برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
فواید و عوارض خوردن قهوه ناشتا

فواید و عوارض خوردن قهوه ناشتا چیست؟

قهوه آنقدر نوشیدنی محبوبی است که میزان مصرف آن پس از آب در برخی کشورها در رتبه دوم قرار دارد. برای بسیاری از ما، خوردن قهوه صبحگاهی یک ضرورت مطلق است. حتی لازم نیست در مورد عادت روزانه خود احساس گناه کنید. در این مقاله به بررسی فواید و مضرات خوردن قهوه ناشتا می‌پردازیم.

فواید نوشیدن قهوه صبحگاهی

نوشیدن قهوه فواید زیادی برای سلامتی دارد، مانند محافظت از مغز در برابر زوال عقل. در حقیقت، اگرچه هیچ اشکالی در اولویت‌بندی نوشیدن قهوه وجود ندارد، اما باید مراقب نوشیدن آن با معده خالی باشید.

کافئین موجود در قهوه علاوه بر کمک به احساس خستگی کمتر و هوشیاری بیشتر، ممکن است خلق و خو، عملکرد مغز و عملکرد ورزشی شما را بهبود بخشد. همچنین می‌تواند کاهش وزن را افزایش داده و در برابر بیماری‌هایی مانند دیابت نوع 2، آلزایمر و بیماری قلبی محافظت کند.

بسیاری از مردم از نوشیدن قهوه اول صبح لذت می‌برند. با این حال، برخی افراد ادعا می‌کنند که مصرف آن با معده خالی می‌تواند به سلامت شما آسیب برساند.

فواید و عوارض خوردن قهوه ناشتا

عوارض نوشیدن زیاد قهوه

تحقیقات نشان می‌دهد که تلخی قهوه می‌تواند تولید اسید معده را تحریک کند. به این ترتیب، بسیاری از مردم بر این باورند که قهوه معده شما را تحریک می‌کند، علائم اختلالات روده مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را بدتر می‌کند و باعث سوزش سر دل، زخم معده، حالت تهوع، ریفلاکس اسید و سوء‌هاضمه می‌شود. با این حال، تحقیقات نتوانسته است ارتباط قوی بین قهوه و مشکلات گوارشی پیدا کند صرف نظر از این‌که قهوه را با معده خالی می‌نوشید.

در حالی که بخش کوچکی از مردم به شدت به قهوه حساس هستند و به طور منظم سوزش سر دل، استفراغ یا سوء هاضمه را تجربه می‌کنند، فراوانی و شدت این علائم بدون توجه به این‌که قهوه را با معده خالی می‌نوشند یا با غذا ثابت می‌ماند. در نهایت، مهم است که به نحوه واکنش بدن خود توجه کنید. اگر بعد از نوشیدن قهوه با معده خالی، اما نه هنگام نوشیدن آن یا غذا، مشکلات گوارشی را تجربه می‌کنید، میزان مصرف خود را بر این اساس تنظیم کنید.

فواید و عوارض خوردن قهوه ناشتا

عوارض خوردن قهوه ناشتا

در این قسمت بخشی از عوارض خوردن قهوه ناشتا اشاره می‌کنیم:

افزایش سطح هورمون استرس

بحث رایج دیگر این است که نوشیدن قهوه با معده خالی می‌تواند سطح هورمون استرس کورتیزول را افزایش دهد. کورتیزول توسط غدد فوق کلیوی شما تولید می‌شود و به تنظیم متابولیسم، فشار خون و سطح قند خون کمک می‌کند. سطح کورتیزول به طور طبیعی در زمان بیدار شدن به اوج خود می‌رسد، در طول روز کاهش می‌یابد و دوباره در مراحل اولیه خواب به اوج خود می‌رسد. جالب اینجاست که قهوه تولید کورتیزول را تحریک می‌کند. بنابراین، برخی افراد ادعا می‌کنند که نوشیدن آن در اول صبح، زمانی که سطح کورتیزول در حال حاضر بالاست، می‌تواند خطرناک باشد. با این حال، سطوح بیش از حد مزمن می‌تواند باعث مشکلات و بیماری شود، از جمله تحلیل رفتن استخوان، فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و بیماری قلبی.

مشکلات گوارشی

اسید به عنوان “نقض” غذا در معده ما عمل می کند. وقتی چیزی بزرگ و همچنین سنگین برای هضم می‌خورید، می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود، زیرا منجر به هضم سخت پروتئین‌ها می‌شود. اگر بدن شما نتواند به طور کامل پروتئین‌ها را تجزیه کند، مشکلاتی مانند التهاب روده، نفخ، تحریک و حتی سرطان روده بزرگ را به همراه خواهد داشت. به همین دلایل، کارشناسان هشدار می‌دهند که هرگز نباید قهوه را صبح که از خواب بیدار می‌شوید مصرف کنید.

سایر عوارض جانبی بالقوه

قهوه همچنین می‌تواند دارای چند عارضه جانبی منفی باشد، صرف نظر از اینکه آن را با معده خالی بنوشید. به عنوان مثال، کافئین می‌تواند اعتیادآور باشد، و ژنتیک برخی افراد می‌تواند آن‌ها را به ویژه نسبت به آن حساس کند. این به این دلیل است که مصرف منظم قهوه می‌تواند ترکیب شیمیایی مغز را تغییر دهد و برای ایجاد همان اثرات به مقادیر بیشتر کافئین نیاز دارد. نوشیدن بیش از حد می‌تواند منجر به اضطراب، بی‌قراری، تپش قلب و تشدید حملات پانیک شود. حتی ممکن است در برخی افراد منجر به سردرد، میگرن و فشار خون بالا شود. به همین دلیل، اکثر متخصصان موافق هستند که باید مصرف کافئین خود را در حدود 400 میلی گرم در روز محدود کنید و این یعنی معادل 4 تا 5 فنجان قهوه.

از آن‌جایی که اثرات آن در بزرگسالان می‌تواند تا 7 ساعت ادامه داشته باشد، قهوه نیز می‌تواند خواب شما را مختل کند، به خصوص اگر آن را در اواخر روز بنوشید. همچنین کافئین می‌تواند به راحتی از جفت عبور کند و اثرات آن می‌تواند تا 16 ساعت بیشتر از حد معمول در زنان باردار و نوزادان آن‌ها باقی بماند. از این رو، زنان باردار تشویق می‌شوند که مصرف قهوه خود را به 1-2 فنجان در روز محدود کنند.

اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی‌توانند روز خود را بدون یک فنجان قهوه شروع کنند، نگران نباشید. یک ترفند ساده برای کاهش مضرات نوشیدن قهوه با معده خالی وجود دارد. فقط کافی است کمی شیر یا کره به قهوه خود اضافه کنید.

عصبانیت، اضطراب، تغییرات خلق و خو

نوشیدن قهوه با معده خالی «می‌تواند باعث عصبانیت، لرزش، و سایر اثرات ترک، از جمله تغییرات خلق و خو شود». همچنین می‌تواند علائم اضطراب را افزایش دهد و همچنین ضربان قلب، تحریک‌پذیری و ناتوانی در تمرکز را افزایش دهد. البته برخی از افراد سال ها است که قهوه را با معده خالی مصرف کرده اند و احساس خوبی دارند. اگر این در مورد شما صدق می کند، پس به هر طریقی، به نوشیدن ادامه دهید! 

تا این‌جا از فواید و مضرات خوردن قهوه ناشتا گفته شد؛ اما برای همه افراد، متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که کافئین خود را با یک صبحانه مقوی ترکیب کنید یا حداقل یک میان وعده اگر شکم شما غرغر نمی‌کند مصرف کنید.

آیا نوشیدن آب قبل از قهوه مفید است؟

علاوه بر این، با نوشیدن آب قبل از قهوه، احتمال کمتری دارد که عوارض جانبی ناخوشایند ناشی از کافئین، مانند ناراحتی معده یا سبکی سر را ایجاد کنید.

چه وقتی در طول شبانه روز قهوه بنوشیم؟

سعی کنید قهوه را در اواسط صبح یا اوایل بعد از ظهر بنوشید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط