برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رفع تشنگی در ماه رمضان

رفع تشنگی در ماه رمضان

برای اینکه در ماه رمضان تشنه نشویم، چه باید کرد؟ چگونه در ماه رمضان در روزه داری تشنگی را رفع کنیم؟ روش‌های زیادی برای رفع تشنگی هنگام روزه داری در ماه رمضان وجود دارد. در این بخش از اندام برتر راه‌هایی برای رفع تشنگی در ماه رمضان ارائه می‌کنیم. با ما همراه باشید.

رفع تشنگی در ماه رمضان

برای رفع تشنگی در ماه رمضان چه کنیم؟

به جای نوشیدن یک لیتر آب بلافاصله پس از افطار، تنظیم آب مورد نیاز بدن به صورت یک یا دو لیوان در ابتدای هر ساعت یک روش مؤثر برای پیشگیری از تشنگی در نظر گرفته می‌شود.

ما می‌دانیم که همه ما این کار را انجام می‌دهیم، اما سعی کنید بلافاصله پس از افطار، چای یا قهوه مصرف نکنید. نوشیدن چای و قهوه، ۱ ساعت بعد از غذا مفیدتر است. نوشیدنی‌های کافئین دار مانند چای و قهوه باید با احتیاط مصرف شوند، زیرا تعادل آب بدن را مختل می‌کنند.

خوردن زیاد غذا در هنگام افطار یا سحر هم دستگاه گوارش شما را خسته می‌کند و هم نیاز شما به آب را افزایش می‌دهد.

رفع نیاز به آب با نوشیدنی‌های اسیدی یا آب میوه،باعث می‌شود بیشتر احساس تشنگی کنید؛ شاید به جای مصرف این غذا‌ها، مصرف آب و آب معدنی در ماه رمضان رفتار بهتری باشد.

از پرخوری بپرهیزید

غذا خوردن زیاد در افطار یا سحر هم دستگاه گوارش شما را خسته می‌کند و هم نیاز شما به آب را افزایش می‌دهد.

بیشتر مطالعه کنید: افطار چه بخوریم؟

مصرف آب کافی در سحری و افطار

از آنجایی که الگوی غذایی در ماه رمضان تغییر می‌کند، مصرف آب کافی در افطار و سحر، ضروری است. با توجه به اینکه نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز ضروری است، توزیع یکنواخت این نسبت در سحر و افطار یکی از راه‌های پیشگیری از تشنگی بدن است.

غذا‌های شور مصرف نکنید

از آنجایی که غذا‌های پر نمک باعث تشنگی می‌شوند، یکی از گروه‌های غذایی هستند که در این دوران باید از مصرف آن‌ها پرهیز کرد.

از سس‌ها و غذا‌های چرب دوری کنید

مصرف غذا‌هایی که راحت هضم می‌شوند، مانند پنیر، نان یا جو دوسر به جای گروه‌های غذایی سرخ شده یا چرب در سحر از تشنگی جلوگیری می‌کند.

از مصرف شیرینی جات در سحر خودداری کنید

مصرف غذا‌های شیرین و پر قند در سحری یکی از مهم‌ترین دلایل تشنگی است. به همین دلیل، تمایل به مصرف غذا‌های سبک تا حد امکان در طول سحر مفید است.

رفع تشنگی در ماه رمضان

۱۰ خوراکی که تشنگی را در ماه رمضان برطرف می‌کند!

نسبت آب در بدن انسان از اهمیت حیاتی برخوردار است. به گفته متخصصان، حداقل باید دو تا دونیم لیتر آب در طول روز نوشید. برای جلوگیری از از دست رفتن آب بدن در روزه داری در ماه رمضان، باید زمان افطار تا سحر را ارزیابی کرد. همچنین بسیار مهم است که تشنگی را که در طول روز رخ می‌دهد به حداقل برسانید.

هنگامی که مایعات در بدن از دست می‌رود، تعدادی از عواقب که بر فعالیت‌های حیاتی تأثیر می‌گذارد، رخ می‌دهد. کم آبی بدن برای مدت طولانی باعث بدتر شدن فعالیت‌های بدن و مغز می‌شود. کم آبی منجر به سردرد، سرگیجه، عدم تمرکز و مشکلات کلیوی می‌شود. برای رفع تشنگی که در طول روز در ماه مبارک رمضان رخ می‌دهد، باید مراقب مصرف برخی مواد غذایی باشیم. در اینجا ۱۰ غذای معجزه‌آسا که تشنگی را برطرف می‌کند، آورده شده است:

خیار

خیار حاوی ۹۵ درصد آب، یکی از غذا‌هایی است که تشنگی بدن را رفع می‌کند. به خصوص در هوای گرم و هنگام انجام ورزش‌هایی که باعث از دست دادن مایعات می‌شود، در نتیجه باید با خوردن سالاد کمبود آب بدن برطرف شود.

گوجه فرنگی‌

گوجه فرنگی که به لطف لیکوپن موجود در آن ایمنی را تقویت می‌کند، یکی از غذا‌هایی است که از کاهش مایعات جلوگیری می‌کند. تقریباً ۹۵ درصد آب دارد. در صورت درخواست می‌توان آن را به صورت خام یا پخته مصرف کرد.

هندوانه

هندوانه که میوه اجتناب ناپذیر ماه‌های بهار و تابستان است، دارای ۹۲ درصد آب است. این میوه سرشار از ویتأمین‌ها و مواد معدنی است که گردش خون را نیز تسریع می‌کند. همچنین در طول روز شما را پر انرژی‌تر می‌کند. دقت کنید بعد از افطار و سحر، ۲ برش هندوانه مصرف کنید.

توت فرنگی

توت فرنگی که ۹۰ درصد آب دارد، سرشار از ویتأمین C است که سپر مهمی در برابر بیماری‌های قلبی عروقی است. با خوردن توت فرنگی برای مدت طولانی احساس سیری می‌کنید. مصرف مقداری توت فرنگی به عنوان میان وعده بعد از افطار از از دست دادن مایعات جلوگیری می‌کند.

فلفل

فلفل که اغلب در وعده‌های غذایی استفاده می‌شود، حاوی ۹۰ درصد آب است. این ماده غذایی که سرشار از ویتأمین‌های A و C است، عملکرد متعادل سلول‌ها را نیز تضمین می‌کند. می‌توانید در منوی افطار فلفل را به غذا اضافه کنید و در سحر همراه با سالاد آن را مصرف کنید.

ماست

میزان آب ماست ۸۰ درصد است. به لطف مواد معدنی موجود در آن، هضم غذا را تسهیل می‌کند و باعث آرامش می‌شود. همچنین برای پاکسازی معده نیز شناخته شده است. به همین دلیل در منوی افطار و سحر حتماً مقداری ماست بخورید.

کاهو

کاهو که اغلب در سالاد استفاده می‌شود، دارای ۹۵ درصد آب است. مصرف کاهو که سرشار از ویتأمین C است به خصوص در هوای گرم تا حد زیادی از کاهش مایعات جلوگیری می‌کند.

لیمو

لیموترش با داشتن ۹۰ درصد آب یکی از مواد غذایی تقویت‌کننده سیستم ایمنی است. استفاده از لیمو در وعده‌های غذایی در رفع تشنگی مؤثر خواهد بود. همچنین می‌توانید با مصرف یک لیوان لیموناد توت فرنگی یا لیموناد نعناع بعد از افطار از کم آبی بدن جلوگیری کنید.

شیر

شیر که به عنوان ذخیره کلسیم شناخته می‌شود، باعث کاهش تشنگی در طول روز می‌شود. نوشیدن یک لیوان شیر گرم بعد از صرف غذا در سحر از کم آبی بدن جلوگیری می‌کند.

کدو سبز

کدو تنبل از جمله غذا‌هایی است که ۹۰ درصد آب دارد. در عین حال از آنجایی که غذای سبکی است، می‌توانید با خیالی آسوده آن را در منوی افطار و سحری مصرف کنید.

5 روش برای رفع تشنگی در ماه رمضان

  1. حتماً با یک لیوان آب افطار کنید. بعد از غذا یک لیوان آب بنوشید. مراقب باشید از افطار تا سحر حداقل ۱.۵ لیتر آب بنوشید.
  2. برای حمایت از مصرف مایعات، حتماً یک وعده سوپ در منوی افطار و سحر داشته باشید.
  3. بعد از شام یک فنجان چای بنوشید. یک قاشق چایخوری عسل و یک تکه لیمو را به چای اضافه کنید.
  4. سالاد کاهو، فلفل، گوجه فرنگی و تربچه را تهیه کنید. از سالاد مخصوصاً در سحری استفاده کنید.
  5. مخلوطی از لیمو، میخک، نعنا و آب تهیه کنید. این معجون را می‌توانید به عنوان میان وعده بعد از افطار مصرف کنید.

در ماه رمضان چقدر آب بنوشیم؟

میزان آب نوشیدن در ماه رمضان ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، زیرا نیاز به آب هر فرد، ممکن است متفاوت باشد. با این حال، متخصصان به طور کلی توصیه می‌کنند که یک بزرگسال حداقل ۲-۳ لیتر آب در روز بنوشد. این مقدار، مشابه مقدار آبی است که باید هنگام حرکت و غذا خوردن در زندگی عادی روزانه مصرف شود.

هنگام روزه داری در ماه رمضان، نیاز به آب نیز افزایش می‌یابد، زیرا روز را بدون خوردن یا آشامیدن سپری می‌کنید. بنابراین برای سلامتی مهم است که بین افطار و سحری هر چه بیشتر آب بنوشید. اما به جای مصرف یکباره این مقدار، باید در فاصله افطار تا سحور به طور مکرر مقدار کمی آب نوشید.

بیشتر مطالعه کنید: سحر چه بخوریم؟

در سحری چند میلی لیتر آب باید نوشید؟

اینکه چه مقدار آب باید در سحور بنوشید به نیاز شخصی شما به آب بستگی دارد. نوشیدن آب کافی به جلوگیری از کم آبی بدن و حفظ تعادل مایعات در طول روز کمک می‌کند. همچنین نوشیدن آب قبل از احساس تشنگی مهم است. بنابراین سعی کنید هنگام سحر بلافاصله آب بنوشید. نوشیدن حداقل ۱۰-۱۲ لیوان آب بین افطار و سحری توصیه می‌شود.

در افطار چقدر آب بخوریم؟

متخصصان عموماً نوشیدن ۲ تا ۳ لیوان آب را برای افطار توصیه می‌کنند. به این ترتیب به تأمین آب مورد نیاز بدن که در طول روز کم آب شده است و همچنین به بازیابی مایعات از دست رفته بدن در طول روز کمک می‌کند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط