برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
دیابت نوع 1

دیابت نوع 1 و هرچیزی که نیاز دارید تا درمورد آن بدانید!

دیابت نوع 1 یک بیماری مزمن است که بر توانایی بدن در پردازش گلوکز از غذا برای انرژی تأثیر می‌گذارد. در بیشتر موارد دیابت نوع ۱ در سنین پایین تشخیص داده می‌شود.

این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی به سلول‌های پانکراس که انسولین تولید می‌کنند، حمله می‌کند، هورمونی که به تبدیل گلوکز به انرژی برای سلول‌های بدن کمک می‌کند. بنابراین افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ نیاز به تزریق روزانه انسولین دارند.

دیابت نوع 1 در کودکان

دیابت نوع 1 چیست؟

برای حرکت به انرژی نیاز داریم. این انرژی مورد نیاز ما از غذایی که می‌خوریم به دست می‌آید. از کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و گروه‌های چربی گرفته می‌شود که برای تبدیل شدن به سلول‌ها به کوچک‌ترین بلوک‌های ساختمانی ممکن تجزیه می‌شوند. کوچکترین واحد ساختمانی گلوکز است. گلوکز معمولاً به معنای قند ساده است. گلوکز منبع بسیار مهم انرژی برای همه اندام‌های ما است. این منبع انرژی که بیشتر توسط مغز ما استفاده می‌شود، توسط هورمون ترشح شده از پانکراس استفاده می‌شود. وظیفه پانکراس که در بدن ما قرار دارد، تولید هورمون‌های ضروری برای بدن ما است.

هورمون انسولین وظیفه مهمی دارد و به گلوکز در گردش خون اجازه می‌دهد تا وارد سلول شود تا برای استفاده از انرژی مورد نیاز بدن همانطور که می‌توان از این استنباط کرد، ناتوانی در تولید هورمون انسولین یک وضعیت بسیار ناراحت‌کننده برای منبع انرژی بدن است.

حتی با وجود مصرف زیاد غذا، چنین مشکلی پیش می‌آید و در نتیجه سلول‌ها نمی‌توانند از گلوکز به عنوان انرژی استفاده کنند. این منجر به یک سری مشکلات می‌شود. مهمترین این مشکلات دیابتی است که دیابت نوع ۱ نامیده می‌شود و دلیل آن کمبود هورمون انسولین در بدن است.

دیابت نوع 1 چقدر شایع است؟

دیابت نوع ۱ وضعیتی است که در دوران کودکی یا نوجوانی بسیار شایع‌تر است، اما در همه جنسیت‌ها و در هر سنی دیده می‌شود. این نوع در سنین پایین بسیار شایع است. از این رو نام دیابت نوجوانان داده شده است. در مطالعات اخیر در کشور ما مشخص شد که که بیماران در گروه دیابت بیش از ۴ میلیون نفر هستند. تقریباً ۱۰ درصد از این بیماران یا ۴۰۰۰۰۰ نفر به دیابت نوع ۱ مبتلا هستند.

از کجا بفهمیم دیابت نوع 1 داریم؟

علائم دیابت نوع 1

یکی از عوامل مهم در توسعه بیماری استعداد ارثی است. جالب اینجاست که با افزایش سن، خطر ابتلا به این بیماری کاهش می‌یابد: هر چه فرد مسن‌تر باشد، کمتر احتمال دارد به آن مبتلا شود. آمار همچنین نشان می‌دهد که ۱۰-۱۵٪ از بیماران سابقه خانوادگی دارند و خطرات انتقال این موارد عبارتند از:

۱-۲٪ از مادر؛
۶% از پدر؛
۵% از فرزندان به یکدیگر؛
۳۰٪ از یک برادر، خواهر، یکی از والدین با هم.
۳۰-۵۰٪ در دوقلو‌ها، به ویژه در دوقلو‌ها.
میزان بالای تشخیص دیابت نوع ۱ در اروپایی‌ها. تأثیر ژنوتیپ در ایجاد بیماری اندک است، اما عوامل محیطی مختلف می‌توانند به راحتی در ایجاد آنتی‌بادی برای سلول‌های β نقش داشته باشند.

علل دیابت نوع 1

 دلایل علت شایع ایجاد دیابت نوع یک است:

  • فرآیند‌های پاتولوژیک خود ایمنی
  • عفونت‌های ویروسی
  • اثر سمی دارو‌ها و مواد با منشأء شیمیایی
  • اختلال روانی عاطفی
  • التهاب در پانکراس
  • سوء تغذیه
  • مشکلات وزن

تشخیص دیابت نوع1

مرحله اصلی تشخیص، مطالعه تاریخچه، یعنی معاینه کامل و پرسش از بیمار است. حتی قبل از ایجاد یک تصویر کامل، در صورت وجود علائم حاد، وخامت وضعیت بیمار، می‌توان دوز انسولین را تجویز کرد. فقط تشخیص‌های فشرده می‌تواند نوع دیابت، تمایز آن از بیماری‌هایی با علائم مشابه را تعیین کند.

تشخیص دیابت نوع یک در نتیجه ترکیبی از علائم بالینی و تداوم افزایش قند خون بیش از ۱۱. ۱ میلی مول در لیتر در طول روز ایجاد می‌شود. آزمایشات آزمایشگاهی اجباری به ارزیابی مرحله کمک می‌کند:

  • شمارش کامل خون و بیوشیمی
  • آزمایش عمومی ادرار و به گفته نچیپورنکو
  • سطح گلیسمی
  • درجه ترکیب مولکول‌های هموگلوبین با یک مولکول گلوکز در دیابت نوع 1
  • تست لانگ یکپارچه
دیابت نوع 1 درمان دارد

دیابت نوع 1 در کودکان

دیابت نوع 1، نوعی بیماری جوان است، بنابراین می‌تواند در هر زمانی خود را در کودکان نشان دهد. بروز آن در سال اول زندگی نوزاد بسیار خطرناک است. انجام چنین تشخیصی برای نوزادان دشوار است. اغلب علائم مربوط به بیماری‌های دیگر است و وضعیت تا زمانی که نوزاد کاملاً بیمار شود تشدید می‌شود. بنابراین، بسیار مهم است که والدین بتوانند در صورت داشتن علائم زیر فوراً به پزشک اطفال اطلاع دهند:

  • تشنگی رفع نشدنی
  • بی‌اختیاری شبانه
  • لاغری مشکوک
  • عفونت‌های پوستی
  • استفراغ هنگام خوردن شیرینی

تغییرات در رفتار کودک (تحریک‌پذیری، خستگی، بی‌حالی ظاهر می‌شود، عملکرد مدرسه کاهش می‌یابد، او می‌تواند به راحتی در طول روز در یک زمان غیر معمول برای او به خواب رود).

علائم شدید عبارتند از  کم آبی بدن، بوی استون در هنگام بازدم، کاهش وزن بی‌دلیل و بی‌نظمی.

 موارد زیر نیز کمتر ریج است اما همچنین رخ می‌دهد:

  • از دست دادن هوشیاری؛
  • نبض مکرر؛
  • شوک و اندام آبی.

به محض تأیید دیابت نوع ۱، درمان جراحی با تزریق آغاز می‌شود. علاوه بر درمان سرپایی با مراجعه مکرر به پزشک، گاهی اوقات مایعات داخل وریدی برای جلوگیری از کم آبی بدن و قطع استفراغ لازم است. رعایت رژیم غذایی سخت برای کودکان توصیه نمی‌شود، فقط لازم است تغذیه صحیح، ترجیحاً کسری را با رعایت یک رژیم سخت سازماندهی کنید. 

دیابت نوع 1 ارثی است؟

پیشگیری از دیابت نوع 1

طب مدرن روش پیشگیری از این بیماری را ندارد. اما اگر از دوران کودکی مراقب سلامت سیستم غدد درون ریز باشید، می‌توانید از وابستگی مداوم به انسولین جلوگیری کنید. راه‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند مشکل شکر را برای سال‌های طولانی حل کند. در دیابت نوع ۱، رژیم غذایی لازم است.
فقط باید درک کرد که خطر بیمار شدن ممکن است. بنابراین، باید سعی کنید از ایجاد عفونت با منشأ ویروسی، حتی آنفولانزا و تبخال جلوگیری کنید. شیردهی طولانی مدت کودکان به دلیل تقویت سیستم ایمنی تأثیر زیادی دارد.

کار توضیحی از سوی والدین از اهمیت بالایی برخوردار است. کودکان باید قوانین رفتاری را در موقعیت‌های استرس‌زا توضیح دهند. ایجاد یک رژیم غذایی سالم و افزایش تحرک برای سلامتی کلی بدن همیشه لازم است. 

همچنین ما به شما پیشنهاد می‌کنیم از رژیم غذایی دیابت نوع 1 و زمان مصرف آن پیروی کنید.

کدام پزشک دیابت را درمان می‌کند؟

متخصص غدد، متخصص در تشخیص، پیشگیری و درمان دیابت است.

تفاوت بین دیابت نوع ۱ و نوع ۲ در چیست؟

در نگاه اول، شباهت خیالی در علائم به معنای یکسان بودن بیماری‌ها نیست. مهم‌ترین تفاوت، وابستگی به انسولین نوع ۱ است. در گروه سنی بیماران نیز تفاوت وجود دارد. نوع اول جوانتر از نوع دوم است. در دیابت نوع اول، کاهش وزن شدید وجود دارد، علت نوع دوم چاقی است. جالب اینجاست که ماهیت ارثی تظاهرات بیماری در نوع ۲ بیشتر است. تفاوت‌های تشخیصی به شما این امکان را می‌دهد که فوراً نوع دیابت را با دقت بیشتری تشخیص دهید. نمونه‌ای از این امر، تشخیص استون در ادرار و تعیین اجسام کتون در خون بیمار مبتلا به دیابت نوع ۱ است.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط