برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم غذایی سالمندان دیابتی چگونه است

رژیم غذایی سالمندان دیابتی چگونه است؟

دیابت یک بیماری پیچیده است که خطرات زیادی برای افراد مسن به همراه دارد. هورمون حیاتی انسولین مسئول متابولیسم گلوکز است. در ایجاد دیابت نقش اساسی دارد. علت دیابت از اختلالات مختلف ترشح انسولین از سلول‌های بتا پانکراس تا کمبود مطلق انسولین متغیر است. بین دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 تفاوت وجود دارد. ما در این مقاله به بررسی رژیم غذایی سالمندان دیابتی پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

دیابت نوع 1

دیابت نوع 1 یک بیماری خود ایمنی است و به این معنی است که بدن دیگر نمی‌تواند انسولین تولید کند. از آنجایی که زنده ماندن بدون انسولین در خون ممکن نیست، افراد مبتلا باید چندین بار در روز انسولین تزریق کنند و دوز را تنظیم کنند تا سطح گلوکز خون را تا حد ممکن ثابت نگه دارند.

دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 شکل بسیار شایع‌تری از دیابت است و به عنوان دیابت بزرگسالان نیز شناخته می‌شود. در این نوع از دیابت نیز کمبود نسبی انسولین وجود دارد. این بدان معناست که انسولین وجود دارد، اما به اندازه‌ای نیست که سطح قند خون را در محدوده طبیعی نگه دارد. درمان تدریجی است و شامل تغییر سبک زندگی است. دیابت نوع 2 به طور کلی یک بیماری مزمن مادام العمر است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد افرادی که مبتلا به بیماری خفیف هستند یا بسیار متعهد به تغییر سبک زندگی خود هستند، می‌توانند تا حدی یا به طور کامل دیابت را معکوس کنند. اما مدیریت دیابت نوع 2 در سالمندان باید از قوانین خاص پیروی کند. توجه به رژیم غذایی و فعالیت بدنی اساسی است. داروها باید همیشه با در نظر گرفتن درجه عملکرد کلیه تجویز شوند.

رژیم غذایی سالمندان دیابتی

توصیه‌هایی برای رژیم غذایی سالمندان دیابتی

تغذیه یک رکن اساسی در درمان دیابت است. رژیم غذایی دیابتی خاصی وجود ندارد. در عوض، خوردن و آشامیدن سالم با هدف اطمینان از تامین کافی از تمام مواد مغذی، مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری بسیار مهم است. یعنی غذا را تازه تهیه کنید و از غذاهایی به شکل محصولات غلات کامل استفاده کنید. مصرف شکر را تا حد امکان کاهش دهید. اما غذاهایی مانند مربا، ماست میوه‌ای، یک تکه کیک یا چند بیسکویت مشکلی ندارند. قند موجود در نوشیدنی‌هایی مانند آب میوه‌ها را فقط باید در صورت افت قند خون به شکل خالص نوشید. علاوه بر این، وعده‌های غذایی منظم (صبحانه، ناهار و شام) هر روز توصیه می‌شود.

رژیم غذایی دیابت در سالمندان

بهتر است که قندهای ساده را محدود کنید. انواع شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین و همچنین محصولات تهیه شده از آرد سفید یا نان سفید را نیز محدود کنید. بهتر است بیماران دیابتی فقط از محصولاتی استفاده کنند که سرشار از چربی‌های حیوانی هستند. دیابتی‌ها عمدتاً محصولاتی با شاخص گلیسمی پایین مصرف می‌کنند. به خصوص در افراد مسن. هرچه شاخص گلیسمی پایین‌تر باشد، سطح قند خون در بدن کندتر افزایش می‌یابد و به شما کمک می‌کند تا از قند خون بالا جلوگیری کنید. تغذیه مناسب برای دیابت شامل وعده‌های غذایی بیشتر، اما در حجم کمتر است.

اگر دیابت دارید چه چیزهایی نباید بخورید؟

علاوه بر کربوهیدرات‌های ساده و چربی‌های اشباع شده که قبلاً ذکر شد، افراد مسن باید قطعاً از الکل اجتناب کنند. چرا که الکل حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات و کالری است و علاوه بر این، وقتی تحت تأثیر الکل قرار می‌گیرند، امکان دارد هیپوگلیسمی را تجربه نکنید که می‌تواند مستقیماً تهدید کننده زندگی باشد. همچنین سعی کنید مصرف نمک را محدود کنید، زیرا نمک بیش از حد می‌تواند منجر به ایجاد فشار خون بالا شود.

رژیم غذایی می‌تواند مشکلات سلامتی را کاهش دهد

هیچ پاسخ کلی در مورد اینکه آیا رژیم غذایی در سنین بالا از نظر پزشکی منطقی است یا خیر وجود ندارد. هنگام کاهش وزن در سنین بالا، باید مزایا و خطرات را در نظر گرفت و با یکدیگر سنجید. اما واقعیت این است که کاهش وزن با افزایش سن می‌تواند دشوار و خسته کننده باشد. رژیم غذایی می‌تواند تأثیر مثبتی بر کاهش وزن اضافه بر زندگی روزمره و همچنین در رابطه با سلامت سالمندان داشته باشد. برای مثال کاهش وزن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و گردش خون را کاهش دهد، که به طور کلی دلیل اصلی رژیم غذایی در سنین بالا در نظر گرفته می‌شود. اما مشکلات مفاصل و مشکلات سیستم اسکلتی عضلانی اغلب می‌تواند با کاهش وزن کاهش یابد از سوی دیگر، چاقی باعث بیماری‌هایی مانند آرتروز و به ویژه دیابت می‌شود که به وضوح نشان دهنده رژیم غذایی برای حفظ سلامت بدن است.

رژیم غذایی سالمندان دیابتی

چگونه با دیابت نوع 2 به درستی غذا بخوریم؟

رژیم غذایی برای دیابت نوع 2 باید همیشه متعادل و متنوع باشد و حاوی مواد مغذی متراکم و غذاهای فرآوری نشده سرشار از فیبر باشد. از سوی دیگر، تا جایی که امکان دارد باید از مصرف غذاهای بسیار پرکالری با قندهای افزوده و محصولات غلات به شدت فرآوری شده، به اصطلاح غلات تصفیه شده خودداری شود.

قند خون خود را به طور منظم کنترل کنید

بررسی قند خون در فواصل زمانی منظم می‌تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید از چه نوع مواد غذایی اجتناب کنید. همچنین متوجه تغییرات غیرعادی قند خون در پاسخ به الکل، تنباکو، برخی داروها و بیماری خواهید شد. به همین دلیل، بهتر است افراد دیابتی از مصرف الکل و تنباکو خودداری کنند.

ورزش را به طور منظم انجام دهید

یک برنامه ورزشی منظم که شامل 30 دقیقه فعالیت بدنی حداقل پنج بار در هفته باشد، می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. تناوب بین تمرینات هوازی و تمرینات مقاومتی معمولا بهترین نتایج را ارائه می‌دهد. برای مثال، می‌توانید سه تا چهار بار در هفته 30 دقیقه پیاده روی کنید و سپس یک یا دو بار در هفته یوگا اضافه کنید. البته، ورزش روزانه یا ورزش بیش از 30 دقیقه در روز می‌تواند احساس بهتری در شما ایجاد کند. در مورد اینکه چه نوع ورزشی برای شما مناسب است، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

رژیم غذایی سالمندان دیابتی چه اهمیتی دارد؟

سالمندان دیابتی بهتر است برای بهبود وضعیت جسمی و جلوگیری از شدت یافتن این بیماری، برنامه غذایی مناسب داشته باشند. اهمیت تغذیه مناسب می‌تواند در بهبود شرایط جسمی و روحی فرد سالمند مبتلا به دیابت به شدت تاثیرگذار باشد.

محدودیت‌های رژیم غذایی سالمندان دیابتی چیست؟

بهتر است بیماران دیابتی فقط از محصولاتی استفاده کنند که سرشار از چربی‌های حیوانی هستند. دیابتی‌ها عمدتاً محصولاتی با شاخص گلیسمی پایین مصرف می‌کنند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط