برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
خواص شلغم

خواص شلغم چیست؟ با شلغم بیش‌تر آشنا شوید!

شلغم به عنوان یکی از سبزیجات ریشه‌ای شناخته می‌شود که دارای فواید سلامتی است و در بسیاری از نقاط جهان کشت می‌شود. گفته می‌شود شلغم متعلق به خانواده Brassicaceae  از اسکاتلند و ایرلند است. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در شلغم فواید سلامتی دارند. سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد، سطح انرژی را افزایش می‌دهد، به کاهش وزن کمک می‌کند و از سلامت قلب و عروق محافظت می‌کند. همچنین با کمک به کاهش التهاب در بدن اثرات مثبتی بر سلامت پوست دارد. در این مقاله از اندام برتر به بررسی بیش‌تر خواص شلغم پرداخته‌ایم. با ما همراه بمانید.

خواص شلغم

شلغم چیست؟

شلغم در آب و هوای معتدل در سراسر جهان رشد می‌کند، بیش از دو هزار سال است که غذای مهمی برای مردم بوده است. سرشار از ویتامین‌های A، C لوتئین و کاروتنوئیدها است. سبزی این گیاه را می‌توان در آش و قسمت ریشه آن را با ترشی مصرف کرد.

ارزش غذایی شلغم

شلغم که سرشار از ارزش غذایی ویتامین و مواد معدنی است، حاوی ویتامین C، B6، K، فولات، نیاسین و کولین است. این ماده غذایی که فواید زیادی برای سلامتی دارد، حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و 6، فیبر غذایی، سدیم و پتاسیم نیز است. شلغم همچنین جایگزین خوبی برای کسانی است که می‌خواهند وزن کم کنند، زیرا حاوی کلسترول صفر است. ارزش غذایی 130 گرم شلغم خام به شرح زیر است:

  • کالری: 36
  • کربوهیدرات: 8 گرم
  • فیبر: 2 گرم
  • پروتئین: 1 گرم
  • ویتامین C: 30 درصد از ارزش روزانه (DV)
  • فولات: 5 درصد DV
  • فسفر: 3 درصد DV
  • کلسیم: 3 درصد DV

برگ شلغم همچنین دارای ارزش غذایی بالایی است. 55 گرم شلغم حاوی:

  • کالری: 18
  • کربوهیدرات: 4 گرم
  • فیبر: 2 گرم
  • ویتامین K: 115٪ DV
  • ویتامین C: 37 درصد DV
  • پروویتامین A: 35 درصد DV
  • فولات: 27 درصد DV
  • کلسیم: 8 درصد DV

شلغم همچنین با افزایش جذب آهن به تنظیم کلسترول کمک می‌کند. در عین حال، ویتامین K موجود در آن از خونریزی بیش از حد جلوگیری می‌کند و لخته شدن خون را تضمین می‌کند. علاوه بر این، ویتامین A موجود در آن برای سلامت ریه، پوست و چشم مهم است.

خواص شلغم چیست؟

شلغم که دارای آنتی اکسیدان و فیبر غذایی است، یک غذای کم کالری است. 100 گرم شلغم 28 کالری دارد. علاوه بر این، ویتامین C نیز بسیار غنی است که اثر تقویت کننده سیستم ایمنی دارد. خواص شلغم برای سلامتی را می‌توان به شرح زیر برشمرد:

سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

شلغم که حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است، اثرات مثبتی بر سیستم ایمنی بدن دارد. همچنین با کمک به تولید گلبول‌های سفید در بدن از بدن در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها محافظت می‌کند. در این مرحله، ویتامین C موجود در آن با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند.

در پیشگیری از خطر سرطان مفید است

یکی دیگر از خواص شلغم، پیشگیری از ابتلا به سرطان است. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در شلغم از بدن در برابر انواع سرطان محافظت می‌کند. همچنین به دلیل ساختار آنتی اکسیدانی خود به ترمیم سلول‌های آسیب دیده کمک می‌کند. رادیکال‌های آزاد عامل اصلی انواع سرطان‌ها هستند. در این مرحله شلغم هم به عنوان محافظ و هم به عنوان تنظیم کننده عمل می‌کند.

در مورد غذاهای ضد سرطان بیش‌تر بدانید!

سلامت دستگاه گوارش را تنظیم می‌کند

شیره گوارشی در هضم پروتئین و کربوهیدرات در معده موثر است. در این مرحله شلغم در شیره گوارشی و تولید آنزیم نقش دارد. بنابراین از مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، یبوست و عفونت معده جلوگیری می‌کند.

از کاهش وزن پشتیبانی می‌کند

شلغم به عنوان یک غذای حمایتی برای افرادی که در حال کاهش وزن هستند ترجیح داده می‌شود. به دلیل محتوای فیبر بالا و کالری کم از کاهش وزن پشتیبانی می‌کند. فیبرهای غذایی با سیر نگه داشتن شما برای مدت طولانی، میل به خوردن را کنترل می‌کنند. بنابراین مصرف شلغم با کاهش کالری دریافتی روزانه به کاهش وزن کمک می‌کند.

برای سلامت پوست مفید است

شلغم به دلیل ویتامین‌های B و ویتامین C موجود در آن برای پوست بسیار مفید است. ویتامین C موجود در شلغم در جلوگیری از آسیب پوست موثر است. وقتی به طور منظم مصرف شود، از چین و چروک جلوگیری می‌کند و می‌تواند علائم پیری را کاهش دهد.

خواص شلغم

فواید آب شلغم چیست؟

آب شلغم ارزش غذایی زیادی دارد. آب شلغم که حاوی ترکیبات نیترات ضروری است، حاوی فیبر، پروتئین، ویتامین C، فولات، فسفر و کلسیم است. از فواید آب شلغم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در برابر آسم موثر است

آب شلغم برای افراد مبتلا به آسم بسیار مفید است. به لطف ویتامین C موجود در آن و خواص ضد التهابی آن از آسم جلوگیری می‌کند. افراد مبتلا به آسم می‌توانند روزانه آب شلغم مصرف کنند.

فشار خون را کاهش می‌دهد

آب شلغم حاوی پتاسیم است که در کاهش فشار خون موثر است. به خصوص افراد مبتلا به فشار خون بالا می‌توانند شلغم را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهند.

برای استخوان‌ها مفید است

آب شلغم در تقویت استخوان‌ها موثر است. همچنین در مصرف روزانه از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

سلامت دستگاه گوارش را تقویت می‌کند

آب شلغم به دلیل فیبر موجود در آن دستگاه گوارش را تقویت می‌کند. سلامت ضعیف گوارشی منجر به هضم نادرست غذا می‌شود. آب شلغم نیز از یبوست در این مرحله جلوگیری می‌کند.

به کاهش وزن کمک می‌کند

افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند، می‌توانند با اضافه کردن آب شلغم به برنامه غذایی روزانه خود، چربی سوزی را آسان‌تر کنند. از آنجایی که حاوی مقدار زیادی فیبر است، هضم غذا را تنظیم کرده و از سوء هاضمه جلوگیری می‌کند.

عوارض شلغم چیست؟

ممکن است مصرف شلغم برای افراد مبتلا به اختلالات تیروئید خطرناک باشد. چرا که شلغم حاوی ترکیباتی است که بر غده تیروئید تأثیر می‌گذارد و بر عملکرد هورمون تیروئید تأثیر می‌گذارد.

شلغم را چگونه مصرف کنیم؟

شلغم را می‌توان هم به صورت پخته و هم خام مصرف کرد. بسته به روش پخت، می‌توانید آن را خرد کنید، تکه تکه کنید یا کامل نگه دارید. قبل از پختن شلغم باید آن را با آب فراوان بشویید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط