برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم غذایی تخمدان پلی کیستیک

رژیم غذایی تخمدان پلی کیستیک

شواهد علمی نشان می‌دهد که چگونه یک رژیم غذایی صحیح و فعالیت بدنی نقش مهمی در بهبود علائم و عوارض سندرم تخمدان پلی کیستیک دارد. طبق دستورالعمل‌های انجمن غدد درون ریز، درمان اولیه کاهش وزن همراه با فعالیت بدنی منظم است. کاهش اولیه ۵ درصدی وزن بدن (مثلاً ۵ کیلوگرم برای یک فرد ۹۰ کیلوگرمی)، در واقع می‌تواند به از سرگیری منظم قاعدگی، تضمین تخمک‌گذاری و در نتیجه بازیابی باروری و همچنین کاهش خطر متابولیک قلبی کمک کند. این هدف، برای دستیابی و حفظ در دراز مدت، نه تنها در افراد چاق، بلکه در زنان دارای اضافه وزن نیز باید محقق شود. در این بخش به بررسی رژیم غذایی تخمدان پلی کیستیک می‌پردازیم.

رژیم غذایی تخمدان پلی کیستیک چیست

رژیم غذایی تخمدان پلی کیستیک

برنامه غذایی با شاخص گلیسمی کنترل شده شامل:

  • برنج سبوس دار و پاستا پخته شده
  • غلات کامل (جو، کاموت، کینوا و…)
  • ۳ تا ۵ وعده سبزیجات و میوه در روز، بهتر است از مصرف مواد قندی غنی مانند موز، خرمالو، انجیر، انگور و همچنین میوه‌های کم آب و کنسرو شده خودداری کنید.
  • حبوبات، حداقل ۳-۴ بار در هفته
  • ماهی (هم تازه و هم منجمد) و گوشت انتخاب شده از بخش بدون چربی مثل گوشت گاو، گوساله، مرغ، بوقلمون، . بهتر است پختن بخارپز، کبابی یا پخته را ترجیح دهید.
  • دو عدد تخم مرغ در هفته، پخته شده آب پز یا سفت (از جمله استفاده از آن‌ها برای تهیه غذا‌های دیگر).

 چه غذاهایی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک بد و چه غذاهایی خوب هستند؟

توصیه می‌شود مصرف شکر، شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید و از دشمنانی مانند سیگار و الکل دوری کنید و همچنین مصرف کافئین را محدود کنید.

از سوی دیگر، غذا‌های غنی از چربی‌های تک و چند غیراشباع مانند ماهی‌های روغنی، میوه‌های خشک، روغن زیتون فوق بکر، روغن و بذر کتان باید ترجیح داده شوند و مصرف چربی‌های اشباع‌شده مانند سوسیس، کره، نخل و روغن نارگیل را کاهش دهند. پنیر‌های کهنه، گوشت‌های چرب را نیز کنار بگذارید.

یکی از بهترین چیزهایی که برای سندرم تخمدان پلی کیستیک وجود دارد، نوشیدن آب است. حداقل با یک و نیم لیتر آب در روز ضروری است.

توصیه می‌شود نمک را کاهش دهید و مصرف غذا‌های حاوی آن را به مقدار زیاد محدود کنید، مانند آجیل، سس یا غذا‌های کنسرو شده.

رژیم غذایی تخمدان پلی کیستیک

۴ نکته از دید متخصص تغذیه

فعالیت بدنی منظم به خصوص ایروبیک را با شدت کم و مدت طولانی (دویدن، پیاده روی و شنا) انجام دهید. به این ترتیب پاسخ بافت به انسولین را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد.

از سبک زندگی کم تحرک اجتناب کنید و سبک زندگی خود را فعال‌تر کنید. برای مثال می‌توانید با پای پیاده، با دوچرخه یا پارک به محل کار بروید، از آسانسور استفاده نکنید و از پله‌ها بالا بروید.

اگر اضافه وزن دارید

وزن و دور کمر را کاهش دهید. دور کمر بیشتر از ۹۴ سانتی‌متر در مردان و ۸۰ سانتی‌متر در زنان با خطر متوسط ​​​​قلبی عروقی همراه است، مقادیر بیشتر از ۱۰۲ سانتی‌متر در مردان و ۸۸ سانتی‌متر در زنان با خطر بالایی همراه است. بازگشت به وزن طبیعی به شما امکان می‌دهد سطح قند خون و سایر عوامل خطر قلبی عروقی (فشار خون شریانی، کلسترول بالا، هیپرتری گلیسریدمی) را کاهش دهید.

برای کسانی که مایل به مصرف هر دو دوره اول و دوم نیستند، توصیه می‌شود یک دوره کربوهیدرات و پروتئین را ترجیح دهند (مثلاً ماکارونی با ماهی تن، نان و ژامبون، برنج و نخود، سالاد با تخم مرغ یا موزارلا همراه با نان یا کراکر). مهم این است که همیشه با بخشی از سبزیجات همراه است

 اگر  بین وعده‌های غذایی خیلی گرسنه می‌شوید

می‌توانید یک یا دو میان وعده در روز برنامه‌ریزی کنید. بهتر است از تنقلات حاوی قند زیاد اجتناب کنید و آن‌هایی را که پروتئین بیشتری دارند ترجیح دهید. چند مثال: یک ماست سفید کم چرب همراه با دو قاشق غلات صبحانه سبوس دار یا یک ساندویچ کوچک سبوس دار (۲۰ تا ۳۰ گرم) پر شده با ۳۰ گرم کلد کم چرب (ژامبون پخته یا خام بدون چربی). برای مبارزه با گرسنگی بین وعده‌های غذایی، می‌توانید سبزیجات خام را که از قبل تمیز و آماده برای خوردن هستند (مثلاً کرفس، رازیانه، هویج، گوجه‌فرنگی یا فلفل، بر اساس ترجیحات فردی) در یخچال نگهداری کنید.

همه PCO‌ها یکسان نیستند. علائم و مشکلات مربوط به سندرم می‌تواند متفاوت باشد، هم در بین بیماران مختلف و هم در یک بیمار بسته به مراحل مختلف زندگی.

علائم و نشانه‌های متفاوتی که می‌تواند با این بیماری همراه باشد. رویکرد چند رشته‌ای را ضروری می‌سازد که استفاده از متخصصان مختلف (متخصص تغذیه، غدد درون ریز، متخصص زنان، متخصص پوست و غیره) را ضروری می‌سازد. در کنار رژیم غذایی و فعالیت بدنی، درمان‌های خاصی با هدف مدیریت مشکلات مختلف مرتبط با این سندرم وجود دارد.

چرا تخمدان پلی کیستیک شما را چاق می کند؟

در واقع سندرم تخمدان پلی کیستیک وضعیتی است که تعادل هورمونی و در نتیجه ترکیب بدن ناقل زن را تغییر می‌دهد. توده چربی دوباره توزیع می‌شود و به ضرر توده بدون چربی افزایش می‌یابد. بنابراین، افزایش وزن او تا حد زیادی به دلیل این همه آشفتگی است.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط