برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
خواص آویشن

خواص آویشن : هر آنچه باید بدانید!

آویشن یک گیاه معطر است که اغلب در آشپزخانه برای طعم دادن به دستورالعمل‌های گوشت یا ماهی استفاده می‌شود. با این حال، آویشن توسط بسیاری از ایرانی‌ها به عنوان دارویی برای گلودرد، سرفه و مشکلات تنفسی مرتبط با فصل زمستان نیز شناخته می‌شود. کاربردهای آویشن بسیار زیاد است، هم در آشپزخانه برای غذاها، دم‌نوش‌های گیاهی و برای تهیه عسل آویشن معروف و هم به عنوان یک گیاه ‌درمانی. در ادامه به معرفی خواص آویشن می‌پردازیم.

خواص آویشن

خواص آویشن و ارزش غذایی

از نظر ویژگی‌ها و ارزش‌های غذایی که به‌زودی برای شما شرح خواهیم داد، یک مقدمه مختصر اما ضروری است: همیشه باید در نظر داشته باشیم که مقادیر گیاهان معطری که در غذاهای خود استفاده می‌کنیم تقریباً ناچیز است. علاوه بر این، آویشن خشک از نظر مواد معدنی غنی‌تر و از نظر برخی ویتامین‌ها (به ویژه اسیدفولیک) نسبت به گیاه تازه فقیرتر است.

به ویژه آویشن یکی از پرکالری‌ترین گیاهان معطر است که در هر 100 گرم غذا بیش از 100 کالری دارد. در مقایسه با سایر گیاهان مانند ریحان، پونه کوهی و جعفری نیز حاوی مقدار بیشتری کربوهیدرات است. همچنین حاوی مقدار بیشتری فیبر است و شاخص گلیسمی همیشه باید پایین در نظر گرفته شود؛ بنابراین می‌توان از آن در صورت وجود چاقی یا اختلالات متابولیک نیز استفاده کرد.

خواص آویشن تا حدودی به دلیل ویژگی‌های تغذیه‌ای و ترکیبات معدنی آن است، البته باید به‌خاطر داشت که میزان مصرف روزانه گیاهان معطر کم است. با این حال، ذکر این نکته مهم است که آویشن (خشک شده) غنی‌ترین غذا از نظر آهن و یکی از سه غنی‌ترین مواد غذایی از نظر کلسیم است.

مواد معدنی دیگری که به‌خوبی در آویشن وجود دارد، فسفر است که برای تشکیل اسکلت نیز مفید است، پتاسیم که کمبود آن می‌تواند منجر به فشارخون شریانی و روی شود که برای حفظ عملکرد صحیح ایمنی و باروری ضروری است.

ویتامین موجود در آویشن

تا آنجا که به ویتامین‌ها مربوط می‌شود، ویتامین‌های گروه B مانند ریبوفلاوین ، نیاسین ، ویتامین B6 و اسیدفولیک، اما مهم‌تر از همه تیامین (یا ویتامین B1) هستند که برای تولید انرژی از کربوهیدرات‌های ساده و پیچیده ضروری هستند. با این حال، مایلیم به این نکته اشاره کنیم که بیشترین مقدار مواد معدنی در گیاه خشک یافت می‌شود. 

آویشن

چند نکته برای استفاده از آویشن

 همان‌طور که همه می‌دانیم آویشن را می‌توان هم به‌صورت تازه و هم خشک استفاده کرد. به ویژه از برگ و گل این گیاه می‌توان برای تهیه دمنوش و دم‌کرده با خواصی که قبلاً ذکر شد استفاده کرد. از سوی دیگر، آویشن خشک و آسیاب شده را می‌توان برای طعم دادن به غذاها استفاده کرد و همچنین اعتقاد بر این است که افزودن آویشن به حبوبات در حین پخت نه‌تنها غذا را خوشمزه‌تر می‌کند، بلکه به شما امکان می‌دهد ورم شکم را که اغلب با مصرف آنها مرتبط است کاهش دهید.

موارد منع مصرف

آویشن گیاهی بی‌ضرر است (به جز افراد مبتلا به آلرژی که تقریباً همیشه به پونه کوهی حساسیت دارند) و برای بدن ناراحتی ایجاد نمی‌کند. با این حال، موارد نادری وجود دارد که عمدتاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن است که می‌تواند باعث ناراحتی‌های جزئی شود.

مصرف زیاد آویشن در واقع اثرات نامطلوبی مانند حالت تهوع و استفراغ بر روی سطح دستگاه گوارش ایجاد می‌کند .

در دوران شیردهی تجویز نمی‌شود؛ زیرا حاوی موادی است که می‌تواند باعث تحریک خفیف غشاهای مخاطی کودکان شود که هنوز قوی‌تر نشده‌اند.

مصرف آویشن برای افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید توصیه نمی‌شود؛ زیرا این گیاه در فعالیت غده تیروئید اختلال ایجاد می‌کند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط