برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
آیا استرس باعث چاقی می‌شود؟

آیا استرس باعث چاقی می‌شود؟ 8 راه کاهش چاقی ناشی از استرس

شاید شما نیز در مواقع استرس‌زا احساس می‌کنید فشار یا قند خونتان افتاده است و باید چیزی بخورید یا حس می‌کنید با خوردن یک خوراکی خوشمزه از استرس شما کم می‌شود! بله تقریباً همه ما اینگونه هستیم و دوست داریم در مواجه با استرس سعی کنیم با عوامل خارجی مثل خوردن، کمی از استرس خود را کم کنیم. به همین دلیل است که استرس و چاقی می‌توانند باهم مرتبط باشند. در این بخش از اندام برتر همراه ما باشید تا درمورد تأثیر استرس بر اضافه‌وزن، نحوه کاهش وزن در استرس و جلوگیری از پرخوری در مواقع استرس‌زا را بررسی کنیم.

آیا استرس باعث چاقی می‌شود؟

استرس و چاقی

مدت‌هاست این نظریه وجود دارد که بین استرس طولانی مدت و چاقی رابطه وجود دارد. استرس مزمن می‌تواند منجر به پرخوری شود که اغلب شامل پرخوری غذا‌های پرچرب، قند و کالری زیاد از حد می‌شود. علاوه بر پرخوری، استرس همچنین می‌تواند منجر به مشکلات خواب، کاهش انگیزه برای ورزش و افزایش مصرف الکل شود که همه این عوامل منجر به افزایش وزن خواهند شد.

استرس چگونه باعث چاقی می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین اثرات استرس بر بدن افزایش نیاز بدن به انرژی و اکسیژن است. در این شرایط شما به خوردن غذا‌های فراوری شده، غذا‌های آماده و شیرینی‌ها بیشتر تمایل دارید. مصرف مواد غذایی مثل شکلات، بستنی، نوشیدنی‌های شیرین و… به عنوان یکی از محرک‌های چاقی عمل می‌کنند.

از طرف دیگر، افرادی که استرس دارند، نمی‌توانند تمرکز زیادی داشته باشند و حوصله پختن غذا را ندارند. در نتیجه غذای آماده، فست‌فود و رستورانی می‌خورند. در این وضعیت، افراد فقط می‌خواهند سریع معده خود را پر کنند و بنابراین غذا‌های آماده با محتوای قند بالا را انتخاب می‌کنند.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی کاهش استرس

هورمون استرس و چاقی

استرس کوتاه‌مدت می‌تواند باعث از دست دادن اشتها شود، اما استرس مزمن می‌تواند اثر معکوس داشته باشد و منجر به اضافه‌وزن شود. در کوتاه‌مدت، استرس باعث می‌شود مغز یک هورمون سرکوب‌کننده اشتها به نام هورمون آزاد‌کننده کورتیکوتروپین تولید کند. در مواقع استرس، سیگنال‌هایی به غدد آدرنال نیز ارسال می‌کند و باعث تولید آدرنالین می‌شود که به‌عنوان بخشی از واکنش جنگ یا گریز، به طور موقت هرگونه میل به خوردن را سرکوب می‌کند. استرس مداوم باعث ترشح هورمونی به نام کورتیزول می‌شود. این هورمون اشتهای فرد را افزایش می‌دهد و اگر استرس از بین نرود سطح این هورمون و اشتها بالا می‌ماند.

هورمون کورتیزول که در هنگام استرس ترشح می‌شود باعث روان‌شدن شکم می‌شود. این امر راه را برای ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی هموار می‌کند. علاوه بر این، این وضعیت باعث کاهش هورمون لپتین نیز می‌شود که احساس سیری را به وجود می‌آورد؛ در حالی که گرلین که یک هورمون اشتها‌آور است، افزایش می‌یابد. در نتیجه همه این‌ها، اشتها، احساس سیری و افزایش چربی شکم به طور مداوم افزایش می‌یابد. بیماری‌های قلبی عروقی در این افراد بسیار شایع‌تر است.

استرس و چاقی شکم

استرس در زندگی روزمره بر بسیاری از عادات ما به روش‌های کاملاً متفاوتی تأثیر می‌گذارد. متأسفانه این تغییرات، بدن ما را از حالت عادی خارج می‌کند، زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها می‌شود و کیفیت زندگی ما را مختل می‌کند. یکی از جالب‌ترین نکات در مورد استرس این است که استرس بر غذاخوردن تأثیر می‌گذارد. همه سیستم‌های بدن انسان به‌قدری به هم مرتبط هستند که غیرممکن است که تغییر یا اختلال در یکی از آن‌ها بر سایر سیستم‌ها تأثیر نگذارد. استرس نه‌تنها یک رویداد روانی است، بلکه فرایندی است که باعث تغییرات قابل توجهی در مغز می‌شود، رفتار‌های غذایی تغییر می‌کند و توده چربی بدن بر این اساس افزایش می‌یابد. در نتیجه شکم چاق شده و راه را برای بیماری‌های دیگر هموار می‌کند.

استرس و چاقی

استرس و بی‌خوابی منجر به چاقی می‌شود!

مشکل دیگری که استرس در زندگی ما ایجاد می‌کند، اختلال خواب و الگوی خواب نامناسب است که با بیداری‌های مکرر در شب خود را نشان می‌دهد. افراد مبتلا به این مشکل، روز را با خستگی شروع می‌کنند و ترجیح می‌دهند برای بیدارماندن در طول روز، غذا‌های حاوی کافئین و شکر مصرف کنند. از آنجایی که خواب ارتباط زیادی با رفتار غذایی دارد، خواب منظم و عادت خواب باکیفیت برای حفظ وزن سالم، ضروری است. افرادی که روز را پرانرژی شروع می‌کنند و صبح‌ها ورزش متوسطی دارند، باید از کافئین و غذا‌های شیرین کمتر مصرف کنند. توانایی سیستم عصبی انسان برای فعال‌سازی و بیدارماندن بسیار توسعه‌یافته است و تا زمانی که قوانین منظم زندگی رعایت شود، انگیزه کافی و انرژی زندگی بدون هیچ عامل بیرونی فراهم می‌شود.

8 راه مؤثر در کاهش چاقی ناشی از استرس

 برای اینکه از چاقی ناشی استرس خلاص شوید، می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:

  • علت استرس را مشخص کنید.
  • واکنش به استرس را بررسی کنید.
  • فعالیت بدنی را بالا ببرید.
  • مدیتیشن انجام دهید.
  • خواب بیشتر و بهتر
  • غذای نامناسب را دور از دسترس بگذارید.
  • مشورت کنید.
  • با متخصص صحبت کنید.

۱. منبع استرس را شناسایی کنید

سعی کنید محرک‌ها را شناسایی کنید. آیا شرایط یا مشکلات خاصی وجود دارد که برای شما استرس ایجاد می‌کند؟ در نظر بگیرید که آیا می‌توانید کاری در مورد آن انجام دهید. اگر پاسخ شما بله است، سعی کنید یک برنامه بنویسید. به‌عنوان‌مثال، اگر از کار بیش از حد استرس دارید، ممکن است درخواست ملاقات با سرپرست خود را داشته باشید تا در مورد حجم کاری خود صحبت کنید.

۲. واکنش شما به استرس چگونه است؟

خبر خوب این است که ما می‌توانیم راه‌های جدیدی برای پاسخ به استرس بیاموزیم. ‌ایده این است که شناسایی کنیم که چگونه واکنش نشان می‌دهیم و سپس روش جدید و سالم‌تری برای مقابله با استرس بیاموزیم.

۳. با افزایش فعالیت بدنی بر استرس غلبه کنید

ورزش می‌تواند حال ما را خوب کند و خلق و خو را بهبود بخشد. در فعالیت‌هایی شرکت کنید که از آن‌ها لذت می‌برید و به شما احساس خوبی می‌دهد. برای اینکه بدانید کدام ورزش‌ها می‌توانند به شما کمک کنند، مقالات توصیه شده زیر را بخوانید:

۴. مدیتیشن

مدیتیشن به شما کمک می‌کند به جای نگرانی در مورد آنچه ممکن است در آینده اتفاق بیفتد، روی لحظه حال تمرکز کنید. ممکن است با یک تمرین تنفس آرام یا گوش دادن به موسیقی آرام بخش شروع کنید. برنامه‌های ذهن آگاهی و مدیتیشن زیادی وجود دارند که به طور خاص برای این منظور ایجاد شده‌اند.

۵. شب‌ها بهتر بخوابید

وقتی استرس دارید، بد خوابیدن طبیعی است. با این حال، بین هفت تا نه ساعت خواب شبانه برای سلامت یک بزرگسال مهم است. سعی کنید بفهمید که آیا راهی برای بهبود عادات خواب شما وجود دارد یا خیر. 

۶. این مفهوم که غذاخوردن راه حلی برای استرس است را کنار بگذارید

ظاهراً غذا خوردن در حال تبدیل شدن به یک مکانیسم دفاعی برای مقابله با استرس است. به هر حال، همه ما می‌دانیم که غذا‌های خوش طعم به ما احساس خوبی می‌دهند. اما برای برخی افراد می‌تواند به یک چرخه معیوب تبدیل شود. سعی کنید زمان وقوع استرس را درک کنید و از نحوه واکنش خود آگاه شوید. در این مرحله، سعی کنید با انجام کاری که واقعاً از آن لذت می‌برید، پاسخی سالم ایجاد کنید.

۷. کمک بخواهید و به نیازمندان کمک کنید

تماس با یک دوست یا قرار گرفتن کنار اعضای حمایتگر خانواده می‌تواند به کاهش استرس کمک کند. با این حال، تحقیقات نشان داده است که ارائه حمایت اجتماعی از افراد دیگر نیز می‌تواند به کاهش استرس کمک کند.

۸. زمانی که استرس نیاز به مداخله متخصص دارد

گاهی اوقات مقابله با استرس آسان نیست و راهبرد‌های پیشنهاد شده در بالا ممکن است فقط برای علائم خفیف استرس مؤثر باشد. اگر علائم شدیدتر باشد، مانند پرخاشگری، فراموشی یا درد غیرقابل توضیح، مشکلات خواب و کاهش فعالیت اجتماعی، مراجعه به پزشک ضروری است. در این موارد، یک متخصص آموزش دیده می‌تواند به شناسایی مکانیسم‌های مدیریت سالم کمک کند.

آیا استرس باعث چاقی می‌شود

استرس کوتاه مدت می‌تواند باعث کاهش میل به غذا شود؛ اما استرس مزمن و طولاتی مدت میل به غذا خوردن را افزایش داده و منجر به چاقی می‌شود.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط