برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
آزمایش تیروئید

آزمایش تیروئید : روش‌های بررسی تیروئید

آزمایش تیروئید برای بررسی فعالیت غده تیروئید و سطح هورمون‌های بدن انجام ‌می‌َشود. تیروئید یک غده درون ریز حیاتی است که به ویژه برای متابولیسم انرژی مهم است. این غده در قسمت جلوی گردن در زیر حنجره قرار دارد و به شکل پروانه است. تیروئید، از جمله، هورمون‌های تیروئید تری یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) را تولید می‌کند. هورمون‌های تیروئید وظایف مختلفی دارند. آنها مسئول متابولیسم و ​​همچنین رشد و بلوغ بدن هستند.

تشکیل هورمون‌های تیروئید توسط غده هیپوفیز کنترل می‌شود. غده هیپوفیز هورمون TSH، هورمون تحریک کننده تیروئید، را تولید می‌کند. TSH نه تنها تشکیل هورمون‌های تیروئید را تحریک می‌کند، بلکه بر اندازه غده تیروئید نیز تأثیر می‌گذارد.

تشکیل TSH به نوبه خود توسط هورمون‌های تیروئید مهار می‌شود. بنابراین این سیستم شبیه ترموستاتی است که دمای اتاق را در یک مقدار مشخص نگه می‌دارد. بنابراین غلظت هورمون‌های تیروئید در خون معمولاً نسبتاً پایدار است. آزمایش‌ها و معاینات مختلفی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای بررسی عملکرد و وضعیت غده تیروئید استفاده کرد.

آزمایش تیروئید

معاینه لمسی تیروئید

بر ای معاینه غده تیروئید، پزشک معمولا با دقت گردن را در ناحیه غده تیروئید لمس می‌کند. او توجه می‌کند که آیا غده تیروئید غیرطبیعی است یا مثلاً بزرگ شده است. بزرگ شدن تیروئید که گواتر نیز نامیده می‌شود، می‌تواند نشان دهنده کمبود ید با عملکرد طبیعی تیروئید باشد. همچنین می‌تواند نشانه‌ای از پرکاری یا کم کاری غده تیروئید باشد که در آن هورمون تیروئید بیش از حد یا خیلی کم تولید می‌شود.

ندول‌های قابل لمس نیز می‌توانند از علائم اختلال عملکرد تیروئید باشند. با این حال، هم بزرگ شدن و هم گره‌ها می‌توانند بدون تأثیر بر کار غده تیروئید رخ دهند. بنابراین، معاینه لمس تنها می‌تواند نشانه‌های اولیه را ارائه دهد؛ معاینات بیشتر برای تشخیص قابل اعتماد ضروری است.

آزمایش تیروئید

غده تیروئید به طور مداوم مقدار مشخصی هورمون را در خون ترشح می‌کند. بنابراین می‌توان از آزمایش خون برای تعیین میزان هورمون‌های تولید شده توسط غده تیروئید استفاده کرد. از آزمایش خون می‌توان برای تعیین هورمون‌های تیروئید تری یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) و هورمون غده هیپوفیز TSH استفاده کرد. اختلالات عملکرد تیروئید را می‌توان به ویژه در اوایل با تغییر در مقدار TSH تشخیص داد. بنابراین، اغلب تنها TSH در ابتدا اندازه گیری می‌شود.

اگر مقدار TSH با مقدار طبیعی در خون متفاوت شود، هورمون‌های تیروئید T3 و T4 نیز تعیین می‌شوند. بیشتر هورمون‌های تیروئید به پروتئین‌های خاصی از خون متصل می‌شوند. با این حال، تنها هورمون‌های تیروئیدی به اصطلاح آزاد و غیرمجاز مؤثر هستند. بنابراین، فقط هورمون‌های آزاد تیروئید fT3 و fT4 اندازه‌گیری می‌شوند (f در اینجا مخفف آزاد است).

آنتی بادی‌های تیروئید زمانی که به دنبال علت اختلال عملکرد تیروئید هستند تعیین می‌شوند. آنتی بادی‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که سیستم ایمنی به اشتباه به بافت تیروئید خود حمله کند. آن‌ها همچنین می‌توانند اثرات هورمون‌های تیروئید را مسدود کنند. یکی دیگر از هورمون‌های تیروئید کلسی تونین است. زمانی که مشکوک به نوع خاصی از سرطان تیروئید باشد، عمدتاً در خون اندازه گیری می‌شود.

نتایج آزمایش تیروئید

زمانی که خون حاوی مقدار بسیار زیاد یا خیلی کم T3 و T4 باشد، عدم تعادل بین میزان هورمون تیروئید مورد نیاز بدن و مقدار واقعی آن وجود دارد. مقادیر زیر دلایل عدم تعادل را نشان می‌دهد:

هورمون محرک تیروئید (TSH)

سطح TSH بالا نشان دهنده کم کاری غده تیروئید است. آن‌ها نشان می‌دهند که غده هیپوفیز TSH بیشتری تولید می‌کند تا غده تیروئید را برای تولید هورمون تحریک کند. از طرف دیگر، TSH بسیار کم در خون می‌تواند نشان دهنده پرکاری غده تیروئید باشد. سپس غده هیپوفیز TSH کمتری تولید می‌کند تا غده تیروئید را بیشتر تحریک نکند.

تری یدوتیرونین آزاد (fT3) و تیروکسین آزاد (fT4)

افزایش سطح هورمون‌های تیروئید آزاد در خون می‌تواند نشان دهنده عملکرد بیش از حد باشد. اگر آنها خیلی کم باشند، می‌تواند نشانه‌ای از عملکرد ناقص باشد.

آنتی بادی‌های تیروئید

سطح آنها در خون در بیماری‌های خاصی که در آن سیستم ایمنی به غده تیروئید حمله می‌کند، افزایش می‌یابد. این موارد شامل تیروئیدیت هاشیموتو یا بیماری گریوز است.

کلسی تونین

سطح کلسی تونین معمولاً در یک سرطان خاص تیروئید افزایش می‌یابد. با این حال، می‌تواند در سایر بیماری‌ها نیز افزایش یابد. مانند نارسایی کلیه. میزان کلسی تونین خون نیز نقش مهمی در متابولیسم کلسیم و استخوان دارد.

بررسی سونوگرافی غده تیروئید

در طی معاینه اولتراسوند (سونوگرافی)، امواج صوتی به ناحیه غده تیروئید فرستاده می‌شود که بسته به نوع بافت، با قدرت‌های متفاوت از آنجا بازگردانده می‌شود. برای این کار، سر مبدل دستگاه اولتراسوند که با کمی ژل مرطوب شده است، روی گردن حرکت داده می‌شود. امواج صوتی دریافتی به صورت مکانی بر روی صفحه نمایش دستگاه اولتراسوند نمایش داده می‌شود.

نتایج حاصل از سونوگرافی غده تیروئید

از سونوگرافی می‌توان برای اندازه گیری اندازه غده تیروئید و در نتیجه تعیین بزرگی غده تیروئید استفاده کرد. بزرگ شدن تیروئید می‌تواند نشان دهنده کم کاری یا پرکاری تیروئید باشد. برای اینکه بتوانیم با اطمینان بگوییم که غده تیروئید در واقع هورمون‌های زیادی تولید می‌کند یا خیلی کم، آزمایش خون نیز ضروری است. تغییرات بافتی مانند ندول یا کیست نیز در تصویر اولتراسوند دیده می شود. اگر گره‌ها کشف شوند، آزمایش‌های دیگری مانند سینتی‌گرافی یا در برخی موارد، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) استفاده می‌شود.

سونوگرافی تیروئید

سینتی گرافی تیروئید

با کمک سینتی گرافی می‌توان تصویری از میزان فعال بودن غده تیروئید نمایش داد. قبل از معاینه، یک ماده رادیواکتیو ضعیف به ورید بازو تزریق می‌شود. این دارو از طریق جریان خون در سراسر بدن توزیع می‌شود و در درجه اول توسط غده تیروئید جذب می‌شود. بسته به نحوه عملکرد مناطق مختلف تیروئید، مقادیر مختلفی از این ماده در بافت تیروئید تجمع می‌یابد. تصویر سینتی گرافی تیروئید توزیع و مقدار ماده انباشته شده را قابل مشاهده می‌کند. این تصویر را سینتیگرام می‌نامند. قبل از سینتی گرافی، لازم است برخی از داروها را متوقف کنید. بنابراین، قبل از معاینه، مهم است که به پزشک بگویید چه دارویی مصرف می‌کنید. گاهی عوارض نامطلوبی در طول سینتی گرافی رخ می‌دهد. به ندرت، تزریق می‌تواند به عروق خونی یا اعصاب آسیب برساند یا محل سوراخ ملتهب شود.  

نتایج حاصل از سینتی گرافی

با کمک سینتی‌گرافی می‌توان فعالیت غده تیروئید را بررسی کرد. هرچه غده تیروئید با شدت بیشتری کار کند، خون بیشتری در آن جریان می‌یابد و ماده تزریق شده بیشتری در بافت تجمع می‌یابد. مناطق فعال به وضوح از مناطق کمتر فعال در تصویر متمایز می‌شوند. به این ترتیب، گره‌های سرد و گرم را نیز می‌توان تشخیص داد. مواد دارای برچسب رادیواکتیو کمتر در یک گره سرد تجمع می‌یابند، زیرا متابولیسم در بافت در اینجا کندتر است. در بیشتر موارد، یک توده سرد نشان دهنده تغییر بافت بی ضرر است.

از سوی دیگر، ماده مشخص شده با رادیواکتیو بیشتر در گره‌های داغ تجمع می‌یابد. در اینجا متابولیسم افزایش می‌یابد و بافت هورمون‌های زیادی تولید می‌کند. بزرگتر از اندازه معین، گره‌های داغ می‌توانند منجر به پرکاری غده تیروئید شوند.

بیوپسی تیروئید

در بیوپسی سوزنی ظریف، یک سوزن توخالی بسیار نازک به داخل بافت تیروئید کشیده می‌شود تا بافت یا مایع خارج شود. معمولاً نیازی به داروی بیهوشی نیست و معاینه از خونگیری معمولی از بازو ناراحت کننده‌تر نیست. برای داشتن جهت گیری بهتر، پزشک اغلب از دستگاه سونوگرافی نیز استفاده می‌کند. به ندرت، کبودی پس از بیوپسی ایجاد می‌شود یا محل سوراخ ممکن است ملتهب شود. هر فردی که داروهایی مصرف می‌کند که لخته شدن خون را مهار می‌کند، باید با پزشک مشورت کند که آیا لازم است مصرف آن را قبل از معاینه قطع کند یا خیر.

نتایج بیوپسی

سوراخ کردن تیروئید با بیوپسی می‌تواند برای تعیین دقیق تر اینکه آیا تغییر در بافت غده‌ای که توسط سونوگرافی یا اسکن تشخیص داده می‌شود التهاب است یا یک تومور خوش خیم یا بدخیم استفاده می‌شود. نمونه‌های بافتی گرفته می‌شود و سپس به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود. کیست‌های پر از مایع را نیز می‌توان با کمک یک سوراخ سوزنی ظریف تخلیه کرد.

اثر T3 و T4 چیست؟

هورمون‌های تیروئید با تأثیر بر سنتز پروتئین‌های مختلف در سلول‌های بدن، متابولیسم را به طرق مختلف کنترل می‌کنند. آن‌ها همچنین باعث ترشح هورمون در اندام‌های خاصی مانند لوزالمعده و غدد فوق کلیوی می‌شوند. در دوران کودکی، هورمون‌های تیروئید برای رشد و تکامل مغز اهمیت زیادی دارند.

از کجا بفهمیم تیروئید ما مشکل دارد؟

شایع ترین علائم بیماری تیروئید شامل:
خستگی مفرط و خواب آلودگی
یبوست
افزایش وزن
ضربان قلب آهسته
خشکی و رنگ پریدگی پوست
عدم تحمل سرما
صدای خشن
از دست دادن حافظه و مشکل در تمرکز است.

اگر بیماری‌های تیروئید درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

بیماری تیروئید طولانی مدت و درمان نشده می‌تواند باعث اختلال در عملکرد قلب، افزایش فشار دیاستولیک، برادی آریتمی، افیوژن پریکارد، اختلال در عملکرد شناختی تا کما شود.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط