برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
فشار خون پایین

فشار خون پایین : هر آنچه باید بدانید!

فشار خون پایین، همچنین به عنوان افت فشار خون شناخته می‌شود، فشار خون زیر 90/60 میلی‌متر جیوه است. بسیاری از افراد هیچ علامتی ندارند. هنگامی که علائم ایجاد می‌کند، معمولاً مخرب هستند، مانند سرگیجه و غش. در برخی موارد، افت فشار خون خطرناک است، بنابراین تشخیص و درمان به موقع مهم است.

فهرست مطالب

فشار خون پایین چیست؟

فشار خون پایین زمانی است که فشار خون شما بسیار کمتر از حد انتظار است. این می‌تواند به عنوان یک بیماری به تنهایی یا به عنوان علامت طیف گسترده‌ای از شرایط رخ دهد. ممکن است علائمی ایجاد نکند، اما در صورت بروز، می‌تواند به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشد.

هیپوتانسیون دو تعریف دارد:

افت فشار خون مطلق: فشار خون شما در حالت استراحت زیر 90/60 میلی متر جیوه است.
افت فشار خون ارتواستاتیک: فشار خون بیش از سه دقیقه از حالت نشسته ایستاده پایین می‌ماند. (این طبیعی است که فشار خون برای مدت کوتاهی هنگام تغییر وضعیت کاهش یابد، اما نه برای مدت طولانی.) این افت باید 20 میلی‌متر جیوه یا بیشتر برای فشار سیستولیک و 10 میلی‌متر جیوه یا بیشتر برای فشار دیاستولیک شما باشد.) نام دیگر این افت فشار خون وضعیتی است که با تغییر در وضعیت بدن اتفاق می‌افتد.
اندازه گیری فشار خون شامل دو عدد برحسب میلی‌متر جیوه است.

سیستولیک (شماره بالا): این فشاری است که در هر بار ضربان قلب به شریان های شما وارد می‌شود.
دیاستولیک (عدد پایین): این میزان فشاری است که شریان‌های شما بین ضربان‌های قلب تحت فشار قرار دارند.

فشار خون پایین

فشار خون پایین چگونه بر بدن من تأثیر می‌گذارد؟

معمولاً بدن می‌تواند به طور خودکار فشار خون را کنترل کند و از افت بیش از حد آن جلوگیری کند. اگر شروع به کاهش کرد، بدن شما سعی می‌کند آن را جبران کند، یا با تسریع ضربان قلب یا منقبض کردن رگ‌های خونی برای باریک شدن آنها. علائم افت فشار خون زمانی رخ می‌دهد که بدن شما نتواند افت فشار خون را جبران کند.

برای بسیاری از افراد، افت فشار خون هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. بسیاری از مردم حتی نمی‌دانند فشار خونشان پایین است مگر اینکه فشار خون خود را اندازه‌گیری کنند.

برای افرادی که علائم دارند، اثرات آن به علت بروز افت فشار خون، سرعت پیشرفت آن و علت آن بستگی دارد. کاهش آهسته فشار خون به طور معمول اتفاق می‌افتد، بنابراین با افزایش سن افراد، افت فشار خون شایع‌تر می‌شود. کاهش سریع فشار خون می‌تواند به این معنی باشد که قسمت‌های خاصی از بدن جریان خون کافی را دریافت نمی‌کند. که می‌تواند اثراتی ناخوشایند، مخرب یا حتی خطرناک داشته باشد.

فشار خون پایین چه کسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

افت فشار خون می‌تواند افراد را در هر سن و زمینه‌ای تحت تاثیر قرار دهد، بسته به اینکه چرا اتفاق می‌افتد. با این حال، احتمال ایجاد علائم در افراد بالای 50 سال (به ویژه افت فشار خون ارتواستاتیک) بیشتر است. همچنین می‌تواند (بدون علامت) برای افرادی که از نظر بدنی بسیار فعال هستند رخ دهد، که در افراد جوان تر شایع‌تر است.

فشار خون پایین چقدر شایع است؟

از آنجایی که فشار خون پایین بدون هیچ علامتی رایج است، نمی‌توان به طور کلی متوجه شد که بر روی چند نفر واقعاً تأثیر می‌گذارد. با این حال، به نظر می‌رسد که افت فشار خون ارتواستاتیک با افزایش سن بیشتر و بیشتر می‌شود. تخمین زده می‌شود که 5 درصد از افراد در سن 50 سالگی به آن مبتلا می‌شوند، در حالی که این رقم در افراد بالای 70 سال به بیش از 30 درصد می‌رسد.

علائم فشار خون پایین

علائم فشار خون پایین چیست؟

شایع‌ترین علائم فشار خون پایین به این دلیل رخ می‌دهد که مغز شما جریان خون کافی را دریافت نمی‌کند. این شامل:

  • سرگیجه یا احساس سبکی سر.
  • غش (سنکوپ).
  • حالت تهوع یا استفراغ.
  • تاری یا تحریف دید.
  • تنفس سریع و کم عمق.
  • خستگی یا ضعف.
  • احساس خستگی، تنبلی یا بی حالی.
  • گیجی یا مشکل در تمرکز.
  • بی قراری یا سایر تغییرات غیرعادی در رفتار (شخصی که مانند خودش عمل نمی کند).

چه چیزی باعث فشار خون پایین می‌شود؟

افت فشار خون ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. علل فشار خون پایین عبارتند از:

افت فشار خون ارتواستاتیک: این زمانی اتفاق می‌افتد که شما خیلی سریع از جای خود بلند می‌شوید و بدن شما نمی‌تواند با جریان خون بیشتر به مغز شما را جبران کند.
بیماری‌های سیستم عصبی مرکزی: شرایطی مانند بیماری پارکینسون می‌تواند بر نحوه کنترل فشار خون توسط سیستم عصبی تأثیر بگذارد. افرادی که به دلیل این شرایط دچار افت فشار خون هستند، ممکن است پس از خوردن غذا، اثرات فشار خون پایین را احساس کنند، زیرا دستگاه گوارش آنها از خون بیشتری استفاده می‌کند که برای هضم غذا کار می‌کند.
حجم کم خون: از دست دادن خون در اثر صدمات شدید می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود. کم آبی نیز می‌تواند به کاهش حجم خون کمک کند.
شرایط تهدید کننده زندگی: این شرایط شامل ریتم نامنظم قلب (آریتمی)، آمبولی ریه، حملات قلبی و فروپاشی ریه است. واکنش های آلرژیک تهدید کننده زندگی (آنافیلاکسی) یا واکنش‌های ایمنی به عفونت‌های شدید (سپسیس) نیز می‌تواند باعث افت فشار خون شود.
شرایط قلبی و ریوی: زمانی که قلب خیلی سریع یا خیلی کند می‌زند، یا اگر ریه‌هایتان آنطور که باید کار نمی‌کند، می‌توانید دچار افت فشار شوید. نارسایی قلبی پیشرفته (ضعف عضله قلب) یکی دیگر از دلایل است.
داروهای تجویزی: افت فشار خون ممکن است با داروهایی که فشار خون، نارسایی قلبی، اختلال نعوظ، مشکلات عصبی، افسردگی و غیره را درمان می‌کنند رخ دهد. مصرف هیچ دارویی را قطع نکنید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید که آن را قطع کنید.
الکل یا مواد مخدر تفریحی: داروهای تفریحی می توانند فشار خون شما را کاهش دهند، مانند الکل (اثر الکل فقط مدت کوتاهی دوام می آورد و مصرف بیش از حد طولانی مدت الکل می تواند باعث فشار خون بالا شود). اگرچه از نظر فنی داروها نیستند، برخی مکمل های گیاهی، ویتامین ها یا داروهای خانگی نیز می توانند فشار خون شما را کاهش دهند. به همین دلیل است که وقتی به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود می گویید چه داروهایی مصرف می کنید، همیشه باید این موارد را در نظر بگیرید.
بارداری: افت فشار خون ارتواستاتیک در سه ماهه اول و دوم بارداری امکان پذیر است. خونریزی یا سایر عوارض بارداری نیز می تواند باعث کاهش فشار خون شود.
دماهای شدید: خیلی گرم یا خیلی سرد می تواند بر افت فشار خون تأثیر بگذارد و اثرات آن را بدتر کند.

آیا مسری است؟

نه، افت فشار خون مسری نیست، بنابراین نمی‌توانید آن را از شخص دیگری دریافت کنید یا آن را به دیگران منتقل کنید.

تشخیص فشار خون پایین

فشار خون پایین چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص فشار خون به خودی خود آسان است. اندازه گیری فشار خون تنها کاری است که باید انجام دهید. با این حال، فهمیدن اینکه چرا افت فشار خون دارید داستان دیگری است. اگر علائمی دارید، یک پزشک متخصص احتمالاً از آزمایش‌های مختلفی استفاده می‌کند تا بفهمد چرا این اتفاق می‌افتد و آیا به دلیل آن خطری برای شما وجود دارد یا خیر.

برای تشخیص فشار خون پایین چه آزمایشاتی انجام می‌شود؟

پزشک ممکن است آزمایش‌های زیر را توصیه کند:

تست آزمایشگاهی

آزمایش‌های خون و ادرار (ادرار) می‌تواند مشکلات احتمالی مانند:

  • دیابت.
  • کمبود ویتامین.
  • مشکلات تیروئید یا هورمونی.
  • سطوح پایین آهن (کم خونی).
  • تست بارداری (برای هر کسی که می تواند باردار شود).

تصویربرداری

اگر پزشکان مشکوک باشند که مشکل قلبی یا ریوی پشت افت فشار خون شماست، احتمالاً از آزمایش‌های تصویربرداری برای تأیید یا رد این سوء ظن استفاده می‌کنند. این تست ها عبارتند از:

  • اشعه ایکس.
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT).
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI).
  • اکوکاردیوگرام یا آزمایش های مشابه مبتنی بر سونوگرافی.

تست تشخیصی

این آزمایش ها به دنبال مشکلات خاصی در قلب یا سایر سیستم های بدن هستند.

  • الکتروکاردیوگرام (ECG یا EKG).
  • تست استرس ورزش (یا برخی از تغییرات آن تست).
  • تست تیلت میز (می تواند در تشخیص هیپوتانسیون ارتواستاتیک کمک کند).
درمان فشار خون پایین

فشار خون پایین چگونه درمان می‌شود؟

درمان فشار خون پایین معمولاً با یافتن علت وقوع آن شروع می‌شود. اگر آن علت به طور مستقیم قابل درمان باشد، افت فشار خون معمولاً به خودی خود بهبود می‌یابد. نمونه‌ای از این افت فشار خون است که به دلیل آسیب و از دست دادن خون اتفاق می‌افتد. ترمیم آن آسیب و جایگزینی خون از دست رفته (مانند تزریق خون) تا زمانی که ترمیم آسیب ادامه داشته باشد، افت فشار خون را متوقف می‌کند.

اگر داروهایی مصرف می‌کنید که بر فشار خون شما تأثیر می‌گذارند، پزشک ممکن است دوز مصرفی شما را تغییر دهد یا از شما بخواهد که مصرف آن دارو را به طور کامل متوقف کنید.

اگر علت یک راز باقی بماند، درمان مستقیم آن نیز امکان پذیر است. با این حال، درمان افت فشار خون تنها در صورتی امکان پذیر است که یک علت زمینه‌ای وجود داشته باشد که قابل درمان باشد.

چه داروها یا درمان‌هایی استفاده می‌شود؟

مهمترین چیز برای پزشک که فشار خون پایین را درمان می‌کند، یافتن علت زمینه‌ای و اصلاح آن است. درمان‌ها می‌تواند از مایعات IV ساده گرفته تا آنتی‌بیوتیک‌ها تا جراحی یا حتی پیوند قلب باشد. برخی از افراد مبتلا به فشار خون پایین نیاز به بستری در بیمارستان دارند.

درمان مستقیم افت فشار خون معمولاً به یکی از سه روش زیر انجام می شود:

افزایش حجم خون: این روش که به عنوان احیای مایع نیز شناخته می شود، شامل تزریق مایعات به خون شما است. به عنوان مثال می توان به مایعات داخل وریدی (IV) یا پلاسما یا تزریق خون اشاره کرد.
ایجاد انقباض رگ های خونی: همانطور که داروهایی وجود دارند که فشار خون شما را با شل کردن رگ های خونی در بدن کاهش می دهند، داروهایی نیز وجود دارند که اثر معکوس دارند.
نحوه برخورد بدن با مایعات را تغییر دهید: کلیه های شما مسئول حفظ تعادل مایعات در بدن شما هستند. برخی از داروها می توانند باعث شوند کلیه های شما مایع و نمک را در بدن شما نگه دارند، که می تواند به فشار خون پایین کمک کند.

عوارض جانبی درمان 

عوارض درمان به دارو یا درمانی دقیقی که دریافت می کنید بستگی دارد. پزشک می‌تواند به بهترین وجه عوارض یا عوارض جانبی احتمالی را توضیح دهد. این به این دلیل است که آنها می‌توانند شرایط خاص شما را در نظر بگیرند، از جمله سایر شرایط سلامتی، داروهایی که مصرف می کنید و موارد دیگر.

چگونه از خودم مراقبت کنم، علائم را مدیریت کنم؟

اگر پزشک شما را افت فشار خون تشخیص دهد، ممکن است اقدامات زیر را انجام دهد:

توصیه به تغییر رژیم غذایی: افزایش مصرف نمک اغلب می تواند به افزایش فشار خون کمک کند.
به شما یاد می دهد که چگونه علائم را بشناسید و به آن واکنش نشان دهید: یک راه کلیدی برای جلوگیری از مشکلات افت فشار خون، شناخت آن است. ارائه دهنده شما می تواند به شما کمک کند تا بفهمید فشار خون پایین چه احساسی دارد و چگونه باید واکنش نشان دهید.

چقدر بعد از درمان احساس بهتری دارم؟

بسته به علت افت فشار خون، ممکن است با دریافت درمان احساس بهتری داشته باشید. در برخی موارد، ممکن است زمان بیشتری طول بکشد – روزها یا حتی هفته‌ها – دارو یا سایر درمان‌ها به شما کمک می‌کنند تا به طور مداوم احساس بهتری داشته باشید.

کاهش خطر ابتلا به فشار خون پایین

چگونه می توانم خطر ابتلا به فشار خون پایین را کاهش دهم یا به طور کامل از آن جلوگیری کنم؟

معمولاً کاهش خطر یا پیشگیری از افت فشار خون ممکن نیست. تنها استثنا اجتناب از شرایط یا اقداماتی است که می‌تواند منجر به آن شود، مانند مصرف داروهای تفریحی یا مکمل‌ها یا داروهای گیاهی که می‌توانند فشار خون را کاهش دهند.

اگر فشار خون پایینی داشته باشم چه انتظاری می‌توانم داشته باشم؟

اگر افت فشار خون دارید، آنچه می توانید انتظار داشته باشید بستگی به علت آن و داشتن علائم دارد. اگر علائمی ندارید، بعید است که افت فشار خون مشکلی برای شما ایجاد کند.

اگر علائمی دارید، افت فشار خون می‌تواند در توانایی شما برای ایستادن، مراقبت از خود، آشپزی، رانندگی و بسیاری از فعالیت‌های دیگر اختلال ایجاد کند. به همین دلیل است که درک شرایط و پیروی از راهنمایی‌های پزشک برای به حداقل رساندن تأثیر این وضعیت بر زندگی شما بسیار مهم است.

فشار خون پایین چقدر طول می‌کشد؟

این وضعیت چقدر طول می‌کشد تا حد زیادی به علت ایجاد آن بستگی دارد. اگر به دلیل افزایش سن طبیعی دچار افت فشار خون هستید، احتمالاً یک نگرانی مادام‌العمر خواهد بود.

چشم انداز فشار خون پایین

اگر فشار خون پایین دارید اما علائمی ندارید، این وضعیت معمولاً مضر نیست و نباید بر زندگی فرد تأثیر بگذارد. اگر علائمی دارید، معمولاً علت اصلی آن چیزی است که چشم‌انداز این بیماری را تعیین می‌کند. پزشک بهترین فردی است که به شما می‌گوید از این عارضه چه انتظاری دارید و چه کاری می‌توانید برای مدیریت آن اثرات انجام دهید.

عوارضی که ممکن است به دلیل افت فشار خون رخ دهد عبارتند از:

سقوط و آسیب‌های ناشی از سقوط: اینها بزرگترین خطرات افت فشار خون هستند زیرا می‌تواند باعث سرگیجه و غش شود. زمین خوردن می‌تواند منجر به شکستگی استخوان، ضربه مغزی و سایر آسیب‌های جدی یا حتی تهدید کننده زندگی شود. اگر افت فشار خون دارید، پیشگیری از زمین خوردن باید یکی از بزرگترین اولویت‌های شما باشد.
شوک: هنگامی که فشار خون شما پایین است، با کاهش میزان خونی که دریافت می کنید، اندام های شما را تحت تاثیر قرار می دهد. این می تواند باعث آسیب اندام یا حتی شوک شود (جایی که بدن شما به دلیل محدودیت جریان خون و اکسیژن شروع به خاموش شدن می کند).
مشکلات قلبی یا سکته: فشار خون پایین می تواند باعث شود که قلب شما سعی کند با پمپاژ سریع یا شدیدتر آن را جبران کند. با گذشت زمان، این می تواند باعث آسیب دائمی قلب و حتی نارسایی قلبی شود. همچنین می تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند ترومبوز ورید عمقی و سکته شود زیرا خون آنطور که باید در جریان نیست و باعث تشکیل لخته می‌شود.

مراقبت در فشار خون پایین

چگونه از خودم مراقبت کنم؟

اگر افت فشار خون همراه با علائم دارید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از راهنمایی‌های پزشک خود برای مدیریت این بیماری پیروی کنید. توصیه‌های آنها ممکن است شامل یکی از موارد زیر باشد:

رژیم غذایی خود را مدیریت کنید: پیروی از توصیه‌های رژیم غذایی، به ویژه میزان نمکی که باید در رژیم غذایی خود داشته باشید، می‌تواند به پیشگیری از علائم افت فشار خون کمک کند.
داروهای خود را مصرف کنید: اینها می‌توانند به شما کمک کنند از علائم و اثرات مخرب فشار خون پایین جلوگیری کنید.
لباس پوشیدن: جوراب های فشاری، که فشار کمی روی پاها و پاهای شما وارد می‌کنند، می‌توانند خون را به سمت بالا فشار دهند و فشار خون را افزایش دهند.
آهسته باشید: از ایستادن خیلی سریع بخصوص در مورد افت فشار خون ارتواستاتیک خودداری کنید. این می‌تواند به شما کمک کند تا از سرگیجه و اثرات غش کردن افت فشار خون جلوگیری کنید.
بنشینید: اگر متوجه شدید که احساس سرگیجه یا سبکی سر دارید، بنشینید. افتادن از ارتفاع ایستاده می‌تواند شما را در معرض آسیب‌های شدید یا حتی فاجعه بار ناشی از سقوط قرار دهد، مانند شکستگی لگن، ضربه مغزی، شکستگی جمجمه یا شکستگی دنده ها.

چه زمانی باید به پزشک متخصص خود مراجعه کنم؟

اگر می‌دانید که دچار افت فشار خون هستید، اگر متوجه علائمی شدید که بر زندگی شما تأثیر می‌گذارد یا روال معمول و فعالیت‌های معمول شما را مختل می‌کند، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر نمی‌دانید افت فشار خون دارید، در صورت بروز سرگیجه یا غش مکرر باید به پزشک مراجعه کنید. این امر به ویژه مهم است زیرا این علائم با بسیاری از بیماری‌های دیگر که برخی از آنها خطرناک هستند امکان پذیر است.

چه زمانی باید به اورژانس مراجعه کنم؟

اگر افت فشار خون دارید، باید برای موارد زیر به بیمارستان مراجعه کنید:

  • درد قفسه سینه (آنژین).
  • اگر بیهوش شوید یا بیهوش شوید.
  • اگر به دلیل سبکی سر زمین خوردید و به سر خود ضربه زدید (مخصوصاً اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید). همچنین اگر به دلیل افتادن در اثر غش به خود آسیب زدید، باید به بیمارستان مراجعه کنید.
  • اگر علائم شوک مانند احساس سرما، عرق کردن، تنفس سریع یا ضربان قلب سریع دارید. همچنین ممکن است رنگ آبی روی پوست لب یا زیر ناخن‌هایتان داشته باشید.

چه سوالاتی باید از پزشکم بپرسم؟

سوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید عبارتند از:

  • آیا می دانید علت فشار خون پایین من چیست؟
  • آیا نیاز به درمان دارم؟
  • بهترین درمان برای من چیست؟
  • هر چند وقت یک بار باید فشار خونم را چک کنم؟

فشار خون پایین وضعیتی است که می‌تواند هیچ علامتی نداشته باشد و بسیاری از مردم حتی نمی دانند که آن را دارند. برای دیگران، می تواند علائمی ایجاد کند که ناخوشایند و حتی مخل زندگی و فعالیت‌های روزانه شما هستند. اگر مشکوک به فشار خون پایین هستید، تشخیص و درمان آن ضروری است. تشخیص و درمان مناسب می‌تواند به شما در جلوگیری از افتادن و سایر عوارض کمک کند. خوشبختانه، این عارضه اغلب قابل درمان است و موارد زیادی وجود دارد که پزشک می تواند به شما توضیح دهد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط