برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
ریزش مو در رژیم

ریزش مو در رژیم امری طبیعی است؟ چه باید کرد؟

ریزش مو یک مشکل غیر معمول نیست. تقریبا حدود یک چهارم از زنان حداقل یک بار در زندگی خود ریزش مو را تجربه می‌کنند. محرک ریزش مو می‌تواند استعداد ژنتیکی یا استرس باشد، همچنین گاهی علت ریزش مو عدم تعادل هورمونی یا رژیم غذایی نادرست و نامتعادل است. با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و متعادل می‌توانید حداقل در حد اعتدال با این مشکل مقابله کنید و مواد مغذی مهمی را از طریق غذاهای مناسب برای موها تامین کنید تا سالم و پرپشت شوند.

ریزش مو در رژیم

ساختار مو چگونه است؟

مو از دو قسمت تشکیل شده است. ساقه مو قابل مشاهده و فولیکول مو (ریشه مو) که در زیر پوست قرار دارد و حاوی سلول‌های سازنده مو است. آن‌ها از هسته‌ای از الیاف پروتئین و لایه نازکی از سلول‌های مرده تشکیل شده‌اند که مانند فلس روی هم قرار دارند. مانند ناخن، مو نیز از پروتئین کراتین با سولفور بالا تشکیل شده‌اند. غدد اطراف فولیکول مو چربی محافظی به نام سبوم ترشح می‌کنند که موها را انعطاف پذیر و براق نگه می‌دارد.

ریزش مو چرا اتفاق می‌افتد؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا موهای سالم و پر پشت، ناگهان می‌ریزند. یک دلیل رایج استرس است که اغلب منجر به یک رژیم غذایی نامتعادل و در نتیجه ریزش مو بیشتر می‌شود. اما استعداد ژنتیکی یا عدم تعادل هورمونی، به دلیل شروع یائسگی یا بارداری نیز می‌تواند به آن کمک کند. برای بررسی عوامل جدی یا حتی بیماری‌ها، مراجعه به پزشک توصیه می‌شود. به خصوص اگر ریزش مو دیگر طبیعی نباشد. زیرا ریزش مو کاملا طبیعی و نتیجه منطقی متابولیسم سلولی بدن ما است. با ریزش 100 تار مو در روز، جای نگرانی نیست.

اگر ریزش مو از کنترل خارج شد، باید یک بررسی بهداشتی انجام شود تا اطمینان حاصل شود که کمبود مواد مغذی یا مشکل سلامت دیگری مانند اختلال تیروئید که باعث ریزش مو شده است وجود ندارد. ریزش مو همچنین یکی از علائم تعادل اسید و باز نامتعادل است که با تغییر رژیم غذایی قلیایی می‌توان آن را به خوبی درمان کرد.

ریزش مو در رژیم

در مورد ریزش مو موجود یا صرفاً برای جلوگیری از آن در مراحل اولیه و حمایت از مو و پوست سر، مصرف مکمل‌های غذایی خاص ایده خوبی است. برای جلوگیری از مصرف بیش از حد، این‌ مکمل‌ها فقط باید پس از مشورت با پزشک تجویز شوند و به عنوان بخشی از خود درمانی مصرف نشوند. اما غذاهای طبیعی همچنین حاوی مواد مغذی با ارزشی هستند که موهای ما را در عمق ریشه تقویت می‌کنند، گردش خون را در پوست سر تحریک می‌کنند و منجر به بهبود رشد مو می‌شوند. این موادغذایی عبارتند از:

تامین کنندگان بیوتین: آجیل، دانه‌های جو دوسر، برنج

بیوتین که به دلیل تاثیر بر سلامت مو به ویتامین H نیز معروف است، یکی از ویتامین‌های ضروری است و نقش مهمی در فرآیندهای متابولیک دارد. با حمایت از پروتئین‌های کراتین باعث سلامت مو می‌شود و در نتیجه مو را تقویت می‌کند. اما برای داشتن پوست سالم و ناخن‌های قوی و مستحکم  به همان اندازه مهم است.

از آنجایی که بدن نمی‌تواند خود آن را تولید کند، باید از طریق غذا تامین شود. آجیل، بلغور جو دوسر، سویا و برنج بدون پوست حاوی مقدار زیادی بیوتین هستند.

نیاز روزانه یک فرد بالغ بین 30 تا 60 میکروگرم به بیوتین است. 100 گرم بادام زمینی حاوی حدود 34 میکروگرم بیوتین، بادام 10 گرم در هر 100 گرم، بلغور جو دوسر 20 گرم در هر 100 گرم، موز پنج گرم بیوتین در هر 100 گرم است.

تامین کنندگان ویتامین A: میوه‌ها و سبزیجات قرمز

این ویتامین یکی از مهم‌ترین مواد مغذی برای ساخت موهای سالم و پوست سر سالم است. بدن می‌تواند آن را در ترکیب با چربی به بهترین شکل پردازش کند. منابع خوب ویتامین A سبزیجات نارنجی و قرمز هستند. مانند؛ فلفل قرمز، هویج، گوجه فرنگی و همچنین میوه‌هایی مانند زردآلو. در اکثر گونه‌های گیاهی، ویتامین A به عنوان پروویتامین A وجود دارد که به عنوان بتاکاروتن نیز شناخته می‌شود.

تامین کنندگان روی: محصولات حیوانی

کمبود روی در رژیم غذایی می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو باشد. زیرا اگر کمبود مواد مغذی وجود داشته باشد، پوست سر دیگر نمی‌تواند مواد لازم را برای موهای موجود در آن تامین کند، به این معنی که ریشه مو دیگر نمی‌تواند به درستی کار کند و سلول‌های جدید کمتری تولید می‌کند. روی همچنین از ریشه مو در برابر التهاب محافظت می‌کند که می‌تواند منجر به ریزش مو نیز شود. بنابراین مهم است که منبع روی مورد نیاز را با یک رژیم غذایی متعادل پوشش دهید. غذاهای غنی از روی عبارتند از محصولات حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ، پنیر و صدف تازه. بنابراین، گیاه ‌خواران و وگان‌ها به ‌طور خاص اغلب در برابر خطر قرار دارند.

تامین کننده آهن: گوشت و دانه

تامین کافی آهن نیز برای جلوگیری از ریزش مو مهم است. زیرا آهن، عنصر کمیاب مسئول رشد سلول‌های بدن ما و همچنین تامین اکسیژن خون است که پوست سر را نیز تامین می‌کند. اگر کمبود آهن وجود داشته باشد، موها دیگر نمی‌توانند رشد کنند، در نتیجه مو می‌ریزد. از آنجایی که تامین بیش از حد آهن نیز می‌تواند منجر به ریزش مو شود، هرگز نباید آن را خودسرانه مصرف کنید، به خصوص به عنوان یک مکمل غذایی.

بنابراین اگر به کمبود آهن مشکوک هستید، ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا میزان بهینه آن را به صورت فردی مشخص کنید. از آنجایی که گوشت بهترین منبع آهن در غذا است، گیاهخواران باید توجه بیشتری به دریافت این ماده مغذی از منابع دیگر داشته باشند.

سایر مواد غذایی سرشار از آهن عبارتند از: کدو تنبل، کنجد، عدس، گل تاج خروس و بذر کتان. از آنجایی که بدن در جذب آهن مشکل دارد، توصیه می‌شود آن را با ویتامین C ترکیب کنید برای مثال، آب لیمو می‌تواند جذب آهن را تقویت کند، در حالی که محصولات لبنی از آن جلوگیری می‌کنند.

ریزش مو در رژیم

ریزش موی مرتبط با بیماری

برخی بیماری‌ها نیز می‌توانند باعث ریزش مو شوند. گاهی اوقات موها در مناطق مشخص می‌ریزند، گاهی اوقات ریزش مو زیاد می‌شود. در اینجا دلایل احتمالی زیادی وجود دارد. سایر نواحی یا عملکردهای بدن نیز می‌تواند تحت تأثیر قرار گیرند. معاینه فیزیکی گسترده توسط یک متخصص با تجربه ضروری است. انواع مختلفی از ریزش موی مرتبط با بیماری وجود دارد.

در مورد ریزش موی حلقوی (آلوپسی آره آتا)، لکه‌های گرد و طاس ایجاد می‌شود، اما انواع دیگر ریزش مو نیز رخ می‌دهد. علت ریزش موی حلقوی یک واکنش ایمنی بیش از حد است. عفونت‌های قارچی یا پسوریازیس معمولاً با قرمزی و خارش پوست سر همراه است. ویروس‌ها و باکتری‌ها نیز محرک‌های احتمالی هستند.

پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید نیز می‌تواند باعث ریزش مو شود. ریزش مو می‌تواند توسط داروهای خاصی که برای کاهش بیماری‌های عمومی مصرف می‌شوند، تحریک شود. بیماری‌های زمینه‌ای را می‌توان با روش‌های بسیار متنوعی درمان کرد، برای مثال با آنتی بیوتیک‌ها، کورتیزون، ضد قارچ‌ها و سایر عوامل. بسته به بیماری، فقط نواحی آسیب دیده درمان می‌شوند یا دارو مصرف می‌شود.

آیا رژیم وگان باعث ریزش مو می‌شود؟

رژیم وگان نیز می‌تواند منجر به ریزش مو شود. اما برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم؟ بدن ما به مواد مغذی زیر نیاز دارد:

پروتئین‌ها

بخش مهمی از رژیم غذایی در برابر ریزش مو پروتئین است. کمبود پروتئین می‌تواند موها را راحت‌تر کنده و نازک‌تر کند. در نتیجه، رنگدانه نیز می‌تواند کمتر مشخص شود. غذاهایی که پروتئین بالایی دارند عبارتند از کوارک کم چرب، تخم مرغ و سینه مرغ.

اسیدهای چرب

غشاهای سلولی ما نه تنها از چربی ساخته شده‌اند، بلکه نقش مهمی در پوست ما دارند. آنها بخشی از سبومی هستند که برای انعطاف پذیر نگه داشتن خود و محافظت در برابر تهاجمات خارجی تولید می‌کند. اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 اهمیت ویژه‌ای دارند. منابع خوب چربی آجیل و دانه‌های روغنی و همچنین میوه‌هایی مانند آووکادو یا زیتون هستند.

عناصر کمیاب

روی، مس، آهن و سلنیوم برای متابولیسم مو از اهمیت اساسی برخوردارند و بنابراین به‌عنوان تغذیه‌ای در برابر ریزش مو مناسب هستند. ثابت شده است که کمبود مس، روی یا آهن می‌تواند منجر به تغییر در ساختار مو و ریزش مو شود. مقدار بسیار زیاد عناصر کمیاب می‌تواند تأثیر منفی بر رشد مو داشته باشد.

ویتامین‌ها

ویتامین‌ها نیز تأثیر مثبتی در هنگام غذا خوردن برای جلوگیری از ریزش مو دارند. ویتامین E، ویتامین A و ویتامین D در اینجا اهمیت ویژه‌ای دارند. ویتامین D توسط اشعه ماوراء بنفش در بدن تولید می‌شود و برای رشد مو مهم است.  بیوتین یکی از مهم‌ترین اجزای رژیم غذایی ریزش مو است. این ویتامین محلول در آب از گروه ویتامین B است. این جزء متابولیسم را قادر می‌سازد تا مواد مغذی مهمی مانند پروتئین را در بدن پردازش کند، از جمله پروتئین‌های کراتین که برای رشد مو مهم هستند.

چرا موها می‌ریزند؟

ریزش موی غیر مرتبط با بیماری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. تغییرات هورمونی در دوران بارداری یا یائسگی اغلب نقش دارند. اما کمبود مواد مغذی به دلیل رژیم نامتعادل یا مصرف داروهایی مانند داروهای فشار خون و استرس نیز می‌تواند باعث ریزش مو شود.

آیا کاهش وزن سریع باعث ریزش مو می‌شود؟

کاهش وزن ناگهانی به دلیل رژیم بسیار سخت می تواند منجر به  ریزش موی شدید شود . این به این دلیل اتفاق می افتد که بدن دچار کمبود برخی از مواد مهم مانند ویتامین ها و پروتئین ها می شود، به خصوص زمانی که در مدت زمان کوتاهی وزن زیادی از دست می دهید.

چه غذاهایی باعث ریزش مو می‌شوند؟

در مورد غذاهایی که باعث ریزش مو می شوند ، می توانیم کربوهیدرات ها و قندهای تصفیه شده را در نظر بگیریم.
کربوهیدرات و قندهای تصفیه شده شامل شکر، تنقلات، دسرهای صنعتی و…

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط