برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم ارتشی

رژیم ارتشی یا رژیم 3 روزه : مزایا و معایب آن!

رژیم ارتشی که به عنوان رژیم غذایی 3 روزه نیز شناخته می‌شود، یک برنامه کاهش وزن سریع است. رژیم ارتشی بر اساس مجموعه‌ای از رژیم غذایی کم کالری و پروتئین بالا است که ادعا می‌کند به شما کمک می‌کند در یک هفته تا 10 کیلو وزن کم کنید. اگر به دنبال رژیمی هستید که سریع وزن کم کنید، رژیم ارتشی می‌تواند یک راه حل سریع در نظر گرفته شود. ما در این مقاله به بررسی این رژیم پرداخته‌ایم. با اندام برتر همراه باشید.

رژیم ارتشی

رژیم ارتشی چیست؟

برنامه رژیم غذایی ارتشی مستلزم رعایت سه روز رژیم غذایی است. پس از آن چهار روز هر چه دوست دارید می‌توانید بخورید. البته کالری آن ها باید کمتر از 1500 کالری باشد. این رژیم علی‌رغم نامش هیچ ربطی به نیروهای مسلح ندارد. اما چون پیروی کردن از این رژیم سخت است و به نظم و انضباط زیادی نیاز دارد. به آن رژیم ارتشی می‌گویند. در طول سه روز اول رژیم، توصیه می‌شود که به تدریج کالری دریافتی روزانه خود را کاهش دهید. از 1400، سپس 1200 و در نهایت 1100 کالری شروع کنید. به طور کلی، این رژیم غذایی سرشار از پروتئین و چربی کم و کربوهیدرات است.

رژیم ارتشی چگونه است؟

این رژیم در نتیجه سه عامل عمل می‌کند: کم کالری بودن، نوعی روزه داری متناوب و ترکیبی از مواد غذایی در برنامه برای کاهش وزن بهینه قرار گرفته است. هر یک از این عناصر به تنهایی به سوزاندن چربی و افزایش متابولیسم کمک می‌کند، اما در کنار هم این روند را تسریع می‌کنند. در حالی که در حال حاضر هیچ مطالعه خاصی در مورد رژیم غذایی ارتشی وجود ندارد، تحقیقاتی در مورد ادعاهای مختلف آن انجام شده است.

افرادی که رژیم ارتشی می‌گیرند کمبود کالری شدیدی را تجربه می‌کنند زیرا آن‌ها کالری بسیار کمتری نسبت به کالری‌هایی که در روز می‌سوزانند می‌خورند. در طول چند هفته اول پس از شروع یک رژیم کم کالری، شما به سرعت وزن کم خواهید کرد. اگر کالری کمتری نسبت به کالری مصرفی بدن مصرف می‌کنید، بدن انرژی ذخیره شده در گلیکوژن را کاهش می‌دهد. و قبل از تبدیل شدن به چربی، آن را می‌سوزاند. رژیم‌های کم کالری باید به عنوان راه حل‌های کوتاه مدت برای کاهش وزن در نظر گرفته شوند. چرا که محدود کردن کالری می‌تواند منجر به تغییرات متابولیک در بدن شود که می‌تواند باعث افزایش هورمون‌های گرسنگی مانند گرلین و کورتیزول شود.  

چرا رژیم ارتشی موثر است؟

همانطور که پیش‌تر گفته شد، رژیم غذایی ارتشی یک رژیم متناوب است. زیرا افراد در سه روز اول تعداد بسیار کمی کالری مصرف می‌کنند. تحقیقات نشان داده است که روزه داری متناوب، می‌تواند راهی موثر برای کاهش وزن باشد. این کاهش وزن به این دلیل است که به بدن این فرصت را می‌دهد تا مواد مغذی ذخیره شده در غذاها را پردازش کند و کالری را بسوزاند. روزه داری متناوب می‌تواند متابولیسم شما را در کوتاه مدت با کاهش سطح انسولین و افزایش هورمون نوراپی نفرین افزایش دهد. و می‌تواند به شما کمک کند چربی بسوزانید و در نتیجه وزن کم کنید. البته به یاد داشته که روزه گرفتن برای مدت طولانی تأثیر معکوس بر متابولیسم شما خواهد داشت.

برنامه رژیم ارتشی

در این قسمت یک نمونه از این رژیم غذایی را بررسی کرده‌ایم. اگر قصد دارید از این رژیم پیروی کنید با متخصص یا مشاوره تغذیه باید مشورت کنید.

روز اول

صبحانه: ½، گریپ فروت، 1 تکه نان تست، 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی و 1 فنجان قهوه یا چای (با کافئین).

ناهار: ½، فنجان ماهی تن، 1 تکه نان تست و 1 فنجان قهوه یا چای (با کافئین).

شام: 100 گرم از هر نوع گوشت، 1 فنجان لوبیا سبز، ½، موز، 1 سیب کوچک و 1 فنجان بستنی وانیلی.

روز دوم

صبحانه: 1 تخم مرغ، 1 برش نان تست و 1/2، موز

ناهار: 1 فنجان پنیر دلمه، 1 تخم مرغ آب پز سفت (یا پخته شده هر طور که دوست دارید) و عدد 5 کراکر نمکی یا کیک برنجی.

شام: 2 عدد هات داگ (بدون نان)، 1 فنجان بروکلی، ½، فنجان هویج ½، موز 1/2 فنجان بستنی وانیلی

روز سوم

صبحانه: 5 عدد کراکر نمکی یا کیک برنجی، 1 تکه پنیر چدار و 1 سیب کوچک

ناهار: 1 عدد تخم مرغ آب پز سفت (یا پخته شده هر طور که دوست دارید) 1 تکه نان تست

شام: 1 فنجان ماهی تن، 1/2 موز و 1 فنجان بستنی وانیلی

مزایای رژیم ارتشی

در این قسمت به بررسی مزایای این رژیم پرداخته‌ایم. مزایای آن عبارتند از:

به کاهش وزن سریع کمک می‌کند

ترکیبی از عوامل رژیم کم کالری، با غذاهای ناشتا و چربی سوز، به افرادی که رژیم ارتشی دارند کمک می‌کند تا سریع وزن کم کنند.

دسترسی آسان به مواد غذایی

یکی از مواردی که بسیاری از افراد هنگام شروع یک رژیم غذایی جدید با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، خرید و تهیه تمام مواد غذایی مورد نیاز است. مواد غذایی رژیم ارتشی ساده است و لیست خرید آسانی دارد. تمام مواد غذایی مورد نیاز برای سه روز اول را می‌توان در هر سوپر مارکت خیابانی خریداری کرد.

معایب رژیم غذایی ارتشی چیست؟

از آنجایی که این رژیم غذایی محدود است، می‌تواند منجر به الگوهای غذایی نامنظم شود که باعث شود فرد در روزهایی رژیم ندارد پرخوری کند و منجر به افزایش وزن شود. حذف وعده‌های غذایی نیز می‌تواند باعث سردرد و حالت تهوع شود. در ادامه به سایر معایب رژیم ارتشی پرداخته‌ایم.

پایبند بودن به این رژیم سخت است

برنامه‌های رژیم غذایی بسیار محدود اغلب امکان دارد سخت باشند. زیرا می‌توانند منجر به گرسنگی و عوارض جانبی ناخوشایند شوند. فقدان تنوع و حجم کم در رژیم ارتشی می‌تواند به راحتی منجر به کسالت یا نا امیدی شود.

کمبود مواد مغذی

لیست غذایی برای برنامه ارتشی 3 روزه کاملاً محدود است و شامل تنوع زیادی از مواد مغذی نیست. رژیم ارتشی همچنین شامل غذاهای فرآوری شده مانند هات داگ و سایر غذاهای پر نمک مانند کراکر نمکی است. بنابراین اگرچه امکان دارد به کاهش وزن کمک کنند، اما لزوما سالم نیستند. مطالعات نشان داده است که غذاهای فرآوری شده خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. همچنین محققان دریافته‌اند که رژیم‌های غذایی سرشار از سدیم، می‌تواند فشار خون را افزایش دهد.

آیا رژیم ارتشی بی خطر است؟

در حالی که رژیم ارتشی برای پیروی کوتاه مدت بی خطر در نظر گرفته می‌شود، نباید به عنوان یک راه حل بلند مدت برای کاهش وزن تلقی شود. بنابراین باید به عنوان یک رژیم غذایی کاهش وزن سریع استفاده شود.

در رژیم ارتشی 3 روزه چه چیز‌هایی می‌توانم بنوشم؟

در رژیم ارتشی 3 روزه می‌توانید آب، قهوه و دمنوش‌های گیاهی بدون کافئین بنوشید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط