برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم غذایی برای کاهش وزن کودکان

رژیم غذایی برای کاهش وزن کودکان

مانند ما بزرگسالان، گاهی اوقات کودکان ممکن است مجبور شوند با اضافه‌وزن خود مبارزه کنند. در واقع، مبارزه با چاقی باید از دوران کودکی شروع شود، زیرا کودکانی که دوران نوجوانی خود را با اضافه‌وزن به پایان رسانده‌اند، در بزرگسالی بسیار بیشتر در معرض چاقی قرار دارند. اگرچه ممکن است خانواده ها در دوره کاهش وزن فرزندشان به روش‌های رایج متوسل شوند، اما برنامه هایی که برای ما خوب است ممکن است برای آنها مناسب نباشد. رژیم غذایی برای کاهش وزن کودکان باید به طور ویژه برای رفع نیازهای آنها برنامه‌ریزی شود. در ادامه به توضیح دقیق اینکه چه رژیم غذایی برای کودکان مناسب است و چگونه باید به کاهش وزن آنها کمک کنیم، میپردازیم. باما همراه باشید.

رژیم کاهش وزن کودک

خطر چاقی در کودکان

چاقی معمولاً از دوران کودکی شروع می‌شود. در فرهنگ‌هایی مانند فرهنگ ما که اضافه‌وزن کودکان در سنین رشد را امری طبیعی می‌دانند، به این وضعیت توجه کافی نمی‌شود و باید در سنین بعدی با چاقی مبارزه کرد. متأسفانه اکثر والدین در مورد تغذیه فرزندشان همین تصور را دارند. آنها فکر می‌کنند؛ چون  فرزندشان کوچک است، متابولیسم او سریع است، پس هر چه بخورد، می‌سوزاند و اگرچه ممکن است اکنون کمی چاق به نظر برسد، اما وقتی بزرگ شد درست می‌شود. در حالی که پایه‌های چاقی و سایر مشکلات سلامتی که ممکن است در آینده با آن مواجه شوند، در سنین پایین گذاشته می‌شود؛ مانند: انسداد عروق، نارسایی قلبی، بیماری‌های مفصلی، فشار خون بالا، کلسترول و غیره.

توجه! همان‌طور که عادات غذایی کودک ادامه دارد، در بزرگسالی نیز به همین ترتیب ادامه می‌یابد.

دلایل افزایش وزن کودکان

اگر بخواهیم کودک دارای اضافه‌وزن را از شر اضافه‌وزن راحت کنیم، ابتدا باید علت افزایش وزن کودک را مشخص کنیم. اگر بتوان علت اضافه‌وزن را به‌درستی تشخیص داد، با رعایت برخی اقدامات احتیاطی در این زمینه می‌توان از افزایش وزن جلوگیری کرد و سپس با بررسی عادات غذایی کودک می‌تواند اضافه‌وزن فعلی خود را کاهش دهد. دلایل اصلی افزایش وزن کودکان می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • عدم تحرک کافی در طول روز یکی از دلایل اصلی افزایش وزن است.
  • مصرف بیش از حد غذاهای ناسالم یکی دیگر از دلایل افزایش وزن است. غذاها و نوشیدنی‌های پر کالری حاوی چربی ترانس، شیرین‌کننده‌ها و افزودنی‌ها باعث افزایش سریع و ناسالم وزن می‌شوند.
  • کودکانی که بیش از 1 ساعت در روز از رایانه استفاده می‌کنند یا تلویزیون تماشا می‌کنند، در مسیر کودکان چاق هستند.
  • غذاهای آماده از بوفه مدارس و غذاهای فست‌فود از جمله عوامل افزایش وزن هستند.
  • عادات غذایی ناسالم در خانواده باعث می‌شود کودک عادات غذایی نادرستی داشته باشد.
رژیم غذایی سالم برای کاهش وزن کودکان

برای کاهش وزن کودکان به روشی سالم چه باید کرد؟

بسیاری از روش‌های کاهش وزن که می‌توانند برای بزرگسالان مناسب باشند، جزو روش‌های مناسب برای بدن کودکان محسوب نمی‌شوند.

رژیم‌های غذایی جامد، برنامه‌های ورزشی و مهم‌تر از همه، داشتن اراده قوی روش‌هایی هستند که روی کودکان کارایی ندارند. سالم‌ترین راه برای کاهش وزن برای کودک این است که عادات غذایی او را مرور کنیم. اگر غذاهای مضر را از غذای کودک خود حذف کنید و به‌جای آن جایگزین‌های سالم اضافه کنید، شروع به محافظت از کودک خود در برابر مضرات این غذاها می‌کنید و بدون تأثیر منفی بر رشد او به کاهش وزن نیز کمک می‌کنید.

با تهیه آبمیوه‌های خانگی به‌جای نوشیدنی‌های اسیدی و شیرین، ماست‌های خانگی با پوره میوه به‌جای ماست میوه‌ای آماده، یا یک همبرگر سالم خانگی به‌جای همبرگر فست‌فود، می‌توانید یک رژیم غذایی سالم برای کودک خود، بدون اینکه کاملاً از غذاهای موردعلاقه‌اش جدا شود، فراهم کنید. 

سعی کنید فعالیت‌های فرزندتان را به همان اندازه که به او تغذیه می‌دهید، تنظیم کنید. اگر با افزایش فعالیت‌های روزانه به کودک اجازه دهید که بیشتر حرکت کند، با افزایش مصرف انرژی، به او کمک می‌کنید کالری بیشتری بسوزاند.

اشتباهات رایج در روند رژیم غذایی برای کاهش وزن کودکان

این یک نگرش اشتباه است که برنامه‌های رژیم غذایی سخت را برای یک کودک دارای اضافه‌وزن اعمال کنید. کودکی که هنوز در دوره رشد است باید کم‌کم از هر گروه غذایی غذا مصرف کند تا بتواند به رشد سالم خود ادامه دهد؛ بنابراین، انواع رژیم غذایی بزرگسالان برای کودکان مناسب نیست و نباید به این ترتیب رژیم گرفت.

کودکانی که علاقه‌مند به مصرف غذاهای آماده هستندیا می‌خواهند از طریق این غذاها نیاز روزمره خود را برطرف کنند؛ این موضوع به هیچ عنوان نباید باعث شود که آنها از تغذیه سالم دوری کنند. آنها نباید به خاطر اینکه نمی‌توانند غذاهایی را که دوست دارند، مصرف کنند، احساس ناخوشایندی کنند یا ناراحت شوند. از آنجا که هرگونه تنبیه یا محدودیت در این زمینه ممکن است مشکلات بزرگ‌تری ایجاد کند، بهتر است کودکان را در تمرکز بر تغذیه سالم تشویق کرده و به آرامی به شیوه‌ای که متوجه می‌شوند به آنها توضیح دهید که انواع مختلفی از غذاها وجود دارد.

سایر اشتباهات رایج در روند رژیم غذایی برای کاهش وزن کودکان

اینکه فکر کنیم با افزایش سهم و کاهش تعداد وعده‌های غذایی، کودک غذای کمتری مصرف می‌کند، درست نیست. نباید فراموش کرد که یک فرد در سنین رشد باید از هر گروه غذایی مصرف کند و این کار را با خوردن وعده‌های کوچک اما بیشتر انجام دهد. این راه درستی برای گرسنگی‌دادن به کودکان برای مدت طولانی نخواهد بود.

غذاهایی که دوست‌داشتنی می‌باشند، اما مضر هستند را به طور کامل برای کاهش وزن ممنوع نکنید. منع کودکان، کار را سخت‌تر می‌کند. با این حال، شما می‌توانید اثرات مضر مواد غذایی مانند شکلات و شکر را با اجازه دادن به آنها برای مصرف تنها مقدار کمی در طول روز، کاهش دهید.

مهم‌تر از همه، بی‌تاب نباشید؛ کاهش وزن در کودکان فرایندی است که زمان می‌برد و نیاز به صبر دارد. عجله نکنید و سعی کنید نسبت به فرزندتان فهیم باشید. با ایجاد این احساس که همیشه همراه او هستید و او را دوست خواهید داشت، می‌توانید به او کمک کنید تا روند کاهش وزن را راحت‌تر طی کند.

رژیم غذایی برای کاهش وزن کودکان

چگونه یک رژیم غذایی برای کاهش وزن کودکان ایجاد کنیم؟

همان‌طور که پیش‌ازاین گفتیم، برای برنامه‌ریزی تغذیه برای کاهش وزن کودکان، ابتدا باید شرایطی که باعث افزایش وزن کودک می‌شود، مشخص شود. پس از بررسی آزمایشات خون و آزمایشات درخواستی متخصص تغذیه، برنامه غذایی متناسب با سن، جنسیت و گرایش تغذیه‌ای کودک ایجاد می‌شود.

رژیم‌های غذایی کاهش وزن در کودکان از نظر طعم و مزه، فرایندهای دشوارتری نسبت به بزرگسالان دارند. عادات عمومی آشپزخانه در خانه باید گام‌به‌گام مطابق با توصیه‌های متخصص تغذیه تجدیدنظر شود. همان‌طور که کاهش وزن فرایندی است که برای بزرگسالان نیاز به مراقبت و تلاش دارد، کاهش وزن در کودکان نیز نیازمند مراقبت است و حمایت خانواده بسیار مهم است.

چاقی کودکان از چه سنی شروع می‌شود؟

شاید بتوان گفت که چاقی کودکان در سنین چهارتا یازده‌سالگی بیشتر است. لطفاً کوچک‌ترین شکی مبنی بر اینکه فرزندتان در خطر چاقی قرار دارد را نادیده نگیرید. نکته مهم این است که بفهمید آیا کودک شما در معرض خطر چاقی است یا خیر.

برای کاهش وزن در کودکان چه‌کارهایی باید انجام داد؟

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهید این است که تغذیه و به خصوص تنقلاتی که کودکان دوست دارند بخورند، سالم باشد. دورنگه داشتن غذاهای بسته‌بندی‌شده از کودکان، لطف بزرگی است که می‌توانید برای آنها انجام دهید.

وزن صحیح فرزندتان را دریابید

با مشورت پزشک و متخصص تغذیه، وزن مناسب کودک خود را بیابید. پس از انجام تمام آزمایشات، با توجه به نیازهای تغذیه‌ای کودکانی که اضافه‌وزن دارند، برنامه درستی ایجاد کنید.

در مورد رژیم غذایی و مکمل‌های کودک خود تصمیم نگیرید

برای کاهش وزن، خودتان تصمیم نگیرید و کودک خود را رژیم غذایی قرار دهید. اگر رژیم غذایی ضروری نباشد، ممکن است کودک درحال‌رشد از مواد بسیار مهمی که نیاز دارد، محروم شود یا ممنوعیت‌های موجود در رژیم غذایی بر دیدگاه او نسبت به غذا و تغذیه در بزرگسالی تأثیر منفی بگذارد.

عادات غذایی کل خانواده خود را مرور کنید

کودکان عادات خود را از والدین خود می‌آموزند. اگر قصد دارید قدمی برای سلامتی بردارید، باید با همه اعضای خانواده خود در این مورد صحبت کنید و مطمئن شوید که هر کدام از آنها با برخی تغییرات سازگار می‌شوند. یک مطالعه نشان می‌دهد که کودکانی که والدین آنها وزن خود را کاهش می‌دهند، باانگیزه و موفقیت بسیار بیشتری وزن کم می‌کنند.

با گام‌های کوچک را شروع کنید

همه عادات خانواده خود را به یکباره تغییر ندهید. تحقیقات نشان می‌دهد که تغییراتی که با گام‌های کوچک شروع می‌شوند، بسیار دائمی‌تر و قابل‌قبول‌تر هستند. هر هفته 1 تا 2 تبادل برنامه‌ریزی کنید و آنها را اجرا کنید:

  • اطمینان حاصل کنید که کودک شما یک صبحانه مقوی میل کند.
  • به‌جای نان سفید و برنج سفید از نان سبوس‌دار و بلغور استفاده کنید.
  • به‌جای غذاهای ناسالم، میوه، آجیل و تنقلات سالم بیشتری به خود پاداش دهید.
  • به‌اندازه وعده‌ها توجه کنید. بشقاب‌های بزرگ غذاخوردن را تشویق می‌کنند، بنابراین بهتر است که اندازه ظروف را کاهش دهید.

وعده‌های غذایی را با هم بخورید

وقتی با خانواده می‌نشینید (البته نه جلوی تلویزیون)، عادت‌های سالم را تشویق می‌کنید. یک مطالعه نشان داد کودکانی که سه روز یا بیشتر در هفته، پشت میز خانواده غذا می‌خورند، 20 درصد کمتر در معرض خطر خوردن غذاهای ناسالم و 12 درصد بیشتر در معرض اضافه‌وزن قرار دارند. در ابتدای هر هفته چندین صبحانه، ناهار یا شام خانوادگی را برنامه‌ریزی کنید. اگر می‌توانید، همه را در برنامه‌ریزی غذا و آشپزی مشارکت دهید.

اهمیت فعالیت بدنی را دست‌کم نگیرید

کارشناسان می‌گویند کودکان هر روز به 60 دقیقه فعالیت بدنی نیاز دارند. اگر فرزندتان هنوز فعال نیست، به او کمک کنید تا اقدام کند. با ورزش یک گردش خانوادگی داشته باشید. می‌توانید با هم به پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری بروید. به فرزندتان کمک کنید فعالیتی را پیدا کند که از آن لذت می‌برد، مانند فوتبال، شنا یا رقصیدن. به او بگویید که بهتر است وقتش را بیرون از خانه بگذراند تا جلوی تلویزیون یا کامپیوتر. این توصیه‌ها را انجام دهید و شاهد تغییرات فرزند خود باشید.

آیا کودکان باید رژیم بگیرند؟

اغلب کودکان نیازی به رژیم ندارند؛ بلکه نیاز به تغییر عادات غذایی و افزایش فعالیت روزانه دارند. در صورتی که چاقی مفرط باشد و روی سلامتی کودک تاثیر بگذارد نیاز به رژیمم غذایی است که توسط متخصص تغذیه تنطیم شده باشد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط