برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
افتادگی شکم بعد از زایمان

افتادگی شکم بعد از زایمان و نحوه اصلاح آن

در دوران بارداری، علاوه بر تغییرات هورمونی که مادر آینده را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، تغییرات فیزیکی نیز به دلیل انبساط تدریجی رحم و فشار وارده بر نواحی مجاور آن ایجاد می‌شود. یکی از پیامدهای فیزیکی پیشرفت بارداری، افتادگی شکم بعد از زایمان است. کشیدگی پوست روی شکم و عضلات زیرین پس از بارداری می‌تواند منجر به مشکلات دائمی شود که اغلب تنها با جراحی قابل‌درمان هستند. در اینجا به طور کامل به بررسی افتادگی شکم بعد از زایمان می‌پردازیم.

ورزش برای افتادگی شکم بعد از زایمان

افتادگی شکم بعد از زایمان

بارداری طبیعی حدود 40 هفته طول می‌کشد، با رشد کودک در شکم، پوست دیواره شکم، بافت همبند و ماهیچه‌ها کشیده می‌شود. این کشش دائمی به نوبه خود به این معنی است که بافت و عضلات باید حداقل به طور موقت تغییر کنند تا آسیب نبینند.

تنها پس از تولد کودک است که تغییرات به‌جامانده از بارداری آشکار می‌شود. کشش بیش از حد دائمی پوست و بافت همبند نشان‌دهنده منجر به شل شدن دیواره شکم و حتی در برخی از زن باردار باعث پارگی‌های دراز و ارغوانی پوست می‌شود. اگرچه این پارگی‌ها پس از تولد دوباره محو می‌شوند، اما خطوط سفید رنگی را به جا می‌گذارند.

میزان این عوارض جانبی در زنان متفاوت است و به رشد شکم در دوران بارداری مربوط می‌شود. اگر شکم سریع رشد کند، علائم بعداً واضح‌تر ظاهر می‌شوند. زنانی که در دوران بارداری نه‌تنها وزن کودک را افزایش داده‌اند، بلکه وزن بدن خود را نیز افزایش داده‌اند، پیش‌تر از سایر مادران دچار افتادگی و خطوط پوستی می‌شوند.

دلایل  افتادگی شکم بعد از زایمان

شل شدن شکم پس از بارداری به دلیل کشش شدید دیواره شکم و تأثیر هورمونی هورمون‌های زنانه یک پیامد کاملاً طبیعی است. البته شدت این تغییرات تا حد زیادی ارثی است و به ساختار فردی زن باردار بستگی دارد.

در دوران بارداری، کودک درحال‌رشد به فضای بیشتری در شکم نیاز دارد، به‌طوری‌که شکم دائماً بزرگ می‌شود. در نتیجه پوست و بافت همبند دیواره شکم بیشتر کشیده شده و خاصیت ارتجاعی آنها از بین می‌رود. نتیجه این اتفاق، ماهیچه‌های شکم و کف لگن نیز سست می‌شوند، تا این حد که در برخی موارد دیگر نمی‌توانند عملکرد حمایتی خود را انجام دهند.

یکی دیگر از دلایل شل شدن شکم پس از زایمان، افزایش وزن غیرطبیعی در دوران بارداری است. بسیاری از زنان باردار دچار به‌اصطلاح ویار غذایی می‌شوند  که آنها را به پرخوری و معمولاً مصرف غذاهای نادرست تحریک می‌کند. افزایش وزن بدن پس از تولد در تجمعات اضافی چربی روی شکم منعکس می‌شود که همچنین به بی‌شکل و شل شدن دیواره شکم کمک می‌کند.

پوست اضافی در قسمت پایین شکم

بارداری باعث کشیدگی پوست در سراسر شکم می‌شود. این کشش بیش از حد، در ماه‌های پس از تولد کاهش می‌یابد، اما اغلب پوست اضافی آزاردهنده باقی می‌ماند. پوست اضافی از قسمت پایین شکم تا کناره شکم دیده می‌شود. حتی ممکن است چین‌هایی در سطح شکن هم باقی بماند.

اگر این پوست‌های اضافی با ورزش و رژیم حذف نشوند می‌توان از تکنیک‌های زیبایی مانند لیپوماتیک کمک گرفت.

افتادگی شکم بعد سزارین

ظاهر شکم بعد از زایمان چگونه است؟

ظاهر شکم در هر بارداری متفاوت به نظر می‌رسد وضعیت شکم بعد از زایمان نیز متفاوت است. علت این تفاوت مواردی چون  سایز نوزاد، افزایش وزن در دوران بارداری و حجم عضلانی وزن قبل از بارداری است.

برخی از زنان خوش‌شانس هستند و شکم آنها خیلی سریع پس از زایمان به حالت عادی برمی‌گردد، درحالی‌که برای برخی دیگر کمی بیشتر طول می‌کشد یا حتی علائم دائمی باقی می‌ماند. به‌خصوص پس از چندین زایمان، می‌توانید این را روی شکم پس از مادر مشاهده کنید. اما حتی اگر ممکن است این منظره با آرمان زیبایی خود و جامعه برخورد کند، همه ما باید به شکم خود ببالیم، زیرا معجزه یا معجزاتی را که ما فرزندان خود می‌نامیم به وجود آورده است. همان‌طور که در زیر مشاهده می‌کنید، زنان بیشتری با عکس‌های صمیمانه از شکم خود در اینستاگرام پس از زایمان جشن می‌گیرند.

چه زمانی شکم بعد از زایمان از بین می‌رود؟

حتی اگر تمرینات پس از زایمان را به‌سرعت شروع کنید و به رژیم غذایی خود توجه کنید، نباید انتظار نتایج خیلی سریع را داشته باشید. بسته به بافت همبند شکم و شدت فعالیت مادر، معمولاً حدود 9 تا 12 ماه طول می‌کشد تا معده به شکل اولیه خود بازگردد یا حداقل وضعیت مشابه به قبل بارداری پیدا کند.

درمان افتادگی شکم بعد از زایمان

حتی در دوران بارداری، مادران باردار می‌توانند کارهای زیادی را برای کاهش افتادگی دیواره شکم انجام دهند؛ بنابراین توصیه می‌شود در مراحل اولیه، کرم‌ها یا روغن‌های مخصوص مالش بر پوست شکم را تهیه کنید. این محصولات به طور ویژه برای زنان باردار ساخته شده‌اند و به الاستیک و هیدراته نگه‌داشتن پوست و بافت‌های شکم کمک می‌کنند.

نکته دیگر که باید رعایت شود، ماساژ دادن شکم است. زنان باردار باید به طور منظم شکم درحال‌رشد خود را به‌آرامی ماساژ دهند، زیرا این کار باعث افزایش گردش خون و تقویت بافت شکم می‌شود.

ورزش بعد از زایمان:

تمرینات ورزشی سبک ورزش‌های استقامتی با دوز مناسب نه‌تنها به تقویت ماهیچه‌ها و بافت شکم کمک می‌کند، بلکه به آرامش و سلامتی زنان باردار نیز کمک می‌کند. مهم در این زمینه اجرای مداوم تمرینات پس از زایمان است، یک برنامه تمرینی ویژه که کف لگن و عضلات شکم را تقویت می‌کند و به زنان کمک می‌کند تا به‌تناسب اندام برسند.

رژیم بعد از زایمان:

خوردن یک رژیم غذایی سالم نیز برای جلوگیری از شل شدن شکم مهم است. حتی اگر هیچ مشکلی در این یا آن درمان وجود نداشته باشد، زنان باردار باید همیشه یک رژیم غذایی متعادل و غنی از ویتامین‌ها داشته باشند و حدود سه لیتر در روز بنوشند. باید از مصرف غذاهای شیرین و فست‌فود اجتناب کرد، در غیر این صورت خطر افزایش وزن – با عواقب شناخته شده برای معده – و دیابت بارداری وجود دارد.

چگونه با کمک ورزش، بعد از زایمان از شر شکم خلاص شویم؟

بلافاصله پس از زایمان، صرف‌نظر از اینکه زایمان طبیعی باشد یا سزارین، ابتدا بدن برای بهبودی نیاز به زمان دارد. شما باید شش تا هشت هفته استراحت کنید و از متخصص زنان خود بخواهید شروع برنامه توان‌بخشی شما را تأیید کند. در صورت رضایت متخصص زنان، می‌توانید تمرینات ورزشی را شروع کنید.

ورزش‌هایی برای شکم سفت

همان‌طور که اغلب اتفاق می‌افتد، اگر بدنی زیبا می‌خواهید، نمی‌توانید از ورزش یا تمرینات تناسب‌اندام اجتناب کنید. در مورد پارگی پوست، تمرین برای عضلات شکم باعث کاهش علائم کشش یا پیش‌بند چربی نمی‌شود، زیرا زمانی که پوست پاره شود تقریباً غیر قابل ترمیم است. بااین‌حال، خود ماهیچه‌ها می‌توانند ثبات دیواره شکم را افزایش دهند و در نتیجه شکم را کم‌حجم جلوه دهند.

بیشتر توصیه می‌شود کرانچ (دراز و نشست) که می‌توان آن را به روش کلاسیک، به پهلو و عقب انجام داد. بالاتنه بالا می‌رود که باعث سفت شدن و تمرین عضلات شکم می‌شود. مربوط به این وضعیت به‌اصطلاح “وضعیت چکمه” است که در آن در حالت خوابیده به پشت، پاهای بسته و قسمت بالایی بدن خود را بلند می‌کنید و فقط باسن خود را روی زمین می‌گذارید.

مهم است که بعد از بارداری کمی استراحت کنید و در ورزش زیاده‌روی نکنید. اگر همه این روش‌ها فقط کمی کمک می‌کنند، یا اگر با فلپ‌های بزرگ‌تری از پوست سروکار دارید که به‌راحتی با تمرینات عضله‌سازی و ماساژ پاک نمی‌شوند، عمل شکم یکی از راه‌حل‌ها است. جراحی به شما کمک می‌کند تا برای همیشه معده‌ای سفت داشته باشید، اگرچه باید از خطرات احتمالی مرتبط با جراحی (و همچنین جای زخم جزئی) آگاه باشید.

 تمرینات ورزشی برای افتادگی شکم بعد از زایمان 

بازگشت به عقب لگن: خوابیده به پشت، زانوها خم شده با پاها روی زمین، بازدم و آوردن ناف به سمت ستون فقرات، احساس انقباض شکمی. هر چه این شدت بیشتر باشد، مؤثرتر است.

گربه: در حالت چهارپا، هنگام بازدم کمر را به سمت بالا خم کنید، سعی کنید سر را به لگن نزدیک کنید و ناف را به سمت مهره‌ها فشار دهید. به طور متناوب استنشاق کنید و پشت خود را در طرف مقابل قوس دهید.

ثبات هسته در مخالفت با ساق پا: رو به پشت خوابیده، ستون فقرات به‌خوبی تا زمین کشیده شده است، تماس  زمین را برای هر مهره احساس کنید. پای راست ‌روی زمین، پای چپ ‌روی زانوی پای راست. دستان خود را روی زانوی چپ خود قرار دهید و هنگام بازدم دستان خود را به‌زانو فشار دهید.

پل: به پشت با زانوهای خم شده، لگن را با انقباض باسن و شکم بالا بیاورید، بازدم. یکی از انواع این تمرین، پل با یک پا است درحالی‌که پای دیگر به‌صورت عمودی کشیده می‌شود تا شکم را بیشتر درگیر کند.

درمان افتادگی شکم بعد از زایمان طبیعی چیست؟

برای درمان باید رژیم غذایی پس از زایمان، ورزش مناسب و ماساژدرمانی انجام دهید. در صورتی‌که شلی شکم اصلاح نشد، می‌توانید از تکنیک‌های زیبایی مثل ابدومینوپلاستی یا لیپوساکشن کمک بگیرید.

برای جلوگیری از افتادگی شکم بعد از زایمان چه کنیم؟

در واقع شدت افتادگی فقط به ویژگی‌های مادر ختم نمی‌شود بلکه، شرایط ارثی مادر، سایزو وزن جنین و تعداد زایمان‌ها تاثیر گذار هستند.البته نداشتن اضافه وزن پیش از زایمان و چاق نشدن هنگام بارداری، در وضعیت افتادگی شکم بعد از زایمان به شدت تاثیر دارد.هرچه بدن مادر تناسب اندام بهتری داشته باشد، افتادگی کمتر است.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط