برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
کیست تخمدان

کیست تخمدان : درباره این بیماری چه می‌دانید!

کیست تخمدان کیسه‌هایی پر از مواد مایع یا جامد هستند که در داخل یا خارج تخمدان‌ها تشکیل می‌شوند. در بیشتر موارد، کیست‌ها کوچک و بی‌ضرر هستند، درحالی‌که در موارد دیگر می‌توانند بزرگ و دردناک باشند یا حتی بدتر از آن نشانه‌ای از یک تومور بدخیم تخمدان باشند. کیست‌های تخمدان با شدت کمتر نیازی به درمان ندارند، زیرا به طور خودبه‌خود در چند هفته یا چند ماه بهبود می‌یابند. از سوی دیگر، کیست‌های شدید تخمدان برای جلوگیری از عواقب ناخوشایند باید با جراحی برداشته شوند.

کیست تخمدان

کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان کیسه‌ای پر از مایع یا به‌ندرت جامد در داخل یا خارج تخمدان است. تخمدان‌ها (در تخمدان منفرد و همچنین تخمدان یا تخمدان) غدد جنسی زنانه هستند.

در طول زندگی، تخمدان یک زن می‌تواند یک یا چند کیست ایجاد کند، بدون اینکه علائم یا مشکل خاصی ایجاد کند. به همین دلیل، کیست‌های تخمدان تا زمانی که ویژگی‌های خاصی نداشته باشند، بی‌ضرر هستند و بدون نیاز به درمان‌های خاص، خودبه‌خود برطرف می‌شوند.

کیست تخمدان چقدر شایع است؟

کیست تخمدان یک اتفاق بسیار شایع است. در واقع، اگر تعداد زیادی از زنان بتوانند به طور همزمان تحت سونوگرافی ناحیه لگن قرار گیرند، به نظر می‌رسد که تقریباً همه افراد در سنین باروری و حداقل ۲۰٪ بیشتر از آن یائسگی، داشتن یک یا چند کیست تخمدان. تقریباً از هر ۱۰۰ زن تنها ۴ نفر در طول زندگی خود مشکلات مربوط به وجود کیست تخمدان را تجربه می‌کنند.

چرا کیست تخمدان ایجاد می‌شود؟

کیست‌های تخمدان بیشتر به چرخه قاعدگی وابسته هستند. کیست‌های تخمدان به دو دسته تقسیم می‌شوند:

کیست‌های عملکردی آن‌ها شایع‌ترین نسخه کیست تخمدان هستند. آن‌ها به دلیل یک فرایند فیزیولوژیکی هستند، بنابراین آن‌ها کاملاً بی‌ضرر در نظر گرفته می‌شوند. کیست‌های پاتولوژیک (غیرعملکردی). این دسته شامل کیست‌هایی می‌شود که به دلیل یک تومور، خوش‌خیم یا بدخیم، و کیست‌هایی که در طی پاتولوژی‌های خاصی مانند اندومتریوز یا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک ایجاد می‌شوند.

کیست تخمدان فولیکولی

سلول تخمک در داخل یک ساختار محافظ به نام فولیکول تشکیل می‌شود. به‌محض اینکه سلول تخمک بالغ می‌شود، بنابراین برای لقاح نهایی آماده می‌شود، یک سیگنال هورمونی ایجاد می‌شود که باعث می‌شود فولیکول پاره شود و سلول تخمک در جهت لوله‌های فالوپ و رحم خارج شود. در برخی شرایط، این مکانیسم به طور کامل اتفاق نمی‌افتد و تخمک در داخل فولیکول محصور می‌شود که با مایع پر می‌شود و کیست فولیکولی را تشکیل می‌دهد. کیست‌های فولیکولی تا حد زیادی شایع‌ترین کیست‌های تخمدان هستند و تقریباً هرگز باعث اختلال نمی‌شوند. رفع آن‌ها که نیازی به درمان ندارد، معمولاً در عرض چند هفته (دو یا سه) رخ می‌دهد.

کیست لوتئال (کیست لوتئال)

فولیکول پس از دفع سلول تخمک نام جسم زرد را به خود می‌گیرد. گاهی اوقات، دهانه‌ای که سلول تخمک از آن خارج شده است، می‌تواند دوباره بسته شود و مایعات مختلف و خون در داخل آن باقی بماند. در این مواقع، کیست لوتئال تشکیل می‌شود. کیست‌های لوتئال در مقایسه با کیست‌های فولیکولی کمتر شایع هستند اما خطرناک‌ترند. در واقع می‌توانند به طور ناگهانی پاره شوند و باعث خونریزی داخلی دردناک شوند. حل خودبه‌خودی آن‌ها معمولاً چند ماه طول می‌کشد.

کیست لوتئال به‌ویژه در دوران بارداری شایع است.

کیست‌های موضعی کیست‌های پوستی از سلول‌های پوستی تشکیل می‌شوند که فولیکول را به دلیل تأثیر گنادوتروپین کوریونی، هورمونی که در دوران بارداری تولید می‌شود، تشکیل می‌دهند. آن‌ها نسبت به کیست‌های فولیکولی و لوتئال کمتر شایع هستند.

کیست‌های درموئید

کیست‌های درموئید از سلول‌هایی که تخمک را در طول زندگی جنینی تولید می‌کنند، ایجاد می‌شوند. به همین دلیل، در داخل آن‌ها می‌توان بخش‌هایی از بافت‌های انسانی را که شبیه مو، استخوان، چربی، دندان یا خون است، ردیابی کرد.

این کیست‌ها می‌توانند ابعاد قابل‌توجهی داشته باشند و حتی به قطر ۱۵ سانتی‌متر هم برسند. هنگامی که کیست درموئید بسیار بزرگ است و باعث تغییر در آناتومی طبیعی تخمدان‌ها و رحم می‌شود، ممکن است برای برداشتن آن نیاز به جراحی باشد. کیست‌های درموئید تومور‌های خوش‌خیمی هستند که به‌ندرت بدخیم می‌شوند.

آن‌ها شایع‌ترین کیست‌های غیر عملکردی در بین زنان زیر ۴۰ سال هستند.

سیستادنوماها

آن‌ها تومور‌های خوش‌خیمی هستند که در سطح خارجی تخمدان رشد می‌کنند و ممکن است حاوی آب یا مخاط (به‌صورت کیست) باشند. اگر حاوی آب باشند، از سیستادنوما سروزی صحبت می‌کنیم، درحالی‌که اگر حاوی موکوس باشند، از سیستادنوما‌های موسینوس صحبت می‌کنیم.

سیستادنوما‌های سروزی معمولاً به اندازه‌های بزرگ نمی‌رسند و باعث اختلالات خاصی نمی‌شوند. از طرف دیگر، سیستادنوما‌های موسینوس می‌توانند به طور قابل‌توجهی رشد کنند و حتی به قطر ۳۰ سانتی‌متر نیز می‌رسند.

یک سیستادنوما موسینوس بزرگ می‌تواند به مجرای روده یا مثانه مجاور فشار وارد کند و باعث سوءهاضمه یا تکرر ادرار شود. علاوه بر این، ممکن است پاره شود یا خونرسانی به تخمدان‌ها را مسدود کند.

تبدیل سیستادنوما خوش‌خیم به تومور بدخیم یک اتفاق بسیار نادر است. آن‌ها شایع‌ترین کیست‌های غیرعملکردی در بین زنان بالای ۴۰ سال هستند.

کیست‌های ناشی از آندومتریوز (اندومتریوما)

اندومتریوز یک بیماری است که با وجود بافت آندومتر در خارج از محل طبیعی آن که رحم است مشخص می‌شود. در برخی از زنان، می‌تواند با ظاهر کیست‌های تخمدان پر از خون نیز مشخص شود.

کیست‌های ناشی از سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (پلی‌کیستوز تخمدان) یک بیماری مرضی است که با تخمدان‌های بزرگ پوشیده شده با بسیاری از کیست‌های کوچک مشخص می‌شود. ظاهر آن معمولاً به دلیل عدم تعادل در تولید هورمون‌های تخمدان و غده هیپوفیز ایجاد می‌شود.

از کجا بفهمیم کیست داریم؟

از کجا بفهمیم کیست داریم؟

در بیشتر موارد، کیست تخمدان هیچ اختلالی ایجاد نمی‌کند. البته زمانی که به اندازه‌های بزرگ می‌رسند می‌شکنند، محتوای داخلش خارج می‌شود و یا با مسدودکردن خونرسانی به تخمدان‌ها (معروف به پیچ‌خوردگی تخمدان یا پیچ‌خوردگی تخمدان) ایجاد مشکل می‌کنند. در این صورت علائم و نشانه‌های زیر ممکن است ظاهر شود:

درد لگن، اگر کیست تخمدان بزرگ باشد اما هنوز دست‌نخورده باشد، می‌تواند ناشنوا باشد، یا اگر کیست تخمدان پاره شده باشد، تیز و ناگهانی باشد. گاهی اوقات، احساس درد در پشت و ران نیز احساس می‌شود. درد لگن هنگام مقاربت جنسی نیز می‌تواند بروز کند بدون اینکه در طول روز وجود داشته باشد.

  • مشکل در تخلیه کامل روده‌ها.
  • نیاز به دفع مکرر ادرار این به این دلیل است که کیست تخمدان به طور مداوم بر روی مثانه فشار می‌آورد.
  • تغییر در چرخه طبیعی قاعدگی.
  • احساس سنگینی و تورم در ناحیه شکم.
  • سوءهاضمه مکرر و احساس سیری حتی بعد از وعده‌های غذایی سبک.
  • سرگیجه، استفراغ و احساس پوچی در سر.
  • احساس خستگی مداوم.

 چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر خانمی هر یک از علائم بالا را داشت (به‌ویژه درد لگن همراه با احساس استفراغ) را تجربه کرد، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرد تا معاینه شود. اگرچه کیست‌های خطرناک تخمدان نادر هستند، اما در واقع بهتر است ریسک نکنید و به تمام اقدامات احتیاطی لازم متوسل شوید.

اکثر کیست‌های تخمدان بدون علامت (علائم یا اختلالی ایجاد نمی‌کنند) بدون توجه می‌مانند (بنابراین بیمار متوجه نمی‌شود) یا به طور تصادفی پس از معاینه لگن یا سونوگرافی معمول تشخیص داده می‌شوند.

زمانی که کیست‌ها علامت‌دار هستند، توصیه می‌شود همیشه ماهیت مشکل را بررسی کنید و تحت معاینه تخصصی متخصص زنان قرار بگیرید.

برای درمان کیست تخمدان چه کنیم؟

کیست‌های تخمدان بدون علامت و بی‌ضرر نیازی به درمان ندارند، زیرا در عرض چند هفته یا چند ماه خودبه‌خود برطرف می‌شوند. کیست‌های علامت‌دار به توجه بسیار بیشتر، نظارت مداوم و در صورت بزرگ یا بدخیم، درمان جراحی نیاز دارند.

سه پارامتر وجود دارد که پزشک برای ایجاد مناسب‌ترین درمان در نظر می‌گیرد:

  1. اندازه کیست
  2. شدت علائم در محل
  3. سن بیمار، زیرا بر اساس مطالعات مختلف، کیست‌های بدخیم تخمدان در بین زنانی که یائسگی را پشت سر گذاشته‌اند، بیشتر دیده می‌شود.

ازآنجایی‌که اکثر کیست‌های تخمدان موقتی هستند و خودبه‌خود برطرف می‌شوند، پزشکان توصیه می‌کنند چند هفته قبل از جراحی صبر کنید. در این مدت، با معاینات منظم زنان و حداقل دو یا سه معاینه سونوگرافی به فاصله چند هفته، پیشرفت وضعیت بررسی می‌شود. اگر هیچ بهبودی مشاهده نشد، باید جراحی را در نظر گرفت. در واقع کیست تخمدان باید با جراحی برداشته شود اگر:

  • بزرگ شده است.
  • علائم شدید ایجاد می‌کند.
  • مخرب است یا ظن قوی به آن وجود دارد.

اگر کیست خوش‌خیم باشد و بیمار هنوز در سن باروری باشد، عمل فقط بر روی کیست تأثیر می‌گذارد (سیستکتومی تخمدان). از طرف دیگر، اگر کیست بسیار بزرگ یا شاید بدخیم باشد یا اگر بیمار دیگر بارور نباشد (یائسگی را پشت سر گذاشته است)، عمل جراحی روی کل تخمدان بیمار تأثیر می‌گذارد (اووفورکتومی).

دو روش جراحی برای کیست تخمدان وجود دارد:

لاپاراسکوپی: لاپاراسکوپی برای بیماران مبتلا به کیست‌های خوش‌خیم با اندازه بزرگ اما نه بیش از حد، یک روش جراحی کم تهاجمی است که برای عمل سیستکتومی تخمدان ایده‌آل است.

لاپاراتومی: برای بیماران مبتلا به کیست‌های بسیار بزرگ و یا بدخیم (احتمالی) توصیه می‌شود، این یک روش جراحی بسیار تهاجمی است، زیرا جراح برای برداشتن کامل کیست، باید یک برش مهم روی شکم ایجاد کند.

در صورت درد شدید چه باید کرد؟

در صورت درد شدید در ناحیه لگن، پزشک مصرف مسکن‌هایی مانند استامینوفن و داروهای ضدالتهاب مانند NSAIDs ( ایبوپروفن ) را توصیه می‌کند.

همچنین به برخی درمان‌های تسکین‌دهنده اشاره می‌کند، مانند استفاده از کیسه آب گرم روی معده یا حمام آب گرم. برای اکثر زنان مبتلا به کیست تخمدان جای نگرانی نیست و بیماری درمان می‌شود.

رژیم غذایی تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS).

هدف اصلی رژیم تخمدان پلی‌کیستیک کاهش وزن بدن در صورت افزایش بیش از حد و بهبود حساسیت بافت به انسولین است. سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یک اختلال غدد درون‌ریز است که زنان جوان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و با موارد زیر مشخص می‌شود:

۱) تغییرات در چرخه قاعدگی که ممکن است نامنظم یا وجود نداشته باشد.

۲) وجود کیست در یک یا هر دو تخمدان.

۳) افزایش هورمون‌های مردانه (هیپرآندروژنیسم) که باعث بروز آکنه و مو می‌شود.

اضافه‌وزن، سندرم متابولیک و مقاومت به انسولین در ۷۰ تا ۸۰ درصد زنان وجود دارد. متخصصی که با سندرم تخمدان پلی‌کیستیک سروکار دارد، متخصص غدد یا متخصص زنان است. این در حالی است که چند سالی است که متخصص تغذیه در مدیریت زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک نیز مشارکت دارد. همان‌طور که گفته شد، بسیاری از زنان مبتلا به این اختلال اضافه‌وزن دارند و نشان‌داده‌شده است که کاهش وزن باعث بهبود این اختلال می‌شود.

نقش متخصص تغذیه در سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که یک رژیم غذایی صحیح از نظر کل کالری و کیفیت غذای خورده شده می‌تواند به بهبود تصویر کلی بالینی کمک کند. اولین وظیفه متخصص تغذیه این است که ارزیابی کند:

در صورت وجود اضافه‌وزن و مقاومت به انسولین، هدف اولیه رژیم کاهش وزن بدن است. وزن را چند کیلوگرم باید کاهش داد؟ در صورت امکان، باید به وزن ایده‌آل خود نزدیک شوید. اگر وزن اولیه بسیار بالا باشد، حداقل هدف این است که بتوان وزن را حداقل ۲۰ درصد کاهش داد. 

کربوهیدرات در رژیم غذایی برای تخمدان پلی‌کیستیک

کربوهیدرات‌ها باید تقریباً ۵۰ درصد کالری روزانه را تأمین کنند. منظور ما از کربوهیدرات‌های پیچیده، دیر جذب و غنی از فیبر است (مانند غلات، جو، برنج قهوه‌ای، حبوبات و غیره). سیب‌زمینی، برنج سفید، نان سفید و نان باگت غذا‌هایی هستند که باید از آن‌ها اجتناب کنید.

پروتئین غذایی برای تخمدان پلی‌کیستیک

پروتئین باید حدود ۲۰ درصد از کل کالری را تأمین کند. بااین‌حال، آستانه ۱.۵ گرم پروتئین به‌ازای هر کیلوگرم وزن ایده‌آل بدن نباید برای مدت زمانی که بیش از ۲۰ هفته نباشد تجاوز کند. نیمی از پروتئین‌ها باید از منابع گیاهی (حبوبات و غیره) و نیمی دیگر از منابع حیوانی (ماهی، تخم‌مرغ و غیره) تهیه شود. ماهی، به‌خصوص ماهی آبی (ماهی آزاد، ساردین، ماهی‌تن)، باید حداقل ۲ تا ۳ بار در هفته، روی کباب یا در فر پخته شود. گوشت‌های سفید باید ۱-۲ بار در هفته مصرف شود. گوشت قرمز به‌خصوص گوشت‌های بدون چربی را باید حداکثر یک‌بار در هفته مصرف کرد.

کدام چربی‌ها را در رژیم تخمدان پلی‌کیستیک انتخاب کنیم؟

چربی باید ۲۵ درصد باقی‌مانده از کل کالری را تأمین کند. منظور ما از چربی‌ها، چربی‌های تک غیراشباع (روغن زیتون فوق بکر) و چند غیراشباع (ماهی آبی، آجیل، دانه‌ها و غیره) است. چربی‌های اشباع شده (چربی سوسیس، گوشت و بسیاری از پنیرها) نباید بیش از ۸ درصد از کل کالری باشد. باید به محصولات لبنی توجه زیادی شود. از مصرف پنیر‌های چرب، نیمه چرب و سبک باید خودداری کرد. فقط پنیر‌هایی با محتوای چربی کمتر از ۲۰ درصد (به‌اصطلاح پنیر‌های کم‌چرب) باید مصرف شوند.

انواع کیست تخمدان چیست؟!

کیست ساده یا فولیکولی
کیست بدخیم تخمدان
کیست اندومتریوئید یا شکلاتی
کیست درموئید
کیست عملکردی یا فانکشنال
کیست تخمدان نئوپلاستیک خوش خیم
کیست هموراژیک (دارای خونریزی خفیف)
و غیره.

اندازه کیست تخمدان چقدر است؟

در بدن خانم ها اندازه های مختلفی از کیست تخمدان دیده شود. فولیکول‌های مولد تخمک، زمانی که اقدام به تخمک‌گذاری می‌کنند، اندازه‌ای معادل 2.5 میلی‌متر می‌یابند. اندازه کیست‌های ساده زمانی که مایع درون آن تجمع می‌یابد، ممکن است به بیش از 3 میلی‌متر نیز برسد. البته نباید فولیکول‌های طبیعی را در زمان تخمک‌گذاری با کیست‌های تخمدان اشتباه بگیریم.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط