برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
مشکلات گوارشی در هضم غذا

مشکلات گوارشی در هضم غذا : علائم و علت آن!

هضم فرآیندی است که از طریق آن بدن ، غذا را به انرژی و مواد مغذی ضروری برای عملکرد خود تبدیل می‌کند. این فعالیت توسط دستگاه گوارش، یک سیستم پیچیده از اندام‌ها و بافت‌ها انجام می‌شود که علاوه بر دهان، حلق، مری، معده و روده‌ها، همچنین کبد، لوزالمعده و کیسه صفرا را شامل می‌شود. عبور غذا در امتداد دستگاه گوارش با انقباضات ماهیچه‌ای (به اصطلاح پریستالسیس) انجام می‌شود.در این مقاله به مشکلات گوارشی در هضم غذا و علائم آن خواهیم پرداخت .

مشکلات گوارشی در هضم غذا

هضم چیست؟

هضم از دهان شروع می‌شود. بزاق تولید شده توسط غدد بزاقی با مواد غذایی جویده شده مخلوط می‌شود و به لطف آنزیم‌های موجود در آن، فرآیندهای گوارشی، به ویژه تجزیه نشاسته را آغاز می‌کند. بولوس (به عنوان نتیجه اولین عبور نامیده می‌شود) از حلق عبور می‌کند، به مری می‌رسد و از اینجا از طریق اسفنکتر مری به معده می‌رسد.

شیره معده که عمدتاً از اسید کلریدریک و آنزیم‌های گوارشی (مانند پپسین) تشکیل شده است، در معده با بولوس مخلوط می‌شود و روند هضم را ادامه می‌دهد. در این مرحله کربوهیدرات‌ها تقریباً به طور کامل هضم می‌شوند، پروتئین‌ها به اسیدهای آمینه و الیگوپپتیدها تجزیه می‌شوند، در حالی که لیپیدها تقریباً بدون تغییر به مسیر خود ادامه می‌دهند. در روده کوچک، به ویژه در دوازدهه، آنزیم‌های گوارشی تولید شده توسط لوزالمعده و نمک‌های صفراوی تولید شده توسط کبد، تجزیه کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها را کامل می‌کنند و مواد مغذی به دست آمده توسط پرزهای روده جذب می‌شوند.

هضم غذا در روده بزرگ

در روده بزرگ، آب و برخی مواد معدنی جذب می‌شود. علاوه بر این، باکتری‌های ساکن در فلور روده، فرآیندهای گوارشی مهمی را روی چربی‌ها و کربوهیدرات‌هایی که هضم آنها دشوار است یا روی عناصر غیرقابل هضم مانند فیبرها انجام می‌دهند. این تخمیر اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه و گازهایی مانند متان، دی اکسید کربن، هیدروژن و ترکیبات گوگرد تولید می‌کند.

مشکلات گوارشی در هضم غذا

هضم بد (سوء هاضمه) می‌تواند به یک رژیم غذایی نادرست، هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت، استرس، سبک زندگی، و همچنین یک سری اختلالات مرتبط با تغییرات در عملکرد سیستم گوارش یا آسیب شناسی‌های مختلف مرتبط باشد. در واقع، در فرآیند گوارش، اندام‌ها، غدد، هورمون‌ها، ماهیچه‌ها، اعصاب وارد عمل می‌شوند و گاهی اوقات یک یا چند قسمت به درستی کار نمی‌کنند و فرآیند گوارش و هضم را سخت می‌کنند. برای تشخیص صحیح، بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید.

بیماری‌های اصلی مرتبط با هضم کند و دشوار عبارتند از:

  • درد و سوزش معده
  • تورم و تنش در شکم، آروغ زدن و نفخ شکم
  • احساس وزن بر روی شکم
  • حالت تهوع و استفراغ

در ادامه شایع‌ترین مشکلات گوارشی که می‌توانند باعث هضم ضعیف شوند، آورده شده است.

رفلاکس معده به مری

رفلاکس معده زمانی رخ می‌دهد که اسید معده یا صفرا به مری برگشته و باعث سوزش سر دل و سایر علائم ناراحت کننده شود رفلاکس معده به مری معمولاً به دلیل ضعیف شدن دریچه‌ای که مری را به معده متصل می‌کند یا به دلیل ترشح بیش از حد شیره معده اتفاق می‌افتد. در نوزادان و زنان باردار بسیار شایع است. اکثر مردم هر از گاهی به رفلاکس اسید معده مبتلا می‌شوند، به خصوص پس از خوردن غذاهای تند یا وعده‌های غذایی سنگین. با این حال، زمانی که رفلاکس بیش از دو بار در هفته اتفاق بیفتد، به آن بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) می‌گویند و ضایعات پوشش مری ناشی از اسیدیته آبمیوه‌ها نیز میتوانند ظاهر شوند.

مشکلات گوارشی در هضم غذا

علائم رفلاکس معده به مری

شایع‌ترین علائم رفلاکس معده به مری عبارتند از:

  • احساس سوزش موضعی در معده یا قفسه سینه که ممکن است تا گلو نیز گسترش یابد.
  • برگشت غذا یا مایعات اسیدی
  • مشکلات بلع (سختی یا درد هنگام بلع)
  • سرفه خشک و مداوم
  • گلو درد مکرر، گرفتگی صدا
  • آروغ زدن
  • حالت تهوع
  • بوی بد دهان

گاستریت

گاستریت التهاب حاد یا مزمن غشاهای مخاطی پوشاننده معده است. اگر گاستریت حاد باشد، می‌تواند ناشی از سوء هاضمه یا مصرف غذاهای غنی از چربی یا بسیار تند، سوء مصرف الکل یا مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی به اصطلاح (NSAIDs) باشد. عفونت هلیکوباکتر پیلوری یکی از شایع‌ترین علل این بیماری است.

علائم گاستریت چیست؟

علائم گاستریت عبارتند از:

  • احساس سوزش در معده.
  • احساس نفخ و سنگینی بعد از غذا.
  • گرفتگی و درد معده.
  • حالت تهوع و استفراغ.

در صورت عدم درمان مناسب، گاستریت می‌تواند منجر به ایجاد زخم بر روی دیواره معده (زخم معده) یا دوازدهه شود که با وجود خون در استفراغ یا مدفوع ظاهر می‌شود، اما اغلب بدون علامت هستند.

چگونه مشکلات گوارشی در هضم غذا را درمان کنیم؟

فراتر از درمان خاص آسیب‌شناسی‌هایی که می‌توانند باعث سوء‌هاضمه شوند، که باید توسط پزشک تشخیص داده شود، هضم غذا هم با پیروی از برخی توصیه‌های غذایی و هم با تغییر عادات می‌تواند بهبود یابد. برای هضم خوب ممکن است لازم باشد از برخی غذاها و نوشیدنی‌هایی که می‌توانند سیستم گوارشی را تحت فشار قرار دهند، اجتناب کنید، مانند غذاهای چرب (مثلاً سرخ‌شده) و تند، نوشیدنی‌های گازدار، کافئین و الکل. با این حال، در برخی موارد، ممکن است حساسیت فردی وجود داشته باشد، به طوری که برخی غذاها ممکن است برای برخی هضم ضعیفی داشته باشند و برای برخی دیگر نه. برخی تغییرات در رژیم غذایی و نحوه غذا خوردن می‌تواند به هضم بهتر و کنترل اختلالات گوارشی کمک کند.

رژیم غذایی مناسب برای بهبود مشکلات گوارشی در هضم غذا

در این قسمت به بررسی نکاتی پرداخته‌ایم که می‌تواند به شما در داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای کاهش مشکلات گوارشی در هضم غذا کمک کند. این نکات عبارتند از:

به طور منظم غذا بخورید، وعده‌های غذایی کوچکتر و مکررتر تهیه کنید

گشنگی طولانی‌مدت می‌تواند اسید معده را بالا ببرد و باعث سوزش سر دل و گرفتگی عضلات شود و باعث سوء هاضمه شود. همچنین حذف یک وعده غذایی اغلب منجر به پرخوری در وعده غذایی بعدی می‌شود.

غذای خود را به آرامی بجوید

دندان‌های شما غذا را به قطعات کوچکتر خورد می‌کنند تا آنزیم‌های دستگاه گوارش بهتر بتوانند آن را تجزیه کنند. به این ترتیب معده باید کار کمتری انجام دهد. علاوه بر این، هر چه مدت زمان بیشتری بجوید، بزاق بیشتری تولید می‌شود که علاوه بر شروع فرآیند گوارش نشاسته، غذایی را که بدون مشکل از معده عبور می‌کند، به حالت مایع در می‌آورد.

استرس خود را مدیریت کنید!

استرس تاثیر منفی بر هضم دارد و با اختلالاتی مانند زخم معده، سندرم روده تحریک پذیر، اسهال، یبوست مرتبط است. یادگیری مدیریت آن می‌تواند علائم سوء هاضمه را بهبود بخشد و بهزیستی را افزایش دهد. تکنیک‌های تمدد اعصاب یا یوگا می‌تواند کمک کند.

یک زندگی فعال داشته باشید!

پیاده روی بعد از غذا، بدون خستگی، به هضم غذا کمک می‌کند و باعث دفع گاز اضافی معده می‌شود. ورزش منظم همچنین حرکت روده را بهبود می‌بخشد و از یبوست جلوگیری می‌کند.

همچنین می‌توان پس از شنیدن نظر پزشک از محصولات دارویی یا مکمل‌هایی که می‌توانند فرآیندهای گوارشی را بهبود بخشند یا علائم سوء هاضمه عملکردی را کاهش دهند، مانند داروها یا دستگاه‌های پزشکی مبتنی بر مواد مؤثره که گاز روده را کاهش می‌دهند یا آنتی‌اسیدها که خنثی می‌کنند، استفاده کرد.

مشکلات گوارشی در هضم غذا ناشی از چه بیماری‌هایی است؟

بیماری‌های گوارشی که منجر به عدم هضم غذا می‌شود عبارتند از:
مشکلات سو تغذیه
رفلاکی معد به مری
حالت تهوع

آیا رژیم غذایی در ایجاد مشکلات گوارشی تاثیر دارد؟

اگر رژیم غذایی به درستی برای فرد انتخاب نشود، می تواند مشکلات زیادی از جمله مشکلات گوارشی ایجاد کند

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط