برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
عدم تحمل لاکتوز

عوارض لاکتور چیست و عدم تحمل لاکتوز به چه معناست؟

یکی از مشکلات رایج سلامتی در سال‌های اخیر عدم تحمل لاکتوز است. این عارضه که تخمین زده می‌شود تقریباً در 75 درصد از جمعیت رخ می‌دهد، علائم مختلفی را در نتیجه ناتوانی در هضم لاکتوز موجود در شیر و محصولات لبنی ایجاد می‌کند. وقتی این حساسیت به لاکتوز درمان نشود، مزمن می‌شود و کیفیت زندگی فرد را کاهش می‌دهد. بنابراین، چه چیزی باعث عدم تحمل لاکتوز می‌شود؟ عوارض لاکتوز چیست و آیا برای همه مضر است؟ برای دریافت پاسخ این سوالات و جزئیات بیشتر این بخش از اندام برتر را مطالعه فرمایید.

عوارض لاکتوز

لاکتوز چیست؟

لاکتوز نوعی دی ساکارید، یعنی یک مولکول کربوهیدراتی است که از ترکیبی از مولکول‌های گالاکتوز و گلوکز تشکیل شده است. می‌توان آن را شکر شیر نامید؛ زیرا فقط در شیر و لبنیات در طبیعت یافت می‌شود. لاکتوز که طعم ملایم منحصربه‌فردی دارد و در آب محلول است، از شیر جدا شده و در صنایع غذایی کاربرد فراوانی دارد. لاکتوز برای پستانداران تازه متولد شده حیاتی است و یک جزء طبیعی شیر مادر است که از پستان ترشح می‌شود و منبع تغذیه نوزادان انسان و سایر پستانداران است.

پستانداران بعد از اینکه از شیر گرفتن نمی‌توانند شیر را هضم کنند. اما انسان تنها گونه پستانداری است که به مصرف و هضم شیر به صورت روزانه ادامه می‌دهد. 1 گرم لاکتوز تقریباً 4 کالری انرژی می‌دهد و به دلیل شاخص گلیسمی پایین نقش مهمی به عنوان منبع انرژی دارد. همچنین مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد با کمک به جذب کلسیم از سلامت استخوان‌ها محافظت می‌کند.

عدم تحمل لاکتوز چیست؟

عدم تحمل لاکتوز یک اختلال سیستم گوارشی است که در آن لاکتوز، کربوهیدرات اصلی موجود در شیر، قابل هضم نیست. افراد مبتلا به این عارضه هنگام نوشیدن شیر دچار اسهال، درد شکم و بسیاری از شکایات دیگر می‌شوند و از این موارد به عنوان عوارض لاکتوز نام برده می‌شود. در افراد مبتلا به آلرژی به لاکتوز، آنزیم لاکتاز مسئول تجزیه لاکتوز نمی‌تواند به مقدار کافی تولید شود؛ بنابراین، عبور لاکتوز از روده‌ها در جایی که آنزیم‌های کافی وجود ندارد باعث بروز برخی علائم می‌شود. از آنجایی که در شیر مادر نیز یافت می‌شود، تقریباً هر فردی با توانایی هضم لاکتوز متولد می‌شود؛ بنابراین میزان بروز این اختلال در کودکان زیر 5 سال بسیار کم است.

انواع عدم تحمل لاکتوز 

سه نوع عدم تحمل لاکتوز وجود دارد: اولیه، ثانویه و مادرزادی.

عدم تحمل لاکتوز اولیه

این شایع‌ترین نوع عدم تحمل لاکتوز است. نوزادی که با شیر مادر تغذیه می‌شود، آنزیم لاکتاز تولید می‌کند. با این حال، با شروع مصرف غذاهای دیگر به جای شیر، سنتز لاکتاز کاهش می‌یابد و هضم غذاهای حاوی لاکتوز دشوار می‌شود.

عدم تحمل لاکتوز ثانویه

در صورت عدم تحمل لاکتوز ثانویه، ممکن است مشکلی در روده کوچک وجود داشته باشد. تولید آنزیم لاکتاز در شرایطی مانند آسیب، جراحی، عفونت‌های روده‌ای، بیماری سلیاک و بیماری کرون کاهش می‌یابد که می تواند باعث آسیب به دیواره‌های روده کوچک شود. در نتیجه درمان این بیماری‌ها می‌توان به تولید آنزیم لاکتاز دست یافت و علائم ناشی از عدم تحمل لاکتوز را بهبود بخشید. با این حال، این ممکن است زمان زیادی طول بکشد.

عدم تحمل لاکتوز مادرزادی

عدم تحمل لاکتوز مادرزادی یک مشکل ارثی است و در نوزادان بروز می‌کند. نوزاد با کمبود آنزیم لاکتاز به دنیا می‌آید و به دلیل محتوای لاکتوز شیر مادر مشکلات رشد و نمو دارد. اگر به‌موقع مداخله نشود، این وضعیت ممکن است منجر به مرگ نوزاد شود. این وضعیت مادام‌العمر در نوزادان نارس نیز دیده می‌شود که قبل از رشد کامل سیستم گوارشی آنها متولد می‌شوند.

عوارض لاکتوز

لاکتوز در کدام غذاها یافت می‌شود؟

لاکتوز فقط در محصولات لبنی مانند شیر و ماست، پنیر و کفیر یافت می‌شود. با این حال، لاکتوز را می‌توان از شیر جدا کرد و به عنوان یک ماده یا افزودنی در بسیاری از محصولات استفاده کرد. این بدان معنی است که محصولاتی که مستقیماً با شیر مرتبط هستند ممکن است حاوی لاکتوز باشند. دردسترس‌بودن، سهولت پردازش به لطف خواص فیزیکی و شیمیایی و هزینه کم آن به عنوان یک ماده خام خوراکی، لاکتوز را به طور گسترده در تولید مواد غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می‌دهد.

مواد غذایی که لاکتوز دارند:

  • یافتن لاکتوز در بسیاری از غذاهای آماده از گوشت دودی گرفته تا شیرینی‌ها امکان‌پذیر است.
  • برای افزایش طعم، قوام، رنگ و ثبات در تولید شیرینی، دسر و محصولات نانوایی استفاده می‌شود.
  • به دلیل خاصیت دفع رطوبت، از یخ‌زدگی، ترک‌خوردن و خردشدن محصولات جلوگیری می‌کند.
  • در صنعت آبجو، از لاکتوز برای تقویت طعم متمایز و حس دهانی آبجو استفاده می‌شود، زیرا مخمر آبجو نمی‌تواند لاکتوز را تخمیر کند.
  • در افزایش رنگ و قوام مواد غذایی مانند قهوه یا نان نقش دارد.
  • لاکتوز برای به دست آوردن ظاهر پوسته طلایی مورد نظر در محصولات شیرین یا شور استفاده می‌شود.
  • لاکتوز رطوبت را در خود نگه نمی‌دارد و به لطف این ویژگی در صنایع غذایی و دارویی برای افزایش ماندگاری محصولات استفاده می‌شود.
  • به عنوان یک عامل ضد یخ در تولید بستنی نقش اساسی دارد و عمر مفید بستنی را افزایش می‌دهد.
  • این ماده محبوب‌ترین ماده در صنعت داروسازی است، زیرا هیچ خاصیت سمی ندارد، رطوبت را حفظ نمی‌کند، عطر مشخصی ندارد و مهم‌تر از همه مقرون‌به‌صرفه است.
  • می‌توان از آن به عنوان رقیق‌کننده در داروهای قرص، قرص، قرص، پودر و کپسول استفاده کرد.

با در نظر گرفتن همه این موارد، اگر نیاز به مصرف غذاهای بدون لاکتوز دارید، حتماً باید برچسب محصول را مطالعه کنید.

علائم عدم تحمل لاکتوز چیست؟

هنگامی که درمان نشود، برخی علائم در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز ایجاد می‌شود. علائم شایع عدم تحمل لاکتوز را می‌توان به شرح زیر فهرست کرد:

علائم معمولاً در عرض 30 دقیقه تا 2 ساعت پس از مصرف مواد غذایی حاوی لاکتوز ظاهر می‌شوند. اگر کودکان برخی از این علائم را دارند، باید تمام شیر و لبنیات را حداقل به مدت 2 هفته از رژیم غذایی خود حذف کنند و ببینند که آیا علائم ادامه دارند یا خیر. با این حال، بیشتر غذاهای آماده حاوی شیر و لبنیات هستند. بنابراین، هنگام ایجاد این ترتیب برای کودکان، باید با مطالعه برچسب غذاهای بسته بندی شده احتیاط کرد.

چه چیزی باعث عدم تحمل لاکتوز می‌شود؟

تمام غذاهای حاوی شیر و محصولات لبنی می‌توانند باعث عدم تحمل لاکتوز شوند. شیر و محصولات لبنی در ماست، شیر، پنیر، بستنی، کره، پودر شیر، غذاهای فراوری شده، سوسیس، سوسیس، شکلات، کیک، چیپس سیب‌زمینی، خامه، کلوچه، بیسکویت و غذاهای مشابه یافت می‌شود؛ بنابراین، همه این غذاها هنگام مصرف می‌توانند باعث عدم تحمل لاکتوز شوند. به همین دلیل است که افراد مبتلا به این بیماری باید رژیم غذایی خود را از نظر غذاهایی که می‌خورند برنامه‌ریزی کنند.

عوارض عدم تحمل لاکتوز

این واقعیت است که شیر و محصولات لبنی منبع اصلی کلسیم در رژیم غذایی اکثر افراد است. فرد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز را در معرض خطر بالای کمبود کلسیم قرار می‌دهد. کمبود کلسیم یک مشکل جدی برای سلامتی است زیرا این ماده معدنی خاص برای حفظ استخوان‌های قوی و سالم حیاتی است. مقادیر ناکافی کلسیم در بدن انسان می‌تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مشکل ساز از جمله پوکی استخوان و استئوپنی شود. هیپوکلسمی، که به آن بیماری کمبود کلسیم نیز می‌گویند، یکی دیگر از شرایطی است که زمانی که فرد غذای کافی برای حفظ سطح کلسیم سالم مصرف نمی‌کند، در معرض خطر بیشتری قرار دارد.

همچنین بخوانید: رژیم غذایی کمبود کلسیم

عدم تحمل لاکتوز

چگونه می‌توان عدم تحمل لاکتوز را تشخیص داد؟

چندین آزمایش عدم تحمل لاکتوز برای تشخیص مشکل هضم لاکتوز در فرد وجود دارد. این موارد به شرح زیر است:

  • تست تحمل لاکتوز: این تست نحوه هضم لاکتوز توسط سیستم گوارشی فرد را بررسی می‌کند. فرد 8 ساعت قبل از آزمایش چیزی نمی خورد و نمی نوشد. سپس مایعی حاوی لاکتوز می نوشند و نمونه خون برای اندازه‌گیری سطح قند خون در یک دوره 2 ساعته گرفته می‌شود. اگر سطح قند خون افزایش نیابد، ممکن است فرد دچار عدم تحمل شود.
  • تست تنفس هیدروژنی: لاکتوز هضم نشده باعث تشکیل هیدروژن در روده می‌شود. فرد یک مایع حاوی لاکتوز بالا می‌نوشد و سپس سطح هیدروژن موجود در نفس او چندین بار بررسی می‌شود. این مقدار در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز بیشتر است.
  • آزمایش اسید مدفوع: لاکتوز هضم نشده در روده بزرگ تخمیر می‌شود تا اسیدلاکتیک تشکیل شود. این آزمایش معمولاً در نوزادان و کودکان خردسال برای اندازه‌گیری میزان اسید در مدفوع آنها انجام می‌شود.

برای تشخیص قطعی، کمبود آنزیم لاکتاز در نمونه‌ای که با استفاده از آندوسکوپی از روده گرفته شده است، مشاهده می‌شود.

چگونه می‌توان عدم تحمل لاکتوز را درمان کرد؟

مؤثرترین درمان برای عدم تحمل لاکتوز پرهیز از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های حاوی لاکتوز است. با این حال، حذف این غذاها از رژیم غذایی می تواند شرایط سختی برای افراد باشد. علاوه بر این، عدم مصرف شیر و محصولات لبنی ممکن است منجر به کمبود پروتئین، B12 و کلسیم شود؛ بنابراین، درست است که افراد سعی کنند این کمبودها را با غذاها یا مکمل‌های مختلف برطرف کنند. اگر قرار است مکمل‌ها مصرف شوند، بسیار مهم است که تحت نظر پزشک مصرف شوند. 

درمان پروبیوتیک و پری بیوتیک:

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های مفیدی هستند که در صورت مصرف منظم برای سیستم گوارش مفید هستند. پری بیوتیک‌ها غذا‌هایی با ارزش فیبر بالا هستند که به عنوان غذا برای این میکروارگانیسم‌ها عمل می‌کنند. هم پروبیوتیک‌ها و هم پری بیوتیک‌ها علائم را در بیماران مبتلا به عدم تحمل لاکتوز کاهش می‌دهند. اگرچه نتایج نشان داده است که برخی پروبیوتیک‌ها و پری بیوتیک‌ها نسبت به سایرین برتری دارند، میکروارگانیسم پروبیوتیکی که تصور می‌شود مؤثرترین آن‌ها باشد بیفیدوباکتری است که در ماست و برخی مکمل‌های دیگر یافت می‌شود.

همچنین بخوانید؛ ماست پروبیوتیک : از خواص تا نحوه تهیه آن

مکمل آنزیمی:

 آماده‌سازی‌های حاوی آنزیم لاکتاز که به شما در هضم لاکتوز کمک می‌کند در بازار فروخته می‌شود. می‌توان آن را با قورت دادن به شکل قرص یا با افزودن آن به غذا‌ها استفاده کرد. با این حال، اثربخشی این مکمل‌ها ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. با این حال، برای برخی از افراد، مکمل‌های آنزیم لاکتاز کاملاً مؤثر هستند. در یک مطالعه، ۲۰ گرم. و ۵۰ گرم سه مکمل مختلف لاکتاز در بیمارانی که لاکتوز مصرف می‌کردند مورد بررسی قرار گرفت. در بیمارانی که ۲۰ گرم لاکتوز مصرف می‌کردند هیچ علامت عدم تحمل مشاهده نشد، اما در بیمارانی که ۵۰ گرم لاکتوز مصرف می‌کردند هیچ علامت عدم تحمل مشاهده نشد. مکمل لاکتاز در بیمارانی که از آن استفاده می‌کردند کارایی نداشت.

قرار گرفتن در معرض لاکتوز:

 اگر عدم تحمل لاکتوز دارید، مصرف منظم مقادیر کم لاکتوز در روز به بدن شما اجازه می‌دهد تا سازگار شود. در برخی از مطالعات، کاهش قابل توجهی در علائم پس از ۱۶ روز در بیمارانی که به طور منظم روزانه دوز‌های پایین لاکتوز مصرف می‌کردند، مشاهده شد. با این حال، برای اثبات اثربخشی قطعی این روش درمانی، به مطالعات جدی‌تر و در مقیاس بزرگتر نیاز است.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط