برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
نفخ شکم

با نفخ شکم چه کنیم؟

بسیاری از افراد مشکل نفخ شکم دارند، یعنی تولید بیش از حد و نشت گاز روده، اما تعداد کمی در مورد آن صحبت می‌کنند، حتی با دکتر! نفخ شکم در هر سنی که بسیار شایع است و می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که در بیشتر موارد به بیماری مربوط نمی‌شود. موارد اصلی مربوط به تغذیه، از نظر غذا‌ها و رفتار‌های انتخابی هنگام غذا خوردن است. هم به این دلیل است که به‌طورکلی، نفخ شکم به‌عنوان یک مزاحم تلقی می‌شود که به بیماری‌های جدی مرتبط نیست، بدون عواقب سلامتی است.

این اختلال، به‌صورت گاه‌به‌گاه یا مداوم، می‌تواند هرکسی را تحت‌تأثیر قرار دهد و درخواست مشاوره از پزشک یا متخصص تغذیه در مورد نحوه مبارزه با آن از طریق انتخاب‌های غذایی مناسب، محصولات پروبیوتیک یا داروها می‌تواند به کاهش قابل‌توجهی کمک کند. این ناراحتی، سلامت گوارشی و روانی را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود در روابط بین‌فردی احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

درمان نفخ شکم

شکایات رایج در مورد نفخ شکم

برخی از مشکلات شرم‌آورتر و آزاردهنده نفخ شکم عبارت‌اند از:

پرسروصدا – این امر توسط ماهیچه‌های روده ایجاد می‌شود که هوا را از طریق عضله مقعد هل می‌دهند. یک پیشنهاد برای رفع این مشکل این است: با ایجاد تنظیماتی در رژیم غذایی روزانه، میزان گاز‌های روده را کاهش دهید.

نفخ بدبو – گاز تولید شده توسط تخمیر باکتری معمولاً بوی بدی دارد و به غذایی که می‌خوریم بستگی دارد. برای کاهش ناراحتی، استفاده از سیر، پیاز، غذا‌های تند و آبجو باید محدود شود.

نفخ بیش از حد – ناشی از مصرف هوا، غذا‌های پر فیبر، عدم تحمل لاکتوز یا اختلالات گوارشی است. در این صورت توصیه می‌کنیم با پزشک خود تماس بگیرید و سعی کنید رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

علائم نفخ شکم

مقدار هوای تولید شده از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است و به عوامل مختلفی از جمله رژیم غذایی بستگی دارد. برای برخی از سوژه‌ها چند بار در روز، برای برخی دیگر حتی ۴۰ بار در روز، اما میانگین آن حدود ۱۵ بار در روز است. علائم نفخ عبارت‌اند از:

  • نفخ بدبو
  • سروصدا
  • اتساع و درد شکم
  • غرش در پایین شکم

بسیاری از موارد نفخ بیش از حد موارد جدی نیستند و می‌توان با استفاده از خوددرمانی یا اقدامات احتیاطی در سبک زندگی آن را درمان کرد. مراجعه به پزشک تنها در صورتی توصیه می‌شود که علائم دیگری را مشاهده کردید که می‌تواند نشان دهد از آسیب‌شناسی مربوط به سیستم گوارشی رنج می‌برید. علائم نفخ معمولاً فقط در موارد زیر نگران‌کننده تلقی می‌شوند:

  • اپیزود‌های مکرر نفخ وجود دارد.
  • مقدار بیش از حد گاز دفع می‌شود.

علائم و نشانه‌های نفخ بیش از حد عبارت‌اند از افزایش گاز عبوری از روده، نفخ یا درد و نفخ. انتشار و بوی بدی که اغلب ایجاد می‌شود می‌تواند باعث خجالت بیمار شود.

گاز روده

 مقدار معینی هوا همیشه در دستگاه گوارش به‌ویژه در معده و روده بزرگ وجود دارد. به طور متوسط، فردی که از ۱۰ بار در روز تا ۲۰ تا ۲۵ ساعت گاز تولید می‌کند، طبیعی تلقی می‌شود. بیش از آن بیش از حد تلقی می‌شود.

آروغ زدن

 آروغ زدن گاه‌به‌گاه در حین یا بعد از غذا طبیعی است و هنگامی که معده از غذا پر می‌شود هوا آزاد می‌شود. بااین‌حال، اگر فردی به طور مکرر آروغ می‌زند، هوای بیش از حدی را بخورد که قبل از ورود به معده آزاد می‌شود. برخی از افراد عمداً هوا را برای آروغ زدن می‌خورند، فکر می‌کنند که این باعث تسکین می‌شود. این عمل می‌تواند به یک عادت آزاردهنده تبدیل شود. آروغ زدن می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های جدی‌تر دستگاه گوارش فوقانی مانند زخم معده، رفلاکس معده به مری یا گاستروپارزی باشد.

نفخ

 بسیاری از مردم فکر می‌کنند که گاز زیاد باعث نفخ می‌شود. بااین‌حال، افرادی که از تورم شکایت دارند، اغلب مقدار هوای طبیعی دارند. آن‌ها ممکن است به طور عجیبی از هوای دستگاه گوارش آگاه باشند. رژیم غذایی چرب ممکن است تخلیه معده را به تعویق بیندازد و باعث نفخ و ناراحتی شود، اما لزوماً گاز زیاد نیست. برخی شرایط مانند سندرم روده تحریک‌پذیر، بیماری کرون یا سرطان روده بزرگ می‌توانند باعث تورم شوند. افراد مبتلا به بافت اسکار (چسبندگی) ناشی از جراحی شکم یا فتق داخلی ممکن است به دلیل افزایش حساسیت به هوا احساس تورم کنند.

ناراحتی یا درد شکم

برخی افراد زمانی که هوا در روده وجود دارد احساس درد می‌کنند. هنگامی که درد در سمت چپ روده بزرگ رخ می‌دهد، ممکن است با مشکل قلبی اشتباه گرفته شود. هنگامی که درد در سمت راست‌روده بزرگ رخ می‌دهد، می‌تواند شبیه سنگ کیسه صفرا یا آپاندیسیت باشد.

چگونه نفخ شکم را از بین ببرم؟

چرا نفخ شکم دارم؟

تولید گاز روده بخشی از فرایند طبیعی گوارش است؛ بنابراین علل نفخ متفاوت است و عبارت‌اند از:

هوای بلعیده شده 

دهان اجازه می‌دهد تا مقدار کمی هوایی که همراه با غذا و مایعاتی که ما می‌خوردیم بلعیده شود. سپس اکسیژن و نیتروژن از روده کوچک به جریان خون جذب می‌شود و هر مقدار اضافی آن بلعیده می‌شود تا به سفر خود در روده ادامه دهد تا زمانی که دفع شود. علت انتشار گاز به این دلیل است که هنگام قورت دادن غذا، در همان زمان مقدار کمی هوا را می‌بلعید که در دستگاه گوارش جمع شده است.

این گاز عمدتاً از نیتروژن و اکسیژن تشکیل شده است. بدن باید از شر گازی که تولید کرده خلاص شود. بوی نامطبوع که معمولاً با نفخ همراه است ناشی از اثری از گاز گوگرد است که وقتی غذا به‌خوبی هضم نشده باشد ایجاد می‌شود.

هضم طبیعی 

اسید‌های معده که توسط ترشحات پانکراس خنثی می‌شوند، گاز (مونوکسید کربن) را به‌عنوان یک محصول جانبی ایجاد می‌کنند.

باکتری‌های روده 

روده خانه باکتری‌های مختلفی است که می‌توانند هضم را از طریق تخمیر برخی از اجزای غذا تسهیل کنند. فرایند تخمیر گاز را به‌عنوان یک محصول جانبی تولید می‌کند. برخی از این گاز‌ها به جریان خون جذب شده و از عمل ریه‌ها خارج می‌شوند. گاز‌های باقی‌مانده در عوض از طریق روده به بیرون رانده می‌شوند.

غذا‌های پر فیبر 

فیبر برای سلامت دستگاه گوارش ما ضروری است، اما می‌تواند گاز اضافی ایجاد کند. رژیم‌های غذایی با فیبر بالا باید به‌تدریج معرفی شوند تا روده زمان کافی را برای عادت کردن به آن تنظیم کند.

عدم تحمل لاکتوز

ناتوانی بدن در هضم قند‌های موجود در شیر گاو باعث تولید گاز اضافی روده می‌شود. این به این دلیل است که باکتری‌های کبد قند‌ها را از طریق تخمیر هضم می‌کنند، فرایندی که می‌تواند گاز تولید کند.

عدم تحمل کربوهیدرات با زنجیره کوتاه 

برخی افراد ممکن است به دلیل تخمیر کربوهیدرات‌های دیگر مانند فروکتوز که در بسیاری از غذا‌ها از جمله عسل، شربت ذرت و میوه یافت می‌شود، مستعد تولید گاز باشند. 

سایر علل احتملی نفخ شکم

چندین علت احتمالی برای نفخ وجود دارد که می‌تواند ناشی از مصرف غذا یا غذا‌های سخت هضم باشد، یا ممکن است به دلیل مشکلات گوارشی باشد. چندین بیماری مانند یبوست و سندرم روده تحریک‌پذیر نیز وجود دارد که می‌تواند باعث نفخ شود. در صورت مشاهده علائم دیگری به‌غیراز نفخ شکم، توصیه می‌شود با پزشک خود مشورت کنید:

  • درد شکم
  • اسهال مکرر
  • یبوست
  • کاهش وزن بدون انگیزه
  • خون در مدفوع

برخی از اختلالات گوارشی، مانند سندرم روده تحریک‌پذیر، می‌تواند باعث ایجاد نفخ بیش از حد شود. در صورت بروز درد شکم، نفخ بیش از حد یا هرگونه علائم ناراحت‌کننده دیگر مرتبط با هضم، با پزشک خود مشورت کنید. عدم تحمل لاکتوز را می‌توان با بیوپسی روده تشخیص داد. فرد قبل از عمل آندوسکوپی آرام می‌شود.

عدم تحمل کربوهیدرات زنجیره کوتاه ( FODMAPS) در عوض با آزمایش تنفس تشخیص داده می‌شود. یک کربوهیدرات تحت آزمایش قرار می‌گیرد، سپس یک سری نمونه تنفسی دو یا سه ساعت پس از مصرف گرفته می‌شود تا تخمیر‌های غیرطبیعی مشخص شود.

آیا نفخ شکم خطرناک است؟

تشخیص نفخ بیش از حد

پزشک می‌تواند رژیم غذایی و علائم بیمار را بررسی کند. ممکن است به بیمار دستور داده شود که یک دفتر خاطرات غذا و نوشیدنی را برای مدت‌زمان مشخصی نگه دارد و میزان عبور گاز را در طول روز ثبت کند.

بررسی کامل رژیم غذایی و توجه به عبور گاز می‌تواند به پیوند خوردن غذا‌های خاص با علائم و تعیین شدت مشکل کمک کند.

آزمایش‌های اولیه، در صورت لزوم، احتمالاً شامل اندازه‌گیری میزان هیدروژن موجود در تنفس بیمار پس از مصرف غذا‌های مشکوک است. ازآنجایی‌که باکتری‌ها مسئول تولید هیدروژن هستند، افزایش هیدروژن بازدم می‌تواند نشان‌دهنده عدم تحمل غذایی باشد، جایی که باکتری‌ها غذای هضم نشده را تخمیر می‌کنند و گاز اضافی تولید می‌کنند. پس از خوردن غذای مشکل‌دار بیمار، آزمایش تنفس باید در عرض ۲ ساعت انجام شود.

آزمایش احتمالی دیگر آنالیز محتوای گاز نفخ است. این آزمایش به تشخیص گاز تولید شده توسط آئروفاژی یا گاز تولید شده در دستگاه روده کمک می‌کند.

اگر این دو آزمایش تشخیص را ارائه نکردند، لازم است آزمایش‌های گسترده‌تری انجام شود که مشکلات جدی‌تری مانند:

  • دیابت
  • سرطان
  • سوجذب
  • سیروز کبدی
  • عملکرد ضعیف تیروئید
  • عفونت

اگر بیمار شکم درد داشته باشد یا با شکم متورم مراجعه کند، پزشک برای نشان‌دادن هرگونه انسداد یا سوراخ از او عکس‌برداری می‌کند.

رادیوگرافی را می‌توان پس از نوشیدن محلول رنگ توسط بیمار نیز انجام داد. اگر مشکلی وجود داشته باشد، کولونوسکوپی ممکن است از این روش پیروی کند که نمای داخلی روده بزرگ را ارائه می‌دهد.

اگر مشکوک به عدم تحمل لاکتوز باشد، پزشک ممکن است به شما توصیه کند برای مدتی از مصرف لبنیات خودداری کنید. برای تشخیص عدم تحمل لاکتوز می‌توان از آزمایش خون یا تنفس استفاده کرد.

کدام غذاها باعث نفخ می‌شوند؟

راه‌حل‌ها برای درمان نفخ شکم

نفخ شکم اغلب با رژیم غذایی و گاهی اوقات به عادت‌هایی که باعث بلع هوا می‌شوند مرتبط است. یک راه‌حل برای نفخ شکم این است که شروع به حذف غذا‌های مشکل‌ساز از رژیم غذایی کنید. برای بسیاری از افراد، این روش تست از نفخ شکم جلوگیری می‌کند.

سایر داروهای نفخ شکم عبارت‌اند از:

توجه کنید که کدام غذا‌ها باعث افزایش گاز می‌شوند. یک دفتر خاطرات غذا و گاز اضافی داشته باشید. هر یک از این غذا‌ها را می‌توان تا زمان فروکش کردن علائم از رژیم غذایی گروه حذف کرد. سوربیتول و فروکتوز رایج هستند، بنابراین سعی کنید ابتدا آن‌ها را حذف کنید.

در صورت مشکوک بودن به عدم تحمل لاکتوز:

تمام محصولات لبنی را به مدت ۱۰-۱۴ روز از رژیم غذایی حذف کنید تا تأثیر آن بر نفخ معده را بررسی کنید. آنزیم لاکتاز که به هضم لاکتوز کمک می‌کند، به شکل مایع و در قرص‌های بدون نسخه (لاکتید، لاکتاز و غیره) موجود است. اضافه‌کردن چند قطره مایع به شیر قبل از نوشیدن به هضم غذای حاوی لاکتوز کمک می‌کند. محصولات کاهش‌دهنده لاکتوز نیز موجود است.

اگر مشکل بو است:

می‌توانید از فیلتر‌های زغالی برای قراردادن زیر لباس خود استفاده کنید.

اگر مشکل آروغ زدن است:

از رفتار‌های بلع هوا، مانند جویدن آدامس یا خوردن آبنبات سفت خودداری کنید. آهسته غذا بخورید و اگر از دندان مصنوعی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که به‌درستی مناسب هستند.

به‌طورکلی از پرخوری خودداری کنید زیرا این امر به نفخ و چاقی کمک می‌کند. برای کاهش ناراحتی و نفخ، غذا‌های پرچرب را محدود کنید، زیرا معده سریع‌تر تخلیه می‌شود و اجازه می‌دهد گاز‌ها به سمت روده حرکت کنند.

داروهای ضد نفخ بدون نسخه شامل ترکیباتی مانند Beano (که حاوی آنزیم‌هایی است که قند‌ها را تجزیه می‌کند)، آنتی‌اسیدها و زغال فعال.

از سوی دیگر، داروهای طبیعی ممکن است شدیدترین نفخ را درمان یا از بین نبرند، اما می‌توانند به تسکین علائم کمک کنند. ما بیماران را تشویق می‌کنیم که با پزشک خود تماس بگیرند.

هدف از درمان کاهش هوای روده و بوی بد است. در صورت وجود شواهدی از رشد بیش از حد باکتری‌ها یا وجود انگل، مداخله پزشکی شامل آنتی‌بیوتیک می‌شود.

برخی از مطالعات امیدوارکننده، استفاده از پروبیوتیک‌ها را برای تقویت حضور باکتری‌های خوب بررسی کرده‌اند تنظیم عملکرد روده ضروری است. یبوست را می‌توان با افزایش فیبر در رژیم غذایی یا با استفاده از ملین‌ها درمان کرد. در برخی موارد، اضطراب باعث آئروفاژی می‌شود. پزشک ممکن است توصیه کند که به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید.

برای نفخ شکم چه غذاهایی بخوریم؟

برای نفخ شکم چه چیزی بخورم؟

درحالی‌که شواهد کمی وجود دارد که برخی از غذا‌ها گاز را کاهش می‌دهند، لیست زیر لیستی جزئی از غذا‌هایی است که رژیم گیرندگان برای کاهش گاز معده نشان می‌دهند:

  • پروبیوتیک‌ها
  • ماست
  • زنجبیل
  • عسل (نه برای نوزادان و کودکان زیر یک سال)
  • نعناع تند
  • آبشار
  • دارچین
  • آب کلم‌پیچ ساووی، اسفناج، خیار و دیگر سبزیجات سبز
  • آناناس
  • بذر کتان
  • رازیانه

اگر نفخ شکم دارم چه غذا‌هایی نباید بخورم؟

اگر بدن کربوهیدرات‌های خاصی (مثلاً قند، نشاسته و فیبر موجود در بسیاری از غذاها) را در روده کوچک به دلیل کمبود آنزیم‌ها هضم و جذب نکند، این غذای هضم نشده به روده منتقل می‌شود. روده بزرگ، جایی که بی‌ضرر است. باکتری‌ها به طور معمول وجود دارند که مواد غذایی را تجزیه می‌کنند و هیدروژن، دی‌اکسیدکربن و در حدود یک‌سوم افراد، متان تولید می‌کنند.

در نهایت این گاز‌ها از رکتوم خارج می‌شوند. غذا‌هایی که باعث ایجاد گاز در یک فرد می‌شود ممکن است تأثیر یکسانی بر دیگری نداشته باشد.

برخی از باکتری‌های رایج روده بزرگ می‌توانند هیدروژنی را که باکتری‌های دیگر تولید می‌کنند از بین ببرند. تعادل بین این نوع باکتری‌ها ممکن است توضیح دهد که چرا برخی از افراد نسبت به دیگران گاز بیشتری دارند.

بیشتر غذا‌های حاوی کربوهیدرات می‌توانند باعث تولید گاز شوند. برعکس، چربی‌ها و پروتئین‌ها منجر به تولید گاز کم می‌شوند.

غذا‌هایی که می‌توانند باعث نفخ حاد یا مزمن نفخ شوند عبارت‌اند از:

رافینوز – لوبیا حاوی مقدار زیادی قند پیچیده به نام رافینوز است. مقادیر کمی نیز در کلم، کلم بروکسل، کلم بروکلی، مارچوبه و سایر سبزیجات و غذا‌های کامل موجود است.

نشاسته – بیشتر نشاسته‌ها (سیب‌زمینی، ذرت، رشته فرنگی، گندم) زمانی که در روده بزرگ تجزیه می‌شوند، گاز تولید می‌کنند. برنج تنها نشاسته‌ای است که گاز تولید نمی‌کند.

فروکتوز – قندی به نام فروکتوز به طور طبیعی در پیاز، کنگر فرنگی، گلابی و گندم وجود دارد. همچنین به‌عنوان شیرین‌کننده در برخی نوشابه‌ها و آب‌میوه‌ها استفاده می‌شود.

سوربیتول – این قند به طور طبیعی در میوه‌هایی مانند سیب، هلو، آلو یافت می‌شود. همچنین به‌عنوان یک شیرین‌کننده در آدامس و سایر محصولات رژیمی استفاده می‌شود.

فیبر – بسیاری از غذا‌ها حاوی فیبر محلول و نامحلول هستند. فیبر‌های محلول به‌راحتی در آب حل می‌شوند و ساختاری ژل‌مانند در روده پیدا می‌کنند. آن‌ها در سبوس جو، لوبیا، نخود و بیشتر میوه‌ها یافت می‌شوند و تا زمانی که به روده بزرگ نرسند، جایی که هضم گاز تولید می‌کند، تجزیه نمی‌شوند. در عوض، فیبر‌های نامحلول از روده همانطور که هستند عبور می‌کنند و گاز کمی تولید می‌کنند. آن‌ها در سبوس گندم و سبزیجات موجود هستند.

غذا‌های زیر ممکن است با افزایش نفخ یا درد در برخی افراد همراه باشد:

  • شیر و لبنیات
  • لوبیا
  • نوشابه‌های گازدار
  • آب‌نبات‌های سخت
  • عدس
  • گندم
  • سیب‌زمینی‌ها
  • پاستا
  • سبوس جو دوسر
  • سیب
  • هلو
  • گلابی‌ها
  • موز
  • زردآلو
  • خربزه
  • آلو
  • کشمش
  • کلم بروکلی
  • کلم بروکسل
  • ذرت
  • نخودفرنگی
  • پیاز‌ها
  • موسیر
  • آدامس
  • گل‌کلم

نفخ شکم در بارداری

بدن در دوران بارداری دچار یک سری تغییرات می‌شود. بزرگ‌ترین آن‌ها مربوط به سیستم گوارشی است که در آن قسمت‌های هورمونی، مکانیکی و شیمیایی رخ می‌دهد. برخی از نمونه‌ها عبارت‌اند از:

  • حالت تهوع
  • یبوست
  • معده درد

آئروفاژی که اغلب به دلیل تغییر در فلور باکتریایی روده ایجاد می‌شود. کندی روده و رکود در مدفوع و باعث تشکیل گاز می‌شود. آئروفاژی در بارداری ناشی از سطوح بالای پروژسترون است، هورمونی که بافت‌های بدن از جمله دستگاه گوارش را شل می‌کند.

تشکیل گاز نیز منجر به نفخ می‌شود. علاوه بر این، در دوران بارداری، فشاری که جنین به سیستم گوارشی مادر وارد می‌کند، هضم غذا را بیشتر مختل کرده و احساس نفخ را افزایش می‌دهد.

نفخ شکم در کودکان

نفخ شکم در کودکان و نوزادان اغلب اتفاق می‌افتد، با علائمی مانند: درد شکم، تورم شکم، و ترشحات بدبو. علاوه بر این، نفخ شکم پر و همچنین آروغ زدن گاه‌به‌گاه بعد از غذا یا در حین غذا در کودکان طبیعی است. از سوی دیگر، موارد نفخ مزمن، نیاز به مشاوره یک متخصص اطفال دارد که می‌تواند بر اساس سن کودک شما را در مورد مناسب‌ترین درمان‌ها راهنمایی کند.

به‌این‌ترتیب از نفخ جلوگیری ‌کنید:

در بیشتر موارد، با چند تغییر سبک زندگی می‌توان از نفخ شکم جلوگیری کرد. چند نکته:

از خوردن غذا‌هایی که باعث افزایش نفخ می‌شوند خودداری کنید.

اگر عدم تحمل غذایی شناخته شده دارید؛ عمداً از غذای موردنظر خودداری کنید.

ورزش منظم را در زندگی روزمره ادغام کنید؛ این کار باعث تحریک فعالیت روده می‌شود.

هرگز حرکات روده خود را متوقف نکنید؛ در صورت امکان تسلیم میل به اجابت مزاج شوید و به نزدیک‌ترین توالت بروید.

 آیا پروبیوتیک برای نفخ شکم خوب است؟

پروبیوتیک یا داروها می‌تواند به کاهش قابل‌توجهی کمک کند. این ناراحتی، سلامت گوارشی و روانی را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود در روابط بین‌فردی احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

برای درمان تورم و نفخ شکم در قاعدگی چه چیزی بخوریم؟

غذا‌های غنی از منیزیم؛ این ماده معدنی به مبارزه با درد‌های قاعدگی در سطح جهانی کمک می‌کند. دانه‌های رازیانه، دانه‌های کتان و پودر دارچین؛ اگر در طول وعده‌های غذایی مصرف شوند، باعث کاهش تورم شکم می‌شوند. زیاد بنوشید و همیشه هیدراته بمانید، ‌ایده‌آل نوشیدنی‌های گرم مانند چای و بابونه است.

طب سوزنی برای نفخ شکم خوب است؟

در طب سنتی چینی، فرض بر این است که در صورت بیماری، جریان‌های انرژی خاصی در بدن مسدود می‌شود. این انسداد‌ها را می‌توان با طب سوزنی برطرف کرد. در صورت نفخ، متابولیسم در دستگاه گوارش با کمک سوزن‌های ظریف تحریک می‌شود تا جریان انرژی تحریک شود.

چه زمانی برای نفخ شکم به پزشک مراجعه کنیم؟

نفخ اغلب خودبه‌خود از بین می‌رود. اگر نفخ مداوم با استفراغ، درد شکم و تغییر در حرکات روده همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر برای مدت طولانی‌تری ادامه داشته باشد، باید توسط پزشک مشخص شود.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط