برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژيم غذايی سنگ كليه

رژيم غذايی سنگ كليه

دفع سنگ کلیه می‌تواند به شدت درد زایمان باشد. اگر آن را پشت سر گذاشته‌اید، احتمالاً مشتاق هستید که از تکرار آن جلوگیری کنید. خبر خوب این است که رژیم غذایی شما می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. داروها، اختلالات ژنتیکی و شرایط پزشکی همگی می‌توانند در تشکیل سنگ نقش داشته باشند، اما رژیم غذایی برای اکثر بیماران یک جزء حیاتی است.

بهترین رژیم غذایی برای جلوگیری از سنگ کلیه بسته به نوع سنگی که بیمار می‌سازد متفاوت است زیرا هر کدام دارای عوامل خطر متفاوتی هستند. چهار نوع اصلی سنگ کلیه وجود دارد، اما شایع‌ترین آنها سنگ‌های اگزالات کلسیمی است.

مسائل بهداشتی مانند دیابت یا پوکی استخوان نیز می‌تواند بر رشد سنگ و توصیه‌های غذایی تأثیر بگذارد. بنابراین هنگام تهیه بهترین برنامه رژیم غذایی سنگ کلیه برای شما ضروری است که این عوامل را در نظر بگیرید.

مایعات بیشتری بنوشید!

1. مایعات بیشتری بنوشید!

هنگامی که ادرار غلیظ می‌شود، مواد زائد در مایع شروع به کریستال شدن می‌کنند. بهترین راه برای مبارزه با آن نوشیدن مایعات بیشتر برای کاهش ادرار است. بیشتر مردم بیشتر از آنچه فکر می‌کنند دچار کم آبی هستند. آنها تقریباً به اندازه کافی مایعات نمی‌نوشند. 

حداقل 2.5 لیتر مایع در روز مصرف کنید. این حدود 10 فنجان است. آب سالم‌ترین انتخاب است، اما بیشتر نوشیدنی‌ها – از جمله قهوه و الکل – به حساب می‌آیند.

استثناها؟ نوشیدنی‌های قندی مانند پانچ و کولا که تحقیقات نشان می‌دهد ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. همچنین، برخی از انواع چای بسته به نوع سنگ ممکن است بهترین نباشند.

2. به خوردن غذاهای غنی از کلسیم ادامه دهید!

افراد مبتلا به سنگ اگزالات کلسیم اغلب فکر می‌کنند که باید لبنیات را حذف کنند. فرد در رژیم غذایی خود به کلسیم نیاز دارد تا از استخوان‌ها و عضلات قوی حمایت کند. آنچه باعث ایجاد مشکل می‌شود این است که مقادیر زیادی مکمل کلسیم مصرف می‌کنید.

سعی کنید نیازهای کلسیم خود را از طریق غذا به جای مکمل‌ها تامین کنید، مگر اینکه پزشک توصیه دیگری کرده باشد.

3. مصرف نمک را کاهش دهید!

سطوح بالاتر نمک در ادرار باعث تشکیل سنگ می‌شود. رژیم‌های غذایی آمریکایی‌ها در مورد مصرف نمک وحشتناک هستند، و مسئله فقط این نیست که مردم به غذاها نمک اضافه کنند. بسیاری از غذاهایی که می‌خوریم حاوی مقدار زیادی سدیم هستند.

میزان نمک حتی در غذاهای سالم هم جای تعجب دارد. به عنوان مثال، پنیر کم چرب یک سوم نمک روزانه فرد در آن وجود دارد.

نمک خود را به 1500 تا 2000 میلی‌گرم در روز محدود کنید. این تقریباً نصف قاشق چایخوری نمک است. علاوه بر نمک نخوردن غذا، به میزان سدیم موجود در غذاهای آماده نیز توجه کنید، از جمله:

  • سس سالاد.
  • غلات.
  • نان.
  • سوپ‌ها.
  • سس پاستا.
  • تنقلات، خوراک مختصر.
رژيم غذايی سنگ كليه

4. آبلیمو و لیموترش را به آب اضافه کنید!

آب لیمو و لیموترش به عنوان کریپتونیت برای انواع خاصی از سنگ کلیه عمل می‌کند. آنها حاوی سیترات هستند که هم اسید موجود در ادرار را خنثی می‌کند و هم می‌تواند از تشکیل سنگ‌های کلسیمی جلوگیری کند.

به عنوان مثال، کریستال های اسید اوریک در یک محیط اسیدی تشکیل شده و به سنگ تبدیل می‌شوند. بنابراین اگر ادرار شما قلیایی است [برعکس اسیدی]، سنگ‌های اوریکی تشکیل نمی‌شوند و در واقع می‌توانید سنگ‌های اسید اوریک را با دوزهای بالای سیترات حل کنید.

هر زمان که می‌توانید لیمو یا لیموترش را به آب خود اضافه کنید. هدف این است که در طول روز، نصف فنجان کنسانتره آبلیمو یا لیموترش را در آب آشامیدنی خود قرار دهید.

5. در مورد مکمل‌ها با پزشک خود صحبت کنید!

برخی از مکمل‌های رایج – مانند ویتامین C، زردچوبه و کلسیم – می‌توانند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهند. سایرین مانند روغن ماهی و ویتامین B6 می‌توانند به کاهش احتمال ابتلا به آنها کمک کنند.

قبل از مصرف مکمل‌ها با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که منجر به تشکیل سنگ نمی‌شود.

6. در مورد برخی از غذاهای سالم تجدید نظر کنید!

پزشک شما ممکن است تغییرات رژیم غذایی بیشتری را براساس نوع سنگ و نتایج آزمایش ادرار 24 ساعته برای تعیین ترکیب ادرار توصیه کند.

به عنوان مثال، اگر محتوای اگزالات بالایی در ادرار دارید، پزشک ممکن است توصیه کند از غذاهای غنی از اگزالات مانند ریواس و اسفناج خودداری کنید. یا ممکن است خوردن آن غذاها را با لبنیات توصیه کنند، زیرا کلسیم حاصل از محصولات شیر به اگزالات متصل می‌شود و آنها را به جای ادرار وارد مدفوع می‌کند.

اگزالات در بسیاری از غذاهای واقعاً سالم مانند سبزیجات، لوبیا و آجیل وجود دارد. بنابراین ما فقط پس از بررسی نوع سنگ بیمار و نتایج آزمایش ادرار آنها را محدود می‌کنیم.

7. مصرف گوشت را محدود کنید!

اگر سنگ کلیه دارید، کاهش مصرف گوشت در رژیم غذایی ایده خوبی است. پروتئین حیوانی می‌تواند منجر به افزایش مقدار اسید در ادرار شود. سطح بالای اسید باعث تبلور ترکیباتی در ادرار می‌شود که می‌توانند به سنگ تبدیل شوند.

مقادیر بالای پروتئین حیوانی همچنین می‌تواند سیترات را در ادرار کاهش دهد، که به جلوگیری از تشکیل سنگ کمک می‌کند.

شما مجبور نیستید گوشت را به طور کامل از لیست مواد غذایی خود حذف کنید، اما سعی کنید آن را کاهش دهید. یعنی محدود کردن:

  • ماهی.
  • مرغ.
  • گوشت خوک.
  • گوشت قرمز.

نکته اصلی در پیشگیری از سنگ کلیه

تغییرات رژیم غذایی می‌تواند تاثیر زیادی بر تشکیل سنگ کلیه داشته باشد. این اولین خط دفاعی است – و می‌تواند در برابر تشکیل سنگ کلیه بسیار موثر باشد. بنابراین با چند اصلاح رژیم غذایی، ممکن است بتوانید سنگ کلیه را برای مادام العمر ممنوع کنید.

جلوگیری از سنگ کلیه

چه نوع برنامه غذایی برای پیشگیری از سنگ توصیه می‌شود؟

هیچ برنامه غذایی واحدی برای پیشگیری از سنگ وجود ندارد. بیشتر توصیه‌های رژیم غذایی بر‌اساس انواع سنگ و برای هر فرد جداگانه است.

1. سنگ‌های اگزالات کلسیم: رایج‌ترین سنگ‌ها

اگزالات به طور طبیعی در بسیاری از غذاها از جمله میوه‌ها و سبزیجات، آجیل و دانه‌ها، غلات، حبوبات و حتی شکلات و چای یافت می‌شود. برخی از غذاهایی که دارای سطوح بالای اگزالات هستند عبارتند از: بادام زمینی، ریواس، اسفناج، چغندر، چغندر، شکلات و سیب زمینی شیرین. محدود کردن مصرف این غذاها ممکن است برای افرادی که سنگ‌های اگزالات کلسیمی را تشکیل می‌دهند که نوع اصلی سنگ کلیه است، مفید باشد.

غذاهای کلسیمی مانند شیر، ماست و مقداری پنیر و غذاهای غنی از اگزالات را با هم در طول وعده غذایی بخورید و بنوشید. اگزالات و کلسیم غذاها به احتمال زیاد قبل از ورود به کلیه‌ها در معده و روده به یکدیگر متصل می‌شوند. این امر احتمال تشکیل سنگ کلیه را کاهش می‌دهد. کلسیم عامل اصلی سنگ‌های کلسیم اگزالات است. رژیم غذایی کم کلسیم در واقع احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد.

کلسیم رژیم غذایی خود را کاهش ندهید. سعی کنید سدیم را در رژیم غذایی خود کاهش دهید و غذاهای غنی از کلسیم را با غذاهای غنی از اگزالات ترکیب کنید. مصرف کلسیم توصیه شده برای پیشگیری از سنگ‌های کلسیمی 1000-1200 میلی گرم در روز است (می توانید 3 وعده لبنیات را همراه با وعده‌های غذایی میل کنید تا به این توصیه عمل کنید).

سدیم اضافی باعث از دست دادن کلسیم بیشتر در ادرار می شود. سدیم و کلسیم انتقال یکسانی را در کلیه دارند، بنابراین اگر غذاهای پرسدیم بخورید نشت کلسیم در ادرار افزایش می‌یابد. بنابراین، یک رژیم غذایی با سدیم بالا می‌تواند شانس شما را برای ایجاد سنگ دیگر افزایش دهد. منابع زیادی از سدیم “پنهان” مانند غذاهای کنسرو شده یا فرآوری شده تجاری و همچنین غذاهای آماده و فست فودهای رستورانی وجود دارد.

شما می‌توانید با انتخاب غذاهای تازه و کم سدیم که می‌تواند به کاهش نشت کلسیم در ادرار کمک کند و همچنین در صورت داشتن فشار خون بالا به کنترل فشار خون کمک کند، مصرف سدیم خود را کاهش دهید.

2. سنگ های اسید اوریک: یکی دیگر از سنگ‌های رایج

گوشت قرمز، گوشت اندام و صدف دارای مقادیر بالایی از یک ترکیب شیمیایی طبیعی به نام پورین هستند. مصرف زیاد پورین منجر به تولید بیشتر اسید اوریک و بار اسیدی بیشتر برای دفع کلیه‌ها می‌شود. دفع اسید اوریک بیشتر منجر به ادرار اسیدی بیشتر می‌شود. غلظت بالای اسید ادرار باعث می‌شود که سنگ‌های اسید اوریکی راحت‌تر تشکیل شوند.

برای جلوگیری از سنگ‌های اسید اوریک، مصرف غذاهای پر پورین مانند گوشت قرمز، گوشت‌های اندام، آبجو/نوشیدنی‌های الکلی، سس گوشتی، ساردین، آنچوی و صدف را کاهش دهید. یک برنامه غذایی سالم را دنبال کنید که بیشتر سبزیجات و میوه‌ها، غلات کامل و لبنیات کم چرب داشته باشد. غذاها و نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر را محدود کنید، به ویژه آنهایی که دارای شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند. الکل را محدود کنید زیرا می‌تواند سطح اسید اوریک خون را افزایش دهد و به همین دلیل از رژیم‌های غذایی کوتاه مدت اجتناب کنید. کاهش پروتئین حیوانی و مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات به کاهش اسیدیته ادرار کمک می‌کند و این ممکن است به کاهش احتمال تشکیل سنگ اسید اوریک کمک کند.

آیا همه سنگ‌های کلیه یکسان هستند؟

نه. شایع‌ترین انواع سنگ کلیه، سنگ های کلسیمی و به دنبال آن سنگ‌های اسید اوریکی هستند. تغییرات رژیم غذایی و درمان پزشکی براساس نوع سنگ، برای جلوگیری از عود آنها، فردی است.

مهمترین عامل برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه چیست؟

عرق خود را دست کم نگیرید! سونا، یوگای داغ و ورزش‌های سنگین ممکن است برای سلامتی مفید باشند، اما ممکن است منجر به سنگ کلیه شوند. زیرا از دست دادن آب از طریق تعریق، چه به دلیل این فعالیت‌ها و چه صرفاً گرمای تابستان ممکن است منجر به تولید ادرار کمتر شود. هر چه بیشتر عرق کنید، کمتر ادرار خواهید کرد، که به مواد معدنی سنگ ساز اجازه می‌دهد تا در کلیه ها و مجاری ادراری رسوب کنند.
با آب هیدراته کنید. مطمئن شوید که به خوبی آب بدن خود را حفظ کنید، به خصوص هنگام انجام ورزش یا فعالیت‌هایی که باعث تعریق زیاد می‌شوند. برای تولید مقدار مناسب ادرار باید 2-3 لیتر مایع یا 8-12 فنجان در روز بنوشید. با یک پزشک متخصص در مورد مقدار مناسب آبی که باید مصرف کنید صحبت کنید. سعی کنید از مصرف نوشابه‌های گازدار (به ویژه آنهایی که دارای مقادیر زیادی فروکتوز هستند)، چای سرد شیرین شده و آب گریپ فروت اجتناب کنید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط