برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم اسنپ وزنی

رژیم استپ وزنی چیست؟ هر آنچه که باید در مورد آن بدانید!

رژیم شوک چیست، چگونه انجام می‌شود؟ آیا رژیم‌های شوک مضر هستند؟ وقتی افراد به فکر لاغری و کاهش وزن می‌افتند قطعاً دلیلی وجود دارد. رژیم استپ وزنی یا رژیم غذایی شوک نقطه مشترک اهداف کاهش وزن است. نکته‌ای که باید در مورد رژیم‌های استپ وزنی به خاطر بسپارید این است که می‌تواند به بدن آسیب برساند و مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند. بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از پیروی از یک رژیم استپ وزنی با متخصص تغذیه مشاوره داشته باشید.

رژیم استپ وزنی چیست؟

ویژگی‌های بین رژیم‌های استپ وزنی این است که روش کاهش وزن با محدود کردن کالری دریافتی است. به صورت روزانه، نیاز به کاهش شدید کالری دارد و شما فقط بین 500 تا 1000 کالری در روز باید تغذیه کنید. رژیم استپ وزنی برای کاهش وزن سریع و کوتاه مدت است.

رژیم استپ وزنی

نحوه انجام رژیم‌های استپ وزنی

رژیم‌های استپ وزنی همانطور که از نام آن‌ها پیدا است، هدف آن‌ها ایجاد یک اثر شوک در بدن با گرسنگی است. محدودیت شدید کالری معمولاً در عرض چند روز خود را نشان می‌دهد. بدن برای کاهش وزن چربی نمی‌سوزاند، عمدتاً از منبع کربوهیدرات ذخیره شده برای تامست انرژی بدن استفاده می‌کند. از آنجایی که هیچ چربی از بین نرفته و فقط کربوهیدرات موجود در بخش‌های مهم بدن مانند: سلول‌های عصبی استفاده شده است به محض اینکه میزان کالری غذای شما به حد نرمال بازگردد، تمام وزن کاهش یافته جایگزین می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید از یک رژیم متعادل استفاده کنید و چربی بسوزانید.

در رژیم استپ وزنی چه غذاهایی باید بخوریم؟

برای اینکه یک رژیم استپ وزنی مناسب و ایده‌آل داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم مواد غذایی را که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم مصرف کنید. البته به خاطر داشته باشید که قبل از هر چیزی با یک متخصص تغذیه مشورت داشته باشید.

از غذاهای پروتئینی استفاده کنید

افزایش پروتئین، در رژیم غذایی، اولین قانونی است که باید برای کاهش وزن سریع، حذف تمام توده چربی، اما حفظ توده عضلانی رعایت کنید. انتخاب پروتئین‌های باکیفیت، یعنی آن دسته از غذاهایی که سطح اسیدهای آمینه بالایی دارند، مانند گوشت، ماهی و تخم‌مرغ ضروری است.

اسیدهای آمینه برای سنتز پروتئین‌ها و همچنین برای عملکرد کلی بدن مهم هستند، برخی از آن‌ها به طور طبیعی توسط بدن انسان تولید نمی‌شوند، بنابراین ضروری است که آن‌ها را از طریق غذا تامین کنید.

تخم مرغ

تخم مرغ منبع بسیار غنی از اسیدهای آمینه ضروری (لیزین، ایزولوسین، تریپتوفان) و پروتئین است و همچنین حاوی کالری بسیار کمی است. از نظر تغذیه‌ای یکی از کامل‌ترین غذاها برای حفظ اندام با ایجاد توده عضلانی هستند.

ماهی

سالمون، ماهی خال‌مخالی، شاه ماهی، ماهی تن و ساردین سرشار از اسیدهای آمینه ضروری و همچنین اسیدهای چرب و امگا 3 هستند. این اسیدهای چرب به بدن کمک می‌کنند لپتین، هورمونی که علاوه بر سرکوب اشتها، متابولیسم را بهبود می‌بخشد، تولید کند.

میوه خشک

بارزترین اثر میوه خشک قدرت سیر کنندگی بالای آن است که به لطف الیاف موجود در آن است. همچنین نشان داده شده است که دو عدد میوه در روز کلسترول کل را کاهش می‌دهد. در حالی که اسید فولیک و ویتامین B6 به متابولیسم طبیعی انرژی کمک می‌کنند.

رژیم استپ وزنی

کربوهیدرات‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهید!

قندها و کربوهیدرات‌ها غذاهایی هستند که بیشتر ترشح انسولین (هورمون مسئول ذخیره چربی در بدن) را تحریک می‌کنند. هنگامی که سطح انسولین کاهش می‌یابد، چربی‌ها از رسوبات خارج شده و به جای کربوهیدرات‌ها سوزانده می‌شوند. با کاهش سطح انسولین، کلیه‌ها سدیم و آب اضافی را از بین می‌برند و تورم و در نتیجه وزن اضافی مرتبط با احتباس آب را کاهش می‌دهند. کاهش کربوهیدرات‌ها به کاهش حس گرسنگی کمک می‌کند و به کاهش وزن سریع کمک می‌کند. همچنین در هر وعده غذایی اصلی، بخشی از چربی، پروتئین و سبزیجات را ترکیب کنید. پروتئین علاوه بر اینکه برای حفظ بافت‌ها ضروری است، یک ماده مغذی است که متابولیسم را تسریع می‌کند و حس سیری را باز می‌گرداند.

ترکیب پروتئین‌ها با یک بشقاب سرشار از سبزیجات نه تنها فیبر بدن را تامین می‌کند، بلکه ویتامین‌ها و مواد معدنی را نیز می‌تواند تامین کند. در نتیجه باعث نمی‌شود که نیازی به مصرف کربوهیدرات داشته باشید.

مضرات رژیم‌ استپ وزنی چیست؟

رژیم استپ وزنی نیز مانند سایر رژیم‌های غذایی علاوه بر فوایدی که دارد و به کاهش وزن کمک می‌کند، معایبی هم دارد. در ادامه به بررسی معایب آن پرداخته‌ایم.

می‌تواند باعث کمبود مواد مغذی شود

رژیم‌های استپ وزنی کم کالری و شوکه کننده هستند. از این رو بدن قادر نخواهد بود مواد مغذی ضروری مورد نیاز برای سلامتی را در زمانی که تولید می‌شود جذب کند. علاوه بر این، رژیم‌های کم کالری می‌توانند منجر به کاهش مواد معدنی خاصی مانند سدیم و پتاسیم شود. این الکترولیت‌ها برای عملکرد اعصاب و ماهیچه‌ها استفاده می‌شوند و نقش مهمی در تنظیم ضربان قلب دارند. سطوح پایین سدیم و پتاسیم می‌تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد.

اثر یویو امکان دارد رخ دهد

زمانی که بدن برای مدت طولانی نیازی به تغذیه نداشته باشد، برای حفظ انرژی به حالت گرسنگی می‌رود تا زمانی که به تغذیه کافی برگردد. برای حفظ هر چه بیشتر انرژی، متابولیسم طبیعی بدن کاهش می‌یابد تا کالری کمتری بسوزاند و چربی حفظ می‌شود.

رژیم استپ وزنی

عوارض عاطفی ایجاد می‌کند!

رژیم استپ وزنی علاوه بر این که می‌تواند بر سلامت جسمانی شما تأثیر بگذارد، می‌تواند تأثیر شدیدی بر سلامت روحی و روانی شما داشته باشد. از آنجایی که بدن مواد مغذی مورد نیاز خود را برای تولید انرژی دریافت نمی‌کند، افرادی که از رژیم غذایی پیروی می‌کنند اغلب به دلیل کالری محدود احساس ناامیدی، خستگی و تنبلی می‌کنند.

باعث کاهش سرعت متابولیسم می‌شود!

کار سریع متابولیسم کلید کاهش وزن است، اما رژیم‌های غذایی استپ وزنی می‌توانند متابولیسم را کاهش دهند. تلاش برای کاهش وزن سریع در مدت زمان کوتاه می‌تواند منجر به تحلیل رفتن عضلات شود. هنگامی که بافت ماهیچه‌ای کاهش می‌یابد، میزان متابولیسم نیز کاهش می‌یابد.

سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند!

رژیم استپ وزنی، شما را از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری محروم می‌کند و شما را در معرض خطر تضعیف سیستم ایمنی قرار می‌دهد. تضعیف سیستم ایمنی منجر به بیماری می‌شود.

می‌تواند باعث مشکلات قلبی شود!

رژیم‌های استپ وزنی می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد، مانند: کاهش فشار خون، کلسترول و قند خون. با این وجود به دلیل احتمال افزایش سطح چربی قلب، می‌تواند اثرات بالقوه مضری نیز بر قلب داشته باشد. هر فردی که مشکلات قلبی دارد باید در مراحل اولیه رژیم در مورد خطرات آن با مشاوره و متخصص تغذیه مشورت کند.

می‌تواند تعادل روده را بر هم بزند!

رژیم‌های شوک می‌تواند باعث برخی مشکلات روده شود. عدم دریافت مواد مغذی مناسب می‌تواند منجر به حرکات روده نامنظم یا ناسازگار شود.

کلام آخر

یافتن روشی برای دستیابی به کاهش وزن آهسته و تدریجی نه تنها برای اهداف کاهش وزن درازمدت پایدار است، بلکه بر سلامت شما تأثیر منفی نمی‌گذارد و باعث موفقیت شما می‌شود. شاید بعد از خواندن معایب رژیم استپ وزنی برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا نمی‌توان از رژیم‌های شوک یا استپ وزنی استفاده کرد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که می‌توانید از این رژیم در شرایط بسیار اجباری تحت نظارت پزشکی و برای مدت کوتاهی استفاده کرد. در شرایط تهدید کننده زندگی یا در افراد دارای اضافه وزن، می‌تواند برای کاهش وزن سریع و ایجاد انگیزه سریع در مرحله اول رژیم مفید باشد.

آیا رژیم استپ وزنی خطرناک است؟

رژیم استپ وزنی نیز مانند سایر رژیم‌های غذایی علاوه بر فوایدی که دارد و به کاهش وزن کمک می‌کند، معایبی هم دارد. از جمله: می‌تواند باعث کمبود مواد مغذی شود، اثر یویو امکان دارد رخ دهد، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و… .

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط