برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
ریفلاکس معده چیست

ریفلاکس معده چیست و چه باید کرد؟!

هنگامی که به GERD (ریفلاکس اسید مزمن) مبتلا هستید، اسید معده به طور مداوم از طریق مری به داخل دهان جریان می‌یابد. ممکن است سوزش سر دل، سوء هاضمه اسیدی، مشکل در بلع، احساس گیرکردن غذا در گلو و سایر مشکلات را تجربه کنید.

GERD (ریفلاکس معده) چیست؟

GERD (بیماری ریفلاکس معده به مری یا ریفلاکس مزمن اسید) وضعیتی است که در آن محتویات حاوی اسید در معده شما به طور مداوم به مری نشت می‌کند، لوله‌ای از گلو به معده.

رفلاکس اسید به این دلیل اتفاق می‌افتد که دریچه‌ای در انتهای مری، اسفنکتر تحتانی مری، زمانی که غذا به معده می‌رسد، به درستی بسته نمی‌شود. سپس اسید معکوس از طریق مری به سمت گلو و دهان جریان می‌یابد و طعم ترشی را فرد تجربه می‌کند.

رفلاکس اسید تقریباً برای همه در مقطعی از زندگی اتفاق می‌افتد. داشتن رفلاکس اسید و سوزش سر دل هرازگاهی کاملا طبیعی است. اما، اگر بیش از دو بار در هفته در طی چند هفته دچار رفلاکس اسید یا سوزش سر دل می‌شوید، مدام از داروهای سوزش سر دل و داروهای ضد اسید معده استفاده کنید، اما علائم همچنان عود می‌کند، ممکن است به GERD مبتلا شده باشید. GERD شما باید توسط پزشک متخصص درمان شود. نه فقط برای تسکین علائم، بلکه به این دلیل که GERD می‌تواند منجر به مشکلات جدی‌تری شود.

ریفلاکس معده

علائم اصلی GERD (ریفلاکس معده) چیست؟

علائم اصلی آن سوزش سر دل مداوم و برگشت اسید است. برخی از افراد بدون سوزش سر دل به GERD مبتلا هستند. در عوض، درد در قفسه سینه، گرفتگی صدا در صبح یا مشکل در بلع را تجربه می‌کنند. ممکن است احساس کنید غذا در گلویتان گیر کرده است، یا احساس خفگی می‌کنید یا گلویتان سفت شده است. GERD همچنین می‌تواند باعث سرفه خشک و بوی بد دهان شود.

دل درد چیست؟

سوزش سر دل از علائم رفلاکس اسید است. این یک احساس سوزش دردناک در وسط قفسه سینه است که به دلیل تحریک پوشش مری ناشی از اسید معده ایجاد می‌شود.

این سوزش می‌تواند در هر زمان ایجاد شود، اما اغلب بعد از خوردن غذا بدتر می‌شود. برای بسیاری از افراد سوزش سر دل هنگام دراز کشیدن یا دراز کشیدن در رختخواب بدتر می‌شود، که خواب راحت شبانه را سخت می‌کند.

خوشبختانه، سوزش سر دل را معمولاً می‌توان با داروهای بدون نسخه (OTC) سوزش سر دل یا سوءهاضمه اسیدی کنترل کرد. پزشک متخصص همچنین می‌تواند داروهای قوی‌تری را برای کمک به رام کردن سوزش سر دل تجویز کند.

چه چیزی باعث رفلاکس اسید می‌شود؟

ریفلاکس اسید ناشی از ضعف یا شل شدن اسفنکتر تحتانی مری (دریچه) است. به طور معمول این دریچه پس از ورود غذا به معده شما محکم بسته می‌شود. اگر در زمانی که نباید شل شود، محتویات معده به مری برمی‌گردد. اسیدهای معده به مری برگشته و باعث رفلاکس می‌شوند. عواملی که می‌توانند منجر به این شوند عبارتند از:

فشار بیش از حد به شکم. برخی از زنان باردار به دلیل افزایش فشار، تقریباً روزانه سوزش سر دل را تجربه می‌کنند.
انواع خاص غذا (مثلاً لبنیات، غذاهای تند یا سرخ شده) و عادات غذایی.
داروهایی که شامل داروهای آسم، فشار خون بالا و آلرژی هستند. و همچنین داروهای مسکن، آرام بخش و ضدافسردگی.
فتق هیاتال قسمت بالایی معده به داخل دیافراگم برآمده می‌شود و مانع از دریافت طبیعی غذا می‌شود.

علائم GERD

علائم GERD (ریفلاکس معده) چیست؟

افراد مختلف به طرق مختلف تحت تاثیر GERD قرار می‌گیرند. شایع‌ترین علائم عبارتند از:

  • سوزش سردل.
  • رگورژیتاسیون (غذا از مری به دهان باز می‌گردد).
  • احساس غذا در گلوی شما گیر کرده است.
  • سرفه کردن.
  • درد قفسه سینه.
  • مشکل در بلعیدن.
  • استفراغ.
  • گلو درد و گرفتگی صدا.

نوزادان و کودکان می توانند علائم مشابه GERD را تجربه کنند و همچنین:

  • اپیزودهای استفراغ کوچک مکرر.
  • گریه زیاد، عدم تمایل به غذا خوردن (در نوزادان و نوزادان).
  • سایر مشکلات تنفسی.
  • مزه ترش مکرر اسید به خصوص در حالت دراز کشیدن.
  • گلو خشن.
  • احساس خفگی که ممکن است کودک را بیدار کند.
  • بوی بد دهان.
  • مشکل در خوابیدن بعد از غذا خوردن به خصوص در نوزادان.

چگونه بفهمم که دچار سوزش سر دل هستم و حمله قلبی ندارم؟

درد قفسه سینه ناشی از سوزش سر دل ممکن است باعث ترس فرد از حمله قلبی شود. سوزش سر دل ربطی به قلب ندارد، اما از آنجایی که ناراحتی در قفسه سینه شماست، ممکن است تشخیص تفاوت در زمانی که ادامه دارد دشوار باشد. اما علائم حمله قلبی با سوزش سر دل متفاوت است.

سوزش سر دل آن احساس سوزش یا درد ناخوشایند در قفسه سینه است که می‌تواند تا گردن و گلو حرکت کند. حمله قلبی می‌تواند باعث درد در بازوها، گردن و فک، تنگی نفس، تعریق، حالت تهوع، سرگیجه، خستگی مفرط و اضطراب و سایر علائم شود.

اگر داروهای سوزش معده کمکی نکرد و درد قفسه سینه با این علائم همراه است، فوراً با پزشک تماس بگیرید.

آیا GERD (ریفلاکس معده) می‌تواند باعث آسم شود؟

ما رابطه دقیق بین GERD و آسم را نمی‌دانیم. بیش از 75 درصد افراد مبتلا به آسم به GERD مبتلا هستند. احتمال ابتلا به GERD در آنها دو برابر افراد بدون آسم است. GERD ممکن است علائم آسم را بدتر کند و داروهای آسم ممکن است GERD را بدتر کند. اما درمان GERD اغلب به کاهش علائم آسم کمک می‌کند.

علائم GERD می‌تواند به پوشش داخلی گلو، راه‌های هوایی و ریه‌ها آسیب برساند، تنفس را دشوار کرده و باعث سرفه‌های مداوم شود که ممکن است نشان دهنده ارتباط باشد. پزشکان اغلب به GERD به عنوان یک علت آسم نگاه می‌کنند اگر:

  • آسم در بزرگسالی شروع می‌شود.
  • علائم آسم بعد از غذا، ورزش، شب و بعد از دراز کشیدن بدتر می‌شود.
  • آسم با درمان‌های استاندارد آسم بهتر نمی‌شود.
  • اگر آسم و GERD دارید، پزشک متخصص می‌تواند به فرد کمک کند تا بهترین راه‌ها را برای کنترل هر دو بیماری پیدا کنید – داروها و درمان‌های مناسبی که علائم هر یک از این بیماری‌ها را تشدید نمی‌کنند.

آیا GERD (ریفلاکس معده) خطرناک یا تهدید کننده زندگی است؟

GERD به خودی خود تهدید کننده یا خطرناک نیست. اما GERD طولانی مدت می‌تواند منجر به مشکلات سلامت جدی‌تری شود:

ازوفاژیت: ازوفاژیت تحریک و التهابی است که اسید معده در پوشش مری ایجاد می‌کند. ازوفاژیت می‌تواند باعث ایجاد زخم در مری، سوزش سر دل، درد قفسه سینه، خونریزی و مشکل در بلع شود.
مری بارت: مری بارت وضعیتی است که در برخی از افراد (حدود 10٪) مبتلا به GERD طولانی مدت ایجاد می‌شود. آسیبی که ریفلاکس اسید می‌تواند در طول سال‌ها ایجاد کند می‌تواند سلول‌های پوشش مری را تغییر دهد. مری بارت یک عامل خطر برای سرطان مری است.
سرطان مری: سرطانی که از مری شروع می‌شود به دو نوع عمده تقسیم می‌شود. آدنوکارسینوما معمولا در قسمت تحتانی مری ایجاد می‌شود. این نوع می‌تواند از مری بارت ایجاد شود. کارسینوم سلول سنگفرشی در سلول‌هایی که مری را پوشانده‌اند شروع می‌شود. این سرطان معمولاً قسمت فوقانی و میانی مری را درگیر می‌کند.
تنگی: گاهی اوقات پوشش آسیب دیده مری زخمی می‌شود و باعث باریک شدن مری می‌شود. این تنگی‌ها می‌توانند با جلوگیری از رسیدن غذا و مایعات به معده، در خوردن و آشامیدن اختلال ایجاد کنند.

جراحی برای درمان GERD

برای کنترل علائم GERD (ریفلاکس مزمن اسید) چه داروهایی مصرف کنم؟

بسیاری از داروهای بدون نسخه (OTC) و داروهای تجویزی رفلاکس را تسکین می‌دهند. بسیاری از داروهای OTC دارای قدرت نسخه نیز هستند. اگر از فرمول‌های OTC تسکین نمی‌گیرید، پزشک نسخه‌ای برای این داروهای قوی‌تر به فرد می‌دهد.

رایج ترین داروهای GERD:

آنتی‌اسیدها (با خنثی کردن اسیدهای معده باعث تسکین سریع می‌شوند) عبارتند از Tums®، Rolaids®، Mylanta®، Riopan® و Maalox®.
مسدود‌کننده‌های گیرنده H-2 (که تولید اسید را کاهش می‌دهند) شامل Tagamet®، Pepcid AC®، Axid AR® و Zantac® هستند.
مهارکننده‌های پمپ پروتون (مسدودکننده‌های اسید قوی‌تر که به بهبود بافت آسیب‌دیده مری نیز کمک می‌کنند) عبارتند از Prevacid®، Prilosec®، Zegerid®، Nexium®، Protonix®، AcipHex® و Dexilant®.
باکلوفن یک داروی تجویزی است که برای کاهش شل شدن اسفنکتر تحتانی مری استفاده می‌شود که امکان شستشوی معکوس اسید را فراهم می‌کند.

آیا جراحی برای درمان GERD (ریفلاکس اسید مزمن) وجود دارد؟

GERD معمولاً با داروها و تغییرات سبک زندگی (مانند عادات غذایی) مدیریت می‌شود. اگر اینها مؤثر نبودند، یا اگر نمی‌توانید داروها را برای مدت طولانی مصرف کنید، جراحی ممکن است یک راه حل باشد.

جراحی ضد رفلاکس لاپاراسکوپی (یا فوندوپلیکاسیون نیسن) درمان جراحی استاندارد است. این یک روش کم تهاجمی است که با ایجاد یک مکانیسم دریچه جدید در پایین مری، رفلاکس اسید را برطرف می‌کند. جراح قسمت فوقانی معده (فندوس) را به دور قسمت پایینی مری می‌پیچد. این امر اسفنکتر تحتانی مری را تقویت می‌کند تا غذا به مری برنگردد.
کاشت دستگاه LINX یکی دیگر از جراحی‌های کم‌تهاجمی است. دستگاه LINX حلقه‌ای از آهنرباهای ریز است که به اندازه کافی قوی هستند تا محل اتصال معده و مری را در برابر اسید رفلکس کننده بسته نگه‌دارند، اما آنقدر ضعیف هستند که به غذا اجازه عبور دهند.

اگر فرزند من مبتلا به GERD باشد، چه رویکردهای درمانی در نظر گرفته می‌شود؟

رویکردها ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

توصیه هایی در مورد اجتناب از محرک‌ها (انواع خاصی از غذا، تغییر شیر خشک در نوزادان) که ممکن است باعث علائم GERD یا بدتر شدن آنها شوند.
داروهای بدون نسخه.
داروهای تجویزی.
اطلاعات در مورد وضعیت مناسب بدن، به عنوان مثال، حفظ وضعیت عمودی پس از خوردن غذا یا شیر خوردن.
جراحی (به عنوان آخرین راه چاره، یا برای زمانی که علل خاص قابل اصلاح جراحی شناسایی شده است) محفوظ است.

چگونه از علائم GERD (ریفلاکس مزمن اسید) جلوگیری کنم؟

در اینجا 10 نکته برای کمک به جلوگیری از علائم GERD وجود دارد:

  • به وزن سالم برسید و حفظ کنید.
  • وعده‌های غذایی کوچک و مکرر را به جای مقادیر زیاد چند بار در روز بخورید.
  • با کاهش میزان کره، روغن، سس سالاد، سس، گوشت های چرب و لبنیات پرچرب مانند خامه ترش، پنیر و شیر کامل، چربی را کاهش دهید.
  • هنگام غذا خوردن صاف بنشینید و 45 تا 60 دقیقه بعد (نشسته یا ایستاده) بمانید.
  • از خوردن قبل از خواب خودداری کنید. حداقل سه ساعت بعد از غذا خوردن صبر کنید تا به رختخواب بروید.
  • سعی کنید از لباس‌هایی که در ناحیه شکم تنگ هستند استفاده نکنید. آنها می‌توانند معده شما را فشار داده و اسید را به سمت مری فشار دهند.
  • هنگام خواب، با استفاده از بلوک های چوبی زیر پایه تخت، سر تخت را 6 تا 8 اینچ بالا بیاورید. بالش‌های اضافی کار نمی‌کنند.
  • از استعمال دخانیات خودداری کنید.
  • پزشک ممکن است داروهای کاهش دهنده اسید را تجویز کند. حتما آنها را طبق دستور مصرف کنید.
  • غذاهای محرک احتمالی را حذف کنید.

در صورت ابتلا به GERD (ریفلاکس اسید مزمن) از چه غذاهایی باید اجتناب کنم؟

تنظیم رژیم غذایی و عادات غذایی نقش کلیدی در مدیریت علائم ریفلاکس دارد. سعی کنید از غذاهای محرکی که مدام باعث سوزش سر دل می‌شوند اجتناب کنید. به عنوان مثال، بسیاری از افراد از موارد زیر دچار سوزش سر دل می‌شوند:

  • غذاهای ادویه‌دار.
  • غذاهای سرخ شده.
  • غذاهای چرب (از جمله لبنیات).
  • شکلات.
  • سس های گوجه فرنگی.
  • سیر و پیاز.
  • الکل، قهوه و نوشابه های گازدار.
  • میوه های خانواده مرکبات.
  • غذاهای محرکی را که باعث دردسر شما می شوند را یادداشت کنید. با پزشک خود صحبت کنید تا در این مورد کمک بگیرید. آنها پیشنهاداتی در مورد نحوه ثبت غذاها و ساعاتی از روز که باید بخورید، خواهند داشت.
اگر فکر کنم مبتلا به GERD (ریفلاکس معده) هستم، چه کار کنم؟

با GERD – زمانی که ریفلاکس و سوزش سر دل بیش از یک بار اتفاق می‌افتد – بافت پوششی مری به طور مرتب با اسید معده آسیب می‌بیند. در نهایت بافت آسیب می‌بیند. اگر این رفلاکس مزمن اسید و سوزش سر دل را دارید، می‌توانید ببینید که بر عادات غذایی و خواب روزانه تأثیر می‌گذارد.
هنگامی که GERD به این ترتیب زندگی روزمره شما را ناراحت می‌کند، با پزشک خود تماس بگیرید. اگرچه GERD به خودی خود تهدیدکننده زندگی نیست، اما التهاب مزمن مری می‌تواند منجر به چیزی جدی‌تر شود. ممکن است برای کاهش علائم خود به داروهای تجویزی قوی‌تری یا حتی جراحی نیاز داشته باشید.

GERD (ریفلاکس مزمن اسید) چقدر شایع است؟

GERD بسیار شایع است. این بیماری و علائم آن تعداد زیادی از مردم را تحت تأثیر قرار می دهد. هر فردی در هر سنی ممکن است به GERD مبتلا شود، اما برخی ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به آن باشند. به عنوان مثال، احتمال ابتلا به نوعی از GERD (خفیف یا شدید) پس از 40 سالگی افزایش می‌یابد.
همچنین احتمال ابتلا به آن بیشتر است اگر:
اضافه وزن یا چاقی دارند.
زنان باردار
سیگار می‌کشند یا به طور مرتب در معرض دود دست دوم قرار دارند.
مصرف برخی داروها که ممکن است باعث رفلاکس اسید معده شوند.

چشم انداز GERD (ریفلاکس معده) چیست؟

شما می‌توانید علائم GERD را مدیریت کنید. اگر عادات غذایی و خواب خود را تنظیم کنید و در صورت نیاز دارو مصرف کنید، باید بتوانید علائم GERD خود را به سطح قابل کنترلی برسانید.

چه زمانی باید با پزشک خود تماس بگیرم؟

اگر بیش از دو بار در هفته در طی چند هفته دچار رفلاکس اسید یا سوزش سر دل می‌شوید، دائماً سوزش سر دل و داروهای ضداسید مصرف می‌کنید و علائم همچنان عود می‌کند، با پزشک خود تماس بگیرید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط