برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم پروتئینی

رژیم پروتئینی و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید!

رژیم پروتئینی تضمینی برای کاهش وزن سریع و دائمی است. بسیاری از افراد مشهور از رژیم غذایی پروتئین پیروی می‌کنند. بسیاری از آن‌ها در مدت زمان بسیار کوتاهی چربی‌‌های اضافی خود را از دست داده‌اند. رژیم‌پروتئینی بهترین راه برای سوزاندن چربی اضافی و حفظ عضلات هنگام ساخت عضله هستند. به منظور کاهش وزن پایدار و موثر، مهم است که از منابع پروتئینی با کیفیت بالا استفاده کنید. همانطور که از نام آن پیداست، مفهوم این رژیم کاهش وزن با پروتئین است. تمرکز رژیم غذایی بر پروتئین است. در این رژیم از کربوهیدرات به شکل ماکارونی، سیب زمینی یا نان، تا حد زیادی یا به طور کامل اجتناب می‌شود. رژیم‌پروتئینی طرفداران زیادی دارد.

رژیم پروتئینی

رژیم پروتئینی چگونه است؟

جزء اصلی آنچه در رژیم غذایی پروتئینی خورده می‌شود، غذاهای پروتئینی است. تخم مرغ، گوشت بدون چربی، ماهی، سبزیجات و محصولات لبنی مانند پنیر کم چرب و ماست مواد اصلی این رژیم هستند. شیک‌های پروتئینی نیز می‌توانند بخش مفیدی از رژیم غذایی پروتئین باشند. مانند هر رژیم دیگری، لیستی از غذاهای ممنوعه برای رژیم‌پروتئینی وجود دارد. در اینجا غذاهای غنی از کربوهیدرات مانند ماکارونی، برنج و سیب زمینی و همچنین نان را خواهید یافت. با توجه به محتوای بالای فروکتوز، میوه‌ها نیز باید در مقادیر کم مصرف شوند مانند محصولات غلات کامل.

مزایای یک رژیم غذایی با پروتئین بالا چیست؟

رژیم‌پروتئینی مزایای زیادی دارد در این قسمت به بررسی مزایای رژیم‌پروتئینی پرداخته‌ایم.

پروتئین بیشتر به شما کمک می‌کند تا احساس سیری بیشتری داشته باشید

وقتی گرسنه هستید، معمولا رژیم خود را نادیده می‌گیرید و خارج از برنامه رژیمی خود چیزی می‌خورید. اما اگر بتوانید هوس‌ها را کاهش دهید و راه‌هایی برای احساس سیری بیشتر پیدا کنید، می‌توانید کاهش وزن را بسیار آسان‌تر کنید. خوشبختانه رژیم‌پروتئینی این مشکل را حل کرده است. خوردن پروتئین بیشتر باعث کاهش هورمون‌های گرسنگی (مانند گرلین) و افزایش هورمون‌های سیری (مانند پپتید YY) می‌شود تا احساس سیری داشته باشید. درواقع خوردن پروتئین احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد و احساس سیری را افزایش می‌دهد.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که وعده‌های غذایی با پروتئین بالا سیرکننده‌تر و رضایت‌بخش‌تر از وعده‌های غذایی پرچرب هستند، بنابراین غذاهای چرب را با غذاهای پرپروتئین مانند سینه مرغ، تمپه یا ماهی سالمون خوب پخته شده جایگزین کنید.

متابولیسم شما را افزایش می‌دهد

بدن شما در واقع با هضم غذا کالری می‌سوزاند. البته همه غذاها به یک اندازه کالری نمی‌سوزانند. پروتئین دارای اثر کالری سوزی بسیار بالاتری (20-30%) در مقایسه با کربوهیدرات‌ها (5-10%) یا چربی‌ها (0-3%) است. این بدان معناست که یک رژیم غذایی با پروتئین بالا کالری را با سرعت بیشتری نسبت به یک رژیم غذایی استاندارد می‌سوزاند. خوردن پروتئین بیشتر نیز می‌تواند متابولیسم شما را افزایش دهد. یک مطالعه نشان داد که یک رژیم غذایی با پروتئین بالا می‌تواند 80 کالری در روز بیشتر از یک رژیم معمولی بسوزاند.

رژیم پروتئینی

یک رژیم غذایی با پروتئین بالا به شما کمک می کند تا عضله سازی کنید

یکی از مزایای رژیم غذایی با پروتئین بالا این است که به روند ریکاوری عضلات کمک می‌کند، که باعث افزایش بیشتر عضلات و قدرت می‌شود. در طول سنتز پروتئین، بدن شما پروتئین‌های جدیدی برای ترمیم بافت عضلانی آسیب دیده را ایجاد می‌کند. برای قوی‌تر شدن و رسیدن به اهداف عضله سازی به مقدار کافی پروتئین نیاز دارید.

یک رژیم غذایی با پروتئین بالا در سنین بالا تناسب اندام شما را حفظ می‌کند

با افزایش سن، ماهیچه‌های شما از طریق فرآیندی به نام سارکوپنی شروع به تحلیل رفتن می‌کنند. این کاهش عضلانی مرتبط با افزایش سن می‌تواند باعث شود که شما در هر دهه بعد از 30 سالگی 3 تا 5 درصد از عضلات خود را از دست بدهید. افزایش مصرف پروتئین یکی از راه‌های جبران تأثیر سارکوپنی، جلوگیری از از دست دادن عضله و افزایش سن است.

خوردن پروتئین، فشار خون شما را کاهش می‌دهد

آیا می‌دانستید فشار خون بالا عامل اصلی بیماری قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه و حتی از دست دادن حافظه یا بینایی است؟ خبر خوب این است که یکی از فواید رژیم غذایی پر پروتئین کاهش فشار خون است. یک مطالعه خاص نشان داد که رژیم غذایی با پروتئین بالاتر می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را تا 40 درصد کاهش دهد.

خلق و خوی شما را تقویت می‌کند و به شما قدرت مغزی بیشتری می‌دهد

وقتی صحبت از مزایای یک رژیم غذایی با پروتئین بالا می‌شود، امکان دارد به این فکر نکنید که خلق و خوی شما تحت تاثیر قرار گرفته است. جالب اینجاست که پروتئین به مغز شما کمک می‌کند تا نوراپی نفرین و دوپامین، دو ماده شیمیایی که می‌توانند خلق و خوی شما را تقویت کرده و همچنین شما را پرانرژی و هوشیار نگه دارند. یک مطالعه نشان داد که پروتئین همچنین می‌تواند به شما کمک کند استرس کمتری داشته باشید، خستگی کمتری داشته باشید و از رژیم غذایی خود رضایت بیشتری داشته باشید، که به شما شانس بیشتری برای پایبندی طولانی مدت به رژیم غذایی خود می‌دهد.

آیا رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا برای شما خوب هستند؟

تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی با پروتئین بالا باعث آسیب کلیه نمی‌شود. اگر از قبل مشکلات کلیوی دارید، رژیم غذایی پر پروتئین می‌تواند آن را تشدید کند. پروتئین بیش از حد برای استخوان‌ها مضر است و حتی می‌تواند باعث پوکی استخوان شود. پروتئین باعث می‌شود اسید در بدن شما جمع شود و ذخیره کلسیم برای استخوان‌ها برای مقابله با تجمع اسید کاهش می‌یابد.

تحقیقات زیادی برای رد این موضوع وجود دارد و نشان می‌دهد که رژیم غذایی با پروتئین بالا نه تنها برای سلامت استخوان شما مفید است، بلکه می‌تواند به جلوگیری از پوکی استخوان و شکستگی نیز کمک کند.

رژیم پروتئینی چه فوایدی دارد؟

رژیم‌پروتئینی به سوخت و ساز بدن و عضله سازی کمک می‌کند همچنین منجر به تنظیم فشار خون بدن می‌شود.

در رژیم‌پروتئینی چه چیزهایی می‌توانیم بخوریم؟

گوشت بدون چربی (بوقلمون، مرغ، استیک)،‌ ماهی (ماهی آزاد، ماهی تن، میگو)، تخم مرغ و لبنیات کم چرب، (کشک بدون چربی، پنیر دلمه، اسکایر)، سبزیجات غنی از پروتئین (سویا، کلم بروکلی، اسفناج، کلم پیچ)، مغزها و دانه ها (بادام زمینی، بادام، پسته)، محصولات سویا (توفو، ماست سویا، شیر سویا) و محصولات غنی از پروتئین (آب پنیر ایزوله، پروتئین آب پنیر، میله های پروتئینی)

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط