برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
کم کاری تیروئید

تیروئید کم کار : علت، علائم، تشخیص و درمان

کم کاری تیروئید یک بیماری شایع است که در آن تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید را در جریان خون ترشح نمی‌کند. این باعث می‌شود متابولیسم فرد کند شود. کم کاری تیروئید که تیروئید کم کار نیز نامیده می‌شود، می‌تواند باعث احساس خستگی، افزایش وزن و ناتوانی در تحمل دمای سرد شود. درمان اصلی کم کاری تیروئید، درمان جایگزینی هورمونی است.

کم کاری تیروئید چیست؟

کم کاری تیروئید شرایطی است که در آن هورمون تیروئید کافی در جریان خون شما وجود ندارد و متابولیسم فرد را کند می شود. کم کاری تیروئید زمانی اتفاق می‌افتد که تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید را در بدن ترشح نمی‌کند. این باعث می‌شود متابولیسم کند شود و کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد. کم کاری تیروئید که به عنوان بیماری کم کاری تیروئید نیز شناخته می‌شود، نسبتاً شایع است.

هنگامی که سطح تیروئید شما بسیار پایین است، به آن میکسدم می‌گویند. یک بیماری بسیار جدی، میکسدما می‌تواند علائم جدی ایجاد کند، از جمله:

  • دمای پایین بدن
  • کم خونی
  • نارسایی قلبی.
  • گیجی.
  • کما.

این نوع شدید کم کاری تیروئید تهدید کننده زندگی است.

به طور کلی، کم کاری تیروئید یک بیماری بسیار قابل درمان است. می‌توان آن را با داروهای منظم و قرار ملاقات‌های بعدی با پزشک خود کنترل کرد.

تیروئید کم کار

تیروئید من چگونه کار می‌کند؟

غده تیروئید یک اندام کوچک پروانه‌ای شکل است که در جلوی گردن شما درست زیر جعبه صدا (حنجره) قرار دارد. وسط بدن پروانه را در مرکز گردن خود تصور کنید که بالهای آن در اطراف نای بغل وجود دارد. وظیفه اصلی تیروئید کنترل متابولیسم است. متابولیسم فرآیندی است که بدن از آن برای تبدیل غذا به انرژی استفاده می‌کند. تیروئید هورمون‌های T4 و T3 را برای کنترل متابولیسم ایجاد می‌کند. این هورمون‌ها در سراسر بدن کار می‌کنند تا به سلول‌های بدن بفهمند که چقدر انرژی مصرف کنند. آنها دمای بدن و ضربان قلب را کنترل می‌کنند.

هنگامی که تیروئید به درستی کار می‌کند، دائماً هورمون می‌سازد، آنها را آزاد می‌کند و سپس هورمون‌های جدیدی را جایگزین آنچه استفاده شده است می‌سازد. این کار متابولیسم و تمام سیستم‌های بدن را کنترل می‌کند. میزان هورمون‌های تیروئید در جریان خون توسط غده هیپوفیز که در مرکز جمجمه در زیر مغز قرار دارد، کنترل می‌شود. هنگامی که غده هیپوفیز کمبود یا بیش از حد هورمون تیروئید را احساس می‌کند، هورمون خود (هورمون محرک تیروئید یا TSH) را تنظیم می‌کند و آن را به تیروئید می‌فرستد تا مقادیر را متعادل کند.

اگر مقدار هورمون‌های تیروئید خیلی زیاد باشد (پرکاری تیروئید) یا خیلی کم (کم کاری تیروئید)، کل بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

چه کسانی تحت تاثیر کم کاری تیروئید هستند؟

کم کاری تیروئید می‌تواند افراد را در هر سنی، جنسیت و قومیت تحت تاثیر قرار دهد. این یک بیماری شایع است، به ویژه در میان زنان بالای 60 سال. زنان معمولاً بیشتر از اوایل زندگی در معرض ابتلا به کم کاری تیروئید پس از یائسگی هستند.

تفاوت بین کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید چیست؟

در کم کاری تیروئید، تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید نمی‌سازد.

تفاوت کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید در کمیت آن است. در کم کاری تیروئید، تیروئید هورمون تیروئید بسیار کمی تولید می‌کند. از طرف دیگر، فردی که پرکاری تیروئید دارد تیروئیدی دارد که هورمون تیروئید بیش از حد تولید می‌کند. پرکاری تیروئید شامل سطوح بالاتری از هورمون‌های تیروئید است که باعث می‌شود متابولیسم سرعت بیشتری بگیرد. اگر کم کاری تیروئید دارید، متابولیسم کند می‌شود.

خیلی چیزها برعکس این دو شرط است. اگر کم کاری تیروئید دارید، ممکن است برای مقابله با سرماخوردگی مشکل داشته باشید. اگر پرکاری تیروئید دارید، ممکن است گرما را تحمل نکنید. آنها در نقطه مقابل عملکرد تیروئید قرار دارند. در حالت ایده‌آل، شما باید در وسط باشید. درمان هر دوی این شرایط برای نزدیک شدن به عملکرد تیروئید تا حد امکان به حد وسط آن کار می‌کند.

علت کم کاری تیروئید

چه چیزی باعث کم کاری تیروئید می‌شود؟

کم کاری تیروئید می‌تواند علت اولیه یا ثانویه داشته باشد. علت اصلی وضعیتی است که مستقیماً بر تیروئید تأثیر می‌گذارد و باعث ایجاد سطوح پایین هورمون‌های تیروئید می‌شود. علت ثانویه چیزی است که باعث از کار افتادن غده هیپوفیز می‌شود، به این معنی که نمی‌تواند هورمون محرک تیروئید (TSH) را برای متعادل کردن هورمون‌های تیروئید به تیروئید بفرستد.

علل اولیه کم کاری تیروئید بسیار شایع‌تر است. شایع‌ترین این علل اولیه یک بیماری خود ایمنی به نام بیماری هاشیموتو است. این بیماری که تیروئیدیت هاشیموتو یا تیروئیدیت لنفوسیتی مزمن نیز نامیده می‌شود، ارثی است (از طریق خانواده منتقل می‌شود). در بیماری هاشیموتو، سیستم ایمنی بدن به تیروئید حمله کرده و به آن آسیب می‌رساند. این امر از تولید و ترشح کافی هورمون تیروئید توسط تیروئید جلوگیری می‌کند.

سایر علل اصلی کم کاری تیروئید می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تیروئیدیت (التهاب تیروئید).
  • درمان پرکاری تیروئید (پرتو و برداشتن تیروئید با جراحی).
  • کمبود ید (نداشتن ید کافی – ماده معدنی تیروئید شما برای تولید هورمون ها – در بدن شما).
  • شرایط ارثی (یک وضعیت پزشکی که از طریق خانواده شما منتقل می شود).
  • در برخی موارد، تیروئیدیت ممکن است پس از بارداری (تیروئیدیت پس از زایمان) یا یک بیماری ویروسی رخ دهد.

علت کم کاری تیروئید در بارداری چیست؟

در بیشتر موارد، زنان مبتلا به کم کاری تیروئید در دوران بارداری به بیماری هاشیموتو مبتلا هستند. این بیماری خودایمنی باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن به تیروئید حمله کند و به آن آسیب برساند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، تیروئید نمی‌تواند سطوح بالایی از هورمون‌های تیروئید را تولید و آزاد کند و کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد. زنان باردار مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است احساس خستگی زیادی کنند، در مواجهه با دمای سرد مشکل داشته باشند و گرفتگی عضلات را تجربه کنند.

هورمون‌های تیروئید برای رشد کودک در دوران بارداری مهم هستند. این هورمون‌ها به رشد مغز و سیستم عصبی کمک می‌کنند. اگر کم کاری تیروئید دارید، کنترل سطح تیروئید در دوران بارداری بسیار مهم است. اگر کودک در طول رشد هورمون تیروئید کافی دریافت نکند، ممکن است مغز به درستی رشد نکند و بعداً مشکلاتی به وجود بیاید. کم کاری تیروئید درمان نشده یا درمان ناکافی در دوران بارداری ممکن است منجر به عوارضی مانند سقط جنین یا زایمان زودرس شود.

علائم کم کاری تیروئید چیست؟

علائم کم کاری تیروئید معمولاً به آرامی در طول زمان ایجاد می‌شود – گاهی اوقات سالها. آنها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • احساس خستگی.
  • احساس بی‌حسی و گزگز در دستان.
  • داشتن یبوست.
  • افزایش وزن.
  • احساس درد در سراسر بدن (می‌تواند شامل ضعف عضلانی باشد).
  • داشتن سطح کلسترول خون بالاتر از حد طبیعی.
  • احساس افسردگی.
  • ناتوانی در تحمل دمای سرد.
  • داشتن پوست و موی خشک و زبر.
  • تجربه کاهش علاقه جنسی
  • داشتن قاعدگی‌های مکرر و سنگین.
  • مشاهده تغییرات فیزیکی در صورت (از جمله افتادگی پلک و همچنین پف چشم و صورت).
  • صدای شما پایین‌تر و خشن‌تر می‌شود.
  • احساس فراموشی بیشتر (“مه مغزی”).

آیا کم کاری تیروئید باعث افزایش وزن می‌شود؟

اگر کم کاری تیروئید درمان نشود، ممکن است وزن اضافه کنید. پس از درمان این بیماری، وزن باید شروع به کاهش کند. با این حال، برای کاهش وزن همچنان باید مراقب کالری و ورزش خود باشید. با پزشک خود در مورد کاهش وزن و راه‌های ایجاد یک رژیم غذایی مناسب صحبت کنید.

تشخیص کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید چگونه تشخیص داده می‌شود؟

در واقع تشخیص کم کاری تیروئید می‌تواند دشوار باشد زیرا علائم را می‌توان به راحتی با سایر بیماری‌ها اشتباه گرفت. اگر هر یک از علائم کم کاری تیروئید را دارید، با پزشک خود صحبت کنید. راه اصلی برای تشخیص کم کاری تیروئید آزمایش خون به نام آزمایش هورمون محرک تیروئید (TSH) است. پزشک همچنین ممکن است آزمایش خون را برای شرایطی مانند بیماری هاشیموتو تجویز کند. اگر تیروئید بزرگ شده باشد، ممکن است پزشک بتواند آن را در طول معاینه فیزیکی در طی یک قرار احساس کند.

کم کاری تیروئید چگونه درمان می‌شود؟

در بیشتر موارد، کم کاری تیروئید با جایگزین کردن مقدار هورمونی که تیروئید دیگر تولید نمی‌کند، درمان می‌شود. این معمولاً با دارو انجام می‌شود. یکی از داروهایی که معمولا استفاده می‌شود، لووتیروکسین نام دارد. مصرف خوراکی این دارو میزان هورمون تیروئیدی را که بدن تولید می‌کند افزایش می‌دهد و سطح آن را متعادل می‌کند.

کم کاری تیروئید یک بیماری قابل کنترل است. با این حال، شما باید به طور مداوم دارو مصرف کنید تا میزان هورمون‌ها در بدن خود را تا پایان عمر عادی کنید. با مدیریت دقیق و قرار ملاقات های بعدی با پزشک خود برای اطمینان از اینکه درمان شما به درستی کار می‌کند، می‌توانید یک زندگی عادی و سالم داشته باشید.

اگر کم کاری تیروئید درمان نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

کم کاری تیروئید می‌تواند به یک وضعیت پزشکی جدی و تهدیدکننده زندگی تبدیل شود اگر از یک پزشک دریافت نکنید. اگر درمان نشوید، علائم می‌تواند شدیدتر شود و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ایجاد مشکلات سلامت روان.
  • داشتن مشکل تنفسی
  • عدم توانایی در حفظ دمای طبیعی بدن
  • داشتن مشکلات قلبی.
  • ایجاد گواتر (بزرگ شدن غده تیروئید).

شما همچنین می‌توانید به یک وضعیت پزشکی جدی به نام کما میکسدما مبتلا شوید. این می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که کم کاری تیروئید درمان نشود.

آیا در تمام عمرم همان دوز دارو برای کم کاری تیروئید مصرف خواهم کرد؟

دوز داروی شما در واقع می تواند در طول زمان تغییر کند. در مقاطع مختلف زندگی، ممکن است لازم باشد مقدار دارو را تغییر دهید تا علائم شما را مدیریت کند. این ممکن است به دلیل مواردی مانند افزایش وزن یا کاهش وزن اتفاق بیفتد. سطح شما باید در طول زندگی شما کنترل شود تا مطمئن شوید که داروی به درستی کار می‌کند.

آیا می‌توان از کم کاری تیروئید پیشگیری کرد؟

کم کاری تیروئید قابل پیشگیری نیست. بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به یک شکل جدی از این بیماری یا تاثیرگذاری علائم به طور جدی بر زندگی فرد، مراقبت از علائم کم کاری تیروئید است. اگر هر یک از علائم کم کاری تیروئید را تجربه کردید، بهترین کار این است که با پزشک خود صحبت کنید. کم کاری تیروئید اگر زود تشخیص داده شود و درمان را شروع کنید بسیار قابل کنترل است.

آیا کنترل بارداری روی تیروئید من تأثیر می‌گذارد؟

هنگامی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنید، استروژن و پروژسترون داخل قرص‌ها می‌توانند بر پروتئین‌های متصل شونده به تیروئید تأثیر بگذارند. این باعث افزایش سطح می‌شود. اگر کم کاری تیروئید دارید، در حین استفاده از قرص‌های ضدبارداری، دوز داروهای باید افزایش یابد. هنگامی که مصرف قرص‌های ضد بارداری را متوقف کردید، دوز مصرفی باید کاهش یابد.

آیا کم کاری تیروئید می‌تواند باعث اختلال نعوظ شود؟

در برخی موارد، بین کم کاری تیروئید درمان نشده و اختلال نعوظ ارتباط وجود دارد. هنگامی که کم کاری تیروئید شما به دلیل مشکلی در غده هیپوفیز ایجاد می شود، می توانید سطح تستوسترون پایینی داشته باشید. درمان کم کاری تیروئید اگر مستقیماً ناشی از عدم تعادل هورمونی باشد، اغلب می تواند به اختلال نعوظ کمک کند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط