برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
چاقی و اضافه وزن در نوجوانان

چاقی و اضافه وزن در نوجوانان

اضافه‌وزن و چاقی در میان نوجوانان اخیراً تقریباً در سراسر جهان به یک مشکل جدی تبدیل شده است. گسترش سریع چاقی در خردسالان نتیجه سبک زندگی مدرن است که باعث چاقی و اضافه‌وزن در نوجوانان می‌شود. مصرف بیش از حد مواد غذایی باارزش انرژی بالا، سبک زندگی کم‌تحرک، رژیم غذایی نامناسب، استرس مزمن روانی – عاطفی نقش ویژه‌ای در ایجاد چاقی با کاهش فعالیت بدنی ایفا می‌کند.  نتیجه این چاقی می‌تواند عواقب روانی و جسمانی جبران‌ناپذیری را در سال‌های زندگی یک فرد باقی بگذارد. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که دغدغه این مسئله را دارید، این مطالب این مقاله می‌تواند راهنمای مفیدی برای شما باشد.

علل چاقی در نوجوانان

علل چاقی در نوجوانان

عوامل مؤثر بر چاقی در نوجوانان مانند بزرگسالان است. اختلالات هورمونی، مانند کم‌کاری غده تیروئید (کم‌کاری تیروئید) یا فعالیت بیش از حد غدد فوق‌کلیوی، می‌توانند منجر به چاقی شوند، اگرچه به‌ندرت علت آن هستند. نوجوانان مبتلا به افزایش وزن ناشی از اختلالات هورمونی معمولاً قد کوتاهی دارند و اغلب علائم دیگری از بیماری زمینه‌ای را نشان می‌دهند. ژنتیک نیز مهم است، به این معنی که برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض خطر چاقی هستند.

شیوه زندگی کم‌تحرک

فعالیت حرکتی نوجوان فعلی بسیار کمتر از همسالانش است که 1-2 نسل قبل زندگی می‌کنند. ورود انواع نوآوری‌های علمی و فنی به زندگی روزمره نقش اساسی در این امر ایفا می‌کند. اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق جوانان امروزی نشستن طولانی‌مدت پشت کامپیوتر، تبلت یا لپ‌تاپ را به ارتباط زنده، رقص، پیاده‌روی، بازی‌های ورزشی ترجیح می‌دهند. نقش خاصی در شکل‌گیری وزن اضافی توسط خود سبک زندگی ایفا می‌کرد که در دهه‌های گذشته به‌شدت تغییر کرده است.

غذای ناسالم

تغذیه و همچنین سبک زندگی نیز به‌شدت تغییر کرده است و متأسفانه به از لحاظ کیفیت به‌شدت افت کرده است. به لطف تبلیغات فست‌فودها در بین  نوجوانان بسیار محبوب هستند. همبرگر، چیزبرگر، هات‌داگ، نودل و… شامل چربی‌های ترانس، افزودنی‌های مصنوعی و کربوهیدرات‌های زود هضم که نتیجه جز چاقی ندارند. همین امر در مورد سایر محصولات جانبی به‌ظاهر بی‌ضرر مثل  کراکرها، نوشابه‌ها و حتی آبمیوه‌های صنعتی نیز صادق است.

عدم تعادل هورمونی

بلوغ با تغییراتی در سطح هورمون‌های مختلف همراه است. علاوه بر این، این تغییرات نه به‌آرامی، بلکه ناگهانی رخ می‌دهد. در یک مرحله خاص، اختلالات هورمونی می‌تواند به‌صورت اضافه‌وزن ظاهر شود.

تسریع در ریتم زندگی

اکثر نوجوانان ریتم زندگی مرتبی ندارند. برنامه‌ریزی و  انجام‌دادن کارها در زمان مناسب سخت است. در واقع نوجوانان بیشتر از هر  شخص در سنین دیگر  عجله دارند!

گاهی اوقات به‌اندازه‌ای دچار کارهای روزمره می‌شوند که در یک عجله مداوم، حتی برای خوردن معمولی زمانی وجود ندارد. اما غذا خوردن باید منظم و بدون عجله باشد. میان وعده‌های مکرر در وعده‌های کوچک در حال حرکت نیز به کاهش وزن کمک نمی‌کند.

استرس، اختلالات خواب و استراحت

ناتوانی عاطفی تأثیرات هورمون‌ها، عدم اعتمادبه‌نفس و..  همه اینها دلایلی برای تظاهرات عاطفی منفی هستند. افراد نوجوان می‌توانند استرس عصبی و احساسات قوی را تجربه کنند حتی در جایی که هیچ دلیل عینی برای این امر وجود ندارد. همچنین اختلالات خواب مکرر، به‌ویژه کمبود خواب  نیز به علت سبک زندگی نامناسب وجود دارد.

عوارض چاقی در نوجوانان

مشکل اضافه‌وزن و چاقی بر حوزه‌های مختلف زندگی تأثیر می‌گذارد. اولاً، احتمال ناراحتی روانی و  سرخوردگی درونی افزایش می‌یابد که این مشکل را بیشتر تشدید می‌کند و باعث افزایش وزن بعدی می‌شود. یک دور باطل زمانی شکل می‌گیرد که نوجوان در یک فعالیت اجتماعی  با مشکلاتی مواجه می‌شود،  یعنی خود را مناسب برای حضور بخش‌های ورزشی یا رویدادهای فرهنگی نمی‌بیند یا توسط سایرین ترد می‌شود.

اضافه‌وزن بر تمام سیستم‌های بدن تأثیر منفی می‌گذارد:

  • قلبی عروقی (افزایش فشارخون، ایجاد تصلب شرایین)
  • غدد درون‌ریز (دیابت نوع 2)
  • گوارشی (سندرم کلیه، گاستریت، اثنی‌عشر، التهاب دستگاه گوارش)
  • تولیدمثل (از منظر – سندرم تخمدان پلی‌کیستیک)
  • اختلالات قاعدگی در دختران،
  • کاهش عملکرد تولیدمثل و ناتوانی جنسی در پسران
اضافه‌وزن و چاقی در دوران بلوغ

اضافه‌وزن و چاقی در دوران بلوغ

دوران بلوغ که دقیقاً در نوجوانی اتفاق می‌افتد، به افزایش وزن کمک می‌کند. در دختران زمان بلوغ (دوران بلوغ 9-16 سال) بحرانی و در پسران قبل از بلوغ (دوران قبل از بلوغ تا 10-13 سال) محسوب می‌شود. در این زمان، متابولیسم چربی و کربوهیدرات اغلب در کودکان مختل می‌شود، بنابراین پسران و دختران  دچار وزن اضافه می‌شوند.

 در دوران بلوغ، استروژن‌ها (هورمون‌های جنسی زنانه) باعث ایجاد اضافه‌وزن می‌شوند. در واقع این هورمون‌ها پایه چربی دارند و قاعدگی بدون ذخیره خاصی از چربی غیرممکن است. هورمون لپتین از چربی تولید می‌شود که برای تولید استروژن موردنیاز است. اگر دختری هورمون‌های جنسی کافی نداشته باشد، بدن او را مجبور می‌کند بیشتر غذا بخورد. این امر لپتین و براین‌اساس استروژن بیشتری تولید می‌کند. مشکل این است که هورمون‌ها به طور نابرابر تولید می‌شوند و اگر دختری از روی عادت و نه به دلیل نیاز جسمانی بر روی هر دو گونه غذا بخورد، پرخوری اجتناب‌ناپذیر است.

در مقابل، در دوران بلوغ، تستوسترون و سایر هورمون‌های مردانه به پسر کمک می‌کنند وزن طبیعی خود را حفظ کنند. انرژی از سلول‌های چربی به توده عضلانی می‌رود. مورد دیگر این است که اگر پسر تستوسترون پایینی داشته باشد، اگر هنوز به این دوره نرسیده باشد. نوجوان چاق می‌شود و بلوغ او به تأخیر می‌افتد.

وزن کودک ممکن است به هورمون‌های دیگری نیز بستگی داشته باشد که شکست آنها در پس‌زمینه بلوغ امکان‌پذیر است. وزن بدن تحت‌تأثیر هورمون‌های تیروئید، کورتیزول، انسولین است.

به نظر می‌رسد دختران بیشتر تمایل به اضافه‌وزن دارند، اما این مشکل در پسران بیشتر است. این به این دلیل است که دختران تمایل به نظارت بر ظاهر خود دارند. پسرها نیز مانند والدینشان نگرش ساده‌تری نسبت به این موضوع دارند.

درمان اضافه‌وزن و چاقی در نوجوانان

درمان چاقی نوجوانان در درجه اول با هدف ایجاد یک رژیم غذایی سالم و عادت به ورزش است تا کاهش وزن خاص. کاهش کالری دریافتی و مصرف انرژی دوراه برای رسیدن به این اهداف است.

برای حل مشکل وزن، باید کالری دریافتی را محدود کرده و فعالیت بدنی را افزایش دهید. انجام این کار در تابستان آسان است.

فرزندتان را تشویق کنید که 10000 قدم در روز راه برود. با فرزندتان به پیاده‌روی بروید، برای او یک دوچرخه، یک اسکوتر، یک طناب پرش، یک بشقاب فریزبی بخرید. سعی کنید یک نوجوان را از رایانه دور کنید و شبانه‌روز پشت ابزارها بنشینید. به‌موازات آن، محصولات نیمه‌تمام، غذاهای پرکالری، چرب، سرخ شده و شیرینی‌ها را از رژیم غذایی نوجوان حذف کنید.

سعی نکنید یک کودک  یا نوجوان  چاق را با  رژیم‌های غذایی بزرگسالان لاغر کنید

 این رژیم‌ها می‌توانند برای نوجوانان مضر باشند. بهتر است با یک متخصص غدد مشورت کنید. فرزند شما باید آزمایشات (خون برای هورمون‌ها، قند، ترانس آمینازها و سایر شاخص‌ها) انجام دهد، نوار قلب و سونوگرافی انجام دهد و تنها پس از آن به درمان ادامه دهد.

مطمئن شوید که نوجوان شما با سرعت معقولی وزن کم می‌کند و میل او به لاغر شدن به بی‌اشتهایی تبدیل نمی‌شود، همان‌طور که گاهی در مورد دختران نوجوان اتفاق می‌افتد.

وزن در یک نوجوان پارامتر مهم رشد او است. از سنین پایین نباید نوار اشتباه تعیین کنید، در این صورت مقابله با عواقب چاقی نوجوانان دشوارتر خواهد بود. پس بهتر است از ابتدا وارد این وضعیت نشوید.

بهترین راه‌حل کمک از یک مشاوره برای ایجاد یک رژیم مخصوص نوجوانان است که شرایط کلی فرزند شما را در آن لحاظ کرده باشد.

اضافه وزن نوجوانان چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

فشار خون و کلسترول
دیابت چاقی
مشکل در مفاصل مانند آرتروز
مشکلات تنفسی به خصوص هنگام خواب

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط