برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
مواد غذایی مضر برای تخمدان پلی کیستیک

مواد غذایی مضر برای تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOs) یکی از شایع‌ترین اختلالات غدد درون ریز در بین زنان و در سنین باروری است. این سندرم می‌تواند باعث اختلالات متابولیک، افزایش وزن، تغییر منظم چرخه قاعدگی شود، باروری را به خطر بیندازد و بچه دار شدن را دشوار کند. چگونه رژیم غذایی می‌تواند به مبارزه با این مشکل کمک کند؟ همانطور که در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم،  همراه ما باشید تا عادات غذایی خوب را که باید اتخاذ کنید، غذا‌های توصیه شده و مواد غذایی مضر برای تخمدان پلی کیستیک بدانید.

مواد غذایی مضر برای تخمدان پلی کیستیک

اهمیت تغذیه در درمان تخمدان پلی کیستیک

رژیم غذایی نقش اساسی در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک دارد. تحقیقات متعددی بر اهمیت رژیم غذایی صحیح همراه با فعالیت بدنی برای بهبود علائم و تظاهرات معمول این بیماری، به ویژه مقاومت به انسولین و اضافه وزن تأکید می‌کنند.

پلی کیستوز تخمدان اغلب با سندرم متابولیک همراه است. بسیاری از زنان مبتلا به این اختلال اضافه وزن یا چاق هستند و ممکن است عوارضی مانند دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، و دیس لیپیدمی (بالا رفتن سطح کلسترول و‌تری گلیسیرید) را تجربه کنند. در این موارد، به عنواندستورالعمل‌های انجمن غدد درون ریز، کاهش وزن از طریق یک رژیم غذایی متعادل برای کاهش شدت علائم PCOS ضروری است. کاهش وزن و حفظ وزن به دست آمده در دراز مدت، در واقع باعث کاهش سطح هورمون‌های آندروژن در خون و حجم تخمدان و همچنین بهبود حساسیت به انسولین می‌شود. بنابراین می‌تواند به بازیابی منظم قاعدگی و باروری کمک کند و بر روی عوامل خطر متابولیک قلبی اثر بگذارد.

مواد غذایی مضر برای تخمدان پلی کیستیک

توصیه می‌شود از مصرف برخی از غذا‌هایی که می‌توانند به افزایش وزن و سطح گلوکز خون کمک کنند، اجتناب کنید یا در مقادیر بسیار کم مصرف کنید. از جمله این موارد هستند:

  • شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه، آب میوه، چای سرد
  • سوسیس و کالباس و پنیر‌های غنی از چربی‌های اشباع شده (به عنوان مثال سالامی، سوسیس، پنیر‌های کهنه)
  • چاشنی‌هایی مانند کره، چربی، خامه
  • توصیه می‌شود مقدار اضافه شده نمک در حین پخت و پز را محدود کنید و غذا‌های حاوی مقادیر زیادی از آن را در حد اعتدال مصرف کنید، به عنوان مثال مکعب‌ها، غذا‌های کنسرو شده، سس‌ها.
  • میوه‌های کم آب و شربتی، که مانند میوه‌های تازه بسیار شیرین، خطر افزایش قند خون را دارند.
  • سیب زمینی منبع نشاسته است، می‌توان آن را جایگزین نان و ماکارونی دانست. اما از آنجایی که باعث افزایش قابل توجه قند خون می‌شود، توصیه می‌شود برای کاهش اثر گلیسمی آن‌ها را در حد متعادل و ترجیحاً سرد مصرف کنید.
مواد غذایی مضر برای تخمدان پلی کیستیک

عادات غذایی خوب برای سندرم تخمدان پلی کیستیک

در رژیم تخمدان پلی کیستیک علاوه بر دقت در انتخاب غذا‌هایی که باید به میز غذا بیاورید. رعایت برخی اقدامات احتیاطی مفید برای کنترل وزن و شاخص گلیسمی نیز مهم است.

به عنوان مثال، توصیه می‌شود به روش‌های پخت توجه کنید. بخارپز کردن به شما این امکان را می‌دهد که استفاده از چربی‌های اضافه شده را محدود کنید. بنابراین اگر هدف کاهش وزن یا حفظ وزن باشد، ترجیح داده می‌شود. در حالی که باید از سرخ کردن تا حد امکان اجتناب شود یا محدود شود. علاوه بر این، برخی از روش‌های پخت و پز، شاخص گلیسمی غذا‌ها را تغییر می‌دهند. برای مثال، سیب‌زمینی پخته دارای قند بالاتری نسبت به آب‌پز است.

همچنین خوردن ماکارونی و برنج به صورت آل دنته پخته شده مهم است، زیرا شاخص گلیسمی آن‌ها نسبت به انواع خیلی پخته کمتر است.

وعده غذایی خود را بیشتر تقسیم کنید:

توصیه مفید دیگر این است که کالری و مواد مغذی دریافتی را به ۵ وعده غذایی در روز (صبحانه، ناهار، شام و دو میان وعده) تقسیم کنید. در واقع، این عادت خوب به شما امکان می‌دهد تا خطر اوج قند خون را کاهش دهید، که در صورت زمان زیاد می‌تواند رخ دهد. میان وعده. به همین دلیل، نادیده گرفتن صبحانه و مصرف وعده‌های غذایی کامل که کربوهیدرات‌ها (نان، ماکارونی، برنج) را با منبع پروتئین و میوه و سبزیجات ترکیب می‌کنند، ضروری است.

در انتخاب چاشنی دقت کنید:

در میان چاشنی‌ها، توصیه می‌شود از روغن زیتون فوق بکر، ترجیحا به صورت خام استفاده کنید. به دلیل محتوای اسید‌های چرب تک غیراشباع و چند غیراشباع، فیتواسترول‌ها، یعنی مواد گیاهی که مانع جذب کلسترول، آنتی اکسیدان‌ها و ویتأمین E می‌شوند. در واقع برای بهبود سلامت قلب و عروق و مقابله با اضافه وزن و چاقی بسیار مفید است.

در نهایت، جایگاه مهمی را آب اشغال می‌کند: هیدراتاسیون کافی، در واقع برای عملکرد صحیح کل بدن ضروری است، بنابراین نوشیدن یک تا دونیم لیتر آب در روز نیز یک رژیم غذایی برای تخمدان پلی کیستیک است.

سندرم PCO چیست؟

سندرم PCO بر اساس عدم تعادل هورمونی است. تعادل هورمون‌های جنسی به هم می‌خورد و هورمون‌های مردانه (آندروژن) بیش از حد تشکیل می‌شود. این زیاده روی از چرخه طبیعی جلوگیری می‌کند و مشکلات و بیماری‌های متعدد دیگری را به همراه دارد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
عاطفه توکلی

لاغر شدن

8 آذر 1402 پاسخ
مطالب مرتبط