برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
ویتامین دوران بارداری

ویتامین دوران بارداری : چه ویتامینی مصرف کنیم؟!

همه ما به طور منظم به مواد معدنی و ویتامین‌ نیاز داریم. مصرف کافی ویتامین‌ها در دوران بارداری از اهمیت بیشتری برخوردار هستند زیرا باید از کودک نیز مراقبت کنند. برخی از مواد مغذی وجود دارد که مادران باردار باید به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشند. برای رشد بهینه جنین و حفظ بدن در دوران بارداری، زنان باردار باید تمام ویتامین‌ها را به مقدار کافی مصرف کنند. کمبود ویتامین‌های فردی گاهی اوقات می‌تواند خطرات جدی برای کودک متولد نشده داشته باشد. در این مقاله به بررسی ویتامین دوران بارداری پرداخته‌ایم در این مقاله همراه اندام برتر باشید.

ویتامین دوران بارداری

در دوران بارداری چه ویتامین‌هایی باید مصرف شود؟

همه مادران باردار باید در دوران بارداری به طور منظم و تحت نظر پزشک متخصص خود ویتامین‌ها را مصرف کنند. در این قسمت ما ویتامین‌هایی را که باید در دوران بارداری مصرف کنید را بررسی کرده‌ایم. لازم به ذکر است که قبل ار مصرف هر گونه ویتامین در بارداری با پزشک خود مشورت کنید. چرا که همانطور که کمبود ویتامین در دوران بارداری مضر است، مصرف بیش‌ از حد آن نیز می‌تواند به مادر و جنین آسیب برساند. در نتیجه قبل مصرف ویتامین در بارداری با پزشک خود مشورت کنید و از مصرف خود سرانه آن‌ها جلوگیری کنید.

اسید فولیک

اسید فولیک یک ویتامین B است که در تقسیم سلولی و فرآیندهای رشد نقش دارد. همچنین برای رشد سالم جنین در چند هفته اول بارداری بسیار ضروری است. اسید فولیک در غذاهای مختلفی مانند اسفناج، کلم پیچ، کاهو، کلم بروکلی، تخم مرغ، حبوبات، محصولات غلات کامل، پرتقال و گوجه فرنگی یافت می‌شود.

ویتامین D

در دوران بارداری مانند هر مرحله دیگر از زندگی بدن باید با ویتامین D کافی تامین شود. ویتامین دی، رشد سالم اعصاب و سیستم ایمنی، اندام‌ها و اسکلت کودک را تضمین می‌کند. ویتامین D تنها ویتامینی است که می‌تواند توسط خود بدن انسان تولید شود، یعنی زمانی که پوست در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد منجر به جذب و تولید این ویتامین در بدن می‌شود. بنابراین اگر به طور منظم در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، به طور معمول نباید نگران کمبود ویتامین D باشید. علاوه بر این، توصیه می‌شود به طور منظم غذاهای غنی از ویتامین D مانند ماهی‌های دریایی روغنی (مانند سالمون، شاه ماهی) مصرف کنید.

ویتامین D اصطلاح جمعی برای کل گروه ویتامین‌های محلول در چربی است و در واقع بیشتر یک پیش ساز هورمون (پروهورمون) است تا یک ویتامین. نماینده ویتامین D3 در بدن به هورمون کلسیتریول تبدیل می‌شود.

ویتامین A

در دوران بارداری، دقیقاً از ماه چهارم، نیاز به ویتامین A اندکی افزایش می‌یابد. این ویتامین برای رشد سلول‌ها و بافت‌ها و همچنین بلوغ ریه‌های کودک مهم است. از سوی دیگر، ویتامین A بیش از حد در دوران بارداری می‌تواند رشد جنین را به خطر بیندازد. در سه ماهه اول بارداری، مادران باردار نباید جگر بخورند زیرا حاوی مقدار زیادی ویتامین A است. از سه ماهه دوم بارداری، مصرف ماهی یک بار جگر مجاز است.

همچنین باید از مصرف بیش از حد سایر مواد غذایی حاوی ویتامین A یا پیش سازهای آن (شیر، لبنیات، زرده تخم مرغ، هویج، سبزیجات سبز و غیره) اجتناب کنید. بهتر است با پزشک خود در مورد میزان مصرف ویتامین A در دوران بارداری مشورت کنید.

ویتامین C

در دوران بارداری سیستم ایمنی اغلب آسیب می‌بیند و مادر را بیشتر مستعد ابتلا به عفونت می‌کند. تامین کافی ویتامین C می‌تواند با این مشکل مقابله کند. علاوه بر این، ویتامین C فواید بسیار مهم دیگری برای مادر و جنین دارد. از جمله برای رشد بافت همبند، استخوان‌ها و دندان‌ها لازم است. علاوه بر این، ویتامین C جذب آهن را بهبود می‌بخشد. به منظور پوشش افزایش نیاز به ویتامین C در دوران بارداری، زنان باید به طور منظم غذاهای حاوی ویتامین C را در رژیم غذایی خود بگنجانند. منابع خوب این ویتامین شامل میوه‌های تازه (مانند مرکبات، توت سیاه)، سبزیجات تازه و سیب زمینی می‌شود.

ویتامین B6 (پیریدوکسین)

در دوران بارداری نیاز به ویتامین B6 افزایش می‌یابد. این ویتامین برای استفاده از پروتئین مورد نیاز است و در خون سازی نقش دارد. برای مثال، در گوشت، ماهی (ماهی قزل آلا)، لوبیا، محصولات غلات کامل و موز ویتامین B6 زیادی وجود دارد.

ویتامین B12

وقتی صحبت از تامین ویتامین B12 می‌شود، بارداری می‌تواند برای گیاهخواران و وگان‌ها چالش برانگیز باشد. این ویتامین که برای خون‌سازی مهم است، عمدتاً در گوشت، ماهی، غذاهای دریایی، تخم‌مرغ و محصولات لبنی یافت می‌شود.

تامین ید در دوران بارداری

ید برای رشد مغز و سیستم عصبی جنین و همچنین برای عملکرد تیروئید ضروری است. مطالعات طولانی ‌مدت نشان داده‌اند که کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری از کمبود ید رنج می‌بردند نسبت به کودکانی که مادرانشان منبع خوبی از ید داشتند، بهره هوشی کمتری داشتند. علاوه بر رژیم غذایی غنی از ید، باید روزانه 100 تا 150 میکروگرم ید در طول بارداری و شیردهی مصرف شود. اگر از مشکلات تیروئید رنج می‌برید، با پزشک معالج خود صحبت کنید.

مکمل‌های آهن برای مادران باردار

در دوران بارداری، بدن تقریباً دو برابر بیشتر از حد معمول به آهن نیاز دارد. جنین باید برای ماه‌های پس از تولد آهن ذخیره کند. نیاز اضافی آهن معمولاً می‌تواند توسط رژیم غذایی پوشش داده شود. مکمل آهن فقط در صورتی باید مصرف شود که کمبود آن توسط پزشک تشخیص داده شود. مکمل‌های آهن اغلب منجر به عوارض جانبی مانند حالت تهوع، استفراغ یا یبوست می‌شوند. همچنین از مصرف قهوه، چای و لبنیات باید دو ساعت قبل و بعد از مصرف خودداری شود، زیرا تانن موجود در آنها در جذب آهن اختلال ایجاد می‌کند.

چه ویتامین‌هایی در دوران بارداری مصرف کنم؟

قبل از مصرف ویتامین‌های بارداری باید با متخصص زنان خود مشورت کنید. با چکاپ منظم می‌توان تشخیص داد که کمبود چه ویتامینی دارید. زیرا اگر هیچ علائم کمبودی نداشته باشید و همچنان ویتامین‌های بارداری مصرف کنید، می‌تواند اثرات منفی بر روی فرزند شما داشته باشد.

چرا ویتامین D در دوران بارداری مهم است؟

ویتامینD جذب کلسیم را قادر می‌سازد و بنابراین برای رشد استخوان‌های قوی در جنین ضروری است.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط