برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
اضافه وزن ناگهانی

اضافه وزن ناگهانی : علت، پیشگیری و درمان آن

وزن بدن ثابت نیست و همیشه می‌تواند تغییر کند. با این حال، اضافه وزن ناگهانی می‌تواند دلایل پزشکی داشته باشد. افزایش وزن بدن در طول زمان است. این امر یا از طریق رشد طبیعی (در جوانی)، افزایش توده عضلانی یا در بافت چربی در مورد رژیم غذایی پرانرژی یا عدم ورزش، بیماری‌های خاص یا داروها اتفاق می‌افتد. احتباس مایعات در بافت (ادم ناشی از بیماری، علائم کمبود یا دارو) نیز می‌تواند منجر به افزایش وزن بدن می‌شود.

اضافه وزن ناگهانی

علت اضافه وزن ناگهانی چیست؟

دلایل افزایش وزن اغلب یک ماهیت روزمره است، اما می‌تواند نشان دهنده مشکلات جدی سلامتی نیز باشد. در بیشتر موارد، وزن طی چند هفته یا چند ماه افزایش می‌یابد. این امر به ویژه زمانی اتفاق می‌افتد که رژیم غذایی، بیماری‌های هورمونی یا روانی علت آن باشد یا مصرف برخی داروها در آن نقش داشته باشد. به خصوص در مورد تجمع مایع در بافت (ادم)، که با تورم ناگهانی، برای مثال در بازوها، پاها یا شکم نشان داده می‌شود، وزن طی چند روز یا چند هفته افزایش یابد. به طور کلی، سرعت افزایش وزن به علت و شدت آن بستگی دارد و بنابراین در موارد مختلف تفاوت قابل توجهی دارد. در ادامه به بررسی سایر عوامل چاقی ناگهانی می‌پردازیم.

دارو

برخی از داروها می‌توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث افزایش وزن نسبتاً سریع شوند. یک مثال کورتیزول است که نشان داده شده است که با التهاب مبارزه می‌کند اما متأسفانه مصرف انرژی را نیز کاهش می‌دهد و اشتها را افزایش می‌دهد. دیابت نوع 2 اغلب در ابتدای درمان مشکلات جدید یا افزایش وزن دارند. زیرا انسولین باعث افزایش توده چربی و متعاقباً افزایش وزن بدن می‌شود.

ترک سیگار

اول از همه، ترک سیگار همیشه یک ایده خوب و سالم در هر شرایط است. با این وجود، یک مطالعه نشان می‌دهد که در ماه اول ترک دخانیات به طور متوسط ​​1 کیلوگرم اضافه وزن پیدا می‌کنید. به گفته متخصصان، نیکوتین گرسنگی را سرکوب می‌کند و ترک سیگار نیز باعث ایجاد استرس می‌شود که به نوبه خود ناخودآگاه با پرخوری جبران می‌شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک اختلال متابولیک در زنان است که از جمله باعث می‌شود تخمدان‌ها بیش از حد هورمون‌های جنسی مردانه تولید کنند. علائمی که مبتلایان اغلب با آن دست و پنجه نرم می‌کنند عبارتند از:

  • دوره‌های نامنظم
  • رشد بیش از حد مو در پشت یا سینه
  • ریزش مو
  • آکنه

علاوه بر این، بسیاری از افراد افزایش وزن ناگهانی را تجربه می‌کنند. سندرم تخمدان پلی کیستیک غیرقابل درمان است، اما با رژیم غذایی سالم، ورزش کافی و درمان هورمونی می‌توان تأثیر مثبتی بر آن گذاشت.

مشکلات خواب

افرادی که از کمبود خواب رنج می‌برند تمایل به مصرف کربوهیدرات‌های بیشتری نسبت به نیاز دارند. همین امر منجر به اضافه وزن می‌شود.

مشکلات قلبی

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند افزایش وزن ناگهانی را به عنوان یکی از علائم احتمالی بیماری قلبی درک کنید. مخصوصا در مورد تغییرات بیش از 1 کیلوگرم در عرض 24 ساعت، باید به بیماری‌های قلبی شک کرد. مشکلات قلبی معمولا علائم دیگری مانند تورم، تنگی نفس یا سرفه دارند.

کم کاری تیروئید

زمانی که تیروئید نتواند با تمام ظرفیت کار کند، متابولیسم شما را نیز کند می‌کند. بنابراین کم کاری تیروئید حداقل باعث ایجاد مشکلات موقت وزن در بسیاری از افراد مبتلا می‌شود. علائم دیگر عبارتند از:

  • خستگی مداوم
  • احساس سرما
  • پوست خشک
  • یبوست

اگرچه کم کاری تیروئید مزمن است، اما معمولاً به راحتی قابل درمان است. هورمون‌هایی که در مقادیر بسیار کم تولید می‌شوند، متعاقباً به شکل قرص داده می‌شوند تا علائم را کنترل کنند.

رشد بیش از حد روده کوچک (SIBO)

این واقعیت که روده‌های شما به خوبی می‌کنند به لطف تعامل بهینه طیف گسترده‌ای از باکتری‌ها است. اما عملکرد نادرست باکتریایی روده کوچک باعث؛ نفخ، درد شکم، اسهال و احتمالاً افزایش وزن ناگهانی می‌شود. اگر این علائم روده تحریک پذیر را دارید، باید به پزشک خود مراجعه کنید. مکمل‌های غذایی یا دارو معمولاً برای بازگرداندن تعادل ضروری هستند.

اعتیاد به خوردن

در کنار بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی، اعتیاد به خوردن یکی از اختلالات خوردن است. اجبار به خوردن مداوم به مرور زمان منجر به افزایش وزن، اضافه وزن شدید یا حتی چاقی می‌شود.

مصرف زیاد الکل

تنها یک رژیم غذایی اشتباه نیست که باعث افزایش وزن می‌شود. حتی سال‌ها مصرف بیش از حد الکل در ترکیب با عوامل دیگر می‌تواند شما را چاق کند زیرا الکل (اتانول) حاوی کالری زیادی است.

برای جلوگیری از اضافه وزن ناگهانی چه می‌توان کرد؟

اگر پزشک بیماری زمینه‌ای را پیدا کند که باعث افزایش وزن شود، درمان مناسب را آغاز می‌‌کند. اگر مشکوک به مصرف دارو در افزایش وزن باشد، پزشک سعی می‌کند میزان مصرف دارو را به گونه‌ای تنظیم کند که تاثیر کم‌تری بر وزن بدن داشته باشد اگر اختلال خوردن وجود داشته باشد، توصیه می‌شود حمایت روانشناختی بیشتری را در قالب رفتار درمانی در نظر بگیرید.

اضافه وزن ناگهانی

اضافه وزن ناگهانی چگونه درمان می‌شود؟

مشکلات تغذیه‌ای به عنوان یکی از عوامل افزایش وزن نیازمند همکاری فرد مورد نظر، پزشک و متخصص تغذیه برای درمان آن‌ها است. هدف هماهنگی و بهینه سازی تغذیه و فعالیت بدنی است. سایر علل افزایش وزن، مانند نارسایی قلبی یا عدم تعادل هورمونی، تا حد امکان به طور خاص درمان می‌شوند. درمان تغذیه نامناسب به عنوان علت افزایش وزن اغلب مستلزم تغییر عادات غذایی و سبک زندگی افراد مبتلا است. این کار آسانی نیست و تجربه نشان داده است که چند هفته استقامت مداوم طول می‌کشد تا یک روال جدید در آن جا بی‌افتد و رفتار بهداشتی انجام شده، مانند رژیم غذایی متنوع‌تر و کم چرب، یک امر بدیهی شود. بیماری‌های روانی به عنوان عامل افزایش وزن توسط روانپزشکان یا روانشناسان درمان می‌شوند.

افراد مبتلا باید در مراحل اولیه به این موضوع اشاره کنند که آیا خود بیماری یا درمان آن (برای مثال برخی از داروهای افسردگی) منجر به افزایش وزن می‌شود. درمان اغلب می‌تواند برای جلوگیری از افزایش وزن تنظیم شود. اگر موضوع افزایش وزن به دلیل بیماری باشد، مهم است که علت را به صورت هدفمند درمان کنید. برای مثال، با استفاده از عوامل کاهش دهنده فشار خون یا تقویت کننده قلب در مورد نارسایی قلبی، هورمون‌های تیروئید در مورد کم کاری تیروئید یا عوامل تخلیه کننده در مورد اختلال عملکرد کلیه. اگر درمان مؤثر باشد، مشکل افزایش وزن معمولاً به حالت عادی باز می‌گردد.

نقش رژیم غذایی در اضافه وزن ناگهانی

غذای روزانه حیاتی است مواد مغذی بسیاری را در اختیار ما قرار می دهد و انرژی را برای تمام فرآیندهای متابولیک فراهم می‌کند. محتوای انرژی یک غذا بر حسب کیلو کالری (کیلو کالری) یا کیلوژول (کیلوژول) در هر 100 گرم داده می‌شود. برای مثال، یک سیب در هر 100 گرم حدود 61 کیلو کالری (255 کیلوژول) دارد. کالری مورد نیاز روزانه به عوامل مختلفی مانند سن، جنسیت، قد و فعالیت بدنی بستگی دارد. مردان بین 25 تا 51 سال به حدود 2900 تا 3500 کالری در روز بسته به فعالیت بدنی نیاز دارند و زنان در همان سن بین 2300 تا 2900 کالری. این مقادیر مربوط به فعالیت بدنی سبک تا متوسط ​​است.

افزایش وزن بیش از حد به دلیل خوردن بیش از حد پر کالری و ورزش بسیار کم منجر به اضافه وزن و چاقی می‌شود. این به نوبه خود می‌تواند باعث بیماری‌های ثانویه مختلفی مانند بیماری‌های قلبی عروقی یا دیابت نوع 2 شود. بنابراین مقابله سریع با افزایش وزن بسیار مهم است. متخصص تغذیه می‌تواند نکات ارزشمندی در مورد رژیم غذایی و ورزش به شما ارائه می‌دهد.

عواملی که در افزایش وزن‌ شما تاثیر گذار هستند که باورتان نمی‌شود؟

افسردگی
مصرف برخی داروهای خاص
ابتلا به یبوست
عدم مصرف برخی مواد مغذی
استرس مزمن

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط