برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید

رژیم غذایی آبله‌مرغان: بایدها و نبایدها!

اگرچه نرخ ابتلا به آبله‌مرغان در طی سالیان اخیر کاهش داشته است، اما می‌توان آن را یک بیماری‌ رایج در نظر گرفت. رهایی از این ویروس در گرو گذشت زمان بوده و همچنین فاکتورهای متفاوتی در آن دخیل هستند. استراحت کافی و اجتناب از مصرف برخی مواد خوراکی کمک شایانی به تسریع روند درمان خواهد کرد. با ما در این مقاله همراه شوید تا با تمام نکات مرتبط با رژیم غذایی آبله‌مرغان آشنا شوید.

آبله‌مرغان

آبله‌مرغان چیست؟

آبله‌مرغان یک بیماری ویروسی است که از ویروس واریسلا زوستر (VZV) به وجود می‌آید. این بیماری بسیار مسری بوده و علائم آن شامل تب بالا، خستگی، بی‌حالی و ایجاد تاول‌های قرمز بر روی پوست هستند. اگرچه آبله‌مرغان پس از گذشت بازه زمانی مشخص درمان می‌شود، اما تحمل چنین علائمی ممکن است برای بسیاری از افراد دشوار باشد. در نتیجه لازم است تا با رعایت برخی نکات روند بهبودی را تسهیل کرد.

اهمیت رژیم غذایی پس از آبله‌مرغان

رعایت رژیم غذایی مناسب پس از ابتلا به آبله‌مرغان نتایج مثبت زیادی خواهد داشت. از جمله:

  • بهبود سیستم ایمنی بدن: یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند گستره وسیعی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها را در بر داشته باشد. این امر سبب ارتقا سیستم ایمنی بدن جهت مبارزه با ویروس آبله‌مرغان می‌شود.
  • تسریع درمان: مواد مغذی موجود در برخی مواد خوراکی کمک می‌کند تا زخم‌های ایجاد شده سریع‌تر درمان شوند. استفاده از مواد غذایی سرشار از ویتامین A، E و C باعث ساخت دوباره بافت و سلول‌های پوستی خواهند شد.
  • پیشگیری از تداخلات: گاهی اوقات ویروس آبله‌مرغان می‌تواند با دیگر شرایط بدنی تداخل داشته باشد. احتمال این امر برای افرادی با سیستم ایمنی ضعیف، افراد باردار و یا کودکان بیشتر خواهد بود. دنبال کردن رژیم غذایی مناسب با ارتقا سلامت عمومی بدن، نرخ این ریسک را کاهش می‌دهد.

مواد غذایی در رژیم آبله‌مرغان

تاول‌های آبله‌مرغان تنها بر روی پوست بدن ظاهر نمی‌شوند؛ بلکه در داخل دهان و بر روی زبان نیز به وجود می‌آیند. در نتیجه بهتر است از مصرف مواد نمکی، تند، اسیدی و به طور کلی موادی که باعث حساسیت بیشتر دهان شود اجتناب نمایید. برای رعایت برنامه غذایی متناسب با ویروس آبله مرغان لازم است لیستی از آن‌ها را آماده داشته باشید. این مواد به طور کامل در ادامه آورده شده‌اند.

غذاهای مناسب

  • مواد خوراکی نرم: پوره سیب‌زمینی، تخم‌مرغ هم زده، مرغ آب‌پز و آووکادو
  • غذاهای آبکی: انواع سوپ و آش
  • مواد غذایی خنک: ماست و نوشیدنی‌های طبیعی
  • غذاهای ایمن: برنج، اوتمیل و پاستا (توجه کنید که ادویه‌های زیادی در آن استفاده نشود تا از التهاب دهان جلوگیری شود)
  • میوه و سبزیجات غیر اسیدی: موز، سس سیب، انواع توت، بروکلی، خیار و اسفناج

همچنین لازم است که تا حد امکان آب بنوشید. هیدراته بودن به اندازه مصرف مواد غذایی مفید اهمیت داشته و سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. از آنجایی که تاول‌های موجود در دهان مصرف برخی مواد را دردآور خواهد کرد، احتمال دهیدراته شدن بسیار زیاد است. اما باید توجه داشت که این امر باعث تشدید علائم خواهد شد. برخی از نوشیدنی‌های مناسب شامل موارد زیر هستند.

  • آب
  • برخی از دم‌نوش‌ها
  • نوشیدنی‌های طبیعی با شکر کاهش‌یافته

غذاهای ممنوع

مصرف برخی مواد غذایی شرایط آبله‌مرغان را وخیم‌تر می‌کند که لازم است از آن‌ها پرهیز نمایید، مانند:

  • مواد غذایی با طعم تند: ترکیبات فلفلی، سس‌های تند و سیر
  • ترکیبات اسیدی: انگور، آناناس، گوجه‌فرنگی و انواع ترشی‌ها
  • مواد خوراکی نمکی و شور مانند چیپس و پفک
  • نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، نوشیدنی‌های الکلی و انرژی‌زا و یا با شکر بالا
  • ترکیبات سفت و جویدنی: پاپ‌کورن، مغزها و دانه‌ها

به علاوه لازم است تا از مصرف هرگونه مواد غذایی فرآوری شده و انواع فست‌فود اجتناب شود.

رژیم غذایی آبله‌مرغان

رژیم غذایی برای کودکان

از آنجایی که کودکان توانایی کمتری در تحمل علائم آبله‌مرغان داشته و همچنین سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف‌تر است، لازم است که یک رژیم غذایی مقوی را دنبال کنند. رژیم غذایی در طی آبله‌مرغان برای کودکان باید سرشار از مایعات، اسید‌های آمینه و کاهش‌دهنده التهابات پوستی باشد. با توجه به اینکه شاید کودکان از خطرات احتمالی این بیماری به طور کامل آگاه نباشند، رعایت و کنترل موارد گفته شده نیازمند توجه والدین خواهد بود.

رژیم غذایی برای بزرگسالان

به طور کلی آبله‌مرغان در سنین اولیه بروز پیدا می‌کند، اما برخی از افراد این بیماری را در بازه‌های سنی بالاتری تجربه خواهند کرد. علائم آبله‌مرغان در سن بالا شدیدتر از کودکان خواهد بود، همچنین افراد بالغ ممکن است مبتلا به برخی دیگر از بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، مشکلات قلبی عروقی و غیره نیز باشند. در نتیجه لازم است تا علاوه بر رعایت رژیم غذایی آبله‌مرغان، به پزشک متخصص در ارتباط باشید تا از این طریق احتمال تداخلات را کاهش دهید.   

کلام آخر

با توجه به اینکه تحمل علائم آبله مرغان برای بسیاری از افراد دشوار است، کنترل و مدیریت آن‌ها بهترین انتخاب خواهد بود. رژیم غذایی آبله‌مرغان جهت کاهش علائم بیماری و تسریع روند بهبودی ارائه می‌شود. رعایت این امر همراه با استراحت کافی می‌تواند تأثیر زیادی در ارتقا سیستم ایمنی بدن داشته باشد.

رژیم غذایی آبله‌مرغان تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد؟

زمان درمان این بیماری در افراد با سنین مختلف متفاوت است؛ اما به طور میانگین شامل یک دوره 15 روزه است. در نتیجه لازم است تا بهبودی کامل از این بیماری، رژیم غذایی خود را ادامه دهید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی maryam

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط