برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
انواع تیپ‌های بدنی

انواع تیپ‌های بدنی : مزایا، معایب و ویژگی‌های آن‌ها!

همه انسان‌ها ویژگی‌های فیزیکی متفاوتی دارند به دلیل این که متابولیسم بین افراد متفاوت است. سه نوع یا مورفولوژی ساختار جسمانی وجود دارد. ما در این مقاله به بررسی انواع تیپ‌های بدنی پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

  • اندومورف: فردی با درصد چربی بالا و بدنی محکم، استخوان بزرگ، شانه‌های پهن و کمر پهن.
  • مزومورف: فردی عضلانی با هیکل ورزشی، استخوان متوسط، شانه‌های پهن و کمر باریک.
  • اکتومورف: فرد لاغر با اندامی باریک، استخوان کوچک، شانه‌های باریک و کمر باریک.
انواع تیپ‌های بدنی

انواع تیپ‌های بدنی

انواع تیپ‌های بدنی شامل :

اندومورف

افراد با تیپ بدنی اندومورف به راحتی وزن اضافه می‌کنند، حتی اگر کم غذا بخورند، متابولیسم کندی دارند. بدن آن‌ها از نظر ژنتیکی مستعد تجمع مواد، چربی‌ها و پروتئین‌ها است، به همین علت به راحتی توده عضلانی ایجاد می‌کنند، اما به همان اندازه که به راحتی وزن اضافه می‌کنند، برای کاهش وزن باید بیش‌تر تلاش کنند. افراد اندومورف باید به کالری و به خصوص کربوهیدرات‌های با شاخص گلیسمی بالا توجه کنند. ماهیچه‌های این افراد حتی با کالری کم هم رشد می‌کنند و فقط پروتئین کافی دریافت می‌کنند.

مزایای تیپ بدنی اندومورف

  • به سرعت توده عضلانی می‌سازد.
  • به سرعت بازسازی می‌شود.

معایب تیپ بدنی اندومورف

  • متابولیسم کند.
  • خیلی سریع چربی را ذخیره می‌کند.

تیپ بدنی اکتومورف

نوع بدن اکتومورف با فیزیک بسیار باریک مشخص می‌شود. این افراد لاغر هستند و چربی کمی دارند، شانه‌ها و سینه‌های باریک و دست‌ها و پاهای بلندی دارند. متابولیسم بالایی دارند و فقط مقدار کمی چربی ذخیره می‌کنند. در تعریف ساده از تیپ اکتومورف می‌توان گفت: در حالی که این افراد مقدار زیادی غذا می‌خورند،‌ چاق نمی‌شوند!

مزایای تیپ بدنی اکتومورف

  • درصد چربی بدن پایین.
  • می‌تواند بدون افزایش وزن زیاد غذا بخورند.
  • فرم بدن خوبی دارند.

معایب تیپ بدنی اکتومورف

  • عضله سازی بسیار کند انجام می‌شود.
  • بدن به سرعت اضافه وزن پیدا می‌کند.

تیپ بدنی مزومورف

تیپ‌های بدنی مزومورفیک در مردان به شکل کلاسیک V است، و در زنان شکل ساعت شنی. آنها به سرعت عضله می‌سازند، چربی کم‌تری ذخیره می‌کنند (معمولا فقط در باسن و معده) و همچنین به سرعت آن را تجزیه می‌کنند. آن‌ها همچنین متابولیسم خوبی دارند و به موفقیت تمرینی سریع می‌رسند.

آیا اندومورف‌ها باید کاردیو انجام دهند؟

کاردیو به دلایلی محبوب است. زیرا یک راه موثر برای سوزاندن کالری است و کالری‌ها دشمن مرگبار بسیاری از اندومورف‌ها هستند. اگر یک فرد با تیپ بدنی اندومورف برای دویدن به بیرون برود، با هر قدم وزن زیادی روی مفاصل او فرود می‌آید. اگر استرس ناشی از دویدن به مفاصل شما آسیب می‌رساند. دوچرخه‌سواری، حرکات بیضی یا پیاده‌روی طولانی، می‌توانند انتخاب بهتری داشته باشند.

آیا اندومورف‌ها باید بدنسازی کنند؟

به نظر می‌رسد اندومورف‌ها نسبت به سایر انواع تیپ‌های بدن بهتر می‌توانند توده عضلانی تشکیل دهند. مردانی که استخوان‌های ضخیم‌تری دارند، نسبت به افرادی که استخوان‌های باریک‌تری دارند، راحت‌تر می‌توانند عضله بسازند و در نهایت عضلانی‌تر می‌شوند. برای مثال، داشتن مچ‌های ضخیم‌تر باعث می‌شود بازوهای بزرگ‌تر بسازید، و داشتن مچ‌های ضخیم‌تر باعث می‌شود که ساق‌های بزرگ‌تر بسازید. به طور کلی، مردان با استخوان ضخیم می‌توانند حدود 10 درصد بیشتر از مردان معمولی توده عضلانی بسازند.

انواع تیپ‌های بدنی

بهترین تمرین برای مزومورف‌ها چیست؟

مزومورف‌ها به دلیل داشتن داشتن تعادل خوبی بین شکم و تاندون‌های عضلانی می‌تواند ورزش‌های مختلفی را انجام دهند. از جمله وزنه برداری.

بهترین رژیم غذایی برای مزومورف‌ها چیست؟

هیچ رژیم غذایی خاصی برای مزومورف وجود ندارد. مهم‌ترین چیز این است که رژیم غذایی غنی از پروتئین داشته باشند. رژیم‌های غذایی مختلف می‌تواند به ما در دستیابی به اهداف مختلف کمک کند. اگر به عضله سازی علاقه دارید، بهتر است از یک رژیم غذایی حجیم‌تر استفاده کنید.

بهترین رژیم غذایی برای اکتومورف‌ها چیست؟

اکتومورف‌ها نیز رژیم غذایی خاصی ندارند. افراد با این نوع از تیپ بدنی اغلب متابولیسم بالاتری دارند. به دلیل درصد چربی بدن کمتر به انسولین حساس‌تر هستند. به دلیل اشتهای کم‌تر، متابولیسم شدید و اهداف کالری بالاتر، نیازی نیست که به اندازه سایر انواع تیپ‌های بدن روی انتخاب غذاهای غنی از مواد مغذی تمرکز کنند.

چگونه چربی اضافی بدن بر سلامتی تأثیر می‌گذارد؟

اضافه وزن و چاقی منجر به اثرات متابولیکی نامطلوب بر فشار خون، کلسترول، تری گلیسیرید و مقاومت به انسولین می‌شود. مشکلات سلامتی غیر کشنده اما ناتوان کننده مرتبط با چاقی شامل مشکلات تنفسی، مشکلات اسکلتی- عضلانی مزمن، مشکلات پوستی و ناباروری است. با افزایش درصد چربی بدن، احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 و فشار خون بالا به شدت افزایش می‌یابد.

تفاوت استخوان بندی انواع تیپ‌های بدن

اکتومورف‌ها افرادی لاغر هستند که معمولاً ساختار استخوانی کوچکتر و اندام‌های لاغری دارند. مزومورف‌ها ساختار استخوانی متوسط ​​و بدنی ورزشی دارند. اندومورف‌ها ساختار استخوانی بزرگ‌تری دارند و توده چربی بالاتری دارند.

انواع تیپ‌های بدنی کدامند؟

سه نوع تیپ بدنی وجود داد که عبارتند از: اکتومورف، مزومورف و اندومورف‌.

خصوصیات تیپ بدنی مزومورف چیست؟

کمر باریک
سرشانه‌های پهن
دست و پا عضلانی
خوش‌اندام و چربی کم
سینه و بازوهای عضلانی

ویژگی‌های تیپ بدنی ندومورف

عرض لگن پهن‌تر از کمر
مفاصل و استخوان‌بندی درشت
متابولیسم و سوخت و ساز پایین
پایین‌تنه پر و چاق (در بیشتر موارد)

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط