برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
پتاسیم

پتاسیم

پتاسیم یک ماده معدنی ضروری برای بقای انسان است. درست مانند بیش از حد آن، کمبود آن می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که از محصولات طبیعی استفاده می‌کنید و به عنوان یک اصل زندگی سالمی دارید، باید مطمئن شوید که ویتامین ها و مواد معدنی کافی مصرف می‌کنید. در این مقاله می‌توانید تمام اطلاعاتی را که می‌خواهید در مورد پتاسیم، یک ماده معدنی با ارزش برای سلامت انسان بیاموزید، بیابید. می‌توانید با مطالعه مقاله متوجه شوید که پتاسیم زیاد و کم چه مشکلاتی ایجاد می‌کند، فواید آن چیست و … .

پتاسیم

پتاسیم چیست؟

پتاسیم (potassium) یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد منظم بدن است. کمبود و مقدار بیش از حد potassium می‌تواند برای سلامتی انسان خطر داشته باشد و باعث ناراحتی شود. پتاسیم بیش از حد در خون ممکن است به دلیل کار نکردن اندامی باشد. علت این وضعیت باید بررسی و چاره اندیشی شود. در غیر این صورت، ممکن است باعث ایجاد مشکلات ناخواسته شود.

پتاسیم یک ماده معدنی است که در هر سلول بدن یافت می‌شود. potassium به نگه داشتن ضربان قلب در یک ریتم خاص کمک می‌کند. فشار اسمزی و تعادل اسید و باز، مایعات بدن را تنظیم می‌کند. وظایف حیاتی مانند تحریک اعصاب، تنظیم فشار خون، کمک به بافت ماهیچه‌ای برای عملکرد صحیح دارد.

علائم بالا بودن پتاسیم چیست؟

پتاسیم بالا در خون ممکن است به دلیل ناتوانی یکی از اندام‌های بدن، اغلب کلیه‌ها رخ دهد. زمانی که مقدار potassium که عملکرد منظم سلول‌ها را تضمین می‌کند بیش از حد لازم باشد، سلول‌ها و ماهیچه‌ها آسیب می‌بینند. نوشیدن بیش از حد قهوه در طول روز یا زیاده روی در خوردن برخی غذاها نیز می‌تواند سطح potassium را افزایش دهد. تمام آزمایشات باید انجام شود و برای یافتن علت، تشخیص داده شود. سپس می‌توان درمان را شروع کرد.

علائم پتاسیم بالا در خون را می توان به شرح زیر فهرست کرد:

  • استفراغ ناگهانی ممکن است رخ دهد.
  • خستگی و ضعف مداوم ممکن است رخ دهد. خستگی مفرط می‌تواند منجر به تحولات منفی در کار، تحصیل و زندگی خصوصی افراد شود.
  • ممکن است بی نظمی در ریتم قلب رخ دهد. وقتی potassium که به تنظیم ضربان قلب کمک می‌کند به سطوح بالایی برسد، می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در ضربان قلب شود.
  • پتاسیم بالا می‌تواند سلامت قلب را مختل کند و منجر به ایست قلبی شود. می‌تواند باعث اختلالات جدی‌تری شود، به ویژه در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی.

پتاسیم بالا چگونه درمان می‌شود؟

افزایش potassium را می‌توان با استفاده از رژیم غذایی پتاسیم درمان کرد. غذاهای حاوی potassium در رژیم غذایی ممنوع است تا با نظر پزشک تهیه شود. در صورتی که سطح پتاسیم کاهش نیافته و با وجود رژیم غذایی به افزایش خود ادامه دهد، بیمار توسط پزشک به دیالیز ارجاع داده می‌شود. خون با دیالیز تصفیه می‌شود. بعد از مدتی مشکل برطرف می‌شود.

پتاسیم

علائم کمبود potassium چیست؟

کمبود potassium می‌تواند به دلایل زیادی ایجاد شود. یکی از عواملی که باعث کمبود potassium می‌شود، استفاده از داروهایی است که مایعات را از بدن خارج می‌کنند (ادرار آور). این داروها باعث می‌شوند پتاسیم از طریق ادرار از بدن دفع شود. کمبود آن ممکن است در نتیجه اسهال و استفراغ نیز رخ دهد. اگرچه عدم مصرف غذاهای غنی از potassium دلیل دیگری است، اما بسیار نادر است. اگر هورمون‌های تیروئید با کار بیش از حد غده تیروئید افزایش یابد، می‌تواند باعث کمبود پتاسیم شود. پتاسیم پایین، که در ورزشکارانی که به شدت ورزش می‌کنند رخ می‌دهد، یک وضعیت طبیعی است. کمبود potassium کافی در بدن منجر به اختلال در ریتم قلب و نارسایی تنفسی می‌شود. خستگی عضلانی و ضعف عمومی تجربه می‌شود. از آنجایی که انتقال تکانه‌ها در اعصاب کاهش می‌یابد، ماهیچه‌ها نیز آسیب می‌بینند.

علائم کمبود پتاسیم، عبارتند از:

  • ضعف، گرفتگی عضلات و خستگی
  • سوزن سوزن شدن، بی حسی در بازوها و پاها
  • آریتمی قلبی، تپش قلب و عوارض جدی در بیماران قلبی
  • ادرار زیاد، تشنگی زیاد و کاهش یا افزایش فشار خون
  • یبوست، قطع و انسداد حرکات روده در صورت کمبود شدید

کمبود پتاسیم چگونه درمان می‌شود؟

تشخیص کمبود potassium را می‌توان در نتیجه آزمایشاتی که زیر نظر پزشک انجام می‌شود، انجام داد. مکمل‌های پتاسیم به مقدار توصیه شده توسط پزشک برای نرخ‌های پایین داده می‌شود. بیمار از داروهای potassium استفاده می‌کند. برای میزان بالای کمبود پتاسیم، مکمل پتاسیم داخل وریدی تحت نظر پزشک و در محیط بیمارستان داده می‌شود.

غذاهای حاوی potassium

سطح طبیعی potassium در یک انسان بالغ باید بین 3.6 تا 5.2 میلی مول در لیتر خون باشد. هنگامی که سطح potassium خون (2.5 میلی مول در لیتر) کاهش یابد، زندگی انسان را به خطر می‌اندازد. این وضعیتی است که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

مواد غذایی حاوی پتاسیم، عبارتند از:

  • لوبیا: 100 گرم لوبیا، 13 درصد از نیاز روزانه شما به potassium را تامین می‌کند.
  • سیب زمینی: 1 عدد سیب زمینی آب پز متوسط ​​حاوی 515 میلی گرم potassium است. این میزان معادل 15 درصد از نیاز روزانه شما به پتاسیم است.
  • چغندر: 100 گرم چغندر آب پز برای تامین 9 درصد از نیاز روزانه به potassium کافی است.
  • اسفناج: 100 گرم اسفناج آب پز، 13 درصد از نیاز روزانه شما به potassium را تامین می‌کند.
  • عدس: 100 گرم عدس برای تامین 11 درصد از نیاز روزانه به potassium و 19 درصد از نیاز آهن کافی است.
  • قارچ: 100 گرم قارچ حاوی 318 میلی گرم potassium است. این ماده غذایی غنی از پروتئین است که از جمله منابع potassium است.
  • زردآلو خشک: ۶۵ گرم زردآلو خشک حاوی ۷۵۵ میلی گرم potassium است. 22 درصد از نیازهای روزانه شما را برآورده می‌کند.
  • ماست بدون چربی: ماست غنی از کلسیم نیز منبع غنی از potassium است. 100 گرم ماست بدون چربی 7 درصد از نیاز روزانه شما به potassium را تامین می‌کند.
  • خربزه: 1 خربزه متوسط ​​معادل نیمی از نیاز روزانه به potassium است.
  • ماهی قزل آلا: ماهی قزل آلا و ماهی‌های سرد دریایی از جمله منابع پتاسیم هستند. در 100 گرم ماهی سالمون 630 میلی گرم potassium وجود دارد.
  • گوجه فرنگی: 1 گوجه فرنگی متوسط ​​حاوی 292 میلی گرم potassium است. 8 درصد نیاز روزانه شما را برآورده می‌کند.
  • هویج: 1 هویج معادل 6 درصد از نیاز روزانه شما به potassium است.
  • موز: یک موز با وزن 118 گرم حاوی 358 میلی گرم potassium است. شناخته شده‌ترین منبع potassium در بین جامعه است.
پتاسیم

فواید پتاسیم چیست؟

پتاسیم بیش از حد یا کم در بدن می‌تواند باعث بسیاری از بیماری‌ها شود. اما بدون این ماده معدنی، عملکرد منظم بدن ممکن نیست. این ماده معدنی ضروری برای تداوم زندگی است. بزرگترین فایده آن، این است که تداوم زندگی را تضمین می‌کند. potassium یک ماده معدنی حیاتی برای فواید و کمک به بدن است. برای سلامت استخوان مفید است. استخوان‌ها را قوی و بادوام می‌کند. سطح طبیعی potassium در بدن برای سلامت استخوان ضروری است.

سایر فواید potassium

پتاسیم باعث تقویت بافت‌های ماهیچه‌ای و همچنین استخوان‌ها می‌شود. به تقویت بدن کمک می‌کند، از ضعیف شدن ماهیچه‌ها جلوگیری می‌کند. با مصرف مواد غذایی حاوی potassium می‌توانید انرژی از دست رفته خود را جبران کنید. پتاسیم باید برای سلامت سلول‌ها و عملکرد منظم سلول‌ها وجود داشته باشد. بیشتر پتاسیمی که باید در بدن باشد در سلول‌ها قرار دارد. در محافظت از سلول‌ها در برابر باکتری‌های مضر موثر است. potassium به حفظ سطح اکسیژن در سلول‌ها و بدن در سطح سالم کمک می‌کند.

برای حفظ سلامت عصبی و روانی مفید است. کمبود potassium بر سیستم عصبی تأثیر منفی می‌گذارد و استرس ایجاد می‌کند. وظایف پتاسیم شامل محافظت از سیستم عصبی و سلامت روان است. potassium به بدن اجازه می‌دهد تا چربی و کربوهیدرات‌ها را به روشی سالم جذب کند. potassium برای عملکرد سالم کلیه‌ها و قلب مورد نیاز است.

علائم کمبود پتاسیم در بدن چیست؟

علائم کمبود پتاسیم در بدن ممکن است شامل احساس خستگی، ضعف عضلانی، تپش قلب، افزایش فشار خون، تشنج، تهوع و استفراغ باشد.

کدام غذاها حاوی پتاسیم هستند؟

میوه‌ها مانند موز، خرمالو، نارگیل، هندوانه، خربزه، آلبالو، زردآلو، آووکادو، هویج، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، اسفناج، بادمجان، لوبیا، نخود، عدس، برگ‌های سبز، آجیل‌ها و سبزیجات برای مثال از غذاهایی هستند که حاوی پتاسیم هستند.

چگونه می‌توان کمبود پتاسیم را در بدن جبران کرد؟

می‌توان با مصرف غذاهای حاوی پتاسیم، مانند میوه‌ها و سبزیجات، کمبود پتاسیم را در بدن جبران کرد. همچنین، می‌توان از مکمل‌های پتاسیم استفاده کرد. با این حال، بهتر است قبل از استفاده از هرگونه مکمل و یا تغییر در رژیم غذایی، با پزشک خود مشورت کنید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط