برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برنامه غذایی دیابت نوع 2

برنامه غذایی دیابت نوع 2

اگر با دیابت نوع 2 زندگی می‌کنید، خوردن یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به فرد در مدیریت سطح قند خون و وزن کمک کند. اگر برنامه غذایی به فرد کمک کند وزن سالم‌تری برای بدن خود داشته باشید و سطح قند خون خود را در محدوده هدف خود نگه‌دارید، ممکن است خطر عوارضی مانند آسیب عصبی، بیماری قلبی و سکته را کاهش دهد. برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه رژیم‌های غذایی و الگوهای غذایی مختلف می‌توانند بر سلامت فرد و بر مدیریت دیابت نوع 2 تأثیر بگذارند، ادامه مطلب را بخوانید.

دیابت نوع 2

غذاهایی که باید با دیابت نوع 2 بخورید!

برای رفع نیازهای سلامتی خود می‌توانید از الگوهای غذایی و رژیم‌های غذایی مختلف پیروی کنید. در مورد دیابت نوع 2، حتما یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی انتخاب کنید که می‌تواند به تامین فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن کمک کند. همچنین باید اطمینان کنید انواع چربی‌های سالم برای قلب، از جمله اسیدهای چرب تک غیراشباع و چند غیراشباع تامین می‌شود. 

به طور مشابه، خوردن مقدار زیادی غذاهای حاوی فیبر می‌تواند مدیریت قند خون را بهبود بخشد و به فرد کمک کند که برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و از خوردن غذا در زمانی که گرسنه نیستید جلوگیری می‌کند.

رژیم غذایی نیز باید آسان باشد. برنامه‌های غذایی که بیش از حد محدودکننده هستند یا با سبک زندگی سازگار نیستند، در دراز مدت می‌توانند بسیار سخت‌تر باشند. در اینجا چند نمونه از غذاهای مغذی که رژیم باید شامل آنها باشد آورده شده است:

  • میوه ها (سیب، پرتقال، توت، خربزه، گلابی، هلو)
  • سبزیجات (مانند کلم بروکلی، گل کلم، اسفناج، خیار، کدو سبز)
  • غلات کامل (کینوآ، جو دوسر، برنج قهوه ای، فارو)
  • حبوبات (لوبیا، عدس، نخود)
  • آجیل (بادام، گردو، پسته، آجیل ماکادمیا، بادام هندی)
  • دانه (دانه چیا، دانه کدو تنبل، دانه کتان، دانه شاهدانه)
  • غذاهای غنی از پروتئین (مرغ بدون پوست، غذاهای دریایی، گوشت قرمز بدون چربی، توفو، تمپه)
  • چربی‌های مفید برای قلب (روغن زیتون، آووکادو، روغن کانولا، روغن کنجد)
  • نوشیدنی‌ها (آب، قهوه سیاه، چای شیرین نشده، آب سبزیجات)

غذاهایی که در دیابت نوع 2 باید از آنها اجتناب کرد!

وقتی دیابت نوع 2 دارید، غذاهای زیادی وجود ندارد که باید به طور کامل از آنها اجتناب کنید. با این حال، برخی از غذاها، مواد مغذی بیشتری نسبت به سایرین دارند. این به این معناست که آنها منابع غنی‌تری از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. به علاوه، آنها حاوی چربی، قند و کلسترول کمتری هستند. براساس تحقیقات سال 2019، محدود کردن مصرف غذاهای حاوی چربی اشباع شده، چربی ترانس و قند افزوده می‌تواند به مدیریت بهتر قند خون و جلوگیری از عوارض سلامتی مرتبط با دیابت کمک کند. در اینجا برخی از غذاهایی که باید برای دیابت نوع 2 هستند آورده شده است:

  • گوشت پرچرب (گوشت گاو و بره، پوست مرغ، مرغ تیره گوشت)
  • لبنیات پرچرب (شیر کامل، کره، پنیر، خامه ترش)
  • شیرینی (آبنبات، کلوچه، شیرینی، بستنی، دسر)
  • نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر (آبمیوه، نوشابه، چای شیرین، نوشیدنی‌های ورزشی)
  • شیرین‌کننده‌ها (شکر سفره، شکر قهوه‌ای، عسل، شربت افرا، ملاس)
  • غذاهای فرآوری شده (چیپس، ذرت بو داده مایکروویو، گوشت فرآوری شده، وعده‌های غذایی راحت)
  • چربی‌های ترانس (سبزیجات قنددار، غذاهای سرخ‌شده، خامه‌های قهوه بدون لبنیات، روغن نیمه هیدروژنه)
شمارش کربوهیدرات برای دیابت نوع 2

شمارش کربوهیدرات برای دیابت نوع 2

شمارش کربوهیدرات یکی از روش‌هایی است که می‌توانید برای مدیریت سطح قند خون خود از آن استفاده کنید. در شمارش کربوهیدرات، تعداد (گرم) کربوهیدرات‌هایی که در طول هر وعده غذایی می‌خورید را با هم جمع می‌کنید. سپس باید یاد بگیرید که برای حفظ سطح ایمن قند خون در حین تزریق انسولین، به چند گرم کربوهیدرات نیاز دارید. یک پزشک، پرستار یا متخصص تغذیه می‌تواند به شما در شروع کار کمک کند. بسیاری از غذاها حاوی کربوهیدرات هستند، از جمله:

  • گندم، برنج و سایر غلات و غذاهای مبتنی بر غلات
  • لوبیا خشک، عدس و سایر حبوبات
  • سیب زمینی و سایر سبزیجات نشاسته‌ای
  • میوه و آب میوه
  • شیر و ماست
  • غذاهای میان وعده فرآوری شده، دسرها و نوشیدنی‌های شیرین

مزایا و معایب رژیم کتو برای دیابت نوع 2 چیست؟

رژیم کتو یک رژیم کم کربوهیدرات است که بر غذاهای غنی از پروتئین و چربی مانند گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، تخم‌مرغ، پنیر، آجیل و دانه‌ها تاکید دارد. همچنین شامل سبزیجات غیرنشاسته‌ای مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم، کلم پیچ و سایر سبزیجات برگدار است.

مصرف غذاهای پر کربوهیدرات از جمله غلات، حبوبات خشک، سبزیجات، میوه‌ها و شیرینی‌ها را محدود می‌کند. به طور معمول، رژیم های کتوژنیک فقط شامل 20 تا 50 گرم کربوهیدرات در روز هستند.

بر اساس یک بررسی در سال 2017 از 9 مطالعه، رژیم‌های کم کربوهیدرات می‌توانند به بهبود مدیریت قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کنند و در عین حال سطح تری‌گلیسیرید و کلسترول HDL (خوب) را نیز بهبود بخشند.

مطالعه دیگری در سال 2018 یافته‌های مشابهی داشت و گزارش داد که رژیم کتوژنیک می‌تواند سطح قند خون را بهبود بخشد و مقاومت به انسولین را کاهش دهد.

با این حال، بسته به غذاهای غنی از پروتئینی که انتخاب می‌کنید، رژیم کتو و بسیاری دیگر از رژیم‌های کم کربوهیدرات می‌توانند سرشار از چربی‌های اشباع باشند. شما می‌توانید با محدود کردن مقدار گوشت قرمز، تکه‌های چرب گوشت و پنیر پرچرب که می‌خورید، مصرف چربی‌های اشباع شده خود را کاهش دهید.

همچنین دریافت فیبر کافی در حین پیروی از رژیم کتو می‌تواند چالش برانگیز باشد. به همین دلیل، خوردن مقدار زیادی از غذاهای کم‌کربوهیدرات که سرشار از فیبر هستند، از جمله آجیل، دانه‌ها و سبزیجات برگ‌دار بسیار مهم است.

آیا رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای دیابت نوع 2 مفید است؟

رژیم مدیترانه‌ای یک الگوی غذایی است که بر غذاهای گیاهی از جمله میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات خشک، غلات کامل، آجیل، دانه‌ها و روغن زیتون تاکید دارد. همچنین گوشت قرمز را محدود می‌کند و شامل مقدار کمی ماهی، مرغ، تخم مرغ و محصولات لبنی است.

هدف رژیم مدیترانه‌ای غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و چربی‌های سالم است. کلسترول، چربی اشباع شده، چربی ترانس و قندهای اضافه شده کم است.

یک بررسی در سال 2014 نشان داد که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند نسبت به افرادی که از رژیم غذایی معمولی آمریکایی پیروی می‌کنند، سطح قند خون پایین‌تری دارند. رژیم غذایی مدیترانه‌ای با کاهش وزن و کاهش سطح کلسترول و فشار خون نیز مرتبط است.

علاوه بر این، یک بررسی در سال 2017 اشاره کرد که پیروی طولانی مدت از رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند با 20 تا 23 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و 28 تا 30 درصد کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی مرتبط باشد.

آیا رژیم DASH برای دیابت نوع 2 مفید است؟

رژیم غذایی DASH که مخفف عبارت Dietary Approach to Stop Hypertension است، برای کاهش فشار خون طراحی شده است. رژیم مدیترانه‌ای مانند رژیم DASH بر غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات خشک، غلات کامل، آجیل و دانه‌ها تاکید دارد. همچنین شامل ماهی، مرغ و محصولات لبنی کم‌چرب است و گوشت قرمز، شیرینی‌ها و غذاهای حاوی چربی اشباع شده، سدیم یا قند اضافه شده را محدود می‌کند.

طبق بررسی منتشر شده در سال 2017، رژیم DASH می‌تواند یک برنامه غذایی غنی از مواد مغذی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باشد. همچنین می‌تواند به کاهش:

  • فشار خون
  • کلسترول خون
  • مقاومت به انسولین
  • وزن بدن

یک مطالعه در سال 2019 روی 80 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که پیروی از رژیم غذایی DASH به مدت 12 هفته منجر به کاهش قابل توجه سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید می‌شود که می‌تواند در دراز مدت به محافظت در برابر عوارض مرتبط با دیابت کمک کند.

آیا می‌توانم از رژیم گیاهخواری یا وگان مبتلا به دیابت نوع 2 پیروی کنم؟

رژیم‌های گیاهخواری حاوی گوشت قرمز یا مرغ و اغلب حاوی غذاهای دریایی نیستند. رژیم‌های وگان به هیچ وجه حاوی محصولات حیوانی از جمله گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، تخم مرغ یا لبنیات نیستند. در عوض، این رژیم‌ها بر منابع گیاهی پروتئین تأکید دارند، مانند:

  • توفو
  • تمپه
  • لوبیا
  • عدس
  • نخود خرد شده
  • آجیل
  • دانه‌های خوراکی

آنها همچنین شامل طیف گسترده‌ای از میوه‌ها و سبزیجات هستند. گیاهخواران معمولاً تخم‌مرغ و لبنیات می‌خورند. رژیم‌های گیاهخواری با سطوح پایین‌تر قند خون ناشتا و مدیریت طولانی مدت قند خون مرتبط است. مصرف بیشتر غذاهای گیاهی و محصولات حیوانی کمتر می‌تواند خطر مقاومت به انسولین، پیش دیابت و دیابت را کاهش دهد.

در حالی که می‌توان از یک رژیم گیاهخواری یا وگان پیروی کرد و در عین حال نیازهای تغذیه‌ای خود را در دیابت نوع 2 برآورده کرد، اما همه رژیم‌های گیاهخواری و وگان یکسان نیستند. علاوه بر این، صرف اینکه یک غذا گیاهی است به این معنی نیست که حاوی مواد مغذی مفیدی است. گاهی اوقات، زمانی که افراد سعی می‌کنند از یک رژیم گیاهخواری یا وگان پیروی کنند، پروتئین یا منابع ویتامین و مواد معدنی کافی نمی‌خورند.

برای سلامتی مطلوب، غذاهای متنوعی بخورید و مطمئن شوید که مواد مغذی کلیدی مورد نیاز خود را دریافت می‌کنید. یک متخصص تغذیه می‌تواند توصیه کند که چه غذاهایی را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا نیازهای تغذیه‌ای خود را برآورده کند.

توصیه آخر اندام برتر

هر رژیم غذایی یا الگوی غذایی را که انتخاب می‌کنید، بهتر است انواع غذاهای غنی از مواد مغذی را مصرف کنید و مدیریت وعده غذایی را انجام دهید. سعی کنید مصرف چربی‌های اشباع شده، چربی‌های ترانس، غذاهای با کلسترول بالا و قندهای اضافه شده را محدود کنید. پزشک یا متخصص تغذیه همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا یک رویکرد برنامه‌ریزی غذایی پایدار ایجاد کنید که متناسب با نیازهای سلامتی و سبک زندگی شما باشد.

آیا رژیم دیابت بر درمان آن تاثیرگذار است؟

با کاهش وزن می‌توان دیابت نوع 2 را تا حدودی کنترل یا درمان کرد. افراد می‌توانند بعد از دنبال کردن برنامه غذایی دیابت ، میزان قند خون خود را به حالت نرمال برگردانند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط