برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
کبد چرب گرید 1

کبد چرب گرید 1 و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید!

کبد چرب گرید 1 در مراحل اولیه اتفاق می‌افتد که در آن چربی در خارج از کبد رسوب می‌کند و در عملکرد آن اختلالی ایجاد نمی‌کند. افراد مبتلا به کبد چرب گرید 1 هیچ علامتی از خود نشان نمی‌دهند و معمولاً از طریق سونوگرافی‌های معمول یا معاینات سلامتی برای سایر بیماری‌ها آن را تشخیص می‌دهند. از آنجایی که کبد چرب درجه یک شکل خفیف این بیماری است، به بیماران توصیه می‌کنیم ورزش کنند و رژیم غذایی خود را کنترل کنند، از الکل خودداری کنند و مصرف غذاهای چرب را کاهش دهند.

بیماری کبد چرب (NAFLD) که اغلب به عنوان کبد چرب نیز شناخته می‌شود، اصطلاحی است که برای اشاره به تعدادی از شرایط مشترک استفاده می‌شود. تجمع چربی‌ها (به ویژه تری گلیسیریدها) در سلول‌های کبد، در افرادی که الکل کم مصرف می‌کنند یا اصلا الکل مصرف نمی‌کنند. وجود غلظت متوسط ​​​​چربی می‌تواند کاملاً فیزیولوژیکی باشد، اما اگر از آستانه 10-15٪ فراتر رود، وضعیت پاتولوژیک می‌شود و تشخیص کبد چرب به این ترتیب فرموله می‌شود. تفاوت کبد چرب با استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) در این است که در (NASH)، علاوه بر تجمع لیپیدها، با فرآیندهای التهابی متعددی که منجر به زخم پیشرونده و مرگ بافت (نکروز) می‌شود، مشخص می‌شود، که بنابراین می‌تواند عملکرد دائمی اندام را تغییر دهد.

کبد چرب گرید 1

فرد مبتلا به کبد چرب گرید 1 باید چه بخورد؟

افرادی که گرید 1 کبد چرب دارند، باید یک رژیم غذایی با فیبر بالا داشته باشد که شامل سبزیجات سبز، میوه‌های کامل (به جای نوشیدن فقط آبمیوه چون حاوی فیبر نمی‌باشد.) و سالاد را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجاند. همه غذاهای تصفیه شده و کربوهیدرات‌های سفید مانند آرد تصفیه شده (مایدا)، برنج سفید، نان سفید را با سایر منابع کربوهیدراتی مانند آرد چند دانه گندم کامل، برنج قهوه‌ای، حبوبات و آجیل جایگزین کنید.

درمان کبد چرب درجه 1 چگونه است؟

بیماری کبد چرب درجه 1 نشان دهنده شروع بیماری کبدی است که می‌تواند درمان شود، مشروط بر اینکه سبک زندگی منظمی را دنبال کنید. برای داشتن سبک زندگی سالم موارد زیر را رعایت کنید.

کاهش وزن

 کاهش 10 درصد از وزن بدن می‌تواند چربی کبد، التهاب را کاهش دهد و در نتیجه  زخم کبد بهبود پیدا کند. با این حال، کاهش وزن سریع می‌تواند مضر باشد، به همین دلیل است که باید با پزشک خود و یک مشاور تغذیه در مورد برنامه کاهش وزن خود مشورت کنید.

درست غذا خوردن

مطمئن شوید که برنامه رژیم غذایی کبد چرب درجه 1 شما حاوی سبزیجات، لوبیا و حبوبات است. بر جایگزینی غذاهای ناسالم و چرب با جایگزین‌های سالم‌تر تمرکز کنید. می‌توانید به جای روغن خردل یا کانولا از روغن زیتون استفاده کنید و در بین وعده‌های غذایی میوه و آجیل مصرف کنید تا گرسنگی را مهار کنید.

مدیریت دیابت

افراد مبتلا به دیابت باید رژیم غذایی خود را با مشورت یک پزشک دیابت برنامه ریزی کنند تا از افزایش سطح قند آن‌ها جلوگیری شود. سطح قند خون خود را بررسی کنید و طبق توصیه‌های پزشکتان، میزان قند خون خود را ثبت کنید.

کبد چرب گرید 1

کبد چرب گرید 1 چگونه تشخیص داده می شود؟

 علائم خاصی برای این بیماری وجو ندارد و  همین دلیل تشخیص بیماری را دشوار می‌کند. مگر اینکه آسیب کبدی در آزمایشات توصیه شده برای سایر شرایط پزشکی نشان داده شود.

آزمایش خون توصیه شده

تست‌های عملکرد کبد (LFT) عملکرد کبد و تولید آنزیم‌ها و پروتئین‌هایی مانند آلبومین را ارزیابی می‌کند. برای مثال سطوح پایین آلبومین در خون شما نشان دهنده عملکرد نامناسب کبد باشد. در صورتی که آزمایش خون نشان دهنده آسیب کبدی باشد، می‌تواند نوع خاصی از سونوگرافی به نام الاستوگرافی پیشنهاد می‌شود. این آزمایش می‌تواند میزان اسکار و تجمع چربی در کبد را نشان دهد.

کلام آخر

کبد یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن انسان است. تا حد زیادی مسئول متابولیسم است. حدود سه میلیون سلول کبدی مسئول بیش از 500 فرآیند بیوشیمیایی هستند که قرار است بدن را سم زدایی کنند و چربی‌ها را برای بدن قابل استفاده کنند. با این حال، اگر کبد با چربی بیش از حد مواجه شود، این تبدیل دیگر جواب نمی‌دهد. سپس سلول‌های کبد چربی بیشتری (تری گلیسیرید) ذخیره می‌کنند. در حالی که یک کبد نرمال دارای محتوای چربی کمتر از 5 درصد است، این نسبت در کبد چرب یا آنچه به عنوان استئاتوز هپاتیس شناخته می‌شود، بسیار بیشتر است. بسته به میزان چربی، درجات مختلفی از شدت کبد چرب قابل تشخیص است.

درجه بندی بیماری کبد چرب چگونه است؟

به طور معمول درجه‌های کبد چرب (I، II، III) توسط رادیولوژیست‌ها بر اساس تفاوت‌های قابل مشاهده تعیین می‌شود.

استئاتوز چیست؟

استئاتوز یا کبد چرب وضعیتی است که سلول‌های کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، که در آن تجمع غیرطبیعی تری گلیسیرید وجود دارد. زمانی که وزن چربی انباشته شده در کبد 5 درصد از وزن کبد بیشتر شود به آن استئاتوز کبدی می‌گویند.

کبد چرب چقدر خطرناک است؟

بیماری کبد را باید جدی گرفت زیرا می‌تواند عواقب جدی داشته باشند. حتی یک کبد چرب خفیف باید در اسرع وقت درمان شود. در یک سوم بیماران، التهاب کبد رخ می‌دهد و هپاتیت کبد چرب ملتهب می‌شود. کبد چرب خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد. بیماری‌های قلبی عروقی و حملات قلبی نیز شایع‌تر و در بدترین حالت نارسایی حاد کبدی هستند.

علائم کبد چرب چیست؟

علائم التهاب کبد چرب شامل تب، زردی پوست، کاهش وزن، حالت تهوع، کاهش اشتها و درد شدید در سمت راست شکم است.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط