتن وجود دارند که می خواهند با رژیم غذایی بدون گلوتن وزن خود را کاهش دهند یا بدن خود را از علائم مصرف گلوتن حفظ کنند. بیماری سلیاک نوعی عدم تحمل غذایی نسبت به غذاهای حاوی گلوتن است. علائم بیماری سلیاک بسیار متنوع است که به طور عمده شامل موارد زیر می‌شود:

  • بیماری های گوارشی مانند تغییرات کندو (یبوست، اسهال، نفخ، نفخ شکم و غیره)
  • سندرم سوء جذب، تا عوارضی که بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد.

بر خلاف سایر اشکال عدم تحمل غذایی، بیماری سلیاک هیچ درمانی ندارد. تنها راه حل برای کاهش علائم رژیم غذایی است!

رژیم غذایی بدون گلوتن می‌تواند برای کنترل وزن مفید باشد، حتی برای افراد غیر سلیاک. با این حال، حذف گلوتن از رژیم غذایی در مواقعی که به شدت ضروری نیست، دارای معایبی است. بیایید جزئیات یک رژیم غذایی بدون گلوتن را با هم ببینیم!

گلوتن چیست؟

ابتدا باید بدانید گلوتن چیست. گلوتن یک مولکول پروتئینی است که در غلات وجود دارد مانند:

  • گندم
  • ایمر
  • جو
  • چاودار
  • جو، و آرد مربوط به آن

علاوه بر این، گلوتن با پختن از بین نمی‌رود. در واقع، این یک جزء ضروری برای اطمینان از خمیر شدن صحیح خمیر است. بنابراین تا حد زیادی در محصولات پخته شده مانند نان، خمیر پیتزا و بیسکویت وجود دارد. گلوتن از دو بخش یا واحد فرعی تشکیل شده است:

  • گلوتلین (یا گلوتنین در گندم)
  • پرولامین ها (یا گلیادین ها در گندم).

اینها مقصر اصلی التهاب روده ناشی از مصرف گلوتن هستند. بیش فعال شدن سیستم ایمنی در روده در واقع باعث آسیب پیشرونده به غشای مخاطی روده کوچک و در نتیجه آتروفی پرزها می‌شود. علائم ناشی از آن، می‌تواند منجر به شروع اختلالاتی مانند سوء جذب، اسهال، کاهش وزن، درد شکمی و نارسایی رشد در جمعیت کودکان شود.

رژیم بدون گلوتن

رژیم بدون گلوتن

همانطور که گفته شد، رژیم غذایی بدون گلوتن در حال حاضر تنها داروی معتبر درمانی برای بیمار سلیاک است. در واقع، نشان داده شده است که حذف کامل گلوتن از رژیم غذایی یک بیمار سلیاک به راحتی می‌تواند منجر به بهبود تصویر بافت شناسی، کاهش التهاب مخاط روده و ارتقای جذب بهتر ریزمغذی‌ها شود.

با توجه به وجود گلوتن در برخی از غلات، برای یک رژیم غذایی بدون گلوتن، باید از مصرف گندم، چاودار، جو، تریتیکاله، کاموت، مالت و همچنین آرد و فرآورده‌های مشتق شده خودداری شود. از سوی دیگر، هیچ محدودیتی در مورد مصرف میوه‌ها، حبوبات، آجیل، روغن‌ها، سبزیجات و محصولات با منشاء حیوانی فرآوری نشده وجود ندارد. به همین دلیل، یک متخصص تغذیه می‌تواند بدون هیچ مشکلی رژیم‌های غذایی متعادل بدون گلوتن را حتی برای کاربرانی مانند ورزشکاران با نیازهای بالا ایجاد کند.

مزایای یک رژیم غذایی بدون گلوتن در افراد سلیاک

اگر پیشرفت‌های بالینی مربوط به حذف گلوتن از رژیم غذایی بیماران سلیاک واضح و مشخص باشد، اثرات بالقوه آن بر جمعیت سالم شناخته شده است. در حال حاضر، مزایای یک رژیم غذایی بدون گلوتن عبارت‌اند از:

  • بهبود علائم مانند تورم شکم، عود کننده در بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر
  • بهبود مشخصات گوارشی، کاهش زمان هضم
  • کاهش خطر ابتلا به آلرژی و سندرم‌های مرتبط در افراد مستعد
  • بهبود سیر بالینی در صورت وجود برخی اختلالات روانپزشکی

بیماری سلیاک و گلوتن

حذف گلوتن از رژیم غذایی برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک اجباری است. البته در جامعه ما این کار آسانی نیست، اما با کمی توجه و با آگاهی و احتیاط صحیح، رژیم بدون گلوتن امکان پذیر است. گلوتن یک پروتئین اساسی در رژیم غذایی ما نیست. بنابراین حذف آن عدم تعادل تغذیه‌ای ایجاد نمی‌کند. از این رو نیاز به خوردن حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات برای جبران کمبود فیبرهای گیاهی است.

غذاهای طبیعی بدون گلوتن

غذاهای طبیعی بدون گلوتن عبارت‌اند از؛

غلات، آرد و برنج، ذرت، ارزن، گندم سیاه، سیب زمینی، کاساوا، آمارانت، سورگوم، کینوا منابع مهم کربوهیدرات، ویتامین B،‌ پوره سیب زمینی فوری، میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات، انواع سبزیجات، لوبیا، نخود، عدس، لوبیا، سویا منابع فیبر، ویتامین‌ها، پروویتامین‌ها و مواد معدنی، شیر و لبنیات، ماست، پنیر، خامه، گوشت، ماهی و تخم مرغ انواع گوشت و ماهی تازه.

درمان بیماری سلیاک

درمان این بیماری در درجه اول از طریق پیروی مادام‌العمر از رژیم غذایی بدون گلوتن است. در نتیجه، بازسازی غشای مخاطی صاف روده کوچک معمولاً نسبتاً سریع انجام می‌شود و مواد مغذی می‌توانند دوباره از طریق دیواره روده جذب خون شوند. در نتیجه، علائم عمومی بیماری مانند ضعف، کاهش وزن و… نیز به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد، اما برای برخی از بیماران ممکن است بین 6 تا 12 ماه طول بکشد تا علائم آن‌ها از بین برود.

اشتباهات رژیم غذایی اغلب ناخودآگاه انجام می‌شود. این امر به ویژه در صورتی مشکل ساز است که پس از تشخیص بهبودی حاصل نشود و پیروی فرضی از رژیم غذایی و رژیم غذایی بدون گلوتن رد شود. اگر رژیم غذایی به طور پراکنده قطع شود، عوارضی ممکن است ایجاد شود که فقط در یک دوره زمانی طولانی تأثیر می‌گذارد.

در برخی موارد، عدم تحمل گلوتن می‌تواند در دوران بلوغ بهبود یابد، به طوری که مصرف متوسط ​​غذاهای حاوی گلوتن هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. اگر رژیم غذایی به طور مداوم رعایت نشود، تغییرات مخاطی در روده کوچک می‌تواند دوباره رخ دهد، که لزوما بلافاصله علائم مربوطه را با شکایت در ناحیه گوارش نشان نمی‌دهد.

عدم رعایت رژیم غذایی کاملاً بدون گلوتن خطر ابتلا به تومورهای بدخیم در دستگاه گوارش را به میزان 1.2 افزایش می‌دهد. رعایت دقیق رژیم غذایی نه تنها به بهبود وضعیت عمومی کمک می‌کند. علاوه بر این، رژیم غذایی بدون گلوتن از آسیب احتمالی دندان، ایجاد پوکی استخوان و ناباروری و غیره جلوگیری می‌کند.

رژیم بدون گلوتن

بیماری سلیاک چقدر شایع است؟

بیماری سلیاک یک بیماری نسبتا شایع است. به طور کلی، کارشناسان تصور می کنند که حدود یک درصد از جمعیت جهان از بیماری سلیاک رنج می برند. با این حال، برای اکثریت، این بیماری فقط علائم جزئی یا متوسط ​​ایجاد می‌کند. در نتیجه، تعداد زیادی از موارد گزارش نشده بیماری سلیاک وجود دارد، زیرا بسیاری از مبتلایان حتی متوجه نمی‌شوند که به این بیماری مبتلا هستند. به طور کلی، زنان بیشتر از مردان مبتلا می‌شوند بیماری سلیاک در کودکان بیشتر در اوایل دوران کودکی و در بزرگسالان در حدود سن 40 سالگی رخ می‌دهد.

بیماری سلیاک مقاوم به درمان چیست؟

بیماری سلیاک مقاوم به درمان (RCD) یکی از عوارض بسیار نادر بیماری سلیاک است. در این بیماران علایم علی‌رغم رعایت رژیم غذایی بدون گلوتن ظاهر می‌شود و تغییرات مخاطی با وجود یک رژیم غذایی خوب باقی می‌ماند یا دوباره ظاهر می‌شود. اعتقاد بر این است که بیماری سلیاک مقاوم به درمان از بیماری سلیاک معمولی ایجاد می‌شود.

بیمار مبتلا به بیماری سلیاک معمولی می‌تواند از قبل مقاوم باشد. این امر با این واقعیت نشان داده می‌شود که علی‌رغم رژیم غذایی سخت بدون گلوتن، هیچ بهبودی در علائم و عدم پسرفت تغییرات مخاطی وجود ندارد.

در مورد رژیم بدون گلوتن چه مواردی را باید در نظر بگیرید؟

مهم است بدانید که گلوتن یک پروتئین چسبناک است. گلوتن به ماکارونی قوام کرکی می‌دهد. پروتئین گلوتن همچنین به عنوان پروتئین غلات شناخته می‌شود. از آنجایی که گلوتن تثبیت شده است و همچنین خود را به عنوان حامل عطرها ثابت کرده است، اغلب در مخلوط ادویه‌ها، سس‌ها و حتی محصولات لبنی استفاده می‌شود. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا مواد غذایی رژیم غذایی بدون گلوتن خود را به درستی انتخاب کنید.

با ورزش و رژیم غذایی بدون گلوتن وزن خود را کاهش دهید!

اگر می‌خواهید بدون گلوتن وزن کم کنید، علاوه بر کاهش گندم و سایر کربوهیدرات‌ها، نباید از ورزش غافل شوید. ورزش نقش تعیین کننده‌ای در کاهش وزن دارد. همانطور که قبلاً آموختید، رژیم غذایی بدون گلوتن باعث بهبود سلامت عمومی می‌شود. ورزش به شما کمک می‌کند راحت‌تر وارد یک رژیم تناسب اندام شوید. ورزش‌های استقامتی مانند دویدن یا دوچرخه سواری برای کاهش وزن ایده آل هستند. حتی پیاده روی منظم به نتیجه دلخواه منجر می‌شود. اگر شما هم می‌خواهید عضله سازی کنید، باید تمرینات قدرتی را به تمرین خود اضافه کنید.

آیا رژیم بدون گلوتن مضر است؟

اگر تحت تاثیر عدم تحمل گلوتن هستید، رژیم غذایی بدون گلوتن هیچ ضرری ندارد. در واقع باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید اگر می‌خواهید از رژیم غذایی بدون گلوتن برای کاهش وزن استفاده کنید، این نوع رژیم غذایی به شما کمک می‌کند.

با رژیم بدون گلوتن چقدر وزن کم می‌کنیم؟

با یک برنامه غذایی کم کالری که باعث کاهش ۷۵۰ کیلوکالری در روز نسبت به نیاز شما می شود، می توان به طور متوسط ​​در هفته ۱ کیلو وزن کم کرد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط