برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
چرا چاق می‌شویم؟

چرا چاق می‌شویم؟

اضافه وزن صرفاً به کالری مربوط نمی‌شود و به عوامل مختلفی بستگی دارد. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا چاق می‌شویم؟ چاقی یک بیماری با علل مختلف است. عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی، عصبی، روانشناختی و اجتماعی و همچنین شرایط محیطی خاص می‌توانند باعث ایجاد چاقی شوند. دانشمندان افزایش شدید افراد چاق در کشور‌های صنعتی را به عوامل محیطی مرتبط می‌دانند که شما را چاق می‌کند (محیط چاقی). این‌ها با پرخوری و سوء تغذیه و همچنین کمبود ورزش مشخص می‌شوند. این پیش داوری که افراد چاق خود مقصر اضافه وزن هستند باید رد شود، زیرا تعداد زیادی از عوامل باعث چاقی می‌شوند.

چرا چاق می‌شویم؟

چرا چاق می‌شویم؟

وزن بدن تحت تأثیر عوامل محیطی و ژنتیکی است. دلایل زیادی وجود دارد که منجر به چاقی می‌شود و عبارت‌اند از:

  • خانواده، علل ژنتیکی
  • سبک زندگی (مانند ورزش نکردن، سوء تغذیه)
  • در دسترس بودن مداوم غذا
  • کمبود خواب
  • استرس
  • بیماری‌های افسردگی
  • موقعیت اجتماعی پایین
  • اختلالات خوردن (مانند اختلال پرخوری)
  • اختلالات غدد درون ریز (مانند کم کاری تیروئید، سندرم کوشینگ)
  • دارو‌ها (به عنوان مثال برخی از دارو‌های ضد افسردگی، دارو‌های اعصاب، پیشگیرانه‌های فازی و ضد صرع)
  • دارو‌های ضد دیابت (گلوکوکورتیکوئید‌ها، برخی از دارو‌های ضد بارداری، مسدود‌کننده‌های بتا)
  • علل دیگر (مانند بی‌حرکتی، بارداری، پرهیز از نیکوتین)

عادات سبک زندگی

کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن معمولاً کم می‌خوابند و کمتر از همسالان خود ورزش می‌کنند. با این حال، ورزش نکردن را نمی‌توان صرفاً به استفاده زیاد از انواع رسانه‌ها مانند گوشی یا تلوزیون نسبت داد، زیرا بسیاری از کودکان و جوانان نیز هستند که زمان زیادی را با رایانه و تلویزیون می‌گذرانند و همچنان ورزش زیادی انجام می‌دهند. با این حال، استفاده روزمره از  گوشی همراه و سرگرمی با بازی کامپیوتری باعث کمبود فعالیت بدنی و در نتیجه افزایش وزن می‌شود. در مدارس مشاهده می‌شود که کودکان کمتر و کمتری تمایل به ورزش دارند. به طور فزاینده‌ای، کودکان در اوقات فراغت خود به سختی حرکت می‌کنند.

استعداد چاقی ژنتیکی

علاوه بر عادات غذایی که از والدین به ارث رسیده است، وزن بدن با استعداد‌های ژنتیکی نیز مرتبط است. این را تحقیقات خانواده و دوقلو‌ها نشان می‌دهد. محققان تأثیر ژن‌ها را بین ۵۰ تا ۹۰ درصد تخمین می‌زنند. حدود ۸۰ درصد از کودکان چاق حداقل یک از والدین دارای اضافه وزن هستند و ۳۰ درصد آن‌ها هر دو والدین چاق هستند. 

علل فیزیکی که باعث چاقی می‌شود

وضعیت جسمانی، علت چاقی در کمتر از ۱ نفر از هر ۱۰۰ نفر است که به شدت اضافه وزن دارند. این‌ها شامل برخی بیماری‌های مادرزادی ارثی یا اختلالات اکتسابی غده هیپوفیز، غده تیروئید یا غده فوق کلیوی است. بیماری‌های مزمن که منجر به محدودیت قابل توجه تحرک می‌شوند نیز می‌توانند با اضافه وزن همراه باشند. همه این بیماری‌ها علاوه بر اضافه وزن، علائم دیگری نیز دارند که به سرعت توسط متخصص اطفال قابل تشخیص است.

دارو‌های چاق‌کننده

دارو‌ها نیز می‌توانند باعث چاقی مخصوصا چاقی شکم شوند. شناخته شده‌ترین افزایش وزن ناشی از درمان طولانی مدت با داروی کورتیزون است که می‌تواند باعث ایجاد سندرم کوشینگ با علائم معمول چاقی تنه شود. سایر دارو‌ها (انسولین، دارو‌های اعصاب و غیره) نیز دارای عوارض جانبی افزایش وزن هستند. اما معمولاً افزایش وزن بدن فقط به چند کیلوگرم محدود می‌شود. پس از پایان درمان، وزن بدن معمولاً به حالت عادی باز می‌گردد.

چاق می شوید چون زیاد غذا می‌خورید

در اصل شما بیشتر از آنچه که کالری می‌سوزانید، کالری دریافت می‌کنید.  کالری دریافتی رژیم خود را کاهش دهید. برای این کار نیازی به شمارش کالری ندارید، فقط توجه کنید که ۸۰ گرم ماکارونی نسبت به ۹۰ گرم ماکارونی کالری کمتری دارد، بنابراین به این معنا فکر کنید یا تحرک خود را بیشتر کنید.

 ما در اینجا می‌توانم پنج مقاله دیگر در این باره بسازیم، اما فقط به شما می‌گویم که فعالیت بدنی شما باید افزایش یابد. اگر کم تحرک هستید، به جای استفاده از ماشین برای مسیرهای کوتاه، پیاده روی را شروع کنید، اگر از قبل فعال هستید، ورزش را شروع کنید، ورزشی که بیشتر دوست دارید، اگر از قبل ورزش می‌کنید، شدتش را افزایش دهید.

چرا چاق می‌شویم؟

اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ چرا ما تمایل به تغذیه بیش از حد داریم؟

زیاد غذا می‌خورید چون بد غذا می‌خورید

شما رژیمی دارید که عمدتاً از غذا‌های صنعتی، غذا‌های آماده با کیفیت پایین، غذا‌های فست فود، غذا‌های منجمد، غذا‌های بسته‌بندی شده تشکیل شده است که مادربزرگ شما به سختی می‌شناسد. همه این غذا‌ها مواد مغذی کمی دارند، فیبر ندارند، کربوهیدرات‌ها عمدتاً قند هستند، چربی‌ها عمدتاً اشباع هستند. همه این‌ها بلافاصله شما را سیر می‌کند اما بدن شما همیشه گرسنه خواهد بود زیرا فاقد این عناصری است که ذکر کردیم و بنابراین به زودی به دنبال غذای دیگری خواهید بود (اغلب همان یا مشابه آنچه قبلاً مصرف شده است).

راه حل: بهبود کیفیت آنچه می‌خورید، سبزیجات و میوه‌های فصلی، غذا‌های ارگانیک، گوشت و ماهی تازه، اجتناب از شکر و آرد‌های تصفیه شده تا حد امکان، خوردن پروتئین بیشتر، خوردن بیشتر آجیل. خواهید دید که در مدت کوتاهی آن احساس سوراخ دائمی معده از بین خواهد رفت و واقعاً احساس هوشیاری، نیرومندی و سبکی بیشتری خواهید داشت.

زیاد غذا می‌خورید چون کم می‌نوشید

کم آبی بدن باعث می‌شود بدن شما به دنبال آب بگردد، اما سیگنالی که به مغز می‌فرستد یک سیگنال ساده است که نشان می‌دهد به چیزی نیاز دارد که ما اغلب آن را با نیاز به غذا اشتباه می‌گیریم. این اغلب برای کسانی اتفاق می‌افتد که رژیم غذایی بی‌ثمری دارند یا برای کسانی که سبک زندگی کم تحرک دارند. علاوه بر این، کم آبی بدن شما را در وضعیت هشدار قرار می‌دهد که به زودی به کندی کلی همه فرآیند‌ها تبدیل می‌شود.

راه حل: شما همچنین باید و به خصوص زمانی که تشنه نیستید آب بنوشید، مهم است که آن را خارج از وعده‌های غذایی انجام دهید، نوشیدنی اصلی شما باید فقط آب باشد، در طول روز بنوشید، اما هرگز فراموش نکنید که یک لیوان پر قبل از غذا بنوشید، یکی به محض بیدار شدن از خواب و یکی قبل از رفتن به رختخواب. 

روده‌های شما به خوبی کار نمی‌کنند

در سال‌های اخیر، احتمالاً بار‌ها نام باکتری‌های مفید روده مثل پروبیوتیک‌ها را شنیده‌اید. تحقیقات علمی توجه بیشتری را به این میکروارگانیسم‌هایی که روده‌های ما را مستعمره می‌کنند، بیشتر شده است. می‌توانید مطمئن باشید که به زودی همه انواع رژیم‌های غذایی با در نظر گرفتن سلامت میکروبیوم شما (به درستی میکروبیوتا نامیده می‌شود) سازماندهی خواهند شد.

اگر تعادل با این موجودات (آن‌ها باکتری‌های واقعی هستند) با یک سبک زندگی نادرست تغییر کند، عواقب آن بر سطح جذب مواد مغذی می‌تواند منجر به اختلالات واقعی ارگانیک شود و تا افزایش چربی بدن مسیر بسیار کوتاه است. بنابراین کم خوردن کافی نیست (به شما گفتم که مقاله را باید تا آخر بخوانید!

راه حل: از مصرف آنتی بیوتیک‌هایی که فلور باکتریایی را عقب میاندازند و مصرف فیبر و غذا‌هایی مانند حبوبات، غلات کامل که ممکن است روی روده تأثیر بگذارند اجتناب کنید.

به دلیل ناراضی بودن از وضعیت خودتان، زیاد غذا می‌خورید

در اینجا وارد یک رشته ی ظریف می‌شویم، روانشناسی کاربردی! اغلب در افرادی که تمایل به افزایش وزن دارند، نارضایتی دیده می‌شود که انگار به دنبال تأیید و ر‌هایی با غذا هستند. ناامیدی‌های عشقی، استرس ناشی از کار بیش از حد شدید یا نامطلوب، مشکلات اقتصادی تنها نمونه‌هایی از موقعیت‌هایی هستند که فکر می‌کنیم با تکیه بر غذا حل کنیم.

موقعیت‌های استرس‌زای مداوم، تنهایی، احساس دوست نداشتن و بی‌حوصلگی نیز می‌تواند منجر به دریافت غذا به عنوان یک رضایت در نظر گرفته شود. سپس غذا به عنوان وسیله‌ای برای تسکین ناامیدی عمل می‌کند. کاری خوب انجام دهید تا بدن احساس بهتر کند. خوردن بیش از حد هم از دفاع در برابر احساس نارضایتی و هم از سرکوب ترس‌ها، افسردگی‌ها و غیره حمایت می‌کند. بسیاری از افراد دارای اضافه وزن در واقع ساختار شخصیتی افسرده‌ای دارند.

با این حال، پرخوری نیز می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات روانی باشد. به عنوان مثال، در دختران، چاقی می‌تواند برای دفاع در برابر نقش‌های جنسیتی زنانه باشد. پزشکان هنوز در مورد اینکه آیا چاقی، مانند پرخوری عصبی و بی‌اشتهایی عصبی، معیار‌های یک بیماری روان تنی را برآورده می‌کند، موافق نیستند.

راه حل: تا حد امکان سعی کنید چیز‌هایی را که شما را خوشحال یا آرام نمی‌کند تجزیه و تحلیل کنید و سعی کنید آن‌ها را بهتر مدیریت کنید (اگر واقعاً نمی‌توانید آن‌ها را حل کنید) شاید با کمک یک متخصص، یک دوست، همکار، مربی بتوانید. خواهید دید که با سرکوب نیاز کنترل نشده به غذا، آرامش شما افزایش می‌یابد.

چاقی ژنتیکی

نگاهی دقیق‌تر به غذایی که می‌خورید بیندازید

به همان اندازه درست است که ما باید نگاه دقیق‌تری به غذای خود بیندازیم:

  • کدام غذا را بیشتر می‌خوریم و کدام را کمتر؟
  • آیا خوردن چربی واقعاً شما را چاق می‌کند؟

انسان همیشه چربی یا روغن زیادی مصرف کرده است. برخی از فرهنگ‌ها ۷۰ درصد کالری خود را از چربی دریافت می‌کنند و این موضوع هزاران سال است که از نسلی به نسل دیگر تکرار شده است. چرا الان باید با آن مشکل بزرگی داشته باشیم؟ ما همیشه با غذای خود چربی مصرف کرده‌ایم واین مسئله تغییر نکرده است. آنچه تغییر کرده است نوع چربی است که می‌خوریم. به عنوان مثال، مصرف چربی کره در طول سال‌ها به طور پیوسته کاهش یافته است. مصرف روغن نارگیل بسیار سالم نیز در مقایسه با چند دهه قبل به سرعت کاهش یافته است. دلیل این امر کمپین‌های منفی صنایع غذایی بود.

در مقابل، مصرف روغن‌های گیاهی پایین‌تر افزایش یافته است – بدون شک به دلیل این واقعیت است که این روغن‌ها (به ویژه روغن‌های هیدروژنه و تا حدی هیدروژنه) مواد اصلی مواد غذایی بسته‌بندی شده‌ای هستند که از سوپرمارکت می‌خریم. یکی دیگر از مواد مشکوک که اغلب در کنار چربی‌های گیاهی یافت می‌شود، شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) است. ما بیشتر از هر زمان دیگری از این دو مکمل غذایی مصرف می‌کنیم.

چاقی تجمع مواد غیرقابل هضم است

عامل تعیین‌کننده انتخاب غذای ما، نحوه برخورد با بدن، احساسات، کار و غیره است. ما رویکردی واقعاً آگاهانه به زندگی نداشتیم. مشکل فقط تجمع چربی نیست. باید در نظر داشته باشیم که غذا‌های فرآوری شده و بسته‌بندی شده‌ای که در سوپرمارکت می‌خریم به راحتی هضم نمی‌شوند. در نتیجه، بسیاری از مواد توسط روده جذب شده و وارد جریان خون می‌شوند که توسط عملکرد‌های طبیعی بدن قابل پردازش نیستند. چاقی ترکیبی از تجمع این مواد غیرقابل هضم همراه با کاهش انرژی بدن، کاهش ذخایر غدد درون ریز و کاهش ظرفیت گوارشی است.

بدن ما تبدیل به سطل زباله می‌شود

یک توضیح رایج برای علت چاقی مبتنی بر تئوری سطل است. این فرضیه بیان می‌کند که بدن انسان مانند یک سطل است. یعنی غذایی که می‌خورید سطل را پر می‌کند و حرکاتی که انجام می‌دهید آن را خالی می‌کند. در نتیجه، افرادی که وزن اضافه می‌کنند، سطل خود را بیش از حد پر می‌کنند و آن را کمتر خالی می‌کنند.

بنابراین موارد زیر صدق می‌کند: ما زیاد غذا می‌خوریم و خیلی کم حرکت می‌کنیم. اما این خیلی بیشتر از این است! در نتیجه، سیستم پیچیدگی خود را از دست می‌دهد. بدن تبدیل به کیسه زباله پر از چیز‌هایی می‌شود که نه به آن نیاز دارد و نه قادر به شکستن یا دور انداختن آنهاست. از نظر بیرونی می‌توانیم به وضوح چیز‌ها را تشخیص دهیم. ما مطمئناً دیگر آن را چاق نمی‌دانیم زیرا می‌دانیم که چیز دیگری است.

نحوه عملکرد یک سلول بدن

تمام سلول‌های بدن انسان (صرف نظر از اینکه اضافه وزن دارند یا نه) حاوی چربی هستند. غشای سلولی که مرز بین دو سلول را تشکیل می‌دهد، دولایه لیپیدی نامیده می‌شود و از چربی تشکیل شده است ، برای مثال، حدود ۵۰ درصد چربی اشباع شده و ۵۰ درصد چربی غیراشباع در یک سلول خونی معمولی.

روی سطح هر سلول لایه‌ای از مولکول‌های چربی وجود دارد. مانند بالون حاوی هوا، غشای سلولی حاوی محتویات سلول است. هر سلول بدن به این شکل ساخته شده است. فرآیند‌های زیادی در غشای سلولی انجام می‌شود. هورمون‌ها و مولکول‌های دیگر به غشای سلولی متصل می‌شوند و به سلول اجازه می‌دهند تا تمام عملکرد‌های حیاتی زندگی را انجام دهد.

چربی‌ها نیاز فوری دارند

هر چیزی که سلول برای عملکرد و زنده ماندن نیاز دارد باید از غشاء عبور کند. این باید به عنوان یک موانع انتخابی عمل کند، یعنی باید به مولکول‌های خاصی اجازه عبور دهد و در عین حال دسترسی به مواد ناخواسته را رد کند. غشای سلولی نیاز به عرضه دائمی مولکول‌های چربی جدید برای جایگزینی مولکول‌های از دست رفته طی فرآیند‌های مختلف دارند.

بدن به چربی‌های مناسب نیاز دارد

ترکیب مناسبی از چربی‌های اشباع و غیراشباع با کیفیت خوب برای اطمینان از عملکرد مناسب این ساختار‌های به هم پیوسته ضروری است. اگر اینطور نباشد، بدن مولکول‌های چربی موجود دیگر را ترکیب می‌کند. در افراد دارای اضافه وزن، غشای سلولی حاوی ترکیبی از مولکول‌های چربی است.

نتیجه کوتاه مدت این است که سلول‌ها دیگر به درستی کار نمی‌کنند. غشاء دیگر نمی‌تواند به عنوان یک مانع انتخابی عمل کند و اجازه می‌دهد تا انواع مواد در جریان خون در سلول گردش کنند. همانطور که سلول‌های چربی بزرگتر می‌شوند، امکان تجمع بیشتر چربی‌های اشتباه را فراهم می‌کنند.

مواد زائد سمی در بافت چربی جمع می‌شوند

 چربی به خودی خود می‌تواند به عنوان محل ذخیره مواد محلول در چربی عمل کند و بسیاری از سموم محیطی که ما در معرض آن‌ها قرار می‌گیریم محلول در چربی هستند. در نتیجه این مواد زائد سمی در بافت چربی تجمع یافته و به طور نامحدود ذخیره می‌شوند. چربی توانایی سنتز مواد سمی بالقوه خود را دارد:

به عنوان مثال، استروژن در بافت چربی مردان و زنان تولید می‌شود. در حالی که تعادل سالم استروژن برای سلامتی ضروری است، تولید بیش از حد در بدن می‌تواند انواع مشکلات را ایجاد کند. استروژن از رشد و تشکیل بافت حمایت می‌کند، بنابراین احتمال بیشتری دارد که چربی را در بدن ببندد. اما باعث رشد تومور‌ها نیز می‌شود.

ما نمی‌توانیم فست فود را مقصر همه بیماری‌هایمان بدانیم!

در سوپرمارکت‌های امروزی، غذا‌هایی که به طور کامل از مواد ساخته شده، ساخته شده‌اند، معمول هستند. مواد ساخته شده توسط انسان مانند روغن‌های هیدروژنه و تا حدی هیدروژنه، که بسیاری از مطالعات آن را با بیماری‌های مزمن مختلف مانند دیابت، سرطان و چاقی مرتبط دانسته‌اند، تقریباً در تمام غذا‌های آماده به همراه مواد نگهدارنده، تقویت‌کننده طعم و شیرین‌کننده‌ها یافت می‌شوند. یافتن محصولی که حاوی شکر یا شربت ذرت بسیار غلیظ نباشد در خواربار فروشی سخت است. موجودات اصلاح شده ژنتیکی در حال حاضر رایج هستند و در حدود ۷۰ درصد از تمام غذا‌های فرآوری شده یافت می‌شوند.

علیرغم دستکاری بی‌پایان در عرضه مواد غذایی ما، به نظر نمی‌رسد که صنعت کشاورزی هیچ گونه ناامیدی نداشته باشد زیرا برنامه‌ریزی بیشتری برای آینده در نظر گرفته شده است. تا زمانی که ما از این حقایق آگاه نباشیم و با آن‌ها سر و کار نداشته باشیم، صنعت به فروش محصولاتی که بیشترین سود را از آن‌ها می‌برد ادامه خواهد داد.

آیا وقتی گرسنه هستید وزن کم می‌کنیم؟

گرسنه  ماندن به معنای کاهش وزن نیست در واقع، به ازای هر پوند از دست دادن وزن بدون چربی (مانند ماهیچه ها) متابولیسم بدن ما حدود 40 کیلو کالری کاهش می‌یابد. این بدان معناست که اگر 5 کیلو از وزن خود را از دست بدهیم، عملکرد متابولیسم ما 200 کالری کاهش می‌یابد.

چرا با وجود اینکه غذای معمولی می‌خورم چاق می‌شوم؟

علت دیگر کاهش مصرف کالری است، برای مثال به دلیل ورزش کمتر در شغل جدید، ترک سرگرمی های ورزشی یا محدودیت‌های حرکتی بدنی به دلایل سلامتی. ساخت توده عضلانی از طریق ورزش نیز منجر به افزایش وزن می‌شود.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

مطالب مرتبط