برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
زخم معده

زخم معده: علائم، علت، درمان آن!

زخم معده یک زخم عمیق در پوشش معده است. معمولاً به صورت درد در قسمت بالای شکم ظاهر می‌شود. زخم معده عمدتاً به دلیل اسید اضافی معده ایجاد می‌شود. کلونیزاسیون مخاط معده با باکتری هلیکوباکتر پیلوری اغلب عامل زخم معده است. معمولاً زخم‌معده را می‌توان به طور کامل با دارو درمان کرد.

زخم معده چیست؟

زخم معده (Ulcus ventriculi) چیزی است که پزشکان آن را بیماری معده می‌نامند که در آن مخاط معده آسیب می‌بیند. در مورد زخم، زخمی به قطر حداقل پنج میلی متر وجود دارد که به لایه‌های عمیق‌تر غشای مخاطی کشیده می‌شود و اغلب از لایه ماهیچه صاف غشای مخاطی (lamina muscularis mucosae) می‌شکند. زخم‌معده معمولاً در بخش‌های پایینی بدن معده و در ناحیه خروجی معده یا آنتروم ایجاد می‌شود. مردان و زنان تقریباً به طور مساوی تحت تأثیر قرار می‌گیرند. زخم‌معده از شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه گوارش است.

علائم زخم معده چیست؟

هم برای معده و هم برای زخم اثنی عشر، درد کوبنده یا سوزش در قسمت فوقانی شکم (اپی گاستر = بین قوس دنده‌ای و ناف) علائم معمولی هستند. علائم اغلب در ارتباط با خوردن یا نوشیدن رخ می‌دهد. افراد مبتلا به زخم اثنی عشر اغلب در معده خالی (درد ناشتا) و در شب درد دارند. از سوی دیگر، افزایش درد در مدت کوتاهی پس از صرف غذا، نشانه‌ای از زخم‌معده است. از دست دادن اشتها، احساس سیری، حالت تهوع و استفراغ و کاهش وزن نیز نشان دهنده زخم‌معده است. برخی افراد در اثر خونریزی زخم‌معده دچار علائم کم خونی می‌شوند.

برخی از زخم‌های معده اصلاً هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند. آن‌ها اغلب به طور تصادفی در طول معاینه کشف می‌شوند یا فقط در صورت بروز عوارض قابل توجه می‌شوند. سرطان معده به ندرت علائمی مشابه علائم زخم‌معده ایجاد می‌کند. سپس یک گاستروسکوپی وضعیت را روشن می‌کند و در طی آن پزشک معالج شما یک نمونه بافت (بیوپسی) می‌گیرد و آن را از نظر بافت شناسی (هیستولوژیک) بررسی می‌کند.

عوارض زخم معده چیست؟

برخی از مسکن‌ها و داروهای ضد التهابی مانند اسید استیل سالیسیلیک (ASA)، ایبوپروفن یا دیکلوفناک گاهی اوقات باعث ایجاد زخم‌معده می‌شوند. آن‌ها همچنین در صورت مصرف منظم، محرک درد را سرکوب می‌کنند، به طوری که افراد مبتلا متوجه علائم معمول زخم معده نمی‌شوند. در نتیجه، گاهی اوقات عوارض (شدید) ایجاد می‌شود. شایع‌ترین عارضه زخم معده (و اثنی عشر) خونریزی از زخم است. نشانه احتمالی این امر، مدفوع کم رنگ تیره (مدفوع قیری) است. رنگ سیاه زمانی رخ می‌دهد که خون ناشی از زخم توسط شیره اسیدی معده تجزیه شود. گاهی اوقات خونریزی ناشی از زخم معده آنقدر کم است که مدفوع تغییر رنگ نمی‌دهد. اگر مدفوع تغیر رنگ ندهد از دست دادن مداوم خون در کاهش سطح هموگلوبین در خون منعکس می‌شود. اگر زخم معده به شدت خونریزی کند، فرد حتی خون را استفراغ می‌کند.

چگونه می‌توان زخم معده را درمان کرد؟

نحوه درمان زخم‌معده تا حد زیادی به علت آن بستگی دارد. نقش مهمی در تشخیص میکروب معده هلیکوباکتر پیلوری در معده بیمار دارد. اگر چنین باشد، پزشک در درجه اول از آنتی‌بیوتیک‌ها به عنوان درمان برای از بین بردن عفونت استفاده می‌کند. برای این منظور فرد مبتلا به مدت هفت روز روزانه دو آنتی بیوتیک مختلف (کلاریترومایسین و آموکسی سیلین یا مترونیدازول) مصرف می‌کند. علاوه بر این، پزشک معمولاً یک داروی کاهنده اسید را تجویز می‌کند. به عنوان محافظت از معده آن‌ها از تولید اسید معده جلوگیری می‌کنند تا غشای مخاطی آسیب دیده بهبود یابد.

درمان هلیکوباکتر با آنتی بیوتیک، درمان ریشه کنی هلیکوباکتر پیلوری نامیده می‌شود. در بیش از 90 درصد بیماران مبتلا به زخم‌معده یا اثنی عشر موفقیت آمیز است. اما در موارد نادر، عوامل ایجاد کننده زخم معده به یکی از آنتی بیوتیک‌ها مقاوم هستند. سپس درمان موثر زخم معده دشوارتر است.

اگر باکتری هلیکوباکتر پیلوری قابل تشخیص نباشد، از آنتی بیوتیک استفاده نمی‌شود، بلکه فقط از داروهای کاهنده اسید به ویژه مهارکننده‌های پمپ پروتون استفاده می‌شود. بدون اثر مخرب اسید معده، زخم‌معده به طور معمول خود به ‌خود بهبود می‌یابد. علاوه بر این، مهم است که فرد مبتلا تا زمان بهبودی زخم معده، از مواد و غذاهای محرک معده (الکل، قهوه، نیکوتین) به طور کامل اجتناب کند. علاوه بر مهارکننده‌های پمپ پروتون، آنتی هیستامین‌ها و آنتی اسیدهای H2 نیز اثر کاهش اسید دارند.

مهارکننده‌های پمپ پروتون

مهارکننده‌های پمپ پروتون آنزیم خاصی را در مخاط معده مسدود می‌کنند (H+/K+-ATPase = پمپ پروتون). این آنزیم برای تولید اسید معده بسیار مهم است. با مهار آنزیم، تولید اسید معده به مدت حدود 24 ساعت به طور کامل متوقف می‌شود. از آنجایی که اسید اضافی معده عامل اصلی بیماری زخم‌معده است، مهارکننده‌های پمپ پروتون بخش مهمی از درمان هستند. آن‌ها معمولاً در صبح مصرف می‌شوند زیرا آنزیمی که باید مسدود شود عمدتاً در صبح تشکیل می‌شود. نمایندگان معمولی مهارکننده‌های پمپ پروتون، ترکیبات فعال امپرازول و پانتوپرازول هستند.

آنتی هیستامین‌های H2

آنتی هیستامین‌های H2 مانند سایمتیدین یا رانیتیدین محل‌های حمله هیستامین را اشغال می‌کنند، که یک پیام رسان مهم برای تشکیل و آزادسازی اسید معده است. از آنجایی که اسید معده عمدتاً در شب تشکیل می‌شود، آنتی هیستامین‌ها باید در شب مصرف شوند. در برخی موارد دوز اضافی در روز ضروری است. به عنوان بخشی از درمان زخم معده، یک آنتی هیستامین H2 نیز می‌تواند در صورت لزوم با یک مهارکننده پمپ پروتون ترکیب شود.

آنتی اسیدها

به دلیل اثربخشی خوب مهارکننده‌های پمپ پروتون و آنتی هیستامین‌های H2، به ندرت در درمان زخم معده از آنتی اسیدها نام برده می‌شود. آن‌ها اسید معده را متصل و خنثی می‌کنند، اما در واقع تولید اسید معده را مهار نمی‌کنند.

گاستروسکوپی

پس از پایان درمان دارویی، پزشک در حدود شش تا هشت هفته یک گاستروسکوپی انجام می‌دهد. او بررسی می‌کند که آیا زخم واقعاً به طور کامل بهبود یافته است یا خیر. در صورت لزوم از گاستروسکوپی برای درمان عوارض نیز استفاده می‌شود. اگر زخم خونریزی کند، پزشک در حین گاستروسکوپی یک چسب پروتئینی مخصوص (چسب فیبرین) را به زخم تزریق می‌کند تا خونریزی را متوقف کند.

درمان‌های خانگی برای زخم معده

اگر عفونت با هلیکوباکتر پیلوری یکی از دلایل زخم معده باشد، برخی از متخصصان مواد فعال طبیعی را توصیه می‌کنند که به طور خاص برای حمایت از درمان ریشه کنی در نظر گرفته شده است. این مواد فعال یا داروهای خانگی شامل عسل یا چای بابونه است که اثر ضد میکروبی و ضد التهابی دارد. انتخاب گسترده و مشابه آن چیزی است که برای درمان التهاب مخاط معده استفاده می‌شود.

چه چیزی باعث زخم معده می شود

چه چیزی باعث زخم معده می شود؟

در واقع به نظر می‌رسد استرس در محل کار یا خانه خطر ابتلا به زخم‌معده را افزایش می‌دهد. احتمالاً به این دلیل است که وقتی استرس دارید، بدن شما اسید معده اضافی تولید می‌کند در حالی که مخاط محافظ کمتری تولید می‌کند. به نظر می‌رسد شرایط استرس یا شوک حاد و همچنین افسردگی باعث ایجاد زخم‌معده می‌شود. در نتیجه زخم معده زمانی ایجاد می‌شود که بین اسید معده تهاجمی و عوامل محافظتی پوشش معده (مانند مخاط و نمک‌های خنثی کننده اسید) عدم تعادل وجود داشته باشد. اگر اسید خیلی قوی باشد یا اگر عوامل محافظتی خیلی ضعیف باشد، غشای مخاطی آسیب می‌بیند و زخم‌معده ایجاد می‌شود.

چنین عدم تعادلی باعث می‌شود که ابتدا پوشش داخلی معده ملتهب شود (گاستریت). اگر التهاب برای مدت طولانی ادامه داشته باشد یا مدام عود کند زخم‌معده به مرور زمان ایجاد شود.

فرآیندهای مختل در معده

حرکات مختل معده نیز مشکوک به ایجاد زخم‌معده است. اگر معده با تاخیر تخلیه شود و در همان زمان اسید صفراوی بیشتری از دوازدهه به معده برگردد، گاهی اوقات باعث ایجاد زخم معده می‌شود. افزایش تمایل به زخم نیز در افرادی مشاهده می‌شود که مقادیر کمتری از پروتئین تولید می‌کنند که مخاط معده را ترمیم می‌کند.

کلونیزاسیون با هلیکوباکتر پیلوری

این باکتری که به اسید معده تهاجمی اهمیتی نمی دهد، محرک اصلی زخم‌معده است. این باکتری را می‌توان در 75 درصد از افراد مبتلا به زخم‌معده و در 99 درصد از بیماران مبتلا به زخم اثنی عشر شناسایی کرد. میکروب معده تنها مسئول ایجاد زخم نیست. تشکیل زخم تنها در ترکیب با سایر عوامل خطر رخ می‌دهد. این عوامل خطر شامل مصرف برخی داروها و سبک زندگی و عادات غذایی نامطلوب است.

مصرف برخی داروها

افرادی که به طور منظم داروهای ضد درد و ضد التهابی از گروه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs یا NSAIDs) مصرف می‌کنند، در معرض زخم‌معده هستند. ای داروها شامل مواد فعالی مانند اسید استیل سالیسیلیک (ASA)، ایبوپروفن و دیکلوفناک است. ترکیب کورتیزون (گلوکوکورتیکوئیدها) و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مشکل ساز در نظر گرفته می‌شود.

زخم معده چیست؟

زخم‌معده اغلب در اثر عفونت با باکتری معده هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می‌شود. اما دارو، استرس یا سیگار کشیدن نیز عواملی هستند که می‌توانند منجر به زخم شوند. زخم معده همراه با زخم اثنی عشر به عنوان یک بیماری گوارشی خلاصه می‌شود. اغلب بدون علامت باقی می‌ماند و دیر کشف می‌شود. در صورت عدم درمان، خونریزی معده یا پارگی زخم اتفاق می‌افتد.

از کجا بفهمیم زخم‌معده داریم؟

علائم این بیماری عبارت‌اند از:
درد مبهم در معده
کاهش وزن 
از دست دادن اشتها به 
حالت تهوع یا استفراغ
ورم
احساس 
سیری 
آروغ زدن یا رفلاکس اسید
سوزش سر دل 

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط